Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alhainen ferritiiniarvo - mitä oireita?

Vierailija
28.08.2022 |

Minulla on aina (pl. raskaudet, jolloin anemiaa) ollut oikein hyvä hb, n. 143. Työterveyshoitaja otatti verokokeet, jossa ferritiini oli 30. Ilmeisesti ihan hyvä? Raskausaikana kolme vuotta sitten se oli 12, kuukautisia minulla ei ole ollut kierukan ansiosta. Verikokeet otettiin jalka- ja käsisärkyjen ja yleisen palautumattomuuden vuoksi. Harrastan liikuntaa säännöllisesti, mutta viime kuukausina palautuminen on ollut todella hidasta ja kivuliasta. B12-arvo ja D-vitamiini olivat ok, ihan alarajalla tosin. Samoin kalsium. Olen kasvissyöjä. Sain neuvon syödä vitamiinilisää, mutta olen jo syönyt säännöllisesti ja siksi ihmetyttää työ arvojen alhaisuus. Onko jollain ollut vastaavaa ja miten olette saaneet nostettua arvoja? Esim. D-vitamiinia käytän jo 50 mg/vrk.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 on kyllä ihan normaali arvo. Kannattaa noita vitamiinotasoja saada ylöspäin.

Vierailija
2/4 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 on alakanttiin. Viitearvojen alarajalla.  Ei mikään "normaali arvo".

Oireita itsellä oli ainakin väsymys helposti jopa rappuja noustessa, vaikka muuten hyvä kunto ja juossut aikaisemmin puolimaratoneja, sydämen palpitaatiot ja muljahtelut, rintaa puristi välillä, levottomat jalat öisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

30 on alakanttiin. Viitearvojen alarajalla.  Ei mikään "normaali arvo".

Oireita itsellä oli ainakin väsymys helposti jopa rappuja noustessa, vaikka muuten hyvä kunto ja juossut aikaisemmin puolimaratoneja, sydämen palpitaatiot ja muljahtelut, rintaa puristi välillä, levottomat jalat öisin.

Kiitos vastauksesta! Itsellä kanssa sydämen muljahteluja ollut jo vuosia ja levottomat jalat öisin. Ja samaa olen ihmetellyt, että kun liikunnasta on yleensä tullut hyvä olo, niin nyt olo liikkuessa on sellainen kuin olisi kipeäksi tulossa, kolottaa ja tuntuu raskaalta.

Olen miettinyt, että uskallanko aloittaa rautalisän hyvästä hb:stä huolimatta. Voihan tämä tietysti olla esim. fibromyalgiaa, mutta mielelläni poissulkisin muut mahdollisuudet. Ap

Vierailija
4/4 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

B12-vitamiinia sinun tuleekin syödä, jos olet vegaani. Jos syöt munia ja maitotaloustuotteita, et sitä tarvitse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme