Miten taapero oppii juomaan mukista?
Miten mukista juomaan opettelu tapahtuu? Itse kun hörpytän mukista, vesi kaatuu lapsen päälle tai menee keuhkoihin, kun en näe paljonko suuhun menee.
Lapsi itse juo yhtä huonosti. Vesi kaatuu koko ajan rinnalle ja välillä hän kaataa mukin ylösalaisin.
Missä iässä lapsi yleensä osaa tämän taidon ja kuinka kauan harjoittelussa meni?
Kommentit (21)
Meillä 1-vuotias oppi juomaan mukista sellaisen nukin taikamukin avulla. Sen avulla oppi kallistamaan päätään, jotta saa juomaa. Siinä on sellainen silikoninen kansi, mikä estää veden holahtamisen naamalle. Läpinäkyvä muki helpottaa aikuistakin kallistamaan mukia sopivasti. Vajaa viikko meni opetellessa (aiemmin käytössä pillimuki). Nyt osaa juoda tavallisestakin mukista mutta saattaa kaataa sen yllättäen.
Pitää vain maksaa ne oppirahat sillä, että kaatuu päälle. Mun lapsilla ei koskaan ollut nokkamuki käytössä. Hörppyytin mukista jo vauvana, niin oppivat siinä samalla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 1-vuotias oppi juomaan mukista sellaisen nukin taikamukin avulla. Sen avulla oppi kallistamaan päätään, jotta saa juomaa. Siinä on sellainen silikoninen kansi, mikä estää veden holahtamisen naamalle. Läpinäkyvä muki helpottaa aikuistakin kallistamaan mukia sopivasti. Vajaa viikko meni opetellessa (aiemmin käytössä pillimuki). Nyt osaa juoda tavallisestakin mukista mutta saattaa kaataa sen yllättäen.
Meillä oli Lovin taikamuki käytössä, mutta en saanut siitä edes itse mitään juotua tai silikonirenkaan poistamalla vesi tuli aukoista ulos lähes yhtä kovaa kuin ilman kantta. Vaatiiko tuo Nukin taikumuki todella kovan imun, että juoma tulisi ulos vai tuleeko vesi ihan hiljaa ulos?
Ap
kannellinen muki pienellä vesimäärällä ja kun on tarpeeksi hakannut mukia otsaan ja kaatanut vettä päälleen, tulee ahaa-elämys ja homma alkaa sujua.
Me on aina aloitettu snapsilasilla. Lasin saa aika täyteen, ettei niin tarvii kallistaa, mutten juomaa on kuitenkin aika vähän, niin ei haittaa vaikka kaikki kaatuis päälle.
Vierailija kirjoitti:
Pitää vain maksaa ne oppirahat sillä, että kaatuu päälle. Mun lapsilla ei koskaan ollut nokkamuki käytössä. Hörppyytin mukista jo vauvana, niin oppivat siinä samalla.
Meillä sama. Alle 1,5v:nä osasi juoda normaalista mukista itse läikyttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja shottilasi on hyvän kokoinen pienen lapsen käteen. Sillä on hyvä harjoitella myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja shottilasi on hyvän kokoinen pienen lapsen käteen. Sillä on hyvä harjoitella myös.
Ilmeisesti muovisella tai metallisella lasilla olette harjoitelleet? Lasi olisi vaarallinen materiaali rikkoutumisensa takia. Neuvolasta varoitettiin, että lapsi voi myös purra lasisen snapsilasin rikki.
Ap
Knapusta ennen joivat kaikki vauvasta vaariin
Pieni muovimuki johon laitoin vähän juotavaa. Kyllä se oppi vaikka toki alkuun piti hoksata idea. Taikamukin takia osasi kallistaa saadakseen suuhun nesteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli Lovin taikamuki käytössä, mutta en saanut siitä edes itse mitään juotua tai silikonirenkaan poistamalla vesi tuli aukoista ulos lähes yhtä kovaa kuin ilman kantta. Vaatiiko tuo Nukin taikumuki todella kovan imun, että juoma tulisi ulos vai tuleeko vesi ihan hiljaa ulos?
Ap
En kyllä ole itse juomalla testannut, että kuinka helposti se juoma sieltä tulee. Mutta ainakin vaikuttaa siltä, että sieltä tulisi juomaa helposti sen verran vauhdilla lapsi sen saa tyhjäksi.
Sotkuista se on, pieni määrä vettä mukin pohjalle kerrallaan. Kyllä lapsi sen nopeasti oppii.. pillimuki on kätevä pitää mukana kun ulkoillaan tai ollaan kylässä.
Piimällä, jos lapselle maistuu on hyvä opettaa mukista juomista.
Meillä harjoiteltiin niin, että lapsi joi ensin juomat äidin emättimestä. Pikku hiljaa totuteltiin tuttipulloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti muovisella tai metallisella lasilla olette harjoitelleet? Lasi olisi vaarallinen materiaali rikkoutumisensa takia. Neuvolasta varoitettiin, että lapsi voi myös purra lasisen snapsilasin rikki.
Ap
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/555862/Ezpz-Tiny-Cup-ensimuki-s…
Joivat nokkamukista aikansa ja sitten vaihtoivat normaaliin ilman kummempaa lisäopettelua. Ei se vaadi muuta kuin sen että koordinaatio alkaa olla riittävällä tasolla.
Minkä ikäinen lapsi on kyseessä? Silikonikannellisten mukien kanssa on helppo harjoitella pään oikeaa liikettä. Ne myös estävät sen, että juoma ei heti holahda suuhun täydellä teholla. Me myös kuivaharjoittelimme ilman juotavaa. Lapsella on kuksa, josta halusi aina juoda tärkeänä ja sen kanssa sitten pidettiin kahvikestejä. Sitten laitettiin sinne hieman vettä (ehkä pari lusikallista aluksi). Kylvyssä on myös hyvä harjoitella juomista mukista, kun ei haittaa vaikka vedet menisi päälle. Kuukaudessa vuoden ikäinen oppi juomaan mukista mutta saattaa vieläkin yhtäkkiä viskata mukin pois. Meillä on sen takia taikamukit käytössä ruokapöydässä. Vettä ja piimää annetaan välillä tavallisesta mukista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/555862/Ezpz-Tiny-Cup-ensimuki-s…
Muki, jossa on kaksi korvaa on helpompi pitää kädessä kuin ilman kahvoja oleva. Mielestäni ihan pienen ei vielä tarvitse osata juoda kahvattomasta mukista. Meillä on käytössä pieni silikoninen muki, jossa kaksi korvaa, mutta vielä juominen ei ole onnistunut, vaan muki meni taas eilen ylösalaisin ja kaatoi veden päälleen, eikä näyttänyt itseään edes haittaavan.
Ap
Laita mukiin vain vähän vettä, ja anna koettaa itse. Mitä väliä vaikka kaatuu tai kaataa, jostain on aloitettava!