Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukion keskeyttäminen

Vierailija
30.08.2022 |

Siis olen miettinyt lukion keskeyttämistä (olen lukion ensimmäisellä luokalla) siksi kun en vain kerta kaikkiaan jaksa. Enkä tarkoita tuota laiskuus mielessä vaan siis henkisesti. Olen vain täysin loppu ja minulla on tällä hetkellä aika pahoja mielenterveysongelmia niin ei vain pysty opiskella. Niin pystyisinkö väliaikaisesti keskeyttää opintoni ja kuinkahan kauan keskeytys kestäisi? Onko kellään kokemusta keskeytyksestä?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit jäädä sairauslomalle. Ota yhteyttä terveyskeskukseen.

Et ihan tuosta vaan voi lopettaa lukiota, sillä olet oppivelvollinen.

Vierailija
2/22 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako viikkoa koulua on nyt takana? Kaksi vai kolme?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä opoon, kouluterveydenhoitajaan tai koulupsykologiin ja keskustele asiasta.

Vierailija
4/22 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä syystä mielenterveysongelmasi nousevat esiin? Voisiko olosuhteitasi muuttaa, mutta kuitenkin jatkaa lukiota? Voisitko asennoitua lukioon niin, että tilanteesi on väliaikainen ja keskityt siksi vain opiskeluun, koska se kiinnostaa ja se muu, olosuhteet, ei tue mielenterveyttä? Opiskelu voi myös olla keino hoitaa mielenterveyttä, jos vain kykenee omaksumaan tietoa. Opiskelun taustalla mieli tekee työtään suunnitellen tulevaisuutta. Lukion keskeyttämisessä on riski, että ei löydä mitään tilalle ja ei pääse elämässä eteenpäin, mutta joskus ihminen voi silti tarvita hengähdystaukoa. Päätös on lopulta sinun.

Vierailija
5/22 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä kuraattoriin tai kouluterveydenhoitajaan.

Mutta ei ole mitään hävettävää, vaikka lukio jäi kesken. Minä jätin sen myös ensimmäisen lukukauden jälkeen vaikean masennuksen takia. En ollut yhtään siinä kunnossa että olisin jaksanut opiskella, vaikka koulun toimesta yhteistuumin kurssejani vähennettiin lukukauden aikana. Hain apua vanhempieni kanssa ja aloittelin kuntouttavaa työtoimintaa siinä sivussa. Lähdin opiskelemaan välivuoden jälkeen uudelleen.

Aikaa tuosta on 11 vuotta, hyvin menee nykyisin. Kaksi ammattitutkintoa olen suorittanut (ensimmäinen ei työllistänyt) ja nyt aloitin ammattikorkean, tein töitä ennen kuin hain korkeaan.

Lukion voi myös nykyisin suorittaa nettilukion kautta. Jos joskus mielit vielä lukio-opintoihin, niin tuota kannattaa harkita täysi-ikäisenä.

Vierailija
6/22 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion voi suorittaa neljässä vuodessakin. Kysele Opolta.

Vierailija
7/22 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain lapsen lukion toisen luokan keväällä, enkä kyllä edes kysellyt, että voinko jäädä pois vai en 😅 Olin poissa opetuksesta 1-2kk (kunnes alkoi kesäloma). Palasin kouluun seuraavana syksynä ja sain lakin puoli vuotta jäljessä luokkakavereistani. Juttele opon kanssa, varmaan järjestyy.

Vierailija
8/22 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johan niitä taitaa olla kaksi täyttä viikkoa takana...

Vierailija
9/22 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukion voi suorittaa neljässä vuodessakin. Kysele Opolta.

Nimenomaan. Paras neuvo tähän mennessä tässä ketjussa.

Opon otat kiinni. Sanot että haluat keventää lukujärjestystä ja suorittaa lukion neljään vuoteen. 

Vierailija
10/22 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä luulen, että tässä vaiheessa tulevissa jaksamisongelmissa ei ole kyse siitä, ettei jaksaisi sitä koulua (lukio) vaan mielenterveyden ongelmista, jotka esiintyisivät muutenkin.

Vierailija
11/22 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että ahdistaa ja stressaa. Mutta suosittelen sinnittelemään mukana, koska en usko, että lukion keskeyttäminen on ratkaisu ongelmiisi.

Käy juttelemassa opolle, katso jos pääsisit avun piiriin ja saisit tukea opiskeluihin.

Itse olin aivan rikki lukiossa ja sen takia kävinkin sen neljässä vuodessa. Keskeyttäminen oli joka päivä mielessä. Nyt kun on saanut vuosia lisää ja vähän etäisyyttä, niin olen ihan tyytyväinen, etten keskeyttänyt. Uskon, että olisin vain syrjäytynyt täysin ja sen jälkeen uudelleen aloittaminen olisi ollut vain vaikeampaa.

Tsemppiä!

Vierailija
12/22 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmas viikko on menossa. Ja ap on 2004 syntynyt eli häntä koskee oppivelvollisuus 18v saakka. eli nyt kipinkapin koululääkärin j a -psykologin puheille.

Vierailija
13/22 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmas viikko on menossa. Ja ap on 2004 syntynyt eli häntä koskee oppivelvollisuus 18v saakka. eli nyt kipinkapin koululääkärin j a -psykologin puheille.

korjaan 2006 syntynyt tietenkin, ei pitäisi syödä samaan aikaan kun kirjoittaa.

Vierailija
14/22 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu vanhemmillesi. Lukio on monille raskasta.

Vierailija
15/22 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota ensimmäiseksi yhteyttä vaikka koulukuraattoriin. Hänen kanssaan voit keskustella jaksamisestasi ja hänen ja opon kanssa voitte keventää ensi alkuun lukujärjestystäsi, ettei sinulla ole montaa kurssia jaksossa ja suoritat sitten lukion vaikka neljässä vuodessa. Usein on hyvä pitää jotain rakennetta viikkoon yllä, kuten ne muutamat kurssit.

Onko sinulla mitään hoitotahoa noihin ongelmiisi? Jos ei niin kouluterveydenhoito ja -psykologi mukaan myös.

Vierailija
16/22 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota ensimmäiseksi yhteyttä vaikka koulukuraattoriin. Hänen kanssaan voit keskustella jaksamisestasi ja hänen ja opon kanssa voitte keventää ensi alkuun lukujärjestystäsi, ettei sinulla ole montaa kurssia jaksossa ja suoritat sitten lukion vaikka neljässä vuodessa. Usein on hyvä pitää jotain rakennetta viikkoon yllä, kuten ne muutamat kurssit.

Onko sinulla mitään hoitotahoa noihin ongelmiisi? Jos ei niin kouluterveydenhoito ja -psykologi mukaan myös.

En tiedä miten muissa lukioissa, mutta meillä kuraattori on kutakuinkin viimeinen jonka luokse menisin jaksamisasioissa. Kurssit ja opiskeluajat säätää opo. Kuraattori auttaa rahahuolissa ja asuntoasioissa jne. Ehkä kouluissa on eroja.

Vierailija
17/22 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asioita voi selvittää myös alueen etsivän Nuorisotyöntekijän kanssa. Hän auttaa selvittämään vaihtoehdot ja mistä mitäkin tukea ja apua saa. Etsivän kanssa työskentely on nuorelle vapaaehtoista ja maksutonta eikä sido nuorta mihinkään. Hän voi olla myös nuoren mukana tapaamisissa tukena ja auttaa lomakkeiden kanssa :)

Vierailija
18/22 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän äkkiä kävi.

Vierailija
19/22 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia mielenterveysongelmia sinulla on ja mitä hoitoa saat niihin? Tietävätkö vanhempasi tilanteesta?

Vierailija
20/22 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä. Aloita kuraattorille tai opolle juttelemalla. Toivon, että jaksat! Lukio on iso elämänmuutoskin ja sopeutuminen vie kyllä voimia, mutta jossain kohtaa varmasti helpottaa. Toivon ja uskon niin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän