Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Englannin puhuminen töissä ahdistaa

Vierailija
30.08.2022 |

Olen töissä missä tarvitsen englantia mm. palavereissa ja asiakaspuheluissa. Tähän asti olen vielä välttynyt englannin puhumiselta. En osaa yhtään ääntää englantia ja se kuulostaa aivan järkyttävältä, jos yritän ääntää esim. sanaa missä on r-kirjain. Harjoittelusta huolimatta en ole vain oppinut puhumaan englantia ja jos kirjoitan sähköpostin, niin joudun käyttämään kääntäjää siihen. Pelottaa edes ajatus siitä, kun joudun joku kerta palaveriin ulkomaan asiakkaidemme kanssa, enkä osaa sanoa mitään oikein ja kollegat ja esimies kuulevat millainen änkyttäjä olen. Muuten pärjään töissäni hyvin. Olen miettinyt vakavissani irtisanoutumista tämän takia.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas suorastaan ihkun noissa tilanteissa, puhelut, asiakaspalaverit ja muut on mun heiniä, puhun ja käytän niitä päivittäin sekä englanniksi että ruotsiksi. En edes haluaisi työskennellä puhtaasti vain suomea puhuvassa työyhteisössä, se olisi aivan liian tylsää. Huomenna tulossa jälleen kielilläpuhumisen päivä, sekä puhelimitse, meilitse ja face-to-face, se pitää meikäläisen kiinni ajassa, paikassa ja hommassa sekä kaikenlisäksi jopa ODOTAN näitä tilanteita. Kaikille ne eivät sovi, mutta tunnen olevani kuin kala vedessä. Let's talk about it!

En ole ärsyttävä, olen vain tehtävissäni hyvä!

Hyi kun sä oot ärsyttävä.

Vierailija
22/35 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita kuuntelemalla englanninkielisiä podcasteja, katso sarjoja yms ilman tekstitystä.

Opi miten kieli lausutaan ja miten englannin kielen logiikkaa toimi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäät ihan turhaan. Puhut vain siten, miten osaat:) Mulla on puolalaisvenäläinen tausta ja mun seurassa on monesti arasteltu käyttää mun omaa äidinkieltä virheiden pelossa. Totuus on kuitenkin se, ettei kukaan normaali ihminen takerru ääntämiseen tai kielioppivirheisiin kommunikointitilanteessa:) Luota itseesi:)

Vierailija
24/35 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhut englantia siten kuin osaat, tulet kyllä ymmärretyksi. Käy läpi ja opettele oman alasi sanastoa. Kerro työkavereille että saattaa olla sitten aika rallienglantia, niin ei kukaan odota mitään täydellistä osaamista. Kirjallisiin hommiin pyydä apua tai kysy, jos joku englannin kieliopin osaava vaikka katsoisi viestisi ennen lähettämistä.

Vierailija
25/35 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli viimeset 5 v sama pelko kuten muös se että jouduin jatkuvadti läyttämään kääntäjää kun jotkut järjestelmät oli enkuksi ja niihin piti kirjottaa asiakas ym tiedot enkuksi. Kirjottaminen on ok kun sen voi tehdä omaan tahtiin, mutta puhuminen pelotti.

Kerran tekeydyin kipeäksi (koronan varjolla) kun tiesin että pääkonttorilta tulee samaan kokouksern joku johtaja joka puhuu vielä oman kielensä murteella enkkua josta en saa mitään selvää.

En olis kestänyt sitä julkinoloutta jos tää johtaja ois kysyny multa jotsin.

No - en kuullemma menettäny mitään vaikken ollu kokouksessa 👍

Vierailija
26/35 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiör in Vinland vii spiik this vei koold ralli-Inglish.

Vierailija
27/35 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, satutko olemaan vaativalla alalla asiantuntijana?

niin minäkin.

Vierailija
28/35 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita puhumalla englantia vaikka kotona. Ihan arkipäivän askareissa. Nauhoita puhettasi ja kuuntele se, harjoittele vaikeita sanoja toistuvasti. Monessa kääntäjässä on myös puhetoiminto, eli voit toistaa miten sana sanotaan. Älä stressaa, esim. Amerikan englanti, uk:n englanti kuulostaa ihan erilaiselta ja monet sanat äännetään ihan eri lailla. Todennäköisesti kuulijat ymmärtävät silti.

Olen itse kateellinen niille, jotka puhuvat sujuvasti englantia. Tutkimustyön myötä olen oppinut lukemaan artikkeleita niin, etten oikeastaan tarvitse enää sanakirjaa, kirjoittaminenkin sujuu kohtalaisen hyvin, mutta kielioppi ja spontaani vastaaminen on todella vaikeaa! En ymmärrä miten siinä menee niin lukkoon.

Vierailija
29/35 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olet saanut tuon työpaikan? 

Vierailija
30/35 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa suomalainen aksentti, joka niin sanottua rally-englantia on kyllä paljon helpompaa muiden ymmärtää, kuin intialaista aksenttia.

"Praktigal inglish Abu"

Ja venäläisillä on samankaltainen ääntämysongelma, kuin suomalaisilla. Oikeastaan itseäni hävettää enemmän puhua rallyä muiden suomalaisten kuullen, kuin ulkomaalaisten. 

Vierailija
31/35 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääntämisestä viis mutta kun ei muista mitään sanoja edes. Niin on ilmaisu sitten mahdollisimman lyhyttä eikä viitsi sanoa sellaista ylimääräistä minkä kertomiseen eivät sanat riitä.

Vierailija
32/35 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ääntämisestä viis mutta kun ei muista mitään sanoja edes. Niin on ilmaisu sitten mahdollisimman lyhyttä eikä viitsi sanoa sellaista ylimääräistä minkä kertomiseen eivät sanat riitä.

Kyllä ne tarvittavat sanatkin jäävät mieleen kun kieltä käyttää aktiivisesti, pelko pois ja puhumaan vain.

Vierailija
33/35 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääntäminen ei haitaa, jos kielioppi on hallussa. Ymmärretyksi tuleminen on tärkeintä. Myyntimiehet papattaa paskaa, muttei niiden kielitaito ei auta ratkomaan teknisiä ongelmia.

Vierailija
34/35 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kokemuksesta sanoa, että missään muualla maailmassa ei kiusata kielillä puhumisesta niin paljon kuin Suomessa. En minäkään suostu suomalaisten kuullen puhumaan englantia, ruotsia tai saksaa. Joka ikinen kerta saa kuulla naljailua siitä, miten huonosti puhun ja äännän ja kirjoitan. Jännä on kuitenkin, että opiskelen ulkomailla englannin kielellä yliopistossa (maisteri), työskentelen kolmella kielellä (suomi ei ole yksi näistä) ja ihmiset saavat selvää mitä puhun ja mitä kirjoitan, vaikka en kirjoita tai puhu täydellistä paikallista kieltä. Vain suomalaisille on ollut ongelma jos ovat joutuneet olemaan kanssani samassa yhteydessä kun aletaan kommunikoimaan muilla kielillä.

Itse sanon, että jos mahdollista niin rajaa pois kaikki suomalaiset. Yllättäen alkaa onnistumaan se englannilla keskustelu. 

Vierailija
35/35 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Symppaan sua. Pystytkö etukäteen kertomaan työkavereille, että englanti on sulle vaikeeta? Silloin he voivat tarvittaessa tulkata.

En ole kehdannut kertoa etten hallitse englantia. Kuulisin todella paljon kuittailua tästä, eikä se auta jo valmiiksi heikon itsetunnon kanssa.

Ymmärrän sitä, mutta kirjoittamien saati puhuminen on todella mahdotonta.

Parempi siitä on kuitenkin sanoa etukäteen. Tai viimeistään silloin, kun tiedät joutuvasi pian vaikka englanninkieliseen palaveriin.

Ja muille kommenttina, että kyllä yrityskieli saattaa esimerkiksi muuttua joskus. Ja silloin voi tulla eteen tilanne, jossa pitääkin yhtäkkiä alkaa puhumaan englantia.