Minkä ikäisenä aloitit hormonikorvaushoidon?
Sitä ei kai kannattaisi aloittaa liian aikaisin, eikä käyttää liian kauaa. Oireita on, mutta ei nyt ihan kestämättömiä. Mistä tietää, koska on oikea aika?
Kommentit (26)
En ole aloittanut enkä tule aloittamaan milloinkaan, sillä kaikki hormonit terveydellisistä syistä kielletty. Ihan sama kuinka pahat oireet tulisi vaihdevuosista, sillä mitään hormonivalmisteita en saa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En aio aloittaa. Haluan kokea tämän luonnollisen siirtymän sellaisena kuin se on. Uskon, että siihen liittyy myös henkisiä kasvuprosesseja kuten ikääntymisen ja kuoleman lopullinen hyväksyminen. Omasta äidistänikin tuli paljon rauhallisempi, tasapainoisempi ja onnellisempi vaihdevuosien myötä. Ei mulla kyllä muita oireita oikein olekaan kuin että seksiä en halua (ei haittaa, olen "vanhapiika") ja kuukautiset tulee joskus 20 pv välein, joskus on kuukausia pois. Unettomuus on ollut lapsuuden jälkeen mulla aina, olen tottunut pärjäilemään muutaman tunnin yöunilla ja nukkumaan päiväunia tarpeen mukaan.
Kärsi kärsi, että saat kirkkaamman kruunun. Ymmärrätkö, että toisilla on niin rankat oireet, että vaikuttavat jokapäiväiseen elämään ja olo on sietämätön. Ei siinä mitään lempeää siirtymää ole. Älä väheksy toisten oireita, jos sinulla ei itse niitä ole. Ei vaihdevuosioireet ole pelkkiä kuivuusongelmia.
Kirkkain kruunu -hullu bongattu. Miksi sun pitää joka päivä toistella noita samoja kliseitä? Ja miksei yksi aloitus aiheesta riittäisi?
Vierailija kirjoitti:
En aloittanut koskaan. Ei vaan tullut kummoisiakaan oireita koko vaihdevuosissa. Pientä vuotosekoilua noin 10 vuotta ennen menopaussia, siinä se.
Osaatko lukea vai onko ymmärryksessä jotain vikaa? Aloittaja kysyi että minkä ikäisenä aloitit ja sä vastaat ettet koskaan..
Jos saan jonkun syövän, en voi sille mitään. Ilman korvaushoitoa olen kuin dementikko, joten ei ole vaihtoehto, kun eläkeikään vielä yli 10 vuotta.
Hormonikorvaushoidon ei pitäisi nostaa syöpäriskiä merkittävästi, mutta silti naiset lähipiirissä ovat saaneet sen lähes poikkeuksetta.