Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Fingrid: Tulevana talvena varauduttava sähköpulaan ja sähkökatkoihin

Vierailija
01.09.2022 |

Suomalaisten on syytä varautua tulevana talvena mahdollisen sähköpulan aiheuttamiin sähkökatkoihin, varoittaa kantaverkkoyhtiö Fingrid. Yhtiön mukaan sähkömarkkinoita hallitsee epävarmuus.

Fingrid julkaisi ensimmäisen arvionsa sähkön riittävyydestä tulevana talvena. Fingridin arvioi, että talven kulutushuipussa sähkönkulutus voi nousta noin 15 100 megawattiin.

Kotimaisella tuotannolla pystytään arviolta kattamaan parhaimmillaan 12300 megawattia. Loppu katettaisiin tuonnilla.

https://yle.fi/uutiset/3-12043017/64-3-104149

Tämä tarkoittanee sitä, että sähkön pörssihinta nousee tappiin asti eli siihen 4€/kWh

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottuuka tähän. Mitä enemmän tuuli- ja aurinkovoimaa rakennetaan, sitä todennäköisempia katkokset ovat myös tulevina vuosina.

Onneksi 2025 valmistuu uusi kaapeli pohjoisruotsin halpaan sähköön. Siellä on paljon vesivoimaa, eli säädöksi tuosta on aina tarpeen mukaan tarjolla aina kaapelin täydeltä. Tähän kun lisää kohtuullisessa hapessa olevan perustuotantomme (onneksi on tuota ydinvoimaa ja tulee juuri lisää ja vesivoimaakin omasta takaa kohtuullisen hyvin), niin tuo kaapeli tulee erinomaisesti tukemaan kasvavaa tuulivoimatuotantoa.

Tosiaan ilman tuota kaapelia, lisääntyvä tuulivoimatuotanto nostaisi meillä kyllä keskimääräisen sähköntuotantomme omavaraiseksi, mutta aiheuttaisi merkittäviä vaihteluita ja hetkellistä tehopulaakin.

Mutta tuon kaapelin kanssa tilanteemme on lopulta aika hyvä. Ja voipi olla, että lähivuosina venäjäntuontikin palaa vielä uomiinsa, en tiedä. Jos palaa, niin sitten meillä on suorastaan ruhtinaallisesti sähköä tarjolla vaihteeksi. 

Vierailija
22/52 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimevuonna ei ollut edes ennätyskylmä, mutta Suomeen piti tuoda ulkomailta monina päivinä yli 4000 MW sähkötehoa.  Enimmillään tuotiin jotain luokkaa  4500-4700 MW.  Eli jopa kolmasosa kulutuspiikistä pitäisi pystyä kattamaan tuonnilla, kun omaa tuotantoa ei ole. Viime talven tuulivoiman tuotantoteho kävi usein alle 10 MW luokassa, kun kapasiteettia on 4000 MW. Eli olemme täysin onnen varassa, jos tuulee kun on kulutuspikkii niin valot pysyvät päällä, jos ei tuule alkaa kulutuksenrajoitus ja lopulta ne sähkökatkot kiertää tasaisesti ympäri maan. Tuuleten jakso voi kestää 2-3, joten aikamoni torppa kylmenee ja tehdas pysähtyy. Itse olemme päättäjät, jotka tätä ovat halunneet valinneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös näihin saisi nyt jotakin talo/talouskohtaista rajoitinta? Ettei mennä silleen että muutamat tunnolliset säästävät hiki päässään sähköä siellä kerrostalokämpässään ja toisaalla joku pitää omakotitalossaan +24 asteen lämpötilaa ettei ala paleltaa ja täten tulisi näitä jatkuvia katkoja. Siitäkin samaa mieltä, että talvella kaupat ja kauppakeskukset klo 19 kiinni, sama harkittava sunnuntain osalta. Joulukuussa nyt voi olla pidempään että pääsee jouluhullut lahjarumbaan :D Ihan varmasti tässä käy klassiset, että minä en ainakaan auta missään säästötalkoissa ja teen mitä lystään. Toki toivon että tähän joku järkiratkaisu löytyy. Minä pärjään ihan hyvin vaikka päivittäin 18-19 ilman sähköä, mutta kaikki eivät pärjää.

Vierailija
24/52 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostaisko uuden tietsikan.  Ihan vaan bitcoineja varten pöhöttämään.

Helppo ennustaa, että bitcoin kielletään sähkösyöppönä.

Olis kyllä jo aikakin. Älyvapaata toimintaa. Niinkuin moni muukin ihmiskunnan touhuista,

Vierailija
25/52 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitysmaissa on sähkökatkoja

Vierailija
26/52 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimevuonna ei ollut edes ennätyskylmä, mutta Suomeen piti tuoda ulkomailta monina päivinä yli 4000 MW sähkötehoa.  Enimmillään tuotiin jotain luokkaa  4500-4700 MW.  Eli jopa kolmasosa kulutuspiikistä pitäisi pystyä kattamaan tuonnilla, kun omaa tuotantoa ei ole. Viime talven tuulivoiman tuotantoteho kävi usein alle 10 MW luokassa, kun kapasiteettia on 4000 MW. Eli olemme täysin onnen varassa, jos tuulee kun on kulutuspikkii niin valot pysyvät päällä, jos ei tuule alkaa kulutuksenrajoitus ja lopulta ne sähkökatkot kiertää tasaisesti ympäri maan. Tuuleten jakso voi kestää 2-3, joten aikamoni torppa kylmenee ja tehdas pysähtyy. Itse olemme päättäjät, jotka tätä ovat halunneet valinneet.

Niinpä. Valitettavasti kokoomus sai mellastaa liian kauan hallituksessa ja tästä maksamme nyt.

Vierailija
27/52 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehitysmaissa on sähkökatkoja

Tazikistanissa sähköt katkeavat aina klo 22 ja tulevat aamulla taas päälle.

Vierailija
28/52 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Putinia emme ole valinneet.

Vierailija
29/52 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onneksi ehdittiin lahjoittaa miljardit Saksaan, kehitysapuun, ilmastohumppaan jne.

Sdp:n nero, Tytti Tuppurainenhan sen jo sanoi: "oma kansa ensin "-ajattelu on vahingollista".

Ja joku s-tanan tollo näitä vielä tulevissa eduskuntavaaleissakin äänestää...

Kansa järsii jäätynyttä kaalia kylmässä asunnossaan... Mutta on se Sanna vaan niin ihqu!

Vierailija
30/52 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ne varavoimalareservit käyttöön!

https://www.fortum.fi/tietoa-meista/yhtiomme/energiantuotantomme/voimal…

565 megawattia.

Kuka estää? Viherätkö, vai seisottaako Fortum tuota tahallaan, kuten jotkut ovat väittäneet?

Vierailija
31/52 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös näihin saisi nyt jotakin talo/talouskohtaista rajoitinta? Ettei mennä silleen että muutamat tunnolliset säästävät hiki päässään sähköä siellä kerrostalokämpässään ja toisaalla joku pitää omakotitalossaan +24 asteen lämpötilaa ettei ala paleltaa ja täten tulisi näitä jatkuvia katkoja. Siitäkin samaa mieltä, että talvella kaupat ja kauppakeskukset klo 19 kiinni, sama harkittava sunnuntain osalta. Joulukuussa nyt voi olla pidempään että pääsee jouluhullut lahjarumbaan :D Ihan varmasti tässä käy klassiset, että minä en ainakaan auta missään säästötalkoissa ja teen mitä lystään. Toki toivon että tähän joku järkiratkaisu löytyy. Minä pärjään ihan hyvin vaikka päivittäin 18-19 ilman sähköä, mutta kaikki eivät pärjää.

24h avoinna olevat kaupat on ihan älyttömyyden huippu! En ymmärrä miten joillakin voisi olla pakottava tarve päästä kauppaan klo 03 yöllä? 

Joku tulee heti vastaamaan, että vuorotyöläisillä on tarve yölliseen kaupankäyntiin. Ei ole. Olen itse tehnyt vuorotyötä 26 vuotta ja kertaakaan ei ole mun tarvinnut yöllä päästä kauppaan. Jokainen voi hoitaa ostoksensa aamulla/päivällä/alkuillasta ja vapaapäivinä.

Vierailija
32/52 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

24h avoinna olevat kaupat on ihan älyttömyyden huippu! En ymmärrä miten joillakin voisi olla pakottava tarve päästä kauppaan klo 03 yöllä? 

Joku tulee heti vastaamaan, että vuorotyöläisillä on tarve yölliseen kaupankäyntiin. Ei ole. Olen itse tehnyt vuorotyötä 26 vuotta ja kertaakaan ei ole mun tarvinnut yöllä päästä kauppaan. Jokainen voi hoitaa ostoksensa aamulla/päivällä/alkuillasta ja vapaapäivinä.

Asunnottomien pitää päästä kävelemään yöllä lämpimään kauppaan talvella.

Vierailija
33/52 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta onneksi ehdittiin lahjoittaa miljardit Saksaan, kehitysapuun, ilmastohumppaan jne.

Sdp:n nero, Tytti Tuppurainenhan sen jo sanoi: "oma kansa ensin "-ajattelu on vahingollista".

Ja joku s-tanan tollo näitä vielä tulevissa eduskuntavaaleissakin äänestää...

Kansa järsii jäätynyttä kaalia kylmässä asunnossaan... Mutta on se Sanna vaan niin ihqu!

Jos joudut jäätynyttä kaalia järsimään, et ole tainnut osata hoitaa raha-asioitasi? Eli et taida olla pätevä neuvomaan/kommentoimaan tässä asiassa muitakaan. 

Vierailija
34/52 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunnottomien pitää päästä kävelemään yöllä lämpimään kauppaan talvella.

Vartijat heittää ulos aika liukkaasti.

Vierailija
35/52 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos käyttökatto luodaan, se ei enää poistu. Great Reset, et omista mitään ja kaikki on kontrolloitua.

Vierailija
36/52 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tämä tarkoittanee sitä, että sähkön pörssihinta nousee tappiin asti eli siihen 4€/kWh"

Viikkosiivouksessa imuroimiseen menee aikaa 1,5 tuntia. Pölynimurin teho on 1 kW. Kulutus on 1,5 kWh.

Imuroiminen viikkosiivouksen yhteydessä maksaisi siis 4€ kWh hinnalla siis 6 €  kerta,  plus siirtomaksu ja verot.

https://caruna.fi/asiakaspalvelu-ja-omat-sahkoasiat/energiaseuranta/sah…

Vierailija
37/52 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähkönkäytön kannalta olis parempi, jos kaupat olis auki nimenomaan öisin, eikä päivisin 😀

Vierailija
38/52 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kinkunpaistaja kirjoitti:

"Tämä tarkoittanee sitä, että sähkön pörssihinta nousee tappiin asti eli siihen 4€/kWh"

Viikkosiivouksessa imuroimiseen menee aikaa 1,5 tuntia. Pölynimurin teho on 1 kW. Kulutus on 1,5 kWh.

Imuroiminen viikkosiivouksen yhteydessä maksaisi siis 4€ kWh hinnalla siis 6 €  kerta,  plus siirtomaksu ja verot.

Olis hyvä syy imuroida harvemmin!

Vierailija
39/52 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanna Marin ottanut jo 20 miljardia velkaa(kolmessa vuodessa), kun sitä ennen sadassa vuodessa otettiin reilut satamiljoonaa. Rahat ulkomaille, ei suomalaisille.

-Mutta ei saa puhua tästäkään.

Silti ihmisillä ole enää varaa lämmittää tupiaan talvella.

Hys hys.

Vierailija
40/52 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kinkunpaistaja kirjoitti:

Olis hyvä syy imuroida harvemmin!

Kohta kokkaaminen maksaa enemmän kuin ruoka, riippuen tietysti ruuan hinnasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme