Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen koulutus on koulunkäyntiavustajalla?

Vierailija
27.10.2006 |

Vaaditaanko erityisluokan koulunkäyntiavustajalle jotain lisäkoulustusta?

Lapsellani ongelmia koulunkäyntiavustajan kanssa ja kiinnostaa tämä koulutustausta. Mietin onko avustajilla maillainen pätevyys?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestää kai yleisesti n. vuoden verran. Koulutuksessa opetetaan erityispedagogiikkaa ja psykologiaa, kasvatustieteitä, terveydenhoitoa, ja yleissivistäviä aineita. Näin ainakin vuonna 1991, ensimmäisessä virallisessa koulunkäyntiavustajan tutkinnossa.

Vierailija
2/17 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa ko, ihmisestä, mutta kouluavustaja periaatteessa tarvitsee ammatillisen perustutkinnon (esim. lapsi- ja perhetyön perustutkinto) ja voi hankkia lisäkoulutukseksi koulunkäyntiavustajan ammattitutkinnon ja jopa koulunkäyntiavustajan erikoisammattitutkinnon. Varmasti löytyy hyvin erilaisilla koulutustaustoilla olevia ihmisiä... sillä aika moni tutkinto liippaa läheltä: lähihoitaja, nuoriso- ja vapaa-ajanohjaaja, sosionomi jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellänikin päivähoitajan koulutus joka taitaisi myöskin kelvata.

Ja en todellakaan olisi pätevä olemaan koulunkäyntiavustajana erityisluokalla

Vierailija
4/17 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan työ on tekijäänsä opettanut ;)

Vierailija
5/17 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä nyt vaan käynyt ilmeisesti näin, että avustaja toimii haitallisesti lastani kohtaan. Ei välttämättä tee sitä tahallaan, ehkä kysymys siitä, että avustaja ei ole tarpeeksi pätevä olemaan lapseni kanssa. Ottanut asenteen mistä siis haittaa lapselle.

Vierailija
6/17 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Itsellänikin päivähoitajan koulutus joka taitaisi myöskin kelvata.

Ja en todellakaan olisi pätevä olemaan koulunkäyntiavustajana erityisluokalla

Olen itse tehny koulunkäyntiavustajan duunia ja minulla ei mitään " pätevyyttä" . Siksi avustaja ei vastuussa, vaan se opettaja siellä luokassa ohjaa ja vastaa tilanteesta. Itse en tosin ole ollut vaativissa erityisryhmissä, vaan enemmänkin todellakin avustavissa tehtävissä. Kyllä työnantaja varmaan yrittää parhaan mahdollisen valita. Toisaalta palkka niin pieni, ettei sillä kukaan täysjärkinen pitkään opiskellut lähde töitä tekemään. Markka-aikana alle 4500 mk/kk ja tietenkin miinus verot.

Vierailija
7/17 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

meillä nyt vaan käynyt ilmeisesti näin, että avustaja toimii haitallisesti lastani kohtaan. Ei välttämättä tee sitä tahallaan, ehkä kysymys siitä, että avustaja ei ole tarpeeksi pätevä olemaan lapseni kanssa. Ottanut asenteen mistä siis haittaa lapselle.

Puhu opettajalle/rehtorille tilanteesta. Ei se täällä netissä kuitenkaan mikskään muutu.

Vierailija
8/17 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika uskomatonta! Tietenkin riittää normaaliluokalla mutta kun lapsella ongelmia muussa kuin oppimisessa, niin kyllä pitäs olla psykologiaa takana. Ja varmasti enemmän kuin vuosi tai pari

Vierailija
9/17 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiaa selvitellään. En tullutkaan tänne kyselemään neuvojanne miten toimia vaan ihan millaista koulutusta avustajalta vaaditaan. Ja siihen sainkin jo vastauksen, ei minkäänlaista tai hyvin vähäistä.

Vierailija
10/17 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

yo/kka

Vierailija
11/17 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjaantumisopetuksessa. Kunnes kyllästyin osa-aikatyöhön ja siitä saatavaan minimaaliseen korvaukseen. Koulujen loma-ajat olin aina lomautettuna ym. Sen jälkeen kävin kouluja lisää lähihoitajaksi ja sosionomiksi. Nyt saan sellaista palkkaa, että se tuntuu todella isolta verrattuna koulunkäyntiavustajan palkkaan, (vaikka tämä nykyinenkään palkka ei päätä huimaa). Työ kolunkäyntiavustajana on aivan ihanaa, mutta palkkaukseen ja koulutukseen ja työpaikkojen pysyvyyteen pitäisi kiinnittää huomiota.

Vierailija
12/17 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

työpaikkaani koulutus.

11

Vierailija
13/17 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on vain harvoja ammattiryhmiä jotka saavat aivan luokattoman huonoa palkkaa. Yksi ryhmistä on koulunkäyntiavustajat.

Vierailija
14/17 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei todellakaan ole helpoimmasta päästä. Voi olla jopa että luokan rasittavin tapaus.

Voi olla ettei avustajalle ole aiemmin kokemusta tämänkaltaisesta lapsesta. Mahdollisesti toimii mallin mukaan mikä aiemmin ollut hyvä.

Vierailija
15/17 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sosionomi amk ja tulen hakemaan itseni koulunkäyntiavustajan hommiin. Haluan ja tarvitsen osa-aikatyön ja kesät vapaaksi ja tehdä työtä erityislasten parissa. Palkka on huono koko alalla, muutaman sadan euron takia en viitsi " oman koulutuksen" hommia tehdä.

Vierailija
16/17 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että mieli muuttuu, kun vuosia joutuu alalla olemaan. Liksa ei koskaan nouse ja eläkettä ei kerry muiden kanssa laisinkaan vertailukelpoisesti. Itse haluaisin kaikille lapsille parasta, mutta oikeasti en toivo kenellekkään noin huonopalkkaista uraa.

Vierailija
17/17 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ota tässä kantaa avustajan henkilökohtaisiin asioihin, asenteeseen ym. Ne selvitetään sitten muualla kuin netissä.