Fingrid: Tulevana talvena varauduttava sähköpulaan ja sähkökatkoihin
Suomalaisten on syytä varautua tulevana talvena mahdollisen sähköpulan aiheuttamiin sähkökatkoihin, varoittaa kantaverkkoyhtiö Fingrid. Yhtiön mukaan sähkömarkkinoita hallitsee epävarmuus.
Fingrid julkaisi ensimmäisen arvionsa sähkön riittävyydestä tulevana talvena. Fingridin arvioi, että talven kulutushuipussa sähkönkulutus voi nousta noin 15 100 megawattiin.
Kotimaisella tuotannolla pystytään arviolta kattamaan parhaimmillaan 12300 megawattia. Loppu katettaisiin tuonnilla.
https://yle.fi/uutiset/3-12043017/64-3-104149
Tämä tarkoittanee sitä, että sähkön pörssihinta nousee tappiin asti eli siihen 4€/kWh
Kommentit (52)
Enpä tiedä ketään, jolle tämä olisi enää mikään uutinen, saati ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Ostaisko uuden tietsikan. Ihan vaan bitcoineja varten pöhöttämään.
Ei se enää kannata.
Ei hetkauta enää, minulla on oma sähköntuotanto nyt, ihan sama mitä muille maksaa, itseppä ovat halunneet venäjän öljyn pannaan ja aivan syyttä, ketä kiinnostaa ukraina ja yleensä se seutu.
Vierailija kirjoitti:
Ei hetkauta enää, minulla on oma sähköntuotanto nyt, ihan sama mitä muille maksaa, itseppä ovat halunneet venäjän öljyn pannaan ja aivan syyttä, ketä kiinnostaa ukraina ja yleensä se seutu.
Ihan varmaan on sulla oma sähköntuotanto juu, kaikki uskoo
Sähkökatkoihin on pitänyt varautua niin kauan kuin mä olen elänyt ja olen jo 61-vuotias.
Helppohan sähköä on säästää, kaikki sähköautot ajokieltoon, jäähallit käyttökieltoon jne. eli kaikki turha pois.
Tulossa ilmeisesti kylmä talvi kaiken hyvän lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Tulossa ilmeisesti kylmä talvi kaiken hyvän lisäksi.
Eikä ole tulossa, kaikki keskipitkän ja pitkän aikavälin ennusteet ennustavat tavanomaista lämpimämpää talvea.
Talvella aurinko paistaa ennätyskorkealla, kiitos ilmastonmuutoksen.
Kerrotaanko noista sähkökatkoista etukäteen, että ehtii lataamaan kännykän ja ymmärtää olla menemättä hissiin?
Säästökohteita voisi luetella enemmänkin: uimahallit kiinni, katuvaloista ainakin joka toinen lamppu pimeäksi (turvallisuuden takia jonkinlainen valaistus on paikallaan), liikkeiden aukioloajat huomattavasti lyhyemmiksi jne.
Se mikä minua on ihmetyttänyt tässä sähköhommassa, on että eivät ainoastaan monet omakotitalot lämpiä sähköllä, ja niissä on useimmiten myös uuneja tai takkoja, vaan on myös suuri määrä kerros. ja rivitalo Ettäja, joissa kaikki toimii sähköllä eikä mitään varalämmönlähdettä useinkaan ole. Monet asunnot ovat myös niin avoimia, ettei voi sulkea käytöstä huonetta tai paria ja laskea niissä lämpö esim. 10-15 asteeseen. Kukahan pystyisi katkaisemaan sähköt Kremlistä? Että Putleriakin palelisi.
Osa kansasta pitäisi siirtyä työskentelemään öisin, koska silloin on halpaa sähköä tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Torissa on noita mining riggejä myynnissä törkeään ylihintaan. Siitä vaan ostamaan.
On se kiva kun Hallitus painostaa hankkimaan sähköautoja.
Vierailija kirjoitti:
Helppo ennustaa, että bitcoin kielletään sähkösyöppönä.
Tottuuka tähän. Mitä enemmän tuuli- ja aurinkovoimaa rakennetaan, sitä todennäköisempia katkokset ovat myös tulevina vuosina.
On tuo vähän pessimistinen arvio, toki mahdollinen. Viime vuonna suurin hetkittäinen kulutus oli muistaakseni n. 14100 MW, eli 1000 MW alle tuon arvioidun ja tuo 15100 on taidettu juuri ja juuri saavuttaa kerran Suomen historiassa.
Ja nyt kuitenkin kait porukan luulisi olevan myös vähän säästötuulella ihan lähtökohtaisesti. En uskoa, että talven huippukulutus ylittää ainakaan 14500:aa ja 14000 on aika tiukassa, voi toki muutaman kerran just piikata yli.
Noina yksittäisinä hetkinä sähkö tulee olemaan pirun kallista ja tosiaan katkoja voi toki jopa tulla, mutta ne jää ihan yksittäisiksi. Suurimman osan ajasta kulutus on alle ja toisaalta tuossa on myös tuulivoiman tuotanto arvioitu hyvin pieneksi (ihan oikein toki). Eli suurimman osan ajasta kulutetaan vähemmän ja tuotetaan enemmän.
Kyllä tämä tästä.
Suomalaiset kun laittaa säästömoodin päälle niin tulette vielä yllättymään alhaisesta sähkön kulutuksesta.