Sähkölämmitystalo vs. öljylämpo vs. kaukolämpö vs. joku muu
Talon lämmitykseen tarvitaan tietty määrä energiaa. Uskotteko, että sähkön hinta on ainoa noista, joka nousee tai on noussut. Suorassa sähkölämmityksessä sitäpaitsi hyötysuhde on paras ja energian kulutusta sillä on kaikkein helpoin itse säädellä toisin kuin vaikka kaukolämmitetyssä rivitalossa, jossa joka tapauksessa lämmitysvesi kiertää, etkä voi vaikuttaa naapurien kulutukseen.
Kommentit (24)
Meillä öljy vielä toistaiseksi. Helppo ja luotettava, eipä nyt juuri kalliimpi kuin sähkökään. Helppo säännöstellä itse kulutusta ja tarvittaessa lämmintä vettä riittää isolle perheelle.
Vierailija kirjoitti:
Meillä öljy vielä toistaiseksi. Helppo ja luotettava, eipä nyt juuri kalliimpi kuin sähkökään. Helppo säännöstellä itse kulutusta ja tarvittaessa lämmintä vettä riittää isolle perheelle.
Ja ekologinen vaihto-ehto?!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessahan olis tarjolla 100% uusuituvaa lämmitysöljyä, vaan hintahan on suolainen verrattuna fossiiliseen öljyyn. 😂 Ei näillä asioilla ole ilmasto pohjana, vaan talouden suuri nollaus.
T. toinen öljylämmittäjä
Kaukolämpö kerrostalossa energiajakeesta.
Kokonaistaloudellisinta ja ekologista.
Vierailija kirjoitti:
Maalämpö.
Tarvitsee sähköä toimiakseen.
Okt, kaukolämpö, ilppi ja varaavat tulisijat et voihan tulos valita
Todella epäreilua, että sähkölämmittäjien avuksi nyt riennetään hallituksen toimesta. Entä tosiaan nämä muut joiden hinta on myös noussut.
Vierailija kirjoitti:
Hyvällä lämpöpumpulla juokseva kulu putoaisi viidesosaan... Ei teitä montaa ole. Liki parikymmentä vuotta sitten luovuin öljylämmityksestä, kun tuli kalliiksi. On minullakin vielä kahdessakin paikassa öljylämmityslaitteet, vaan en niitä tosiaankaan käytä jos normaalihintaista sähköä on saatavilla. Laivassa tulee käytettyä myöhäissyksyllä useampi viikko, ei ole edullista lämpöä maasähköön verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Todella epäreilua, että sähkölämmittäjien avuksi nyt riennetään hallituksen toimesta. Entä tosiaan nämä muut joiden hinta on myös noussut.
No ei riennetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvällä lämpöpumpulla juokseva kulu putoaisi viidesosaan... Ei teitä montaa ole. Liki parikymmentä vuotta sitten luovuin öljylämmityksestä, kun tuli kalliiksi. On minullakin vielä kahdessakin paikassa öljylämmityslaitteet, vaan en niitä tosiaankaan käytä jos normaalihintaista sähköä on saatavilla. Laivassa tulee käytettyä myöhäissyksyllä useampi viikko, ei ole edullista lämpöä maasähköön verrattuna.
"Ei teitä montaa ole", Öljyllä lämpiää edelleen Suomessa noin 130 000 pientaloa.
Teltta lämpiää kaminalla. Halpa asumismuoto. Vaihtoehtoisesti sitten kota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessahan olis tarjolla 100% uusuituvaa lämmitysöljyä, vaan hintahan on suolainen verrattuna fossiiliseen öljyyn. 😂 Ei näillä asioilla ole ilmasto pohjana, vaan talouden suuri nollaus.
T. toinen öljylämmittäjä
Jaa että äärimmäisen korkealaatuista moottoripolttonestettä poltettaisiin lämmitykseen? Ei ole järkevää. Polta puuta.
Vierailija kirjoitti:
Teltta lämpiää kaminalla. Halpa asumismuoto. Vaihtoehtoisesti sitten kota.
Eristetty talo pysynee paremmin lämpöisenä kuin teltta.
On hyvin tyypillistä että sähkölämmitteisessä omakotitalossa on iso leivinuuni tai muu vastaava varaava tulipesä rakennettu auttamaan lämmityksessä ja sellaisen käyttöä näinä aikoina kannattaakin lisätä niin paljon kuin mahdollista. Mitä tulee polttopuun saatavuuteen, niin ainakin rankakuormia näyttää netistä löytyvän jopa yllättävän edullisesti. Sellaisesta sitten pätkii moottorisahalla sopivan mittaisia lämmityspuita.
Mulla ilmavesipumppeli öljykattilan kylessä
Voin vaihtaa öljylle kun pakkanen joku 30
Hommasin jo 7 vee sitten. En saanut mitn 4 ke
Valtiolta joka vaatii öljy systeemit veke
Tän siitä saa kun luottaa valtioon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoehto!
Miksi niitä ilmalämpöpumppuja sitten asennellaan, jos suoran sähkön hyötysuhde on paras?