Mikä avuksi kun herään 04 ja valvon 1.5h?
Sitten nukahdan puoleksi tunniksi kun kello herättää töihin. Käyn nukkumaan klo 22. Illasta lenkitän koiran, hoidan iltapalat yms lapsille, luen hetken. Eli normaalia. Silti melkein aina herään ja valvon.
Kommentit (27)
Mulle ton teki vaihdevuodet mutta onneks se oli ohimenevää.
Vaihdevuodet? Tuttua minulle juuri tuosta syystä.
Hanki pimennysverhot ,jos sinulla ei kaihtimia?Älä ole ilta enää dikimaailmassa tai Tv ääressä. Lue kirjaa mielummin kuin se että käytät äänikirjaa ennen nukkumaan menoa. Tarkista mihin aikaan syöt ilta palasi ?Hyvä syödä jo kello 19.
Sama täällä. Herään usein klo 5, vaikka menen nukkumaan klo 23 tai 24.
Sitä heräämistä sanotaan suden hetkeksi, se on aika yleistä.
Silloin ei saa ajatella mitään, ettei vaan virkisty ja herää kunnolla.
Mulla on toi sama, esivaihdevuodet.
Mulla oli samaa, herääminen aamuyöllä. Saatoin valvoa kolmekin tuntia kunnes nukahdin uudestaan. Ajattelin, että vaihdevuodet, ikää on 46v. Tuli kuitenkin työttömän terveystarkastuksessa verikokeet otettua. Hemoglobiini oli vain 91. Kunnon rautakuurin myötä loppui yöheräily ja myös ajoittain pahastikin vaivanneet levottomat jalat.
Mä aina silloin sitten luen jotain, joskus teen työtäkin tai siivoan. Ei niin mikään ongelma. Nukun tarvittaessa päivällä sitten päiväunet.
Mulla on kestänyt jo yli 3 vuotta tää herääminen välillä 3.30 - 4.45 ja sitten valvon ja otan pienet torkut ennen aamuhertystä. Ihan hirveää, alkoi verenpainelääkityksestä mun mielestä.
N 53
Mitä enemmän mulla on stressiä, sitä todennäköisemmin herään kunnolla yöllä ja valvon.
Jos sinulla on stressiä tai muuten vaan paljon tapahtumia elämässä, toimisiko "huolihetki" illalla? Eli varaat iltaan esim. vartin tai puoli tuntia, jolloin pohdit mielen päällä olevia asioita, kirjaat ylös ajatuksia ja tehtäviä jne. Tämän jälkeen mielen pitäisi olla valmiimpi rentoutumaan.
Toisinaan minulla toimii mindfulness harjoitukset yöllä, mutta toisinaan olen sen verran väsynyt, että en pysty keskittymään kunnolla, mutta silti en saa unta.
Yksi keino on myös "varata" rentouttava, onnellinen ajatus heräämisen varalta. Yritän keskittää ajatukseni siihen ja rauhoittua.
Kummasti työaikana voisi nukkua vaikka putkeen, mutta vapaa-aikana valvottaa tuon tuosta.
Uniapnea herättää, samoin diabetes2 mutta voi olla muuten vaan. Silloin kun herää, niin "pää tyynyyn" ja alat ajatella esim sisutusta, kirjoitat kirjaa, lasket, teet joululahjaluetteloa jne ja koetat rentoutua
En ottais ylimääräistä stressiä tuosta. Mä olen vuosikaudet nukkunut yöuneni kahdessa erässä. Ei ole lääkkeitä käytössä, ei vaihtareita, ravinto ok.
Mitään haittaa en löydä tuosta.
Vierailija kirjoitti:
Uniapnea herättää, samoin diabetes2 mutta voi olla muuten vaan. Silloin kun herää, niin "pää tyynyyn" ja alat ajatella esim sisutusta, kirjoitat kirjaa, lasket, teet joululahjaluetteloa jne ja koetat rentoutua
Mikäs vika tässä oli?
Totta joka sana!
Ajatukset pitää saada pois siitä että "nyt en nuku"
Kummallista sakkia!
Kannattaa kokeilla laadukasta magnesiumlisää illalla, rautalisää, B-vitamiinilisää ja pimennysverhoja. Joidenkin mielestä huuhaata, mutta eipä se kokeilu paljon maksakaan. Itselleni näiden lisävitamiinien syöminen auttoi, enkä enää herää 3-5 aikaan nukahtaakseni 15 min. ennen herätyskellon soimista. Mun on silloin yleensä pakko käydä vessassa ja siinä väkisin hieman virksityy. Se on niin ärsyttävää!
Stressi voi olla syynä tuohon. 22 on myös melko aikainen nukkumaanmenoaika.
Vierailija kirjoitti:
Stressi voi olla syynä tuohon. 22 on myös melko aikainen nukkumaanmenoaika.
Samaa mietin, että ap on jo nukkunut 6 tuntia, ehkä keho on vaan valmis heräämään. Itse nousisin suosiolla 6 tunnin unien jälkeen. Oma heräily tapahtuu yleensä n. 4 tunnin unien jälkeen, niillä en ikein millään pärjää.
Sama. Oisko lääkkeet.