Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko työkkärillä joku hätä nykyään?

Vierailija
30.08.2022 |

Tänä vuonna tuli voimaan systeemi, että 4 työpaikkaa pitää hakea per kuukausi. Muutenkin tuntuu että työkkärillä on joku hätä käynnissä.
Olen syyskuussa aloittamassa täyspäiväisen opiskelun ja minulla on osa-aikaisia töitäkin. Ja silti tuli puhelu työkkäriltä että nyt pitäis tulla paikan päälle keskustelemaan työkokeilusta tai kunnan palkkatukipaikoista. Kuulemma nyt pitää saada se pallo rullaamaan ja cv:seen täytettä että ihan mun omaksi parhaakseni pitää tuo tehdä. Ei tietenkään omalta alalta, vaan joltain ihan random alalta. Ihan kauhea hätä tuntui työkkärillä olevan saada minut näihin 9e/päivä -paikkoihin. Sanoin käsittelijälle suoraan, että haistan että tässä on joku agenda taustalla eikä se agenda tosiaan ole minun työllisyyteni edistäminen vaan joku ihan muu, koska mulla on asiat jo kunnossa: oman alan töitä ja oman alan jatkokoulutukseen menossa.
Hänen mielestään jatkokoulutus olisi "ajanhukkaa" ja "ehdottomasti nyt lastentarhaan 9 eurolla per päivä niin saadaan pallo rullaamaan".

Samaan aikaan eräs kaverini on istunut työttömänä ties kuinka monta vuotta eikä koskaan soitella. Hän sanoi ettei ole ikinä edes käynyt paikan päällä työkkärissä. Puhelimessa vaan ilmoittaa "jatkan omatoimista työnhakua" ja sillä selvä. Ota tästä nyt sit selvää. Ehkä olen kussut jonkun muroihin.

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on varmaan maailman tyhmin kysymys mutta miksei Suomeen vaan luoda lisää työpaikkoja tai sanota suoraan ääneen julkisesti että töitä ei kirjaimellisesti ole kaikille? Yrityksen perustamistakin vois helpottaa että ihmisiä kiinnostais olla oma työpaikkansa. Firmoja tämä maa tarvitsee.

Tuntuu että työpaikkojen vähyyden takia on paljon ihmisiä työttömänä ja sit rangaistaan työttömiä tästä aivan kuin he voisivat asialle mitään.

Työkkärin yks pahimpia lauseita on "työmarkkinatuki on vastikkeellista", aivan kuin tällä syyllistyksellä työtön voitaisiin pakottaa ihan mihin tahansa. En itse edes tiennyt että perustuslaissa on sanottu, että ihmisellä on oikeus valita oma alansa. Ei mulla ainakaan ole ollut. Olen IT-alalle kouluttautunut ja kouluavustajan, päiväkodinhoitajan ja haravoijan paikkaa mulle on työkkäristä tarjottu palkkatuettuna ja työkokeilun muodossa. 

Ongelma on siinä, että työkkärissä yli 6 kk kirjoilla olevat ei kykene tuottavaan työhön. Silti he vaativat palkkaa yli 3000 e/kk. Jokainen työtön voi perustaa yrityksen, ei se vaikeaa ole. Jos katsoo olevansa hyvä työntekijä, niin sitä voi olla myös omassa yrityksessään.

Paljonko annat rahoitusta? Sen mukaan voi sitten valita minkä alan yritystä lähtee pykäämään. Pelkkä hyvän työntekijän olemassaolo kun ei yritystä ilmoille laita.

Vierailija
42/42 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ap laki, joka määrää ja TE- toimiston työntekijöiden on sitä noudatettava.

Tämä. Ja jos aikoo opiskella työttömyysetuudella, niin pitää hakea töitä opiskeluaikanakin. Työkkärissä ei ole pakko olla asiakkaana, jos lakia ei halua noudattaa tältä osin.

"Ja jos aikoo opiskella työttömyysetuudella, niin pitää hakea töitä opiskeluaikanakin."

Eipä ole koskaan tarvinut ennen vuotta 2022 eikä tossa ole järjen hiventäkään, koska täyspäiväinen opiskelija tuskin lopettaa opintojaan sen takia että löytää työn. Kaikin puolin häiritsee urapolkua tämmönen, ja pitkälle kouluttautuminen vähenee. Hienoa miten ihmiset hyväksyy tämmöset uudistukset mutisematta ja alkavat jopa levittää niiden ilosanomaa toisille.

Minulla loppui juuri määräaikainen työ ja olen opiskellut työn ohessa eri alan monimuoto-opinnoissa. Sitä ennen opiskelin vuoden ennen työttömyysetuudella, ja kokopäivätyön ajan omaehtoiset opinnot oli tauolla. Nyt jatkan opinnot loppuun työttömänä, jäljellä on noin puoli vuotta harjoitteluja. Teen myös entiseen työpaikkaan satunnaisia työpäiviä. Opinnoista ja osa-aikatyöstä huolimatta minulla on työnhakuvelvoite 3 paikkaa/3 kk. Eli jos työllistyn kokopäiväisesti, joudun taas jättämään nuo opinnot (ja harjoittelun) kesken??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla