Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olkapää kivun takia fysioterapiaan, huomaako mahdolliset ongelmat tai viat?

Vierailija
30.08.2022 |

Esimerkiksi jäätynyt olkapää tms?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaako?

Sinä avaat suusi ja kerrot vaivasi, miten liikuttaessa sattuu tai liike pistää vastaan. Ammattitaitoinenkaan fyssari ei ehkä ihan pelkällä arvaamalla huomaa, jos et kerro kaikkea. Sinun kokemuksestasi kivusta ja liikkeen vajaasta toiminnasta ja fyssarin ammattitaidolla voidaan löytää parhaimmat keinot hoitaa vaivaa.

Vierailija
2/16 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaako?

Sinä avaat suusi ja kerrot vaivasi, miten liikuttaessa sattuu tai liike pistää vastaan. Ammattitaitoinenkaan fyssari ei ehkä ihan pelkällä arvaamalla huomaa, jos et kerro kaikkea. Sinun kokemuksestasi kivusta ja liikkeen vajaasta toiminnasta ja fyssarin ammattitaidolla voidaan löytää parhaimmat keinot hoitaa vaivaa.

Mutta aloittajan olkapää on menossa fysioterapiaan yksin. Ehkä se ei osaa kertoa missä ongelma on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin minut fysioterapeutti tutki perusteellisesti ja esitti alustavan arvion siitä, mikä kivun ja liikerajoitukset on aiheuttanut. Sain jumppaohjeet, mutta hän neuvoi myös varaamaan ajan lääkärille ja pyytämään tätä tekemään lähetteen röntgeniin ja ultraan.

Vierailija
4/16 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, voi. Näkevät joka päivä olkapäävammoja. Hyvin osaavat hoitaa. Kuntosalilla parani minulla.

Vierailija
5/16 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun olkapäätä hoidettiin ensin kiertäjäkalvosinvaivana, mutta vaiva vain paheni fysioterapiassa, ja enmg-tutkimuksessa siinä todettiinkin hermovaurio. Toinen olkapää oli samaan aikaan jäätynyt ja siihen diagnoosiin tarvittiin ultra. Ihan hyviä ohjeita sain jäätyneeseen olkapäähän fysioterapeutilta. Nyt se alkaa olla kunnossa, kun diagnoosista on yli vuosi aikaa.

Vierailija
6/16 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah. Mulla on vamman jälkeen olkavarsi ollut niin sellaisessa kunnossa, että esim. uiminen ei onnistu, siis rintauinti, sillä olkavarsi tekee kipeää ja tuntuu että jos mä tästä vielä hetken uin niin tää on sitte tässä, eli ei kestä käsi.

Samaten jotkin kurotusliikkeet ja esim. se, että nostaa käsivarren hartiatasoon koholle sivulle ja siitä sitten taitaa kyynärpäästä käsivarren alas, tekee kipeää kainalon kohdille.

No, tästä lääkärille tuli mainittua muuta asiaa hoitaessa, niin hän oli sitä mieltä, että kun käsivarren liikeradat ovat kuitenkin noinkin hyvät, niin mitään vakavaa vikaa ei voi olla, ja olisi kyllä sitten kirjoittanut lähetteen fyssarille jotta saisi jumppaohjeita. Mutta itse en halunnut siitä fyssarikäynnistä maksaa, joten yritän tässä sitten itse jumpata. Jotain on jo viikossa tapahtunutkin.... Viikon verran olen siis jumpannut erilaisin liikkein, netistähän näitä liikesarjoja löytyy esim. instagramista.

Mutta näinköhän tämä ihan tavalliseksi enää tulee... En usko, että tulen esim. selän taakse vietynä saamaan kättä niin ylös lapaluuhun nostettua että käden sormet tapaisivat toisen hartian taakse viedyn kämmenen sormet.

Ei tule paranemaan... Jotain siellä on mennyt rikki.... Mutta lääkäri oli sitä mieltä että siinä voi olla jotain lihaskalvojen kireyttä sen tapaturman jälkitilana.

Jäätynyt olkapää. Rotator cuff vamma.

Olkoot! Teen itte sen minkä voin.

Toivottavasti sinä saat parempaa.

Vierailija
7/16 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran oli kaamee olkakipu tullu yöllä. Luulin, että olka oli menny sijoiltaan. Sitten lääkäriin ja lääkäri oli sitä mieltä, että ei voi olla mahdollista että on noin kipee.

Liikerata oli semmoinen että ei voi pukee, ei pyöräillä jne. Mutta sehän ei siis ollu mahdollista. No nyt on menny 5 vuotta, olka parantunut, mutten voi vieläkään saada olkavartta suoraks.

Ärsyttää ku aina lääkärillä luullaan mielisairaaks. Veroja maksetaan, mutta en ole terveyspalveluiden arvoinen.

Vierailija
8/16 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran oli kaamee olkakipu tullu yöllä. Luulin, että olka oli menny sijoiltaan. Sitten lääkäriin ja lääkäri oli sitä mieltä, että ei voi olla mahdollista että on noin kipee.

Liikerata oli semmoinen että ei voi pukee, ei pyöräillä jne. Mutta sehän ei siis ollu mahdollista. No nyt on menny 5 vuotta, olka parantunut, mutten voi vieläkään saada olkavartta suoraks.

Ärsyttää ku aina lääkärillä luullaan mielisairaaks. Veroja maksetaan, mutta en ole terveyspalveluiden arvoinen.

No olitko harrastanut jotai liian raskasta? vai päinvastoin?

Vierailija
9/16 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olitko harrastanut jotai liian raskasta? vai päinvastoin?

Ihan normi elämää, puuhaillu normi juttuja, pyöräilly töihin ym. En mitään olkaan liittyvää ollu tehny.

Vierailija
10/16 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei nivelet pysy kunnossa jos ei niitä käytä oikeasti.

Eli salille siis.

Vierailija
11/16 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene jäsenkorjaajalle.

Vierailija
12/16 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se fyssari tunnistaa, jos jänteet on kokonaan poikki ja tarvitaan leikkausharkintaa. Muuten ei ole juuri väliä onko kyseessä kiertäjäkalvosimen kiputila, pieni repeämä tai jäätynyt olkapää. Hoito on kuitenkin samanlaista ja aika parantaa. Lääkäriltä sitten kipulääkkeitä jos tarvitsee. Ultraääni on turha.

Vierailija
13/16 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei nivelet pysy kunnossa jos ei niitä käytä oikeasti.

Eli salille siis.

Tämä. Ihmiset etsivät usein jotain pikaratkaisua (lääkekuuria tms) ihan vääristä paikoista vaikka ainoa mikä oikeasti auttaa, on lihasten vahvistaminen.

Vierailija
14/16 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ah. Mulla on vamman jälkeen olkavarsi ollut niin sellaisessa kunnossa, että esim. uiminen ei onnistu, siis rintauinti, sillä olkavarsi tekee kipeää ja tuntuu että jos mä tästä vielä hetken uin niin tää on sitte tässä, eli ei kestä käsi.

Samaten jotkin kurotusliikkeet ja esim. se, että nostaa käsivarren hartiatasoon koholle sivulle ja siitä sitten taitaa kyynärpäästä käsivarren alas, tekee kipeää kainalon kohdille.

No, tästä lääkärille tuli mainittua muuta asiaa hoitaessa, niin hän oli sitä mieltä, että kun käsivarren liikeradat ovat kuitenkin noinkin hyvät, niin mitään vakavaa vikaa ei voi olla, ja olisi kyllä sitten kirjoittanut lähetteen fyssarille jotta saisi jumppaohjeita. Mutta itse en halunnut siitä fyssarikäynnistä maksaa, joten yritän tässä sitten itse jumpata. Jotain on jo viikossa tapahtunutkin.... Viikon verran olen siis jumpannut erilaisin liikkein, netistähän näitä liikesarjoja löytyy esim. instagramista.

Mutta näinköhän tämä ihan tavalliseksi enää tulee... En usko, että tulen esim. selän taakse vietynä saamaan kättä niin ylös lapaluuhun nostettua että käden sormet tapaisivat toisen hartian taakse viedyn kämmenen sormet.

Ei tule paranemaan... Jotain siellä on mennyt rikki.... Mutta lääkäri oli sitä mieltä että siinä voi olla jotain lihaskalvojen kireyttä sen tapaturman jälkitilana.

Kunnalliselle? Säästit jopa vajaat 12€ käynniltä.

15/16 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten muka joku fyssari voi parantaa jumppaohjeilla ? Hah hah. Kyllä siihen lääkäri tarvitaan ja rtg, ultra, kortisonipiikki.

Vierailija
16/16 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnalliselle? Säästit jopa vajaat 12€ käynniltä.

Ei, vaan yksityiselle olisi lähetteen laittanut. Sanoi vielä että "muutama ropo" olisi kela-korvausta saanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän