Helsinkiläisellä nettotulot 1800 €/kk, vuokra 580 € ja ei varaa 200 € partioleiriin
Hän asuu Kruunuvuorenrannassa Helsingin kaupungin asunnossa. 34-neliöisen yksiön vuokra on veden kanssa 580 euroa kuussa.
Maurola on työskennellyt neljä viime kuukautta täysipäiväisenä ruokakaupan kassalla. Tulot vaihtelevat, mutta tyypillisesti ne ovat nettona 1500 euroa kuussa. Asumistukea hän saa noin 300 euroa kuussa.
TIUKKA taloudellinen tilanne on vaikuttanut Maurolan vapaa-ajan harrastuksiin. Hän olisi halunnut lähteä partioleirille, mutta 200 euron maksavaan leiriin ei ollut varaa. Elokuvissa tai konserteissa hän ei ole käynyt pitkään aikaan.
Baareissa en muutenkaan kauheasti käy, mutta joistain ravintolailloista kavereiden kanssa on pitänyt luopua taloudellisen tilanteen takia, Maurola kertoo.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009024385.html
Mihin sitten mahtaa käyttää rahat, itselläni jäisi tuollaisilla tuloilla useampi sata euroa joka kuukausi säästöön.
Kommentit (43)
En näe juttua, kun maksumuuri...
Mä en ihan tajua....mä saan kahden viikon välein 950 euroa näppiin, eli 1900 kuussa ja vuokrani on 780 euroa. Enkä saa asumistukea. Ruokaan menee kuussa 400-500 euroa, sähköön 20 euroa + (kotivakuutus joka 3 kk)+ puhelin 30 euroa. Eikä mulla sitten muita laskuja ole, pääsen talvella kävellen töihin (3 km) ja kesällä pyörällä. Jos on paska keli, ostan HSL-lipun. Ja kun mulla ei ole muita elätettäviä, niin kyllä säästöön jää.
Paljonko hänellä menee esim. julkiseen liikenteeseen tai onko autoa, eli syökö auto ja sen laina tuloja? Opintolainaa? Onko tuo asumistuki jo vähennetty vuokrasta? Jos tulot on 1500 + 300 euron asumistuki, niin en tajua mihin rahat menee, kun mun järjen mukaan siitä pitäisi jäädä säästöön. Joku tuossa laskemassa nyt mättää tai jotain ei sanota.
Halpa vuokra. Itsellä samankokoinen asunto ja vuokra 750. Tulot samat. Eikä mitään asumistukia myönnetä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hekan yksiöt on 300-600e väliltä, eli tuo vuokra on ihan kokonaisuudessaan tuo mitä ilmoittaa.
300e yksiöitä tuskin enää on. Heka on nostanut vuokriaan hulppeasti. Uusi kämppä hyvältä alueelta, vaikka olisikin yksiö, saattaa kustantaa 700e.
Kun aloitin töissä, mun netto oli 1800e ja koska halusin asua kaksiossa, vuokra oli 700e. Mulla jäi käteen 1100e kuussa ja elin sillä ihan hyvin. Maksoin opintolainaa, säästin 100e/kk rahastoihin ja matkustelin.
Toki elinkustannukset on nousseet, mutta en koskaan ole ollut mikään kovin säntillinen rahankäyttäjä ja silti rahaa oli vaikka mihin. En ymmärrä tuota yhtälöä.
Vai onko se nyt niin, että se 1500e/kk sisältää jo sen asumistuen, jolloin elämiseen jäisi 920e? Mutta ei sekään yksinasuvalle ole mielestäni mikään hirveän pieni summa.
Millä ihmeellä te elätte, jos on varaa harrastaa ja asua 1800€:n nettotuloilla?
Mulla on vuokra n 700€/kk. Siihen lisäksi sähkö, vesi (kulutuksen mukaan ja lämmin vesi yksistään on noin 9€/m3), netti ja saa samantien lisätä 100€ kuukaudessa menoihin. Tähän lisäksi hyvin edullinen kotivakuutus: 6€ kuussa. Liikennelippu on 99€ kuukaudessa, osalla saattaa töistä johtuen olla jopa auto. Kännykkäliittymä on 10€ kuukaudessa. Liiton jäsenmaksu on 15€ kuukaudessa, liiton ja työnantajan ohjaamat vakuutukset ovat 30€ kuukaudessa.
Näen nämä aikalailla pakollisina kuluina, jotka ovat luultavasti kaikilla. Toki eri hinnoissa ja näin. Itselläni nuo vuokran lisäksi tulevat kulut ovat 261€. Tuohon 700€:n kun laittaa tuon summan on yhteensä 961€. Miten joku saa nettotuloista 1800€ pois vähennettynä 961€ noin tuhannen euroa säästöön? Ihmisen on liikuttava joskus johonkin, on maksettava vedestä, sähköstä ja nykyään myös netistä. Kaikki nämä kallistuvat.
Myönnän myös, että mulla menee tuosta pienestä tulosta paljon velkojen maksuun. Oli hieman rennompi kevät ja luottokorttia tuli vingutettua, maksan sitä n 300€ kuukaudessa. Opintolainaa maksan kolmesta eri lainasta yhteensä 300€ kuukaudessa. Lopuilla syön mitä syön. En sano, että eläisin herroiksi tässä. Olen maisteri ja kahden eri tutkinnon tradenomi.
Ihmettelen tuota asumistukea. Noilla tuloilla sitä pitäisi saada korkeintaan muutama kymppi. Onko Hesa-lisää?
Taisi unohtua, että 200 euron partioleirimaksu sisältää ruuat.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vuokra n 700€/kk. Siihen lisäksi sähkö, vesi (kulutuksen mukaan ja lämmin vesi yksistään on noin 9€/m3), netti ja saa samantien lisätä 100€ kuukaudessa menoihin. Tähän lisäksi hyvin edullinen kotivakuutus: 6€ kuussa. Liikennelippu on 99€ kuukaudessa, osalla saattaa töistä johtuen olla jopa auto. Kännykkäliittymä on 10€ kuukaudessa. Liiton jäsenmaksu on 15€ kuukaudessa, liiton ja työnantajan ohjaamat vakuutukset ovat 30€ kuukaudessa.
Näen nämä aikalailla pakollisina kuluina, jotka ovat luultavasti kaikilla. Toki eri hinnoissa ja näin. Itselläni nuo vuokran lisäksi tulevat kulut ovat 261€. Tuohon 700€:n kun laittaa tuon summan on yhteensä 961€. Miten joku saa nettotuloista 1800€ pois vähennettynä 961€ noin tuhannen euroa säästöön? Ihmisen on liikuttava joskus johonkin, on maksettava vedestä, sähköstä ja nykyään myös netistä. Kaikki nämä kallistuvat.
Myönnän myös, että mulla menee tuosta pienestä tulosta paljon velkojen maksuun. Oli hieman rennompi kevät ja luottokorttia tuli vingutettua, maksan sitä n 300€ kuukaudessa. Opintolainaa maksan kolmesta eri lainasta yhteensä 300€ kuukaudessa. Lopuilla syön mitä syön. En sano, että eläisin herroiksi tässä. Olen maisteri ja kahden eri tutkinnon tradenomi.
Viimeinen kappale sen asian avaa. Maksat velkoja 600 eurolla kuussa.
Mulla ei ollut "rentoja keväitä" vaan kulutus suhteutettiin siihen mikä summa rahaa oli käytössä. Jos halusin jotain, mtuta rahaa ei ollut, en ostanut. Ja jos todella halusin jotain, säästin rahat kunnes oli. Nythän sinä teit päin vastoin eli kulutit rahat aiemmin ja nyt olet pakotettu säästämään menneitä kuluja. Lisäksi opintolainaa maksoin pois vain 100e/kk. Ehkä voisit kokeilla neuvotella pankkien kanssa asiasta, että tuo summa putoaisi vaikka puoleen?
Minkä HELVETIN takia minä veronmaksajana maksan siitä, että joku on päättänyt asua maan kalleimmilla asuinalueilla ja joku asuntosijoittaja käärii voitot?
Asumistukijärjestelmä on ajettava alas välittömästi.
Ja millähän se noin pienen vuokran on saanut uudesta talosta? Asun myös pikkukopperossa mutta vuokra on lähellä 750 ja asunto on reippaasti vanhempi kuin minä, peruskorjaamaton talo ja surkealla alueella. Lisäksi sähkönhinta pomppasi reippaati tässä kesän mittaan kun helen korotti kaksi kertaa peräkkäin. (9->13->22snt/kwh)
Vierailija kirjoitti:
Minkä HELVETIN takia minä veronmaksajana maksan siitä, että joku on päättänyt asua maan kalleimmilla asuinalueilla ja joku asuntosijoittaja käärii voitot?
Asumistukijärjestelmä on ajettava alas välittömästi.
Ei ole asuntosijoittajan asunto noilla vuokrilla, vaan kaupungin vuokra-asunto. Mutta samaa mieltä, että asumistukijärjestelmä on ajettava alas.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä opintolainojasi ei yhdistetty kun rupesit uudelleen opiskelemaan? Vai onko nuo monesta eri pankista?
Vierailija kirjoitti:
Oispa noin halpa vuokra. Mulla ei ole käynyt tuuri heka-arpajaisissa, joten maksan vastaavasta asunnosta 300 e enemmän vapailta markkinoilta enkä saa asumistukea, eli käytännössä 600 euroa enemmän mitä jutun tyyppi. Palkkani ei kuitenkaan ole kuin parisataa hänen palkkaansa suurempi, jolla tipahtaa juuri asumistuilta pois.
Kuka tässä sitten on lopulta köyhä... Se jonka elämistä katetaan tuilla ja avaratuetuilla asumisilla, vai se joka maksaa kaiken itse!
Se joka tekee töitä ja maksaa kaiken itse on tässä maassa köyhä. Välillä kyllä tekisi itsekin mieli heittää hanskat tiskiin ja heittäytyä yhteiskunnan elätiksi.
Muut joutuu maksamaan Krunikassa tollasesta kämpästä yli tonnin vuokraa, onnellinen pitäisi olla tuon jos on vain 580e vuokra.
Minulla bruttotulot on 1400e (netto noin 1200e) kokopäivätöistä, eikä ole halpaa kaupunginkämppää enkä saa tukia.
Vierailija kirjoitti:
Muut joutuu maksamaan Krunikassa tollasesta kämpästä yli tonnin vuokraa, onnellinen pitäisi olla tuon jos on vain 580e vuokra.
Minulla bruttotulot on 1400e (netto noin 1200e) kokopäivätöistä, eikä ole halpaa kaupunginkämppää enkä saa tukia.
Lisään vielä, että minulle ei tule mitään tuplalapsilisiä eikä tukia sähkölaskuihin, näitä saa vain työttömät, jotka saavat enemmän tukia, kuin minä palkkaa, miksihän käyn joka päivä töissä, kysyn vaan?????
Vierailija kirjoitti:
Et kai kuvittele, että 580 euron vuokra on ilmaista asumista? Vuokra kattaa kulut eivätkä sitä subventoi muut veronmaksajat. Tuo on se, mitä asumisen kuuluisikin maksaa, ja maksaakin pienemmillä paikkakunnilla.
Helsingin jättivuokrissa on useiden satojen katteet asuntosijoittajien ahneuden vuoksi. Sitä se markkinahintainen tarkoittaa, elikä asuntosijoittajan pussin lihottamista. Kun tarjonta on alakanttiin ja kysyntä yläkanttiin, pyytää voi mitä tahansa. Hinnoittelu ei ole kuluperustaista vaan kermankuorintaa.
Kummastelijoiden kannattaa huomioida myös se, että henkilö oli ollut vasta neljä tai viisi kuukautta koko päivä työssä ja siirtyi syksyllä opikselijaksi ja jatkoi keikkatyössä. Eli nuo nettotulot eivät ole olleet mitenkäään jatkuvia.
Näin ollen meillä ei ole tietoa sitä, mikä on ollut lähtötilanne mm. muuttokustannuksineen, takuuvuokrineen jne. ja toisaalta tuosta on pitänyt säästää tuleviin opintoihin.
Palkka on 4k kuussa ja en maksaisi lapsille 200e leiriä. Ihan sama mitä sillä saa, mutta 200e on minulle paljon rahaa.
Jaa että on se asuminen helsingissä niin kalliimpaa kuin maalla.
Täällä korpikylässä ei saa kunnalta minkäänlaista yksiötä alle 500 euron kuukausi vuokralla.
Jos on noin halpa vuokra, niin miten ihmeessä voi saada asumistukea noilla tuloilla??? Mä maksan Helsingissä yksiöstä melkein tonnin ja en todellakaan saa asumistukea.