Väre Oy:n toimitusjohtaja jyrähti suomalaisille: "Talven sähkölaskuja on syytä ennakoida ja niihin kannattaa varautua jo nyt, ja pistää sivu...
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b2f521ec-42b5-4522-bbfb-ca69ad69fbd6
Jutussa kerrotaan sekin kylmäävä fakta, että sähköyhtiö todella saa katkaista sähköt maksamattoman laskun takia.
Talven yli selvitäkseen pitää olla tuhansien eurojen säästöt. Että sillä lailla.
Kommentit (279)
Rahastoista tai osakkeista saa varmaan otettua, mutta eipä omat laskut ole nousemassa mihinkään ennen marraskuuta 2023.
Mistähän laittaa sivuun, nytkin on 70e tilillä. Huomenna tulee lisiä alle 200e. Sit ootellaan ensi kuuhun peruspalkkaa siivoustyöstä. Kasvavalle lapselle pitäs ostaa uudet ulkohousut.
Vierailija kirjoitti:
Hehe! Äijä totaalisen vieraantunut todellisuudesta. Latiakaan ei ole varaa säästää, täysin mennään kädestä suuhun!
Oma syy jos ei osaa suhteuttaa menoja tuloihin ja elää yli varojensa.
Kaikillahan on vähintään puolen vuoden puskurirahasto jemmassa, niin ei tarvitse menettää nyt yöunia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina laittanut vähän rahaa sivuun. Koska joku tarve sille aina ilmenee.
Oma vika jos on mitoittanut kulunsa maksimiin niin että mikään ei jousta yhtään. Sellaisessa tilanteessa sitä suuremmalla syyllä pitää olla se puskuri.
Vaikka tällä palstalla ei näin sais sanoa kun tulee aikuisvauvalle paha mieli.
Monella suomalaisella tulot ovat niin pienet, että säästöön ei saa mitään tai sitten todella vähän. Sinä olet niitä jotka uskovat aivan kaiken mitä valtamedia kirjoittaa etkä näin ollen tiedä lainkaan mitä ympärilläsi todellisuudessa tapahtuu.
Sellasilla ei varmaan ole isoa sähkölämmitteistä omakotitaloakaan, joten ihan valtavaa sähkölaskua ei ole heille tulossa.
Meillä on jo nyt sähkölasku 500e.
Ja ollaan pienituloisia.
Ei ongelmaa tulevan puolentoista vuoden aikana, kiitos määräaikaisen sähkösopimuksen. Täytyy silti alkaa keräämään sukanvarteen, jos nämä sähkönhinnat ovat uutta todellisuutta myös sen jälkeen, kun määräaikainen sopimus päättyy.
Vierailija kirjoitti:
Talousneuvonta olisi paikallaan monelle. Tunnen lähipiiristä ihmisiä, joiden talouden tulot ovat kuukaudessa 4000-6000€. Silti on kuun lopussa tili tyhjä! Syyt: ostetaan kaupassa kaikkea mitä mieli tekee, erikoisruokia, kalliita juustoja, oluita, hedelmiä joka sorttia jne. Jatkuvasti on jokin osamaksu menossa, uusi televisio parin vuoden välein, puhelin vuoden välein, tietokone, läppäri, auto, liian iso asunto joka vaatii remonttia, kesämökki.
Miksi niin monella on talous mitoitettu täysin kädestä suuhun, kun hankintoja vähentämällä pääsisi paljon vähemmällä stressillä?
Autoksikin on valittu se 20.0000 litrainen Turbo V-2000 ja suihkumoottorilla varustettu "kauppakassi", jolla ajetaan hakemaan postit laatikosta. Ja mieti, ei ole kuukausierä kuin puolen kuun palkan suuruinen! Toki meistä itsekukin haluaisi ehkä elää ns. parempaa elämää mutta karu totuus vain on se, että pitäisi osata elää varojensa mukaan. Ja supistaa tarpeen tullen siitä mikä ei ole välttämätöntä.
Ottaahan se vähän päähän kun itse ollaan esim tehty vain sen verran lapsia mitä pystytään ruokkia ja vaatettaa. Ja sitten toiset haluaa lapsia, omakotitalon, olla ilman villasukkia talvella jne ja yhteiskunnan pitää maksaa.
Sairastumiset ja muut erikseen tietysti, tosin ollaan yritetty varautua niihinkin mm valitsemalla asunto jonka saa todennäköisesti myytyä tarvittaessa.
Menen häpeämään koska olen suunnitellut ja järjestänyt asiani hyvin.
Alle 50v. taviksia ollaan, mutta on meillä n. 60 tonnia säästötilillä. Onneksi kämppä maksettu ja vastike alle 200 euroa. Mutta kai sitä on pakko kylmimmät kuukaudet viettää Aasian lämmössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma vika jos on mitoittanut kulunsa maksimiin niin että mikään ei jousta yhtään. Sellaisessa tilanteessa sitä suuremmalla syyllä pitää olla se puskuri.
Monella suomalaisella tulot ovat niin pienet, että säästöön ei saa mitään tai sitten todella vähän. Sinä olet niitä jotka uskovat aivan kaiken mitä valtamedia kirjoittaa etkä näin ollen tiedä lainkaan mitä ympärilläsi todellisuudessa tapahtuu.
Sellasilla ei varmaan ole isoa sähkölämmitteistä omakotitaloakaan, joten ihan valtavaa sähkölaskua ei ole heille tulossa.
Ja ollaan pienituloisia.
Anna mä arvaan, talonne on jossain peräseinäjoella ja homeessa niin ettei sitä kukaan huoli edes ilmaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt näitä jatkuvia "laita rahaa sivuun"- neuvoja.
Ikäänkuin tarvittaisiin muistutusta että älä tuhlaa kaikkea.
Mistä hitosta sitä laitetaan sivuun kun kaikki menee elämiseen jo nyt?
Kenellä se on se pohjaton kassa mistä ammentaa loputtomiin?
T. Duunari
Tosi kiva käydä töissä kun tietää että kaikki menee ja osa siitä mitä nytkin tienaa.
Vierailija kirjoitti:
Talveksi pois suomesta. Maksakoon ylihintasesta sähköstä muut.
Ainakaan tänne Kroatiaan ei kannata tulla. Täälläkin sähkö kallistuu ihan järkyttävää tahtia. Majoittajilla on paineita nostaa huoneiden hintoja, jotta saavat siirrettyä sähkön hinnan nousun edes osittain turistien maksettavaksi.
Ei olisi pitänyt tulla kenellekään yllätyksenä. Tästä on puhuttu jo pitkään ja vielä keväällä sai tämän päivän hintoihin verrattuna kohtuullisia määräaikaisia sopimuksia.
Mä oon lama-ajan teini joten oon oppinut nipistämään menoista. Pidän aika usein "älä osta mitään"-viikkoja. Siis lauantaina ruokaostokset ja seuraavaksi kauppaan aikaisintaan 8 päivän päästä.
näin kirjoitti:
Ei olisi pitänyt tulla kenellekään yllätyksenä. Tästä on puhuttu jo pitkään ja vielä keväällä sai tämän päivän hintoihin verrattuna kohtuullisia määräaikaisia sopimuksia.
Jep, onhan tästä puhuttu lähes vuosi. Tietysti jos ei välitä seurata uutisia yhtään niin eipä sille mitään voi.
Eniten vi...... nämä ihmiset jotka hokevat että olisi pitänyt säästää. Mistä säästät jos olet nuori ja esim. osa-aika työssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ollaan pienituloisia.Anna mä arvaan, talonne on jossain peräseinäjoella ja homeessa niin ettei sitä kukaan huoli edes ilmaiseksi?
No ei ole kumpaakaan. Ja miksi meidän pitäis luopua kodista?
Roskalehdissä kaikki miesten puhe on "jyrähtämistä".
Kun keitätte perunoita, makaronia tai lämmitätte keittoa tms. liedellä, niin laittakaa KANSI päälle. Silloin matalampikin lieden lämpö riittää kiehumiseen ja energiaa säästyy.
Eli lyhyesti, on haluttu vihreä siirtymä mutta ei ole vaivauduttu miettimään sen seurauksia. Muistakaa, Suomessa Kokoomus on jo luvannut ettei lähde sellaiseen hallitukseen, joka hidastelee ilmastoteoissa.