Onko muilla vanhempia/isovanhempia, jotka pakastaa ja säilöö melkeinpä kuin pakkomielteen vallassa?
Pakastimet täynnä viime- ja edellisvuoden marjoja, joita tuputetaan, kun käydään kylässä. Jotta tulisi pakastimiin tulisi tilaa uusille marjoille. Kellari täynnä hilloja ja mehuja usealta vuodelta, eikä kukaan ehdi syödä tai juoda tarpeeksi nopeasti, että saisivat hyllytilaa tämän kesän sadolle.
Kysyin, miksi ei voi pakastaa ja säilöä just sen verran, että riittää talven yli. Katsoivat kuin olisin puhunut siansaksaa. Ja suunnitelmissa ostaa neljäs pakastin.
Kommentit (20)
Ei. Meillä on järkevät isovanhemmat, jotka säilövät paljon, mutta sitten jakavat niistä , ja sen mukaan mistä kukakin tykkää.
Esim. itse rakastan mustaherukoita , omenoita, tomaattikastikkeita maustekurkkuja ja kurkkupikkelssiä, sekä sitruunahyytelöä ( jota käytän ruuanlaitossa happona ja makeana) ja saan näitä
On aina ollut hyvä apu köyhän taloudessa, saati nyt, kun ruuan hinta vain nousee ja nousee.
Mikä ongelma ja pakkomielle sinulla on trollata tällaista.
Jos sinun sukusi on tällainen niin otan osaa.
Se on kuule hyvän ihmisen ja varsinkin hyvän emännän merkki, että säilötään ja säästetään pahan päivän varalle. Siis ajatuksena, että säilömällä säästetään, kun ei kaupasta tarvitse ostaa. Hällä väliä, vaikka vanhimmat hillot, mehut ja muut säilömykset jo homehtuvat. Ja auta armias, jos ei kelpaa ottaa näitä vuosia säilöttyjä marjoja!
Minä itse pakastan, hilloan ja mehustan. Ja säästän aika lailla.
Jos pitää neljää pakastinta päällä, se syö sähköä paljon. Käy kukkarolle, nyt kun sähkö on kallistunut.
Jos on tähän varaa, niin mikäs siinä.
Itse olisin kyllä kiitollinen, jos joku minua varten pakastaisi marjoja ja muuta terveellistä. Omaan pakastimeeni ei paljon mahdu, enkä mene metsään punkkien joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Jos pitää neljää pakastinta päällä, se syö sähköä paljon. Käy kukkarolle, nyt kun sähkö on kallistunut.
Itse olisin kyllä kiitollinen, jos joku minua varten pakastaisi marjoja ja muuta terveellistä. Omaan pakastimeeni ei paljon mahdu, enkä mene metsään punkkien joukkoon.
Itse asiassa täpötäysi pakastin ei vie kovinkaan paljoa energiaa, jos ovea ei availla tämän tästä.
Kyllä! Vanhempani ovat hienoisen säilöntähysterian vallassa. Ovat aina laittaneet marjoja pakkaseen, mutta nyt kotivaran hamstraus on todella puhjennut kukkaan. Ovat siis iäkkäitä, joten kai nämä jotain sodan jälkeisten vuosien kaikuja on. Isäni suunnitteli toisen arkkupakastimen hankkimista, mutta sain luopumaan ajatuksesta.
Aaah, heh, minä itse olen tuollainen. Mulla on vielä vuoden 2020 puolukoita ja vuoden 2021 mansikoita. Viime vuoden mehuja, kesäkurpitsarelissiä, etikkapunajuuriakin on. Ja löysinpäs myös kassillisen grillimakkaroita pakkasesta, oman sonnin lihoista tehtyjä. Tytär kyllä ottaa mielellään kaiken vastaan mitä tyrkytän.
Enkä pelkästään säilöttyjä tuputa, myös suoraan puutarhasta kannan kurkkuja, yrttejä, marjoja, raparperia, kesäkurpitsaa, herneitä, perunoita, porkkanoita... vähemmän vastahakoisille vastaanottajille.
Miksikö?, no kun sitä aina innostuu vähän liikaa.. sori.
En vois kuvitellakaan , että söisin yli vuoden vanhoja marjoja. Pakasteaan vajaaksi vuodeksi ja sen mukaan syödään. Hilloja ja mehuja käytämme minimaalisesti- sokeria niihin pitää laittaa sen verra, etten koe niitä terveellisenä. Jano/ruokajuomana vesi ja piimä ovat meillä parhaita.
Mietin aina, että kuka niitä hilloja syö ja mehuja juo. Ihan sellaisenaan pakastetut marjat omiin tarpeisiin vielä ymmärrän, mutta kun kuulin työkaverin tehneen 15kg hilloa kahdelle ihmiselle, niin mietin minkä määrän sokeria syövät vuoden aikana.
Kyllä! Ei siitä ole kauankaan kun heitin vanhempieni kylmäkellarista pois parisataa purkkia hilloja pois, vanhimmat yli 10 v vanhoja ja ihanan homeisia.
Meillä kahdella höperöllä on iso pystypakastin täynnä mustikoita, mansikoita, kantarelleja. Ne tulee kyllä syötyä talven aikana, syömme marjoja joka päivä. Huhtikuun loppupuolella haetaan jo Aten Marja-aitasta lisää ennen uutta satoa. Puolukoista tehdään pulmupuolukoita kaaliruokien lisukkeeksi. Äidilläni tuppasi olemaan tuo tapa, että mehuja piti keittää, vaikka entisiä vuosikertoja löytyi.
Kaupan pakastealtaasta saa myös edullisesti pitkin vuotta marjat, joten ei niitä tarvitse hirveästi pakastaa. Hävitin toisen pakastimen ja pakastan vähän entiseen verrattuna. Vain lakkoja, joita ei saa pakasteena helposti ja ovat nyt edullisia koska oli hyvä sato. Kolmen kilon sanko 40- 45 e. Muut, kuten mansikat, mustikat, marjasekoitukset ovat kilohinnaltaan 7- 10 e talvellakin.
Maksaa se ison pakastimen ylläpidon sähkökin.
Minä:)
Olen tosi onnellinen kasvaristani, saan siitä juuri sopivasti satoa meille ja jos joku lapsista haluaa niin ottakoon myös. Pihalta ja metsästä saa marjoja (tyttäreni "sairastui" marjoosiin, pakkomielteiseen metsässä koluamiseen kuten minäkin:D).
Keittelen parhaillaan tomaattikastikkeita talven varalle, hillot on jo tehty. Pakkasessakin parikymmentä litraa marjoja. Syön niitä joka päivä ja leivontaan menee myös paljon.
Tänään menen hoitamaan lapsenlapsiani ja vien erivärisiä tomaatteja lapsille tuliaisiksi.
Minä voisin olla se vanhempi, mutta useamman vuoden säilykkeitä ei ole kuin ehkä pari epäonnistunutta tai muuten turhaa purkkia, joita ei ole vielä tullut heitettyä pois. Edellisen vuoden marjat pidän tallessa siihen saakka, että tulee uutta satoa. Jos on huono marjavuosi, syödään ylivuotisia. Muuten laitan niitä uusiin mehuihin ja hilloihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa täpötäysi pakastin ei vie kovinkaan paljoa energiaa, jos ovea ei availla tämän tästä.
Kyllä ne vanhat arkkupakastimet jostain 80-90-luvulta kuluttaa törkeästi. Sellaisia monilla vanhuksilla on.
Marjat marjoina pakastimisessa, mutta hilloamista ihmettelen. Hilloihin lisätään sokeria, joten ei voi olla terveellistä.
Itse syön joka päivä marjoja puuron/ maustamattoman jogurtin kanssa ja ostan kaupasta pakasteena. Nytkin on marjasekoitus 1 kg lähikaupassa 8,79e. Tuolla hinnalla ja halvemmallakin saa pitkin vuotta ja seuraan tarjouksia. Mustikat noin 9e kilon pussi prismasta jne...
Vierailija kirjoitti:
Marjat marjoina pakastimisessa, mutta hilloamista ihmettelen. Hilloihin lisätään sokeria, joten ei voi olla terveellistä.
Itse syön joka päivä marjoja puuron/ maustamattoman jogurtin kanssa ja ostan kaupasta pakasteena. Nytkin on marjasekoitus 1 kg lähikaupassa 8,79e. Tuolla hinnalla ja halvemmallakin saa pitkin vuotta ja seuraan tarjouksia. Mustikat noin 9e kilon pussi prismasta jne...
Jos nyt muutenkin käyttää sokeria niin sama kai mistä lähteestä. Hilloa käytämme lettujen, pannukakun ja maustamattoman jugurtin kanssa. On se itsetehty kuitenkin terveellisempää kuin kaupan hillot, joissa marjoja on vain vähän sokerin määrään nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, meillä tsekattiin kulutus mittarilla ja yllätyin kulutuksen pienuudesta.
Pakastin kuluttaa vain silloin, kun kompressori hurahtaa käyntiin ja täydessä pakastimessa on todella varastoituna kylmyyttä.
Eipä ole tuollaista. Sen sijaan ostavat joka viikko kaupasta 2-3 kg pakastemarjoja vedoten siihen, että ne on terveellisiä, mutta eivät todellakaan itse säilö mitään. Ihanan kallista.