Kiva työpaikka olisi tiedossa mutta hajuton, tuoksuton on vaatimus
Kommentit (134)
Yhdistää hajustettoman työpaikan ja työmatkapyöräilyn ilman suihkua. Silloin on luonnon omat hajut, ja kaikki tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkustatteko koskaan ulkomaille? Pystyttekö syömään lämmintä ruokaa? Suomi on maailman hajuttomin ja kliinisin maa. Tuntuu uskomattomalta, että täällä joku jaksaa valittaa muiden hajusteiden käytöstä. Mieleeni ei tule yhtäkään tapausta yläasteen jälkeen milloin muun henkilön hajusteiden käyttö olisi häirinnyt. Miten te edes haistatte vaatteista onko joku käyttänyt huuhteluainetta vai ei?
Etkö muka haista huuhteluaineen hajua vaatteista? En tiedä käyttävätkö jotkut liikaa huuhteluainetta mutta todellakin haistaa monen metrin päähän. Haju jää myös esim. sohvaan jossa huuhteluainetyyppi on istunut. Toki omiin hajuihin tottuu eivätkä kaikki tajua kuinka voimakkaasti haisevat.
Täytyy muuten tähän todeta, että niillä vähän "myyttisillä" ulkomailla käytetään myös voimakkaasti tuoksuvia huuhteluaineita aivan eri määrissä kuin Suomessa a) moni pesee vaatteet ilman huuhteluainetta b) huuhteluaineissakin on hajustamattomia versioita tuoksuherkille sekä meille, jotka muuten järkevässä määrin vältämme hajusteita.
Muutenkin hajusteita käytetään Suomessa vähän. Esim. hajustetut kuukautissuojat katosivat nopeasti kauppojen hyllyistä, eikä kellekkään olisi varmaan koskaan tullut mieleenkään alkaa täällä myydä hajustettuja vauvanvaippoja.
Joten tässä mielessä ihmettelen sitä, kuinka monet Suomessa arkiympäristössä kovasti tuoksuherkät ihmiset pystyvät nauttimaan lomista esim. Etelä-Euroopassa, joissa tuoksujen käyttö on täysin eri tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että sentään ymmärrät. Hajusteiden kanssa lutraavat ovat kyllä turhista turhin joukko.
Mitään ei ole hajusteettomuuden ja lutraamisen välillä? Esim kohtuullinen hajusteiden käyttö? Itse käytän hajustettua shampoota ja hoitoainetta, suihkusaippuaa sekä deodoranttia, ja pidän tätä kohtuullisena. En esim. pese vaatteita hajustetulla pyykkiaineella tai käytä huuhteluainetta, enkä laita hajuvettä työpaikalle. Kenenkään ei luulisi häiriintyvän minun lähelläni mistään hajusteista.
Minä ymmärrän lutraamisella sitä, että suihkutetaan ensin aerosolipullosta deodoranttia monta sekunttia / kainalo, sitten vielä lisäksi taipeet ja sen jälkeen laitettaan eau de toilettea puoli desiä kummankin korvan taakse - sen jälkeen kun on käyty suihkussa pesten iho luxilla, hiukset garnierilla, laitettu tuoksuvaa muotovaahtoa ja päällä on vaatteet, jotka on pesty Arielilla ja huuhdeltu len-huuhteluaineella. Hajusteiden sekamelska. Nämä ihmiset ei välttämättä ajattele, että paitsi että sitä hajua on liikaa, niin ne eri hajusteet ei vaan sovi toistensa kanssa yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata. Olin tuollaisessa ja sain valitusta jopa miedon tuoksuisesta dödöstä, shampoosta ja pyykinpesuaineesta. Vain hien ja talin hajuisena sai tulla työpaikalle.
