Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sektiolla synnyttäneet naiset! Mitä synnytyslääkäri sanoo juuri ennen kun lapsi otetaan kohdusta pois?

Vierailija
31.08.2022 |

Olen saanut lapsen sektiolla 2020 ja muistan lääkärin sanoneen, että juuri ennen kun hän ottaa lapsen kohdusta pois hän sanoo (muistaakseni kaksi osaisen sanan?) merkiksi muille synnytyssalissa oleville, että lapsi on kohta ulkona. En vain kuollaksenikaan muista mikä tämä "merkkisana" oli. Ei löydy googlesta eikä sitä löydy edes synnytyskertomuksesta. Sana oli ehkä latinaa tai ainakin jotain lääketieteellistä sanastoa sillä mikään selkosuominen sana se ei ollut. Häirinnyt monta päivää kun en muista mikä se oli. Joten sektiolla synnyttäneet naiset tai/ja sairaalassa työskentelevät ihmiset jotka vastauksen tiedätte kertokaa! Häiritsee hirveästi kun en muista :)

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 sektiota (2 kiireellistä ja 2 suunniteltua eli tajuissani olen ollut) ja ei kyllä ole sanottu mitään kummempaa..

Vierailija
22/44 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mazel Tov ja polkaisee lasin rikki

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen syntymää ei ollut tavallista leikkaushöpinää ihmeempää, ilman mitään koodeja. Kun lapsi oli syntynyt, niin silloin sanottiin tyyliin lapsi on syntynyt ja sanottiin aika. 

Vierailija
24/44 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rypäleitä perseessä.

Vierailija
25/44 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan että huuteli kv, tarkoittaa kohtuviiltoa mutta mulle anestesialääkäri sanoi että se meinaa että kohta valmista :)

Vierailija
26/44 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Tuo KV se taisi ollakkin! :) Pieni asiahan tämä mutta vaivannut monta päivää

Ap

Vierailija
27/44 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo vauvan pisteet?

Vierailija
28/44 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkona on!

Sieltä tuli!

Terve on!

Elossa on!

Herra siunatkoon!

Jopas nyt!

Se siitä!

Voitte sulkea!

Hyvältä näyttää!

Tulipa iso!

Hakekaa isä!

Ottakaa kuva!

Olisitteko arvanneet?

Kenen näköinen?

Vierailija
29/44 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seesam aukene!

Vierailija
30/44 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sanonut tuollaista. Elektiivinen sektio puudutuksessa. Olen itse terv. huoltoalalla ja kuuntelin tarkkaan kaikki mitä sanoivat, alun tsekkauslistat ja kaikki. Olisin kyllä huomannut jos omisi joku tuollainen juttu ollut.

Vierailija
31/44 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan lääkäristä. Aika moni Äiti on muuten totaaliunessa sektion aikana joten kokemuksien saaminen voi olla vaikeaa.

Vain hätäsektiossa. Suunniteltujen ja kiireellisten sektioiden aikana (eli ehdoton valtaosa) äiti on valveilla.

Vierailija
32/44 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kahden viimeisimmän sektion osalta lääkärin sanat ennen vauvan ulosottoa olivat suurinpiirtein "Voisiko joku kuivata minut ja lattian" koska lapsivettä oli noin ämpärillinen ja sitä valui siis kaikkialle. Toiseksi nuorimman sektiossa lääkäri naureskeli, että nyt meni kyllä vaihtoon sekä sukat että kengät, kun kengätkin loiskuu.

(mulla muodostui poikkeuksellisen paljon lapsivettä, eikä siihen löydetty syytä, raskausaikainen diabetes suljettiin pois moneen kertaan)

Hassua, juuri äskettäin puhuin kahden lapseni synnytyksessä olleen kätilön kanssa (alatiesynnytykset), siitä on yli 20v aikaa ja hän tunnisti minut. Minä en, ei mitään hajuakaan, kuka olisi ollut, jos ei olisi tullut esittäytymään.

Vierailija
33/44 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan lääkäristä. Aika moni Äiti on muuten totaaliunessa sektion aikana joten kokemuksien saaminen voi olla vaikeaa.

Vain hätäsektiossa. Suunniteltujen ja kiireellisten sektioiden aikana (eli ehdoton valtaosa) äiti on valveilla.

Tämä on totta. Sektiot pyritään tekemään ilman nukutusta, jos mitenkään vain mahdollista. Hätäsektiossa se ei välttämättä ole mahdollista, mutta joskus siinäkin on, jos synnytyksen takia epiduraali on annettu hetkeä ennen. Nukutusaineet aiheuttaa vauvaan tokkuraisuutta ja siksi niitä halutaan välttää.

Vierailija
34/44 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman lapsen kohdalla lääkäri määräsi kaksi kätilöä painamaan minun vatsaa, kun lapsi ei meinannut mahtua leikkaushaavasta ulos. Sitten ne taivasteli, että onpa iso lapsi.

Miksi ihmeessä siellä olisi ollut 2 kätilöä paikalla?

Vierailija
35/44 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman lapsen kohdalla lääkäri määräsi kaksi kätilöä painamaan minun vatsaa, kun lapsi ei meinannut mahtua leikkaushaavasta ulos. Sitten ne taivasteli, että onpa iso lapsi.

Tätä ei usko erkkikään, leikkaushaavan kun voi tehdä sen verran isoksi, että mikä tahansa vesipää saadaan maailmaan ilman vatsan painelemista.

Vierailija
36/44 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektio ei ole synnytys.

Vierailija
37/44 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään merkkisanaa. "Riitelivät" ensin kellonajasta oliko 18:37 vai 18:38, sitten joku tokaisi että nyt se suuttuu ja samassa vauva parkaisi. Sen jälkeen päättivät kirjata ajaksi 18:38, törkkäsivät kirkkaanpunaisen möykyn mun nenään kiinni ja kiiruhtivat keskolaan.

Vierailija
38/44 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä ei usko erkkikään, leikkaushaavan kun voi tehdä sen verran isoksi, että mikä tahansa vesipää saadaan maailmaan ilman vatsan painelemista.

No ei sitä tehdä mielellään kovin isoksi, koska kun haava paranee, se ei koskaan ole yhtä vahva kuin normaali ehjä kudos. Ja lapsi voi olla oudossa asennossa. Joten kyllä, joskus näyttää jopa rajulta se kun lapsi otetaan sektiohaavasta ulos.

T. Kätilö

Vierailija
39/44 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä poika.

Vierailija
40/44 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli virolainen leikkaava lääkäri ja venäläinen nukutuslääkäri. Mietin vaan et mitä tästäkin tulee...