Karenssi?
Jäin viime viikon maanantaista alkaen työttömäksi. Nyt mietin mitä se tarkoittaa kun kelan sivuilla lukee että karenssi on 30 - 45 päivää? Onko kyse arkipäivistä vai lasketaanko viikonloputkin?
Mietin tässä vain että miten pitkälle pitää lopputilin riittää.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki päivät lasketaan karenssiin, myös viikonloput ja pyhäpäivät jos semmoisia sattuu olemaan. Itse lopetin työt viime vuonna ja sain 90 päivää karenssia joten kokemusta on.
Karenssi on enää puolet siitä.
Joo, niin on. Ihan hyvä, että puolittivat sen. Ei ole niin iso kynnys irtisanoutua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki päivät lasketaan karenssiin, myös viikonloput ja pyhäpäivät jos semmoisia sattuu olemaan. Itse lopetin työt viime vuonna ja sain 90 päivää karenssia joten kokemusta on.
Karenssi on enää puolet siitä.
https://tyomarkkinatori.fi/henkiloasiakkaat/tyottomyysturva/karenssi
Työstä irtisanoutuminen tai irtisanominen
Jos irtisanoudut työstäsi ilman pätevää syytä, sinut asetetaan karenssiin työsuhteen kestosta riippuen 30 tai 45 päiväksi työsuhteen päättymisestä alkaen. Jos työ olisi kestänyt enintään viisi päivää, karenssi kestää 30 päivää. Jos työ olisi kestänyt yli viisi päivää, karenssi kestää 45 päivää.
Jos olet itse moitittavana pidettävällä menettelylläsi aiheuttanut työsuhteesi päättymisen, sinulle asetetaan karenssi työsuhteen kestosta riippuen 30 tai 45 päivän ajaksi työsuhteen päättymisestä alkaen.
Eli 45 päivää?