Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suurten ikäluokkien lihavuusfobia/trauma

Vierailija
28.08.2022 |

Oletteko huomanneet saman, että heti sodan jälkeen syntyneet kommentoivat toisten painoa ja pitävät hoikkuutta ihmistä määrittelevänä asiana?
Minä tunnen suurta ikäluokkaa vanhempieni/sukuni, mutta myös ystävieni vanhempien kautta, ja sama kaava toistuu aina. Mistähän johtuu?

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoäitini oli 30-luvulla syntynyt ja hän oli juuri tällainen, jolla oli pakkomielle painosta. Hän puristeli esim. mahaani kun olin pieni tyttö ja varoitteli että "tätä ei saa sitten päästää kasvamaan" jne. Äidilläni oli myös häneltä perittyjä vastaavia asenteita. Sairastuin sitten myöhemmin syömishäiriöön ja olin vähällä joutua sairaalahoitoon.

Vierailija
22/78 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivo Rautavaaran kirjoittama laihdutuskirja oli aikoinaan suosittu, ja luin sen viihdykkeeksi. Heppu oli syntynyt 1905, ja sen huomasi.

Oli siinä tietoakin, mutta siinä keskityttiin siihen miltä naisen pitää näyttää. Julistus oli, että naisen tulee laihtua vähän joka vuosi, että pysyisi suunnilleen saman näköisenä vanhaksi asti.

Se on ollut armotonta aikaa ulkonäön suhteen, mutta ei sitä muisteta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole minulla ensimmäistäkään havaintoa tämmöisestä, vaikka olen joutunut/saanut paljon pyöriä boomereitten parissa.

Vierailija
24/78 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani kuuluvat suuriin ikäluokkiin eikä ole mitään tuollaista kummankaan puolen suvussa. Äitini päinvastoin oli hiukan vihainen minun, hoikan teinitytön, laihdutuskuureista.

Vierailija
25/78 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi oli huolissaan 5 kuukautisen vauvamme lihomisesta. Siis juuri oli alkanut maistelemaan lusikankärjellisiä hedelmäsoseita...

Vierailija
26/78 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuret ikäluokat- palstahullu🤣

Joo nää buumereiksi haukkujat ei tajua että väite että suuret ikäluokat olisivat etuoikeutettuja ja kiristäisivät lapsiaan rahalla, ovat yhtä tuulesta temmattuja kuin väitteet että nykynuoriso olisi jotenkin kiittämätöntä ja vetelää tarttumaan mihinkään toimeen.

Vierailija
27/78 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppi oli huolissaan 5 kuukautisen vauvamme lihomisesta. Siis juuri oli alkanut maistelemaan lusikankärjellisiä hedelmäsoseita...

Ei pääse hyviin naimisiin sitten jos on jo pienestä pitäen plösö, katsos. Näin se menee siellä 40 -luvun vintillä se ajatusten tonava.

Vierailija
28/78 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen huomannut. Isäni ja äitini olivat molemmat tällaisia huomauttelijoita ja heidän vanhempansa myös. Myöhemmin myös äitini uuden miehen vanhemmat olivat tällaisia lihavuuskammoisia, samoin entisen mieheni vanhemmat. Kaikki ennen sotaa tai sotien jälkeen syntyneitä.

Vierailija
29/78 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti on tällainen. Sodan lopussa syntynyt. Koko elämäni valitellut omaa painoaan kun "pitäisi saada pari kiloa pois" tai julistanut miten on onnistunut laihtumaan pari kiloa. Tätä jatkuu vieläkin. Lisäksi kyttää toisten vatsanseutua, mun myös, muka huomaamatta, mutta kuitenkin niin, että helppo huomata. Kaikkea muutakin epäsuoraa vihjailua. Tosi raskasta.

Vierailija
30/78 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin olen itsekin huomannut. Asiaan vaikuttaa varmasti myös Pohjois-Karjala-projekti, jossa ylipainoisia (maalaisia) suurten ikäluokkien ihmisiä yritettiin piiskata ruotuun armottomalla rasvakammolla ja lihavuuden tuomitsemisella.

Eikös tästä ollut jotain hyötyäkin. Ilmeisesti piiskattiin terveydellisistä syistä.

Sydänkuolemat väheni huomattavasti.

Vierailija
31/78 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko sinä ylipainoinen? Ja onko anoppi lääkäri?

Vierailija
32/78 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin olen itsekin huomannut. Asiaan vaikuttaa varmasti myös Pohjois-Karjala-projekti, jossa ylipainoisia (maalaisia) suurten ikäluokkien ihmisiä yritettiin piiskata ruotuun armottomalla rasvakammolla ja lihavuuden tuomitsemisella.

Eikös tästä ollut jotain hyötyäkin. Ilmeisesti piiskattiin terveydellisistä syistä.

Ei. Tupakoinnin lopettaminen oli syy terveyden kohentamiseen. Rasva ei ole ihmiselle vaarallista.

Vierailija
33/78 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pääse hyviin naimisiin sitten jos on jo pienestä pitäen plösö, katsos. Näin se menee siellä 40 -luvun vintillä se ajatusten tonava.

No pääseekö sitten muka? Sitä ei vaan enää saisi sanoa ääneen. Koskee sekä miehiä että naisia.

Vierailija
34/78 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Tupakoinnin lopettaminen oli syy terveyden kohentamiseen. Rasva ei ole ihmiselle vaarallista.

Mutta koska sokeriteollisuus maksoi viulut niin tutkimustulos olikin sitten se että rasva on pahasta.

Vierailija
35/78 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No pääseekö sitten muka? Sitä ei vaan enää saisi sanoa ääneen. Koskee sekä miehiä että naisia.

Ei buumeri noin pitkälleajattele.

Vierailija
36/78 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tätä ei harrasta vain boomerit, vaan melkein kaikki ennen 1980 syntyneet.

Siis ulkonäkö luotellaan vähän niinkuin luonteenpiirteiden seassa ja ulkonäkö vaikuttaa asiantuntijuuteen. Esim lihava lääkäri ei voi osata mitään, koska hän on lihava. Riippumatta siitä mitkä tämän lääkärin meriitit on.

Vierailija
37/78 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa jo olla, herran tähden, suuret ikäluokat ovat kohta jo kasikymppisiä ja iso osa haudassa. Ei ne nyt millään voi olla syyllisiä kaikkeen nykypahoinvointiin. Nyt sitä seuraavaa sukupolvea kehiin ja sassiin.

Vierailija
38/78 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini haukkui ihmisiä lihaviksi. Oli kyllä itsekin sellainen. Mummo kans kovasti arvostelee kuka sukulainen on iso ja lihava. Hoikkia kehuu "kun sekin on niin hoikka". Eipä tullut enää mummolta kehuja ulkonäöstä kun olen lihonut 20kg :D

Vierailija
39/78 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut. Taustatietona, että vanhempani ovat itse lihavia ja appivanhemmat normaalipainoisia/hoikkia. Äitini ja isäni ovat varsinkin ikääntymisen myötä alkaneet piikitellä painosta. Isä kehotti joskus laihduttamaan että löytäisin miehen. Äiti kommentoi raskausaikana "hyvää ruokahaluani". Anoppi enimmäkseen kehuu tarpeettomasti "kurvikkuuttani", ihan kuin kokoni olisi hänelle jotenkin kiusallinen asia. Ainoastaan appiukolla(!) on tässä asiassa käytöstavat - jos jotain ajatteleekin, niin ymmärtää olla sanomatta ääneen.

Vierailija
40/78 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvun suuret ikäluokat taas on aina ihannoinut lihavia ihmisiä. Vauvoillekin on juotettu kermaa rintamaidon lisäksi, jotta niistä tulisi isoja ja vahvoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi