Suurten ikäluokkien lihavuusfobia/trauma
Oletteko huomanneet saman, että heti sodan jälkeen syntyneet kommentoivat toisten painoa ja pitävät hoikkuutta ihmistä määrittelevänä asiana?
Minä tunnen suurta ikäluokkaa vanhempieni/sukuni, mutta myös ystävieni vanhempien kautta, ja sama kaava toistuu aina. Mistähän johtuu?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Näin olen itsekin huomannut. Asiaan vaikuttaa varmasti myös Pohjois-Karjala-projekti, jossa ylipainoisia (maalaisia) suurten ikäluokkien ihmisiä yritettiin piiskata ruotuun armottomalla rasvakammolla ja lihavuuden tuomitsemisella.
Pohjois-Karjala-projektissa ei ollut kyse liikalihavista ihmisistä, vaan tarkoitus oli saada sydän-ja verisuonisairaudet vähenemään. Näitä voi sairastaa myös laihat ihmiset. Ja tuo viittauksesi, että maalaiset olisivat olleet niitä ylipainoisia, on törkeää panettelua!
Kehopositiivisuus kääntää asiat nykyisin jo täysin päälaelleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin olen itsekin huomannut. Asiaan vaikuttaa varmasti myös Pohjois-Karjala-projekti, jossa ylipainoisia (maalaisia) suurten ikäluokkien ihmisiä yritettiin piiskata ruotuun armottomalla rasvakammolla ja lihavuuden tuomitsemisella.
Eikös tästä ollut jotain hyötyäkin. Ilmeisesti piiskattiin terveydellisistä syistä.
Sydänkuolemat väheni huomattavasti.Ei. Tupakoinnin lopettaminen oli syy terveyden kohentamiseen. Rasva ei ole ihmiselle vaarallista.
Korjaan sinua: tyydyttynyt rasva ("eläinrasva") ei ole vaarallista, vaan välttämätöntä ja terveyttä edistävää. Omega 6 linolihappo metaboliitteineen on vaarallista ja haitallista ja lisää sydänkuolleisuutta. Omega 3 taas vähentää omega 6 haitallisuutta. Teollisesti prosessoidut kasvirasvat (siemenrasvat) pois ravinnosta ja omega 3 tilalle ja olet jo voiton puolella.
Ei ole tuollaisia mun tuttava piirissä.
Oi kyllä. 60-luvun alussa syntynyt äitini, yli 60-vuotias hoikka naisihminen siis, kauhistelee yhä painoaan, tarkkailee sitä neuroottisesti ja sättii itseään jos on tullut puolikin kiloa lisää. Ei myöskään koskaan jätä kommentoimatta toisten painoa, oli henkilö sitten laihtunut tai lihonut. Iloisimmat kommentit irtoaa, kun joku on oikein kunnolla lihonut :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjois-Karjala-projektissa ei ollut kyse liikalihavista ihmisistä, vaan tarkoitus oli saada sydän-ja verisuonisairaudet vähenemään. Näitä voi sairastaa myös laihat ihmiset. Ja tuo viittauksesi, että maalaiset olisivat olleet niitä ylipainoisia, on törkeää panettelua!
No mainitsepa joku pohjois-karjalalainen suurkaupunki? Kertoohan projektin nimikin sen kohderyhmän, turha siitä on loukkaantua.
Projektissa pyrittiin nimenomaan muuttamaan agraariyhteisöjen ruokatottumuksia. Ei enää lehmänmaitoa suoraan lypsyltä, ei voita eikä läskisoossia. Kaupunkien ihmiset olivat tuossa vaiheessa jo "tiedostavampia" ja söivät eri tavalla kuin Suomen laajoilla maaseuduilla. Nykyään tosin ymmärretään, ettei kaupungistumisen myötä yleistynyt prosessoitu ruoka olekaan terveellistä.
Ylipainoa ja sydän- ja verisuonitauteja on toki hoikilla ja ylipainoisilla ja kaikkea tätä löytyy sekä maalta että kaupungeista. Tämähän on päivänselvää, turha senkään vuoksi loukkaantua.
Vierailija kirjoitti:
No, heidän nuoruudessaan ei kadut olleet täynnä mursuja ja valaita tunikoissaan lyllertämässä.
Ja kaikki tietävät, että kilojen kerryttäminen on kymmenen kertaa helpompaa kuin niiden menettäminen.
Joo, huomattu on. Ovat suorastaan vahingoniloisia sukujuhlien jälkeen, kun melkein kaikki paisuneet viime näkemästä :) Huvittavaa seurata :) ja kuunnella kauhistelua.
Vierailija kirjoitti:
Se oli se aatun ihanne semmonen sinisilmäinen, vaalea olympiavoimistelija.
Hoikka on heidän mielestään myös ahkera ja terve. Ei syö muiden annoksia. Hoikka nuori nainen on 1900-luvun madonna, joka on vielä koskematon mutta terve ja valmis synnyttämään uuden sukupolven.
Hoikka lapsi liikkuu ja on aina ulkona, niin että äiti voi syventyä työhön. Hoikka on iloinen ja pirteä. Hänestä ei ole huolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli se aatun ihanne semmonen sinisilmäinen, vaalea olympiavoimistelija.
Hoikka on heidän mielestään myös ahkera ja terve. Ei syö muiden annoksia. Hoikka nuori nainen on 1900-luvun madonna, joka on vielä koskematon mutta terve ja valmis synnyttämään uuden sukupolven.
Hoikka lapsi liikkuu ja on aina ulkona, niin että äiti voi syventyä työhön. Hoikka on iloinen ja pirteä. Hänestä ei ole huolta.
Huomattavaa on, että sotien jälkeen otetuissa valokuvissa monet pienten ja nuorten lasten vanhemmat eivät ole hoikkia eivätkä nuoren näköisiä.
Hoikkuusihanteella taisteltiin todellisuutta vastaan, kuten muillakin turhilla ihanteilla.
Vierailija kirjoitti:
No, heidän nuoruudessaan ei kadut olleet täynnä mursuja ja valaita tunikoissaan lyllertämässä.
Katso sen ajan 5-kymppistä tätiä ja vertaa nykyaikaan. Kyllä oli. Nuorilla ei ollut varaa ruokaan!
Vierailija kirjoitti:
Isoäitini oli 30-luvulla syntynyt ja hän oli juuri tällainen, jolla oli pakkomielle painosta. Hän puristeli esim. mahaani kun olin pieni tyttö ja varoitteli että "tätä ei saa sitten päästää kasvamaan" jne. Äidilläni oli myös häneltä perittyjä vastaavia asenteita. Sairastuin sitten myöhemmin syömishäiriöön ja olin vähällä joutua sairaalahoitoon.
"Ei pääse naimisiin."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten kummastuttaa se röyhkeys jolla kuvitellaan että heillä on joku oikeus kommentoida toisten painoa.
Tämän takia muuten japanilaiset ja ranskalaiset naiset ovat niin hoikkia. Näissä kulttuureissa on ok arvostella ja tuomita päin naamaa, jos olet ylipainoinen.
Laita linkki japanilaisten ja ranskalaisten naisten "hoikkuuteen", muuten valehtelet!
Entä miehet niissä maissa?
"Hoikkuus" johtuu ruokavaliosta, geeneistä yms. Arvostelulla ja tuomitsemisella ei ole vaikutusta asiaan.
Aika oli silloin eri. Luulen, että heille lihavuus on oudompaa, sillä aiempina vuosikymmeninä lihavuus oli harvinaista. Perusruoalla oli vaikea lihota, kun työ ja liikkuminenkin oli usein fyysisempää. Nykyäänhän tilanne on täysin toinen, ns. roskaruoka halpaa ja kaikilla on varaa herkkuihin.
Tuo sukupolvi käytti n-sanaa ja samalla tavalla ulkonäöstä voitiin töksäytellä. Ehkä siihen vaikutti homogeeninen väestö ja poikkeavuuteen ei osattu suhtautua. Etenkin naisilla ulkonäkö oli tuolloin tärkeämpää naimisiinpääsyssä. Onneksi maailma muuttuu.
Kun ruokaa oli vähän, ei saanut näyttää siltä että joku sai enemmän kuin muut.
Vain vanhemmilla ihmisillä oli lupa olla lihavampia, koska heillä oli valtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maaseutukunnissa on yhä tänä päivänä enemmän ylipainoisia kuin kaupungeissa. Myös lapsissa.
"THL:n tilaston mukaan eniten ylipainoisia lapsia ja nuoria on Pohjois-Savon maakunnassa. Siellä noin kolmannes 2-16 -vuotiaista tytöistä ja pojista ovat ylipainoisia. Yksittäisistä kunnista eniten ylipainoisia löytyy Savukoskelta, Lapista. Siellä noin 57 prosenttia lapsista ja nuorista on ylipainoisia."
Oho, tää mun pitää paikkansa, liekö tuo joku ajankuva silloin, että hoikka pitää olla niin oot kunnon kansalainen?
Mun anoppi on just tuollainen, kommentoi toisten lihomista ja laihtumisia ja jos joku on rupsahtanut :D siis sillai huvittavaa, kun hän on itse aina ollut pyylevänpuoleinen.
Muistan, kuinka varsinkin ekaa lasta odottaessani anoppi mainosti mulle, kuinka minunkin pyykkilautavatsa kokee ruman muodonmuutoksen, kun synnytyksen jälkeen se on täynnä arpia ja se jää löllöksi? Olen siis aina ollut tosi hoikka, BMI 18-29, urheilen paljon. No, ei tullut raskausarpia eikä jäänyt löllöä vatsanahkaa, nopeasti palauduin entiselleni :D sama tokan lapsen kohdalla, odotusaikana tuo kauhistelu kuinka se mun kaunis kroppa NYT viimeistään menee piloille - ja sama homma, ei mennyt, taas palauduin timmiksi.
"Sus siunakkoon, ethän sie ole mikään normaalinainen! Kyllä sitä lapsia kelpaa tehdä, kun ei raskauksista jää mitään MUISTOJA" hän tokas, ja pidin tätä ihan vaan huvittavana
Siis kaikella rakkaudella tää vuodatus, mutta kuvaa ehkä hyvin sitä, miten nekin boomerit jotka eivät itse ole olleet ikinä missään mallin mitoissa, kommentoivat häpeilemättä muiden kehoja!
Oma 50-luvulla syntynyt äitini on juurikin tuollainen. Laiha kuin luuranko ja jotenkin ihannoi sitä
Olen itse normaalipainoinen ja paljon urheileva (syön myös hyvin, että jaksan urheilla), mutta aina ensimmäinen kommentti äidiltä olet laihtunut! Niin. Niinhän se paino tuppaa muuttumaan ihmisen elämän aikana. :)
Myös nuorena kun sairastuin syömishäiriöön äitini kehui minua laihtumisesta hohhoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Oi kyllä. 60-luvun alussa syntynyt äitini, yli 60-vuotias hoikka naisihminen siis, kauhistelee yhä painoaan, tarkkailee sitä neuroottisesti ja sättii itseään jos on tullut puolikin kiloa lisää. Ei myöskään koskaan jätä kommentoimatta toisten painoa, oli henkilö sitten laihtunut tai lihonut. Iloisimmat kommentit irtoaa, kun joku on oikein kunnolla lihonut :)
Kuulostaa omalta äidiltäni, samaa ikäluokkaakin. Outoutena vielä se, ettei äiti ikinä ole oikein kunnon hikiliikunnasta välittänyt, eli on kuihdutellut itseään läpi elämän erilaisilla kaalikeitto-yms-dieeteillä....
Itse urheilun jo lapsesta asti paljon, ja urheilen yhä, eli olen aina ollut mallia lihaksikas hoikka. Muistan elävästi, kuinka äiti kommentoi ulkomuotoani kun olin teini, että näytön ihan pojalta lihaksineni?! Öööö, tosi tervettä kommentoida teinitytön kehoa noin?? No, itsepähän olen hyvässä kunnossa, en joudu stressaa syömisestäni enkä dieettailla, ja näytän mielestäni aina hyvältä :) eli kyllä se urheilu kannatti ennemmin, kuin sellainen itsensä jatkuvassa nälässä pitäminen.
Eikö tämä hoikkuus ole edelleenkin tavoiteltavaa. Missit, mallit ym. Eiväthän he mitään yli seitsemänkymppisiä boomereita ole. Kauneus-, terveysihanne on hoikka tai normaalipainoinen tänä päivänäkin.