Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri sanoi olleensa väsynyt työviikon jälkeen. Mitä olen sitä touhua nähnyt

Vierailija
01.09.2022 |

Niin tyyppi istuu koneella kaiket päivät. Vai väsynyt.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin istun koneella työpäivinä paljon. Usko tai älä, mutta ajattelu väsyttää. Suosittelen kokeilemaan.

Vierailija
42/50 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on kokemusta molemmista. Fyysisessä työssä duunarina oli niskajumeja, jalkakipuja ja huonoa palautumista, vapaa-aika meni maatessa ja särkylääkkeillä. Toimistotyössä on hiirikäsi, peräpukamia ja aivosumu päätteen tuijottelusta. Kotona jaksaa kyllä paremmin eikä särkylääkettä tarvitse enää päivittäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin istun koneella työpäivinä paljon. Usko tai älä, mutta ajattelu väsyttää. Suosittelen kokeilemaan.

Voi olla tuo ajattelu ihan uusi juttu aloittajalle...

Vierailija
44/50 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei varmaan ole koskaan ajatellut, että hieman paradoksaalisesti liikunta virkistää. Toki se vaatii vähän peruskuntoa ennen kuin alkaa tuntua tältä, mutta jos kunto vastaa fyysisen kuormituksen määrää edes suunnilleen, niin lihasväsymys on vähän erilaista kuin se passivoituminen ja aivosumu, mitä näytön edessä nyhjöttäminen saa aikaan. Jos itse istun koko päivän tietokoneen edessä, niin todellakin olen väsynyt vaikka en ole "tehnyt mitään". Kroppa on jumissa, päätä särkee koska sisäilma toimistossa on huonoa, niska- ja hartiakivut vaivaavat ja hartiajumin vuoksi päätä särkee vielä enemmän ja ajatus ei kulje. Aivotyö vaatii myös energiaa, mutta valitettavasti se liikkumattomuus tekee kropalle hallaa ja lihaskunto heikkenee, jolloin yleinen jaksaminen vielä entisestään huononee. Tätä viikosta toiseen, niin kroppa ei todellakaan jaksa enää ylimääräistä työpäivän jälkeen. Olen itse käynyt tämän kierteen läpi ja jotenkin kummasti olin virkeämpi töiden jälkeen silloin, kun tein fyysistä työtä kuin toimistotyötä.

Vierailija
45/50 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.cell.com/current-biology/fulltext/S0960-9822(22)01111-3?_re…

Ihan tutkittua, että jatkuva ajattelutyö väsyttää h%*vetisti

Vierailija
46/50 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama, ihmettelen miten nämä istumatyöläiset jaksavat itkeä päivästä toiseen kuinka raskasta heillä on. Itse teen ruumiillista vaativaa asiantuntijatyötä ja saan voimaa siitä niin että työpäivän jälkeen olen valmis uusiin haasteisiin heti. Ja viikonloppuisin vaellan Lapissa.

Ruumiillinen vaativa asiantuntijatyö. :'D

No esimerkikisi sairaanhoitaja.

Hänkin on asiantuntija omalla alalla.

On hoitotyön asiantuntija.

Lääkärit eivät ole asisntuntijoita hoitotyössä.

Lääkärit on asiantuntijoita lääketieteessä.

Enkä ole itse hoitoalalla, mutta toisin kuin tämän palstan hölöttävät hörhömammat, arvostan sairaanhoitajien työtä.

47/50 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kognitiivinen työ eli ajatustyö rasittaa ja väsyttää. 

Myös ruumiillisemmissa töissä kognitiivinen kuormitus (esim. hälinä, sosiaalinen vuorovaikutus ja jatkuviin muutoksiin reagointi) saattaa rasittaa enemmän kuin työhön kuuluvat ruumiilliset toimet. 

Vierailija
48/50 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Kognitiivinen työ eli ajatustyö rasittaa ja väsyttää. 

Myös ruumiillisemmissa töissä kognitiivinen kuormitus (esim. hälinä, sosiaalinen vuorovaikutus ja jatkuviin muutoksiin reagointi) saattaa rasittaa enemmän kuin työhön kuuluvat ruumiilliset toimet. 

Fyysisentyön väsymys on ehkäpä vähän eri tyyppistä väsymystä. Kroppa on väsynyt ja tarvitsee lepoa, lihakset varsinkin.

Mutta sitten taas ajattelutyö kuluttaa toisella tavalla, joka sekin vaatii palautumisensa. Pidetäänhän kouluissakin välitunteja, jotta saa hetken hengähtää kaikesta mitä on juuri opittu. Aivot tarvitsee myös lepoa.

Vierailija
49/50 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama, ihmettelen miten nämä istumatyöläiset jaksavat itkeä päivästä toiseen kuinka raskasta heillä on. Itse teen ruumiillista vaativaa asiantuntijatyötä ja saan voimaa siitä niin että työpäivän jälkeen olen valmis uusiin haasteisiin heti. Ja viikonloppuisin vaellan Lapissa.

Ruumiillinen vaativa asiantuntijatyö. :'D

No esimerkikisi sairaanhoitaja.

Hänkin on asiantuntija omalla alalla.

On hoitotyön asiantuntija.

Lääkärit eivät ole asisntuntijoita hoitotyössä.

Lääkärit on asiantuntijoita lääketieteessä.

Enkä ole itse hoitoalalla, mutta toisin kuin tämän palstan hölöttävät hörhömammat, arvostan sairaanhoitajien työtä.

Arvostan sairaanhoitajia, mutta heidän työnsä ei siitä huolimatta mene kategoriaan vaativa asiantuntijatyö.

Vierailija
50/50 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatustyö toki väsyttää, mutta eihän nykyaikana ole niin fyysisiä töitä että niissä väsyisi, ainakaan jos kuntoilee/treenaa myös vapaa-ajalla. Hyvää lisätreeniä kun töissä vähän nostelee rautaa käsin, vaikka koneitakin olisi käytettävissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän