Mistä ruisleipää, joka maistuu ruisleivälle, eikä vehnäjauhoille?
Mistäpä saisi tai mikä merkki olisi hyvää ruisleipää.
Nykyään tuntuu, että kaikki maistuu vehnäjauholle.
Kommentit (52)
Olen tasan samaa mieltä, että sitä aitoa puhdasta ruisleipää ei tee enää mikään leipomo. Minulla oli kansakoulussa ja oppikoulussa eväänä aina ruisleipää ja pullo maitoa, kun ei ollut kouluruokaa koulussa. Tämä tapahtui Kajaanissa vuonna 1962 alkaen. Ruisleipää oli leikattu ruislimpusta, joka tehtiin ruisjuureen. Taisi olla Pekka Heikkisen tekemää leipää. Siinä oli se voimakas ruisleivän maku, jota olen kaivannut jo muutamia kymmeniä vuosia. Se oli todella hyvää leipää, mutta sitä ei saa enää mistään. Siis mikään leipomo ei osaa valmistaa sitä enää.
Usein pienempien leipomoiden ruisleivät ovat parempia. Kaikki saakelin ruispalat ja reissumiehet on ihan skeidaa.
Ei tänä päivänä saa enää saa mistään sitä 1960-1970 luvun ruislimppua, joka on ollut ruisleipien kuningas. Nykynuoret tai vähän vanhemmatkin eivät edes tiedä, kuinka mahtavan voimakas sen ruisleivän maku oli ja sitä syötiin paljon. Pelkään pahoin, että sitä ei osaa enää kukaan tehdä. Siihen vaaditaan myös se vuosia säilytetty leipäjuuri. Ilman sitä aito voimakkaan maukuinen ruisleipä ei onnistu.
Oulussa joku leipomo, joka tekee 100% ruisreikäleipää. Saa tilaamalla omaan kauppaan (en tiedä kuinka kauas, mutta satojen kilsojen päässä Oulusta sitä itse muputan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100 % ruisleipää on kaupan hyllyt täynnä. Just katsoin koomarketissa, että uusia merkkejä tullut paljon. Aika usein tulee ostettua Uotilan maalaisruislimppua tai Lidlin paistopisteestä luomukokojyväruispaloja, hinta niissäkin kyllä noussut reippaasti. Kaikki Fazerit jää hyllyyn ja höttöreissumiehet jne.
Nää ei ole ruisleipää! Se Lidlin paistopisteen paska ei kyllä varmasti ole ruista nähnykkään!
Ai tuo ruislimppu, joka on siis taikinajuureen leivottu ja sisältää täysjyväruista, vettä ja suolaa niin ei sun mielestä ole ruisleipää? Taidat olla aika tonttu.
Se on paistopisteen leipä, josta et pääse lukemaan tuoteselostetta. Ja maistuu täysin hiivalle ja vehnäjauholle.
Tuoteselosteet on siinä paistopisteen viereisellä seinällä.
Lidlin retkieväs on mun mielestä parasta. Oon itekin samaa mieltä, että nykyään on vaikea enää löytää ruisleipää joka maistuis oikealta RUISleivältä.
Kursulainen Sallasta. Myydään ainkin Kuusamossa.