Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kari Enqvist: myös Putinia vastustaneiden venäläisten tulee nyt kärsiä

Vierailija
01.09.2022 |

"Vain venäläiset itse voivat kestävällä tavalla päättää tulevaisuudestaan.

Sitä odotellessa on selvää, että tavallisen venäläisen tulisi kärsiä Ukrainan sodan seurauksista. Aivan riippumatta siitä, kannattaako vai vastustaako hän Putinia vai onko vain opportunisti.

Venäjän raaka sota Ukrainassa on hänen sotansa. Venäjä on hänen maansa.

On oikein, että tavan venäläinen kärsii vähintäänkin enemmän kuin tavallinen suomalainen. "

https://yle.fi/uutiset/3-12596880

Kommentit (297)

Vierailija
141/297 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos venäläisessä lehdessä joku kirjoittaisi että "suomalaisten pitää nyt kärsiä", niin miten reagoisitte?

Kannattaa yrittää asettua toisen asemaan ja nähdä omat tekonsa toisen silmin. Se on yllättävän vaikeaa, koska kukaan ei tiedä toisen ajatuksia, vain omansa. Itselle on itsestään selvää, että ITSE on hyvä ja TOINEN on paha. Niin se toinenkin ajattelee.

Ja siellä taas yksi Igor tai Anus joka ei edes lukenut keskustelun aiheena olevaa kolumnia. Siinä todettiin, että suomalaiset joutuvat kaikki kärsimään tästä Venäjän aloittamasta sodasta, kuten joutuvat kaikki eurooppalaisetkin. Joten silloin on vain oikein ja kohtuullista, että vastuu Venäjän toimista - jotka aiheuttavat kärsimystä kymmenille ja kymmenille miljoonille täysin viattomille ihmisille Euroopassa - ulotetaan myös kaikille venäläisille.

KANNATTAA YRITTÄÄ TEIDÄN VENÄLÄISTENKIN ASETTUA TOISEN ASEMAAN JA NÄHDÄ OMAT TEKONSA TOISEN SILMIN. JA MIETTIÄ EDES VÄHÄN SITÄ TUHOA JA KÄRSIMYSTÄ JOTA AIHEUTATTE. Hävetkää, mutta ettehän te osaa. Ei teille mahdu mikään muu päähän kuin oma napa ja oma etu ja oma mukavuus ja vingutte kun ette pääse vapaasti lomailemaan vaikka samaan aikaan PUOLI MAAILMAA KÄRSII VENÄJÄN TAKIA!!!!!!!!!! Eurooppa omalla tavallaan ja kohta myös Afrikka ja Aasia nälänhädästä kun olette tuhonneet Ukrainan maatalouden.

Kyllä se on kuule länsi joka tässä laittoi toimimattomat pakotteet Venäjän niskaan. Sota on tuomittava, mutta olisi nyt voinut hieman miettiä muutakin kuin että tässähän on samalla hyvä tilaisuus ajaa vihreää siirtymää eteenpäin, mahdollistaa suuryritysten rahan haaliminen ja kerätä voitot kasvavista sähkölaskuista ja ruoan hinnoista. Eipä sitten mitään. Eliitti kahmii rahat tyytyväisenä ja palellaan me muut. Kaikilla on kurjaa. Ainiin, Great Reset-suunnitelmalle on myös etua siitä, että kansalaiset kääntyvät toisiaan vastaan. Käännetään huomio muihin asioihin, kuin niihin tahoihin, jotka saavat etua tästä osittain keinotekoisesta kriisistä.

Nuo teidän ÄMVEE-jutut ovat niin vainoharhaisen kuluneita. Joten Janus, Johan ja Ano, voitte jo lopettaa. 

Vierailija
142/297 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vastustaminen Venäjällä on niin helppoa, miksi tämä kirjoittaja ei kokeile mennä Venäjälle huutelemaan mielipiteitään? Vähän ehkä armoa niille venäläisille jotka vastustavat sotaa ja on fiksumpia, ei voi olettaa että he kaikki haluaa päästä hengestään. Samalla logiikalla uiguureja saa jatkossakin kiduttaa, Pohjois-Koreassa voidaan pitää, Afganistanissa alistaa jne, koska mitäs eivät vastusta tarpeeksi.

Aika karu ajatus, että kun täällä meidän hallitus tekee ja tekisi päätöksiä, minun pitäisi siitä yksilönä kärsiä ja liikkuminen muualle katkaistaisiin. Esim. en kannata kaikkia EU:n toimia joissa Suomi on mukana, mutta vissiin kun lähden maailmalle niin olisi ok että sitten minä tulen kärsimään yksilönä, koska en ole vastustanut meidän päättäjiä tarpeeksi.

Ra* is *iahan tuo on.

Sulta on mennyt ohi miten eurooppalaiset yhteiskunnat toimivat.

"Aika karu ajatus, että kun täällä meidän hallitus tekee ja tekisi päätöksiä, minun pitäisi siitä yksilönä kärsiä ja liikkuminen muualle katkaistaisiin. Esim. en kannata kaikkia EU:n toimia joissa Suomi on mukana, mutta vissiin kun lähden maailmalle niin olisi ok että sitten minä tulen kärsimään yksilönä, koska en ole vastustanut meidän päättäjiä tarpeeksi."'

-> juuri noinhan se toimii tälläkin hetkellä. Noin juuri kuvailemallasi tavalla toimivat demokraattiset yhteiskunnat. Esimerkiksi Suomen kansalaisten pääsyä Venäjälle on rajoitettu jo huhtikuusta lähtien ihan vain kansalaisuuden perusteella, kaikki EU-kansalaiset on julistettu vihamielisten valtioiden edustajiksi, ja yleensäkin koko maailma toimii juuri niin, että matkustussäännöt määräytyvät kansalaisuuden mukaan. Ja esimerkiksi kaikkiin Iso-Britannian kansalaisiin ja EU-kansalaisiin vaikuttavat Brexitin aiheuttamat muutokset, ihan kansalaisuuden perusteella, välittämättä siitä mitä kukakin on äänestänyt, koska demokratiassa toimitaan enemmistön mukaan.

Mikä tässä on niin vaikeaa tajuta edes teillä Petroskoissa? Kansa muodostaa valtion ja antaa vallan valitsemilleen edustajille. Joten kun ne edustajat tekevät päätöksiä, ne pätevät kaikkiin kansalaisiin. Jos kansalaiset eivät niistä pidä, heidän pitää äänestää uudet päättäjät valtaan. Voivat lähteä vaikka itse ehdolle tai tukemaan haluamansa poliittisen linjan edustajia kampanjoissaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/297 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos venäläisessä lehdessä joku kirjoittaisi että "suomalaisten pitää nyt kärsiä", niin miten reagoisitte?

Kannattaa yrittää asettua toisen asemaan ja nähdä omat tekonsa toisen silmin. Se on yllättävän vaikeaa, koska kukaan ei tiedä toisen ajatuksia, vain omansa. Itselle on itsestään selvää, että ITSE on hyvä ja TOINEN on paha. Niin se toinenkin ajattelee.

Et sitten edes osannut lukea juttua josta tässä keskustellaan tai edes avausta. Siinä todetaan, että venäläisten pitää kärsiä vähintään yhtä paljon kuin suomalaisten. Joten tunteikas vuodatuksesi meni tosi pieleen kun suomalaiset jo kärsivät teidän venäläisten takia. Joten ei, mitään myötätuntoa teille ei löydy, miksi löytyisi ja mistä syystä?

Huomaa Venäjän trolleista, että venäläiset ovat tottuneet vetoamaan eurooppalaisiin arvoihin, kuten ihmisoikeuksiiin, tasa-arvoon ja empatiaan. Ja yrittävät vinkua, että kaikki sanktiot heitä kohtaan rikkovat näitä arvoja vastaan. Eivät vain tajua, että tässä tilanteessa, jossa Venäjä on toteuttanut kammottavia sotarikoksia ja kansanmurhaa Ukrainassa yli puoli vuotta ja uhkaillut Eurooppaa ja USA:aa jo viime talvesta lähtien, niin yksikään eurooppalainen tai amerikkalainen ei enää ryhdy kyynelehtimään venäläisten turistimatkojen rajoittamisen takia.

Sä olet niin aivopesty ettet edes ymmärrä keskustelevasi syntyperäisen suomalaisen kanssa. Menetetty tapaus.

Jos olet joku VKK-hullu niin se on ihan sama asia kuin jos olisit venäläinen. En tosin usko sanaakaan mitä sanot, sillä ensimmäinen asia mitä kaikki Venäjä-trollit huutavat on, että "en ole venäläinen!". Se koira älähtää ...

Vierailija
144/297 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vastustaminen Venäjällä on niin helppoa, miksi tämä kirjoittaja ei kokeile mennä Venäjälle huutelemaan mielipiteitään? Vähän ehkä armoa niille venäläisille jotka vastustavat sotaa ja on fiksumpia, ei voi olettaa että he kaikki haluaa päästä hengestään. Samalla logiikalla uiguureja saa jatkossakin kiduttaa, Pohjois-Koreassa voidaan pitää, Afganistanissa alistaa jne, koska mitäs eivät vastusta tarpeeksi.

Aika karu ajatus, että kun täällä meidän hallitus tekee ja tekisi päätöksiä, minun pitäisi siitä yksilönä kärsiä ja liikkuminen muualle katkaistaisiin. Esim. en kannata kaikkia EU:n toimia joissa Suomi on mukana, mutta vissiin kun lähden maailmalle niin olisi ok että sitten minä tulen kärsimään yksilönä, koska en ole vastustanut meidän päättäjiä tarpeeksi.

Ra* is *iahan tuo on.

Koska ulkomaalaiset eivät ole vastuussa siitä mitä Venäjällä tapahtuu. Suvereeni valtio hoitaa itse asiansa. Miten teillä VKK-hulluilla ja venäläisillä on kaikki valtio-opin perusprinsiipit täysin hukassa? Ette tajua miten demokraattiset yhteiskunnat toimivat ettekä tajua miten kansainvälinen oikeus toimii.

Vierailija
145/297 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten edes osannut lukea juttua josta tässä keskustellaan tai edes avausta. Siinä todetaan, että venäläisten pitää kärsiä vähintään yhtä paljon kuin suomalaisten. Joten tunteikas vuodatuksesi meni tosi pieleen kun suomalaiset jo kärsivät teidän venäläisten takia. Joten ei, mitään myötätuntoa teille ei löydy, miksi löytyisi ja mistä syystä?

Huomaa Venäjän trolleista, että venäläiset ovat tottuneet vetoamaan eurooppalaisiin arvoihin, kuten ihmisoikeuksiiin, tasa-arvoon ja empatiaan. Ja yrittävät vinkua, että kaikki sanktiot heitä kohtaan rikkovat näitä arvoja vastaan. Eivät vain tajua, että tässä tilanteessa, jossa Venäjä on toteuttanut kammottavia sotarikoksia ja kansanmurhaa Ukrainassa yli puoli vuotta ja uhkaillut Eurooppaa ja USA:aa jo viime talvesta lähtien, niin yksikään eurooppalainen tai amerikkalainen ei enää ryhdy kyynelehtimään venäläisten turistimatkojen rajoittamisen takia.

Sä olet niin aivopesty ettet edes ymmärrä keskustelevasi syntyperäisen suomalaisen kanssa. Menetetty tapaus.

Jos olet joku VKK-hullu niin se on ihan sama asia kuin jos olisit venäläinen. En tosin usko sanaakaan mitä sanot, sillä ensimmäinen asia mitä kaikki Venäjä-trollit huutavat on, että "en ole venäläinen!". Se koira älähtää ...

Et pysty käsittämään etten ole VKK:n kannattajia, en persujen, en vihreiden, en vasemmiston, en rkp:n, en vasemmiston, en demareiden, en kd:n ja mitä muita siellä on.

Vierailija
146/297 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kun minä nyt vastustan hallitusta ja EU:ta ja varoitan päätöksistä joita ovat tehneet ja tulevat tekemään ja silti enemmistö äänestää heitä jatkamaan ja kun p Aska iskee tuulettimeen, MINÄ olen syypää ja MINUN pitää kärsiä?

Mitä vttua täällä tapahtuu?

Se vttu tapahtuu, että perustuslaillinen edustuksellinen demokratia toimii juuri noin kun kuvailit. Jos et tykkää asiasta, pure rystystä, ehkä se auttaa vitutukseen.  

Ei noilla Venäjän trolleilla oikein ole käsitystä siitä miten demokraattinen yhteiskunta toimii.

Sen muuten huomaa myös selkeästi Venäjän propagandasta, että se ei yksinkertaisesti toimi koska se tulee niin täysin eri maailmasta. Kuvittelevat ihmisten uhrautuvan jonkun "suuren johtajan" takia joka on kaikkivaltias ja että demokraattisessa yhteiskunnassa kenelläkään ei olisi mitään mahdollisuuksia vaikuttaa eikä mitään vastuuta politiikasta. Kuvaa heidän omaa yhteiskuntaansa mutta on ihan eri universumista kuin länsimaat.

Kuvittelevat ihmisten uhrautuvan jonkun "suuren johtajan" takia joka on kaikkivaltias ja että demokraattisessa yhteiskunnassa kenelläkään ei olisi mitään mahdollisuuksia vaikuttaa eikä mitään vastuuta politiikasta.

Kuvailit tossa just sen mitä Suomessa nyt tapahtuu koska suurin osa on aivopesty.

Mene nyt jo takaisin sinne ÄMVEE-lehteesi. Olet naurettava.

Vierailija
147/297 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et pysty käsittämään etten ole VKK:n kannattajia, en persujen, en vihreiden, en vasemmiston, en rkp:n, en vasemmiston, en demareiden, en kd:n ja mitä muita siellä on.

Joo joo, seli seli.

Vierailija
148/297 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei edes ymmärretä mitä vastuu tarkoittaa, vaan sanaa viskotaan ympäriinsä. Todellisesta vastuusta ei pääse irti esimerkiksi muuttamalla toiseen maahan. Ja kukaan ei todellakaan ole vastuussa mitä Sanna Marin puuhastelee. Ei edes siinä tapauksessa, että olisi äänestänyt häntä. Hän on itse vastuussa omista tekemisistään niin kuin kaikki muutkin ihmiset.

Vierailija
149/297 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pahoja lehmiä on nyt ainakin rangaistu.

Vierailija
150/297 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kun minä nyt vastustan hallitusta ja EU:ta ja varoitan päätöksistä joita ovat tehneet ja tulevat tekemään ja silti enemmistö äänestää heitä jatkamaan ja kun p Aska iskee tuulettimeen, MINÄ olen syypää ja MINUN pitää kärsiä?

Se vttu tapahtuu, että perustuslaillinen edustuksellinen demokratia toimii juuri noin kun kuvailit. Jos et tykkää asiasta, pure rystystä, ehkä se auttaa vitutukseen.  

Ei noilla Venäjän trolleilla oikein ole käsitystä siitä miten demokraattinen yhteiskunta toimii.

Sen muuten huomaa myös selkeästi Venäjän propagandasta, että se ei yksinkertaisesti toimi koska se tulee niin täysin eri maailmasta. Kuvittelevat ihmisten uhrautuvan jonkun "suuren johtajan" takia joka on kaikkivaltias ja että demokraattisessa yhteiskunnassa kenelläkään ei olisi mitään mahdollisuuksia vaikuttaa eikä mitään vastuuta politiikasta. Kuvaa heidän omaa yhteiskuntaansa mutta on ihan eri universumista kuin länsimaat.

Kuvittelevat ihmisten uhrautuvan jonkun "suuren johtajan" takia joka on kaikkivaltias ja että demokraattisessa yhteiskunnassa kenelläkään ei olisi mitään mahdollisuuksia vaikuttaa eikä mitään vastuuta politiikasta.

Kuvailit tossa just sen mitä Suomessa nyt tapahtuu koska suurin osa on aivopesty.

Keitä ovat nämä suurin osa, jotka on aivopesty? Kuinka suuri osa populaatiosta? Mistä tunnistaa, kuka on aivopesty ja kuka ei? Kuka aivopesi, milloin, miten ja miksi? Kerro Igor. 

Vierailija
151/297 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukrainian forces reportedly struck a cowshed while targeting Russian border villages on Tuesday, killing 20 animals of an elite Dutch breed. Around six other buildings were damaged, with the local mayor confirming no people were hurt. The moment the shell struck the complex housing the livestock was caught on camera.

Vierailija
152/297 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvinkin näin. Ei Puttesta päästä eroon ennenkuin venäläiset hänet itse lynkkailevat.

On todella harhaista kuvitella, että venäläiset nousisivat mihinkään kansannousuun. Venäläiset ovat karaistuneita kestämään kärsimystä toisin kuin lännen kermaperseet ja se on Putinille iso etu.

On myös erittäin vastuutonta toivoa vallankumousta, jolloin ydinaseet päätyisivät rikollisten haltuun, joilla ei ole välttämättä samaa kylmää kärsivällisyyttä kuin Putinilla, joka murtaa lännen hitaasti energia-aseella.

Ja toisekseen kun valta vaihtuu niin Putinin tilalle nousee alempaa hallinnosta joku täysin samoin ajatteleva ja niitä riittää. Kaikki Venäjän hallinnossa haluavat ottaa Baltian ja Suomen Venäjän suojelukseen sotilasoperaatiolla.

Vierailija
153/297 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enqvistillä olisi jonkin asteinen moraalinen oikeus vaatia muilta toimia vasta, kun on itse listautunut vapaaehtoiseksi puolustamaan Ukrainaa. 

Totta. kovasti täällä ihmiset huutavat "jotain muuta" syrjäyttämään Putinin sillä välin kun itse istuu turvassa kotona sohvalla.

Jokainen voi aloittaa omalta kohdaltaan ilmoittumalla Ukrainaan vapaaehtoiseksi.

Vierailija
154/297 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt löyty tosi hyvä skuutti, jolla voi paahtaa menemään ihan miten haluaa.

Aika sidee!

Vierailija
155/297 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lietsokaa lisää vihaa, me teemme niistä raivoamisista sitten uutisen, joka on Putinin vika

Vierailija
156/297 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa hyvä kengät skeitatessa.

Pito on hyvä olla, ettei ländit lähde ihan lapasesta.

Vierailija
157/297 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enqvistillä olisi jonkin asteinen moraalinen oikeus vaatia muilta toimia vasta, kun on itse listautunut vapaaehtoiseksi puolustamaan Ukrainaa. 

Totta. kovasti täällä ihmiset huutavat "jotain muuta" syrjäyttämään Putinin sillä välin kun itse istuu turvassa kotona sohvalla.

Jokainen voi aloittaa omalta kohdaltaan ilmoittumalla Ukrainaan vapaaehtoiseksi.

Mitäs mieltä Igor olet niistä suomalaisista, jotka o v a t ilmoittautuneet Ukrainaan vapaaehtoisiksi? Mediassakin heitä on haastateltu.

Vierailija
158/297 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän kukaan lännessä ole huutanut Putinia syrjäytettäväksi maaliskuun jälkeen, sillä kaikki tietävät että ongelma on Venäjän, ei pelkästään Putinin, joten sieltä tulisi vain toinen samanlainen tilalle. Mutta Venäjä kokonaisuutena pitää heikentää niin etteivät enää pysty häiriköimään muuta maailmaa. Jonka lisäksi Euroopan pitää suojata itseään ja esimerkiksi matkailevat venäläiset ovat turvallisuusuhka. 

Toisin sanoen, muu maailma ei ole vastuussa siitä mitä Venäjällä tapahtuu eikä edes kuvittele että siellä olisi mitään mahdollisuuksia kehittyä parempaan suuntaan. Muu maailma toimii nyt vain tavoilla, jotka suojaavat muuta maailmaa Venäjältä, sekä nyt että etenkin pysyvästi pitkällä tähtäimellä. Jos joku venäläinen vielä kuvittelee, että kukaan havittelisi Putinin syrjäyttämistä niin on tosi pahasti jäljessä maailman menosta, sillä kuten sanottu, kaikki ovat jo kuukausia sitten tajunneet että ongelma on Venäjä kokonaisuudessaan, ei vain Putin.

Vierailija
159/297 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keitä ovat nämä suurin osa, jotka on aivopesty? Kuinka suuri osa populaatiosta? Mistä tunnistaa, kuka on aivopesty ja kuka ei? Kuka aivopesi, milloin, miten ja miksi? Kerro Igor. 

En oo Igor vaan syntyperäinen suomalainen, ja kuten sanoi olet selkeästi menetetty tapaus. Ei sua saa tajuamaan vaikka enkelten kielellä puhuisi. En viitti alkaa sun kanssa painimaan.

Vierailija
160/297 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän kukaan lännessä ole huutanut Putinia syrjäytettäväksi maaliskuun jälkeen, sillä kaikki tietävät että ongelma on Venäjän, ei pelkästään Putinin, joten sieltä tulisi vain toinen samanlainen tilalle. Mutta Venäjä kokonaisuutena pitää heikentää niin etteivät enää pysty häiriköimään muuta maailmaa. Jonka lisäksi Euroopan pitää suojata itseään ja esimerkiksi matkailevat venäläiset ovat turvallisuusuhka. 

Toisin sanoen, muu maailma ei ole vastuussa siitä mitä Venäjällä tapahtuu eikä edes kuvittele että siellä olisi mitään mahdollisuuksia kehittyä parempaan suuntaan. Muu maailma toimii nyt vain tavoilla, jotka suojaavat muuta maailmaa Venäjältä, sekä nyt että etenkin pysyvästi pitkällä tähtäimellä. Jos joku venäläinen vielä kuvittelee, että kukaan havittelisi Putinin syrjäyttämistä niin on tosi pahasti jäljessä maailman menosta, sillä kuten sanottu, kaikki ovat jo kuukausia sitten tajunneet että ongelma on Venäjä kokonaisuudessaan, ei vain Putin.

"muu maailma ei ... edes kuvittele että siellä olisi mitään mahdollisuuksia kehittyä parempaan suuntaan"

No näkyy ajattelevan. Et sitten vaivautunut lukemaan edes keskustelun aiheena olevaa juttua ennen kun ryntäsit tänne suurisuisine mielipiteinesi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi