Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukion keskeyttäminen

Vierailija
30.08.2022 |

Siis olen miettinyt lukion keskeyttämistä (olen lukion ensimmäisellä luokalla) siksi kun en vain kerta kaikkiaan jaksa. Enkä tarkoita tuota laiskuus mielessä vaan siis henkisesti. Olen vain täysin loppu ja minulla on tällä hetkellä aika pahoja mielenterveysongelmia niin ei vain pysty opiskella. Niin pystyisinkö väliaikaisesti keskeyttää opintoni ja kuinkahan kauan keskeytys kestäisi? Onko kellään kokemusta keskeytyksestä?

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota ensimmäiseksi yhteyttä vaikka koulukuraattoriin. Hänen kanssaan voit keskustella jaksamisestasi ja hänen ja opon kanssa voitte keventää ensi alkuun lukujärjestystäsi, ettei sinulla ole montaa kurssia jaksossa ja suoritat sitten lukion vaikka neljässä vuodessa. Usein on hyvä pitää jotain rakennetta viikkoon yllä, kuten ne muutamat kurssit.

Onko sinulla mitään hoitotahoa noihin ongelmiisi? Jos ei niin kouluterveydenhoito ja -psykologi mukaan myös.

En tiedä miten muissa lukioissa, mutta meillä kuraattori on kutakuinkin viimeinen jonka luokse menisin jaksamisasioissa. Kurssit ja opiskeluajat säätää opo. Kuraattori auttaa rahahuolissa ja asuntoasioissa jne. Ehkä kouluissa on eroja.

Täällä ainakin eri kouluasteilla kuraattori on se ensimmäinen taho, jonka kanssa jaksamisesta keskustellaan ja hän osaa ehdotella tarvittaessa muita tahojakin, keneen ottaa yhteyttä seuraavaksi. Raha-asiat ja asuminen on vain pieni osa hänen työtään, nyt ilmaisen opiskelun myötä varmaan entistä pienempi osa, kun kirjat ja tietokoneet saa koulusta. Keskusteluapu lähes kaikissa asioissa ja koordinaattori ohjaamaan eteenpäin.

Vierailija
22/22 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ongelmista, mutta sanoisin, että älä keskeytä. Tietysti eri asia, jos ongelmat ovat sellaisia, jotka esim. vaativat sairaalahoitoa. Mutta jos näin ei ole, niin sanoisin, että tee ennemmin suunnitelma esim. kevennetystä lukujärjestyksestä, esim. voisit opiskella neljään vuoteen. Tiputtäa reilusti kursseja pois ja ota sen verran kursseja kuin jaksat, vaikka vain yhden. Tärkeää on kuitenkin yrittää ylläpitää toimintakykyä. Tämä on oikeasti todella tärkeää ja ymmärrät sen ehkä vanhemmiten. Jos siis vain mahdollista, niin älä keskeytä, vaan kevennä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän