Työkkäri tuputtaa palkkatukea, mistä kyse?
Valmistuin keväällä ammattiin ja olen nyt syksyllä menossa jatkokouluttautumaan. Lisäksiteen keikkatöitä. Aktiivisuudesta huolimatta työkkäri on innokkaasti kutsumassa palaveriin missä päivitetään työllistymissuunnitelmaan että asiakkaalla oikeus palkkatukeen ja hakee palkkatukipaikkoja.
Voisiko joku kertoa mikä juju tossa palkkatuessa on?
Työkkäri saa kaiken aina kuulostamaan hyvältä, mutta kokemuksesta tiedän että aina joku jippo näissä on ja lopulta työkkäri itse hyötyy.
En halua mitään leimoja papereihini, vaan haluan olla yhtä kilpailukykyinen ja normaali työnhakija kuin muutkin mistä syystä ajattelin kieltäytyä.
Meneeköhän se niin, että suostuttuani palkkatukeen, minulle voidaan alani töiden sijasta tarjota vaikka mitä kunnan tiloissa tapahtuvaa kahvinkeittoa ja muita aikuisten päiväkoteja?
Ihmetyttää miksi palkkatukitöitä tuputetaan näin äkkiä valmistumisen jälkeen, tyypille joka tekee koko ajan jotain työllistymisensä eteen. Tiedän vuosia työttömänä olleita ihmisiä joille ei ole ehdotettu tällaista. Olisi kiva tietää miten saa vaatia käsittelijän vaihtoa TE-toimistossa.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Joku työnantaja havittelee itselleen halpaa työvoimaa. Yrittää saada TE-toimiston antamaan hyvän, vastavalmistuneen ammattilaisen lähes ilmaiseksi puolen vuoden ajaksi.
Näinhän se on. Tekis mieli sanoa työkkärille että ryhdynkin tästä yrittäjäksi että pistäkääs mulle näin alkuun vaikka 20 koodaria tekemään mulle uus Facebook millä tienaan miljardeja. Palkaksi saavat arvokasta työkokemusta ja tuet.
Itse hain avoinna olevaa työpaikkaa ja sanoin että yrittäjällä mahdollisuus saada palkkatukea jos työllistää minut. Yrittäjä sai 6kk palkkatukea ja sen jälkeen vakinaistivat. Ihan normaali oman alan työpaikka tessin mukaisella palkalla eikä mikään kierrätyskeskus tai työttömien kahvila.
Se jujuna että työtön saa täyden palkan ja työnantaja saa palkkaamiseen tukea.
Siis olet menossa jatkokoulutukseen etkä osaa itse etsiä tietoa palkkatuesta? Työmarkkinatorilla se on kätketty 9 klikkauksen taakse eli kun palvelumuotoilijat päästää vauhtiin, he piilottavat kaiken tarpeellisen tiedon oikein kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Siis olet menossa jatkokoulutukseen etkä osaa itse etsiä tietoa palkkatuesta? Työmarkkinatorilla se on kätketty 9 klikkauksen taakse eli kun palvelumuotoilijat päästää vauhtiin, he piilottavat kaiken tarpeellisen tiedon oikein kunnolla.
Googlessa se on kätketty yhden hakusanan taakse.
Palkkatuki on sitä varten ettei yrittäjän tarvii maksaa palkkaa ollenkaan. Työkkäri meinaa menet harjoittelijaksi johonkin surkeaan firmaan joka saa valtion tukia mutta eivät koskaan palkkaa työtöntä palkalla töitä vaan saat itse palkkatuen kela maksaa. Sitten 6 kk pääst firma ottaa uuden työttömän taas palkkatuella ja luvut saadaan näyttämään paremmilta kun joku on harjoittleussa. Minulle tyrkytettiin palkkatukea. Olin haastattelussa ja siinä oli työnantaja mukana. Sanoivat että saisin 900 euroa palkkatukea. , minä sanoin että työnantaja maksaa sitten 700 euroa palkkaa. Se ei siihen suostunut. Sanoin etten tee töitä kelalle vaan sille yrittäjälle ja sen pitää maksaa myäs jotain. No eipä se halunnut palkkaa maksaa, sanoin ammattimiehelle pitää maksaa ja jos et maksa niin et saa työntekijää ainakaan minua.
Kunnat yrittävät työllistää työttömiä tuolla keinoin
Työtön 46 kirjoitti:
Palkkatuki on sitä varten ettei yrittäjän tarvii maksaa palkkaa ollenkaan. Työkkäri meinaa menet harjoittelijaksi johonkin surkeaan firmaan joka saa valtion tukia mutta eivät koskaan palkkaa työtöntä palkalla töitä vaan saat itse palkkatuen kela maksaa. Sitten 6 kk pääst firma ottaa uuden työttömän taas palkkatuella ja luvut saadaan näyttämään paremmilta kun joku on harjoittleussa. Minulle tyrkytettiin palkkatukea. Olin haastattelussa ja siinä oli työnantaja mukana. Sanoivat että saisin 900 euroa palkkatukea. , minä sanoin että työnantaja maksaa sitten 700 euroa palkkaa. Se ei siihen suostunut. Sanoin etten tee töitä kelalle vaan sille yrittäjälle ja sen pitää maksaa myäs jotain. No eipä se halunnut palkkaa maksaa, sanoin ammattimiehelle pitää maksaa ja jos et maksa niin et saa työntekijää ainakaan minua.
Olet ymmärtänyt väärin.
Työtön 46 kirjoitti:
Höpö höpö. Yritykselle palkkatuki ei koskaan voi olla 100%. Vain yhdistykselle voi. Yritykselle tuki on 30-50% maksettavasta palkasta, riippuen palkattavan henkilön työttömyyden kestosta.
Palkkatuki maksetaan siis työnantajalle, ei työntekijälle. Työntekijä saa palkkaa ja kyseessä on ihan oikea työsuhde, toisin kuin niissä 9e paikoissa.
Palkkatukea maksetaan normaalisti max vuoden verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku työnantaja havittelee itselleen halpaa työvoimaa. Yrittää saada TE-toimiston antamaan hyvän, vastavalmistuneen ammattilaisen lähes ilmaiseksi puolen vuoden ajaksi.
Näinhän se on. Tekis mieli sanoa työkkärille että ryhdynkin tästä yrittäjäksi että pistäkääs mulle näin alkuun vaikka 20 koodaria tekemään mulle uus Facebook millä tienaan miljardeja. Palkaksi saavat arvokasta työkokemusta ja tuet.
Ehei. Palkkaamasi työntekijät saisivat palkkaa, josta sinä maksaisit vähintään puolet. Tuki tulisi sinulle, ei työntekijöille.
Työtön 46 kirjoitti:
Ei mene noin. Työnantaja olisi saanut sen 900€ ja sinä työehtosopimuksen mukaisen palkan. Ei työnantaja sitä tukea saa, jos ei maksa täyttä palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlessa se on kätketty yhden hakusanan taakse.
Työmarkkinatori on viranomaisen ensisijainen tiedotuskanava, siellä se on kunnolla kätkössä.
Aina jos työkkäri erittäin innokkaasti / väkisin tyrkyttää jotain "palvelua" niin alkaa heti hälytyskellot soida. Yleensä kieltäydyn suoralta kädeltä edes tietämättä palvelusta mitään. Ihan sama vaikka ne näyttäisi hakukoneesta määritelmän ja sanoisi että tästä on "vain hyötyä". Totuus on aina se että siinä lopulta velvoittaa itsensä johonkin mihin ei olisi muutoin päätynyt.
TYP:iä eli työvoiman palvelukeskusta markkinoitiin mulle vapaaehtoisena kokeiluna, mut siihen suostuttuani tajusin ettei sieltä pääse pois ilman käsittelijän lausuntoa. Olin siellä jumissa 3 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Työtön 46 kirjoitti:
Höpö höpö. Yritykselle palkkatuki ei koskaan voi olla 100%. Vain yhdistykselle voi. Yritykselle tuki on 30-50% maksettavasta palkasta, riippuen palkattavan henkilön työttömyyden kestosta.
Palkkatuki maksetaan siis työnantajalle, ei työntekijälle. Työntekijä saa palkkaa ja kyseessä on ihan oikea työsuhde, toisin kuin niissä 9e paikoissa.
Palkkatukea maksetaan normaalisti max vuoden verran.
Nyt suunnitellaan palkkatuki uudistusta, että yhdistyksiltä vähennetään palkkatukea ja lisätään yksityisille yrityksille.
Kyllä se juju palkkatuessa on juuri se, että suostuttuaan palkkatukeen, työttömälle aletaan ensisijaisesti tarjoamaan kaupungin omia palkkatukipaikkoja jotka on juuri niitä kahvinkeittoduuneja jossain lähiön kerhohuoneella. Nämä paikat ei edistä ketään eikä mitään, mielenterveys siellä vaan menee. Ja tommosen paikan saa ihan kuka vaan niin se on oiva tapa päästä eroon työnhakijasta ja kaunistella tilastoja.
Toki palkkatuki voi olla oikeasti hyvä homma jos hakee oman alan työnantajalta, mut työkkärin käsittelijähän se alkaa lopulta hiillostamaan että "miten ois nää kaupungin paikat..."
Ei ihmisellä nykyään ole oikeutta valita omaa uraansa, joten aion vältellä oikeutta palkkatukeen, koska se on sit lopulta velvollisuus kahvinkeittotyöhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön 46 kirjoitti:
Palkkatukea maksetaan normaalisti max vuoden verran.Nyt suunnitellaan palkkatuki uudistusta, että yhdistyksiltä vähennetään palkkatukea ja lisätään yksityisille yrityksille.
Ja vasemmistohallitus muka?
Vaihda alun A kirjain I kirjaimeen, onko se totuus.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se juju palkkatuessa on juuri se, että suostuttuaan palkkatukeen, työttömälle aletaan ensisijaisesti tarjoamaan kaupungin omia palkkatukipaikkoja jotka on juuri niitä kahvinkeittoduuneja jossain lähiön kerhohuoneella. Nämä paikat ei edistä ketään eikä mitään, mielenterveys siellä vaan menee. Ja tommosen paikan saa ihan kuka vaan niin se on oiva tapa päästä eroon työnhakijasta ja kaunistella tilastoja.
Toki palkkatuki voi olla oikeasti hyvä homma jos hakee oman alan työnantajalta, mut työkkärin käsittelijähän se alkaa lopulta hiillostamaan että "miten ois nää kaupungin paikat..."
Ei ihmisellä nykyään ole oikeutta valita omaa uraansa, joten aion vältellä oikeutta palkkatukeen, koska se on sit lopulta velvollisuus kahvinkeittotyöhön.
Jaa, itse olen palkkatuella kaupungin hallinnossa toimistotöissä.
Ihme harhaluuloja sulla. Sen palkkatukityöpaikkansa saa hommata ihan itse. Tai saa toki myös hommata työn ilman palkkatukea, jos kerran siinä onnistuu.
Aion sanoa työkkärille että kilpailukyky on sen verran hyvä etten tarvitse mitään tällaista. Voivat pitää kaunistellut rangaistuksensa, ei oo mun syy jos työpaikkoja ei ole olemassa jokaiselle. Ja sitähän nää kuntouttavat, työkokeilut yms. on... rangaistus siitä ettei ole työllistynyt omillaan.
Olen varma että tuethan tässä menee jos tuon sanon. Jännä sinänsä, luulin että työllistymissuunnitelma tehdään yhdessä hakijan kanssa eikä niin että käsittelijä päättää mitä minä teen elämälläni.
Työkkärin kanssa väittely ja kädenvääntö mun elämästä on sen verran ahdistavaa hommaa että kyllä tuolla mielenterveys menee jos ei ollut mennyt jo ennen sitä.
Väitän että nykyinen aktiivimalli tulee synnyttämään vain enemmän mt-potilaita eikä tervettä työvoimaa. Ennen tätä roskaa sai sentään paettua menemällä kouluun, mut nykyään ei sekään onnistu paitsi jos saa oikeuden opintolainaan.