Kannatan sitä todellakin, ettei töihin tulla vanhojen rouvien tyyliin kahdeksan hajuvesisuihkauksen saattelemana, mutta joissain paikoissa mennään aivan överiksi. Meillä on yksi omien sanojensa mukaan hajusteyliherkkä kollega, joka rupesi valittamaan minulle siitä kuinka yhden tiimiläisen _huulirasva_ haisi liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Teen työpaikkaselvityksiä työkseni. Havaintoni: "Hajuallergia" on vaan työpaikkakiusaajien yksi tapa pitää työpaikan hovia omassa komennossa ja möyhötä työyhteisössä.
Työyhteisöselvityksissä se on aina se porukan äänekkäin ja kärkkäin valittaja, joka valittaa muiden hajuista. Yleensä vielä just sen toisen työntekijän, josta ei pidä. Jaanan hajuvesi ei haittaa kun se on kiva ja samassa kerroksessa. Jos työyhteisössä on muitakin ongelmia (YT-neuvottelut, huoli työn riittävyydestä tms) niin silloin nämä hovia pitävät yrittävät savustaa muut-kuin-itsensä ulos. Se kolmoskerroksen Joonatanin partavesi on siinä kohtaa hyvä valituksen aihe, sille potkut eikös vaan?
Sanonpahan vaan että se oikeasti astmaatikko-Anna ottaa lääkkeensä ja käy töissä normaalisti, se työpaikkaansa kypsynyt kiusaaja valittaa kaikesta mistä keksii.
Juuri näin. Hajustevalitus on sallittu kiusaamisen muoto, jolle esihenkilöt eivät voi yhtään mitään. Isoissa organisaatioissa tunnettu ilmiö, tekijänä ja uhrina aina naisia. Ja nyt on myös havaittu, että nämä hajusteista kärsivät ovat viimeisiä, jotka haluavat etätöitä tehdä, vaikka siellä olisi mahdollista olla täysin omilla ehdoillaan ilman hajusteiden pelkoa.
Aloittaja on varma "sarjasaikuttaja" joten ei kannata töihin ottaa. Herkkä kaikille muillekin vaikutuksille kuten jos ei työkavereiden kanssa synkkaa niin kuin hän tahtoo. Ja varmaan valitetaan kaikista muistakin asioista liian herkästi. Ihmisiä on kaikenlaisia joka paikassa, pitäis sopeutua vaan eikä kyylätä joka virhettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras ehkä oli vaatimus, että työpaikoille ei saisi tuoda ulkotakkeja sisälle ollenkaan. Kun niissä tulee ulkoilman HAJU sisälle. Erehdyin vielä kysäisemään, eikö farkut sitten ole sama asia. Ei kuulemma lainkaan, farkkuihin ei jää ulkoilman haju mutta Pekan takki haisee ulkoilmalle.
Ulkoilman tuoksu vaatteissa oli kuulemma yksi pahimpia päästölähteitä mitä työpaikalla voisi kuvitella.
Samat ihmiset vaatimalla vaativat, että heillä pitää olla avattavat ikkunat huoneissaan, kun ilmastointi ei riitä.
Ai niin ja kerran nämä järjestivät kosmetologiopiskelijan lakkaamaan kaikkien kynnet ennen pikkujouluja. Kynsilakan käry ei haitannut ketään tässä "tuoksuttomassa työympäristössä".
Ed. työpaikkaselvitysten tekijä.
Tämä. Työpaikkani ainut hajusteyliherkkä on 50-vuotias ikisinkku hullu kissanainen, joka pahimmassa vaiheessa valitti ja järjesti teatraalisia hengenahdistuskohtauksia jos jollain oli tuoksuvaa dödöä. MITÄÄN hajustettua ei olisi saanut olla, siis koko työyhteisölle shampoita ja kivipuutereita myöten kaikki vaihtoon.
Itse raahasi usein iltavuoroon mukanaan rakennekynsisetin ja lakkaili kynsiään kun oli aikaa. Siis ensin asetonilla vanhat pois, uudet lakat tilalle (taiteili niihin kuvioita eli tämä kesti kauan ja vaati monta lakkaa) ja vielä kynsiliimalla koruja kiinni. Lakkojen, liimojen ja asetonin hajusinfonia levisi käytävään asti ja kirveli silmiä pienessä tilassa. Nämä eivät siis hänelle aiheuttaneet oireita, eikä tietenkään myöskään tupakka jota poltti noin askin päivässä.
Onneksi esimies oli fiksu ja ilmoitti tälle vikisijälle ykskantaan että muilla ei ole mitään velvollisuutta vaihtaa tuotteitaan tuoksuttomiin, ja että jos tilanne käy hankalammaksi niin hänelle mietitään uusia työtehtäviä (niitä ei ole, sen tajusi meistä jokainen). Siihen loppuivat viihdyttävät en saa henkeä puhhh pöhh-teatteriesitykset. Marista jaksaa vieläkin silloin tällöin, mutta onneksi harvoin.
Mitä jos olisit hullua kissanaista fiksumpi ja yrittäisit asettua toisen ihmisen asemaan? Suurin osa kemikaaliyliherkistä on aivan tavallisia tallaajia, jotka kärsivät hiljaa eivätkä ole kuvauksesi kaltaisia kaksinaismoralisteja. Todella ikävää leimata yhden tai muutaman isoäänisen luulosairaan vuoksi koko ongelma kuvitteelliseksi mitä se ei todellakaan ole! Minäkin käytin aiemmin hajuvesiä ja muita hajustettuja tuotteita, mutta enää ei puhettakaan että voisin. Kaikki hajusteet aiheuttavat nyt hengenahdistusta ja rintakipua sekä saavat kurkkuni ärtyneeksi ja pisteleväksi. Aina ei ollut näin, mutta sitten jokin muuttui, keho sai vain tarpeekseen. Oireet ovat ihan kamalia, ja hajut niin voimakkaita ja polttavia, että joudun joka päivä ulkona liikkuessani jatkuvasti varomaan, pelkäämään ja pidättelemään henkeäni.
Astma löytyy myös, eivätkä inhalaattorit tai allergialääkkeet tähän auta. Koskaan en asiasta valita ääneen mutta h****ttiä on. Nykymaailmassa altistutaan liikaa teollisille kemikaaleille, joiden pitkäaikaisvaikutuksista kukaan ei tiedä riittävästi, joten ei ole ihme, että tällaisia oireita alkaa jo monilla olla. Hajusteet ja ärsyttävät kemikaalit eivät ole terveellisiä kenellekään ja voivat herkistää joskus myös sinutkin ja kaikki muut hajuvesissä ja tupakansavuissa ym. asetoneissa kylpijät, vaikka ette sitä (vielä) uskoisikaan.
Itse olen siis tavallinen järkevä ihminen, jolla puhjennut yhtäkkiä monikemikaaliyliherkkyys. En kestä esim. hajuvesiä, pyykinpesuaineita, hiustuotteita, tupakansavua, pakokaasua, asetonia tai kynsilakkoja, ja joudun jatkuvasti olemaan valppaana, että altistukseni näille pysyisi mahdollisimman vähäisenä. Muista, että vaikka sinulla itselläsi ei (vielä) olisi oireita, ei tarkoita että kyseiset kemikaalit tekevät hyvääkään terveydellesi. Hajusteettomiakin vaihtoehtoja on olemassa, tai sitten voi käyttää luonnonmukaisia mietoja hajusteita, kuten eteerisiä öljyjä sisältäviä shampoita ja hoitoaineita. LV, Minirisk, hiuksiin vaikka Faith in Nature tms. Ennenkään ei ole moisia myrkkyjä tarvittu ja hyvin on pärjätty!
Mitä jos itse yrittäisit asettua toisen ihmisen asemaan? Miksi tuntemattomien ihmisten pitäisi elää sinun ohjeidesi mukaan? Saat itse käyttää rauhassa LV:tä, Miniriskiä ja Faith in Naturea, mutta muut saavat käyttää niitä aineita mitkä itse parhaaksi näkevät. Ongelma on sinun, ei tuntemattomien ihmisten.
Kuka edes nykypäivänä käyttää hajusteellisia pyykinpesuaineita? Pesuaineelle haisevat vaatteet ovat ällöttäviä. Ei vaatteiden tarvitse haista millekään.
Vierailija kirjoitti:
Kuka edes nykypäivänä käyttää hajusteellisia pyykinpesuaineita? Pesuaineelle haisevat vaatteet ovat ällöttäviä. Ei vaatteiden tarvitse haista millekään.
Käytin vuosia tuoksuttomia pesuaineita, kunnes innostuin ostamaan tarjouksesta tuoksullisia pyykinpesukapseleita. Enää en vaihda takaisin tuoksuttomiin. Pyykki on ihanan raikasta kun se tuoksuu kevyesti pesuaineelta.
Vierailija kirjoitti:
Kuka käyttää? Odotas kun mietin. Maailmassa on aika monta miljardia ihmistä, joten luulen aika monen käyttävän hajusteellisia pyykinpesuaineita.
Tän on pakko olla joku vain suomessa juttu, olen asunut keski-euroopassa yli kymmenen vuotta enkä ole koskaan kuullut kenenkään kitisevän toisen hajusteista. Mainittakoon vielä että täällä käytetään hajustettuja tuotteita ja tuoksuja todella paljon!
Tupakalle ja kuselle , ja hielle , yhdessä tai erikseen haiseminen saa päänsäryn aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Tän on pakko olla joku vain suomessa juttu, olen asunut keski-euroopassa yli kymmenen vuotta enkä ole koskaan kuullut kenenkään kitisevän toisen hajusteista. Mainittakoon vielä että täällä käytetään hajustettuja tuotteita ja tuoksuja todella paljon!
Se on. Suomi on vähän -ton. Äänetön, väritön, hajuton, mauton. Maiden Mariekeksi.
Pidän laadukkaista tuoksuista, mutta kuulin joskus neuvon, että jos käyttää suihkauksen tuoksua, tulisi muiden tuotteiden olla tuoksuttomia/hyvin miedosti tuoksuvia. Muusta seuraa tuoksujen kakofonia, jota kantaja itse ei tietenkään haista.
Lisäksi parfyyminkin tulisi tuoksua vasta ihan lähietäisyydeltä, ei haista käytävässä kun ihminen on kulkenut sen läpi.
Nuo esanssilta haisevat huuhteluaineet saavat ihmisen haisemaan ainoastaan halvalta ja suttuiselta.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät tajua että suurin osa pitää hajustettuja pesu- ja huuhteluaineita pahanhajuisina. Ei siinä mitään jos tuoksu olisi lievä mutta ei ole.
Joo, noi on kamalia. Pyykki haisee samalta kun vessanpuhdistusaine. Tulee mieleen, onko käytössä niin likainen pesukone, että pyykki haisisi pesun jälkeen likaiselta, ellei siihen kaada pullollista yleispuhdistusainetta.
Mulla kävi niin, että kun lopetin kemikaalien käyttämisen, aloin haistamaan ne voimakkaasti. Että varokaa vaaraa, jos jostain syystä ootte lopettamassa hajusteiden käyttöä. Jos istun muutaman tunnin henkilön lähellä, joka käyttää ihan jotain perus hajustettua deodoranttia, niin pystyn sen koko ajan aistimaan sen deodorantin. Kaupan pesuaine ja kosmetiikkahyllyt on aika hurjia elämyksiä, ja myös autot, joissa on joku autohajustesysteemi. En käy töissä tai koulussa, niin ei silleen kiinnosta mitä muut tekee, mutta vois olla kyllä rankkaa kaheksan tuntia päivässä haistella toisten kemikaaleja. Onneks ei oo pakko.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et voi hakea?
Käytät tuoksuja vain vapaa-ajalla. Töissä tuoksuton dödö yms.
Monet hikoilee niin paljon, että täysin tuoksuton dödö kestää 15 min, jonka jälkeen pettää. Siinä sitten löyhkätään kitkerälle koko loppupäivä. Kyllä hävetti olla hajuttomassa työpaikassa. Yritin tehdä töitä kädet tiiviisti kiinni kropassa, ettei kainaloiden löyhkä päässyt valloilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät tajua että suurin osa pitää hajustettuja pesu- ja huuhteluaineita pahanhajuisina. Ei siinä mitään jos tuoksu olisi lievä mutta ei ole.
Joo, noi on kamalia. Pyykki haisee samalta kun vessanpuhdistusaine. Tulee mieleen, onko käytössä niin likainen pesukone, että pyykki haisisi pesun jälkeen likaiselta, ellei siihen kaada pullollista yleispuhdistusainetta.
Itse käytän oikeasti niitä tosi miedon tuoksuisia, kuten Rainbown pesuainetta. Mitään Arielia en käytä, mutta ei haittaa jos joku käyttää. Tosin ohjeiden mukaan, ei monta korkillista puolikkaaseen rumpuun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras ehkä oli vaatimus, että työpaikoille ei saisi tuoda ulkotakkeja sisälle ollenkaan. Kun niissä tulee ulkoilman HAJU sisälle. Erehdyin vielä kysäisemään, eikö farkut sitten ole sama asia. Ei kuulemma lainkaan, farkkuihin ei jää ulkoilman haju mutta Pekan takki haisee ulkoilmalle.
Ulkoilman tuoksu vaatteissa oli kuulemma yksi pahimpia päästölähteitä mitä työpaikalla voisi kuvitella.
Samat ihmiset vaatimalla vaativat, että heillä pitää olla avattavat ikkunat huoneissaan, kun ilmastointi ei riitä.
Ai niin ja kerran nämä järjestivät kosmetologiopiskelijan lakkaamaan kaikkien kynnet ennen pikkujouluja. Kynsilakan käry ei haitannut ketään tässä "tuoksuttomassa työympäristössä".
Ed. työpaikkaselvitysten tekijä.
Tämä. Työpaikkani ainut hajusteyliherkkä on 50-vuotias ikisinkku hullu kissanainen, joka pahimmassa vaiheessa valitti ja järjesti teatraalisia hengenahdistuskohtauksia jos jollain oli tuoksuvaa dödöä. MITÄÄN hajustettua ei olisi saanut olla, siis koko työyhteisölle shampoita ja kivipuutereita myöten kaikki vaihtoon.
Itse raahasi usein iltavuoroon mukanaan rakennekynsisetin ja lakkaili kynsiään kun oli aikaa. Siis ensin asetonilla vanhat pois, uudet lakat tilalle (taiteili niihin kuvioita eli tämä kesti kauan ja vaati monta lakkaa) ja vielä kynsiliimalla koruja kiinni. Lakkojen, liimojen ja asetonin hajusinfonia levisi käytävään asti ja kirveli silmiä pienessä tilassa. Nämä eivät siis hänelle aiheuttaneet oireita, eikä tietenkään myöskään tupakka jota poltti noin askin päivässä.
Onneksi esimies oli fiksu ja ilmoitti tälle vikisijälle ykskantaan että muilla ei ole mitään velvollisuutta vaihtaa tuotteitaan tuoksuttomiin, ja että jos tilanne käy hankalammaksi niin hänelle mietitään uusia työtehtäviä (niitä ei ole, sen tajusi meistä jokainen). Siihen loppuivat viihdyttävät en saa henkeä puhhh pöhh-teatteriesitykset. Marista jaksaa vieläkin silloin tällöin, mutta onneksi harvoin.
Mitä jos olisit hullua kissanaista fiksumpi ja yrittäisit asettua toisen ihmisen asemaan? Suurin osa kemikaaliyliherkistä on aivan tavallisia tallaajia, jotka kärsivät hiljaa eivätkä ole kuvauksesi kaltaisia kaksinaismoralisteja. Todella ikävää leimata yhden tai muutaman isoäänisen luulosairaan vuoksi koko ongelma kuvitteelliseksi mitä se ei todellakaan ole! Minäkin käytin aiemmin hajuvesiä ja muita hajustettuja tuotteita, mutta enää ei puhettakaan että voisin. Kaikki hajusteet aiheuttavat nyt hengenahdistusta ja rintakipua sekä saavat kurkkuni ärtyneeksi ja pisteleväksi. Aina ei ollut näin, mutta sitten jokin muuttui, keho sai vain tarpeekseen. Oireet ovat ihan kamalia, ja hajut niin voimakkaita ja polttavia, että joudun joka päivä ulkona liikkuessani jatkuvasti varomaan, pelkäämään ja pidättelemään henkeäni.
Astma löytyy myös, eivätkä inhalaattorit tai allergialääkkeet tähän auta. Koskaan en asiasta valita ääneen mutta h****ttiä on. Nykymaailmassa altistutaan liikaa teollisille kemikaaleille, joiden pitkäaikaisvaikutuksista kukaan ei tiedä riittävästi, joten ei ole ihme, että tällaisia oireita alkaa jo monilla olla. Hajusteet ja ärsyttävät kemikaalit eivät ole terveellisiä kenellekään ja voivat herkistää joskus myös sinutkin ja kaikki muut hajuvesissä ja tupakansavuissa ym. asetoneissa kylpijät, vaikka ette sitä (vielä) uskoisikaan.
Itse olen siis tavallinen järkevä ihminen, jolla puhjennut yhtäkkiä monikemikaaliyliherkkyys. En kestä esim. hajuvesiä, pyykinpesuaineita, hiustuotteita, tupakansavua, pakokaasua, asetonia tai kynsilakkoja, ja joudun jatkuvasti olemaan valppaana, että altistukseni näille pysyisi mahdollisimman vähäisenä. Muista, että vaikka sinulla itselläsi ei (vielä) olisi oireita, ei tarkoita että kyseiset kemikaalit tekevät hyvääkään terveydellesi. Hajusteettomiakin vaihtoehtoja on olemassa, tai sitten voi käyttää luonnonmukaisia mietoja hajusteita, kuten eteerisiä öljyjä sisältäviä shampoita ja hoitoaineita. LV, Minirisk, hiuksiin vaikka Faith in Nature tms. Ennenkään ei ole moisia myrkkyjä tarvittu ja hyvin on pärjätty!
Jos minä kärsisin väriherkkyydestä, olisitko valmis luopumaan koko vaatekerrastasi pukeutuaksesi vain tasaisen harmaisiin vaatteisiin? Kaikki uusiksi: kengät, silmälasit jne. Kohtuutonta eikö? Kavereitakin pyytäisin muuttamaan sisustuksensa harmaaksi, ettei saisi aina migreeniä siitä värien sekamelskasta. Oi olisinpa värisokea niin elämä olisi helpompaa, mutta kun ei. Oikeasti?
Mitään ei ole hajusteettomuuden ja lutraamisen välillä? Esim kohtuullinen hajusteiden käyttö? Itse käytän hajustettua shampoota ja hoitoainetta, suihkusaippuaa sekä deodoranttia, ja pidän tätä kohtuullisena. En esim. pese vaatteita hajustetulla pyykkiaineella tai käytä huuhteluainetta, enkä laita hajuvettä työpaikalle. Kenenkään ei luulisi häiriintyvän minun lähelläni mistään hajusteista.