Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisenä aloitit hormonikorvaushoidon?

1213
31.08.2022 |

Sitä ei kai kannattaisi aloittaa liian aikaisin, eikä käyttää liian kauaa. Oireita on, mutta ei nyt ihan kestämättömiä. Mistä tietää, koska on oikea aika?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

53 v. Kun en jaksanut enää valvoa 2-3 tuntia aamuyöllä ja herätä aamulla töihin.

Vierailija
2/26 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko keskustella asiasta lääkärin kanssa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin, kun alkoi olla oireita, eli reilusti alle 50v. Väsymystä, yöhikoilua, aivosumua. En olisi pystynyt tekemään töitäni ilman.

En tiedä että olisi estettä jatkaa vaikka kuinka kauan.

Vierailija
4/26 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aloittanut koskaan. Ei vaan tullut kummoisiakaan oireita koko vaihdevuosissa. Pientä vuotosekoilua noin 10 vuotta ennen menopaussia, siinä se.

Vierailija
5/26 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitin, kun alkoi olla oireita, eli reilusti alle 50v. Väsymystä, yöhikoilua, aivosumua. En olisi pystynyt tekemään töitäni ilman.

Syöpäriski kasvaa.

Vierailija
6/26 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

54v. Kuumat aallot, mielialaongelmat, totaalinen unettomuus. En pärjännyt ilman. 6v söin. Oireet ei palannu.

Vierailija
7/26 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syöpäriski kasvaa.

Mistäpä se ei kasvaisi. Tämä on peli, jossa ei voi voittaa.

Vierailija
8/26 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

49

Vierailija
9/26 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vielä, en ehkä koskaan? N. 56

Tunnen kyllä erää nnoin ikäiseni, joka on ainakin 10 vuotta tapellut unilääkkeiden, melatoniinin ja hormonikorvausten kansssa, kunnes joutui lopettamaan hormonit ja unilääkkeet. Eteenpäin sinnittelee uniongelmiensa ja hikoilun kanssa.

Vierailija
10/26 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syöpäriski kasvaa.

No itse lopetin alkoholin enkä koskaan aloittanutkaan tupakkaa juuri syöpäriskin vuoksi. Tuo alkoholittomuus muuten lopetti yöhikoilut ja -heräämiset, vaikken käyttänyt yhtä viinilasillista enempää.

N46.

Vierailija
11/26 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aloittanut minäkään. Kuukautiset oli tosi oudot pari vuotta ja sitten loppuivat. Sokerinsieto taisi huonota, mutta luinkin jostain, että estrogeenin väheneminen vaikuttaa siihen (?). Nyt syön tosi vähän sokeria ja olo on aika hyvä. Kahvin poisjättö aikanaan vei kuumat aallot välittömästi, samoin aamuyön heräilyt.

Vierailija
12/26 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syöpäriski kasvaa.

No itse lopetin alkoholin enkä koskaan aloittanutkaan tupakkaa juuri syöpäriskin vuoksi. Tuo alkoholittomuus muuten lopetti yöhikoilut ja -heräämiset, vaikken käyttänyt yhtä viinilasillista enempää.

N46.

Hyvä päätös, alkoholi tekee juuri kaikkea tuota.

Itse en ole käyttänyt alkoholia, joten siitä ei ollut apua. Hormonikorvaushoidon aloittamisella tapahtui välitön ja dramaattinen parannus.

Vierailija
13/26 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

44-vuotiaana ja olisin aloittanut jopa aiemmin, jos oltaisiin tajuttu, mistä lukuisat oireet johtuvat. Sain elämänlaatuni takaisin ja kiitollinen siitä. Aion jatkaa juuri niin kauan, kuin gynekologi suosittelee.

Vierailija
14/26 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio aloittaa. Haluan kokea tämän luonnollisen siirtymän sellaisena kuin se on. Uskon, että siihen liittyy myös henkisiä kasvuprosesseja kuten ikääntymisen ja kuoleman lopullinen hyväksyminen. Omasta äidistänikin tuli paljon rauhallisempi, tasapainoisempi ja onnellisempi vaihdevuosien myötä. Ei mulla kyllä muita oireita oikein olekaan kuin että seksiä en halua (ei haittaa, olen "vanhapiika") ja kuukautiset tulee joskus 20 pv välein, joskus on kuukausia pois. Unettomuus on ollut lapsuuden jälkeen mulla aina, olen tottunut pärjäilemään muutaman tunnin yöunilla ja nukkumaan päiväunia tarpeen mukaan.

Vierailija
15/26 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En aloittanut koskaan. Ei vaan tullut kummoisiakaan oireita koko vaihdevuosissa. Pientä vuotosekoilua noin 10 vuotta ennen menopaussia, siinä se.

Kysyttiinkö aloituksessa, että onko vaihdevuodet aiheuttaneet oireita? No eipä kysytty. 

Vierailija
16/26 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En aio aloittaa. Haluan kokea tämän luonnollisen siirtymän sellaisena kuin se on. Uskon, että siihen liittyy myös henkisiä kasvuprosesseja kuten ikääntymisen ja kuoleman lopullinen hyväksyminen. Omasta äidistänikin tuli paljon rauhallisempi, tasapainoisempi ja onnellisempi vaihdevuosien myötä. Ei mulla kyllä muita oireita oikein olekaan kuin että seksiä en halua (ei haittaa, olen "vanhapiika") ja kuukautiset tulee joskus 20 pv välein, joskus on kuukausia pois. Unettomuus on ollut lapsuuden jälkeen mulla aina, olen tottunut pärjäilemään muutaman tunnin yöunilla ja nukkumaan päiväunia tarpeen mukaan.

Kärsi kärsi, että saat kirkkaamman kruunun. Ymmärrätkö, että toisilla on niin rankat oireet, että vaikuttavat jokapäiväiseen elämään ja olo on sietämätön. Ei siinä mitään lempeää siirtymää ole. Älä väheksy toisten oireita, jos sinulla ei itse niitä ole. Ei vaihdevuosioireet ole pelkkiä kuivuusongelmia. 

Vierailija
17/26 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöpäriski kasvaa 3 vuoden käytön jälkeen.

Minä olen tuo aamuyön valvoja. Päätin korvaushoiton sen jälkeen, kun gyne sanoi valvomisen lisäävän dementiariskiä. Minä otan mieluummin syövän kuin dementian.

Vierailija
18/26 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisiko keskustella asiasta lääkärin kanssa?

Joo, toki olen keskustellu gynen kanssa. Hän sanoo, että aloitetaan sitten kun tunnet, että tarvitset apua. Kuten sanoin, oireeni ei ole ihan mahdottomia, mutta niitä on ja ne häiritsee. Olen 49 v. ja menkat ollu jo vuoden pois.

Ap.

Vierailija
19/26 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja, mitä höpinää. Ei vaihdevuosi-ikäisellä naisella kuulu vielä olla kuolema mielessä. Jos vaivaan on olemassa hoito, niin miksi ihmeessä pitäisi kärsiä. Sitäpaitsi ihan sama, miten elämänsä elää, lopputulos on kuitenkin sama.

Vierailija
20/26 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syöpäriski kasvaa.

Totta, aloitin 49 v ja uskoin lääkäriä, joka vakuutti, että ei ole mitään riskiä.

60 v sairastuin rintasyöpään ja mulla ei ole mitään muita riskitekijöitä ja erittäin vanhaksi elänyttä koko suku ja ei kellään muulla ole ko syöpää ollut.

Olisinpa ollut viisas ja lopettanut aikaisemmin.

Ilman hormonihoitoa en olisi selvinnyt työstäni.

Nyt olen ilmeisesti terve, mutta hikipuuskat jatkuu ja jatkuu.

T.mummeli 73 v