Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko ateisti osallistua seurakunnan toimintaan?

Vierailija
01.09.2022 |

En ole ikinä kuulunut kirkkoon. En ole saanut kastetta tai käynyt rippileirillä. Voinko siis osallistua paikallisen seurakunnan tapahtumaan ja mennä kirkon sisälle? M27

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin itse huvikseni kirkon tapahtumassa. En sanonut olevani ateisti. Hyvä niin, koska sivukorvallakin jo kuulin kuinka hekumoitiin uskottomien palavan ikuisesti helvetissä. En nähnyt tarvetta heittää bensaa liekkeihin.

Vierailija
22/45 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kirkkoon kuulumattomana en käytä kirkon palveluita tai käy kirkkokonserteissa. En katsoa voivani käyttää palvelua jota en maksa. 

Itse kirkkoon kuuluvana ja kirkollisveroni maksavana toivotan sinutkin lämpimasti mukaan nauttimaan palveluista, vaikkapa niistä kirkkokonserteista juuri. Mehän olemme kaikkia varten olemassa.

Ja tämä ihan ilman taka-ajatusta, että joskus liittyisit maksajien joukkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kirkkoon kuulumattomana en käytä kirkon palveluita tai käy kirkkokonserteissa. En katsoa voivani käyttää palvelua jota en maksa. 

Samoin. En katso että meillä ateisteilla on oikeutta poimia rusinoita pullasta. 

Entäs jos minä kirkkoon kuuluvana kutsun, että tulkaa ihmeessä poimimaan rusinoita pullasta? Ilmaista on etkä sitoudu mihinkään!

Siis eihän kirkko ole mikään maksullinen palveluntarjoaja tai liikeyritys. Ei Jeesuskaan ottanut palkkiota siitä kun opetti tai paransi. Kaikki saivat kuunnella ilman eri maksua.

Vierailija
24/45 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa, että usko ja uskonto ovat kaksi eri asiaa. Ihminen voi olla viehättynyt uskonnollisista rituaaleista, vaikka ei uskoisikaan jumalaan/jumaliin.

Vierailija
25/45 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit mennä ja osallistua, mutta miksi?

Miksi? :D No koska on itseäni kiinnostava tapahtuma? :D M27

Meet ateistina kuuntelemaan kiinnostuneena jotain jeesustelua? Selvä.

Ei siellä Jeesusta tyrkytellä. Itse käyn seurakunnan kerhossa käsitöitä tekemässä ja syömässä. Tiistaina oli levyraati, vedettiin humppaa :D

Käsityöt myydään tai lahjoitetaan hyväntekeväisyyteen. Niitä on viety mm. Dementiaosastoille.

Meillä on varmaan vähän eri meininki täällä etelässä kuin jossain Pohjois-Pohjanmaalla. Minäkin olen ateisti eikä yhtään ole tyrkytetty ja paasattu. Lähimmäisenrakkaus on tekoja, ei sanoja.

Vierailija
26/45 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muistaa, että usko ja uskonto ovat kaksi eri asiaa. Ihminen voi olla viehättynyt uskonnollisista rituaaleista, vaikka ei uskoisikaan jumalaan/jumaliin.

Kirkossa tapahtuu hyvin paljon muuta kuin rituaaleja. On konsertteja, näyttelyitä, retkiä, kerhoja, ruokajakelua, diakoniatyö.

Jos on paha olla ja kaikki kaatuu niskaan, diakoniatoimi auttaa. Se on tärkeä sosiaali- ja mielenterveystyön toimija, joka tunnetaan huonosti.

Viime viikolla juttelin diakonin kanssa murheistani ja uskonnosta ja sanoin, että mut on lapsena hakattu rikki Raamatulla. Etten siksi pysty enkä halua osallistua hartaushetkiin. Mutta että hyvin mielelläni olisin yhdessä tekemässä hyvää.

Vierailija
27/45 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seurakunnan palkkalistoilla ei ilmeisesti voi olla mikäli ei kuulu kirkkoon, muuten aika vapaata.

Riippuu varmaan työstä. Kirkkoon kuulumaton tuttuni oli pitkään hautausmaan hoitajana - vai mikä heidän oikea tittelinsä sitten onkaan. Ja työnantajana siis oli seurakunta.

Vierailija
28/45 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän moni ateisti Suomessa kuuluu johonkin uskonnolliseen (kristilliseen) yhteisiin ihan puhtaasti sosiaalisten suhteiden vuoksi.

Mukaan vaan. Ei siellä jäsenkirjoja kysellä ovilla.

Itse olen osallistunut mm. ortodoksikirkon pääsiäisyön messun, vaikka en ortodoksikirkkoon kuulukaan, enkä tuolloin edes tuntenut ketään ortodoksia. En tietenkään osallistunut aktiivisesti mihinkään, vaan olin yleisön joukossa, ja kuljin muiden mukana. Mukanani oli muitakin ei-ortodokseja. He olivat olleet vastaavassa tilaisuudessa ennenkin, ja tiesivät säännöt. Esim. jos olisimme ottaneet tuohuskynttilät käteemme palamaan, emme olisi saaneet poistua ennen kuin kynttilä on palanut loppuun. Emme niitä kynttilöitä ottaneet.

Se kynttilä laitetaan palamaan ikonin eteen telineelle tai vainajan muistopöydälle, ei niitä kädessä pidetä.

Vierailija
29/45 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateistithan juuri pitäisi saada mukaan, joten kyllä voi mennä ja ota kaverisikin mukaan.

Vierailija
30/45 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin itse huvikseni kirkon tapahtumassa. En sanonut olevani ateisti. Hyvä niin, koska sivukorvallakin jo kuulin kuinka hekumoitiin uskottomien palavan ikuisesti helvetissä. En nähnyt tarvetta heittää bensaa liekkeihin.

Ikävää, että jouduit kuulemaan tuollaisia puheita. Voin vakuuttaa, että niitä ei kuule juuri koskaan luterilaisen kirkon tilaisuuksissa, joten sinulla on ollut huono tuuri.

Vierailija
31/45 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös Evl kirkko uskoo valittuja, sellaisia vähän konservatiivisempia kohtia raamatusta. Muun muassa juttu jonka mukaan oli ok että paimen jätti muut lampaat hetkeksi vartioimatta ja meni etsimään sen yhden kadonneen. Tämän raamatunkohdan tarkoitus on että olisi tärkeämpi saada keskusteluyhteys ateistiin kuin niihin raamattunsa jo ulkoa osaaviin, omassa hyvyydessään paistatteleviin kermaperseisiin jotka lyövät raamatulla päähän kaikkia toisinajattelevia ei-mallikansalaisia.

Tosin ei kannata paljastaa että et ole yksi "niistä".

Mistä olet saanut tuollaisen käsityksen?

Vauvapalstalta.

Vierailija
32/45 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse ole ateisti vaan uskonnoton. Kasvoin ei-uskonnollisen evlut-perheen lapsena ja joskus vähän alle kolmekymppisenä erosin kirkosta. En pysty uskomaan kristillisen uskon tai minkään muunkaan uskon mukaisesti. Silti käyn kirkoissa, myös jumalanpalveluksissa (mm. Valamossa, matkoilla), olen osallistunut seurakunnan järjestämään retriittiin ja erilaisiin kursseihin. Harmittaa, ettei uskominen ole tahdon asia, koska olisi hienoa voida uskoa ja kuulua yhteisöön, mutta en vaan kykene.

En tiedä sitten, kuinka moni pappi, muu kirkon työntekijä tai uskovaiseksi itseään kutsuva seurakunnan jäsenkään uskoo kirkon opetukseen kirjaimellisesti. Tiedetään kuitenkin, kuinka Jeesuksen syntyminen pohjautuu muihin vastaaviin legendoihin (mm. Mithra) jne. Mutta ehkä hänen tarinansa symbolisoi uskoa johonkin "korkeampaan".

Vierailija
33/45 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirkkokonserteissa monesti kerätään kolehti. Laittaa sinne rahaa, vähän kuin pääsymaksuna? Itse teen näin, kun haluan käydä lauleskelemassa joululauluja.

Vierailija
34/45 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä on kuulua kirkkoon, jos kaiken saman saa kuulumattakin? Sama kuin ostaisi ilmaisjakelulehden.

Vierailija
35/45 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä on kuulua kirkkoon, jos kaiken saman saa kuulumattakin? Sama kuin ostaisi ilmaisjakelulehden.

Koska ihmiset noin lähtökohtaisesti haluaa ylläpitää heille tärkeitä instituutioita. Kirkkokin, kaikesta hengellisyydestään riippumatta, on sidottu maallisiin sääntöihin; heidänkin pitää maksaa sähköstä, lämmityksestä, kiinteistöistä yms. ihan rahalla.

Vierailija
36/45 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi, ajatuspoliisi tulee ja pamputtaa.

Vierailija
37/45 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa lähes kaikki arkipyhät ovat uskonnollisia ja kyllä ne palkalliset vapaat kelpaavat kaikille ateisteille ja muslimeillekin. ja joulua vietetään kaikissa kodeissa.

Vierailija
38/45 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon on ateisteja seurakunnan ja kirkon johtopaikoilla kun ovat huomanneet miten hommat pelittää. Erotakaan ei voi kun elanto menisi.

Vierailija
39/45 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa lähes kaikki arkipyhät ovat uskonnollisia ja kyllä ne palkalliset vapaat kelpaavat kaikille ateisteille ja muslimeillekin. ja joulua vietetään kaikissa kodeissa.

Jouluhan on alun alkua pakanallinen juhlapäivä kuten monet muutkin kristittyjen varastamat. Eikä normikodissa jeesusta jouluna huudella.

Vierailija
40/45 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin saa ja on toivottavaakin että muutkin kuin kristityt tulevat toimintaan mukaan.