Olenko kohtuuton, jos vien lapsen koronatestiin, koska itse olisin lähdössä riskiryhmäläisen luokse yökyläreissuun?
Pieniä murheita, mutta murhe kuitenkin. Eli olen varannut lennot ja lähdössä 5 päivän reissuun sukulaiselle, joista toinen riskiryhmäläinen muutenkin kuin iän puolesta. Tytöllä 11v nuha. Meidän kunnassa pääsee edelleen tosi helposti koronatestiin. En uskalla lähteä reissuun, jos emme saa varmistusta nuhasta eli ettei ole vain koronaa. Nyt ajattelin, että viemme tytön koronatestiin, jotta minun ei tarvitse perua lähtöä ja menettää matkarahoja ja hankaloittaa tämän sukulaispariskunnan elämää (olen menossa heille avuksi erään asian takia).
Eihän tässä mitään, mutta tyttö pelkää koronatestiä kovasti. Käynyt tässä 2 vuoden aikana pari kertaa ja pelkää edelleen. Kuulemma sattuu.
Nyt sitten täällä olen sydän sykkyrällä, että olenko maailman paskin äiti, jos vaadin tyttöä menenmään testiin, jotta pääsen itse reissuun. Vai perunko kaiken vaan, jottei tytön tarvitse mennä testiin.
Mitä te tekisitte?
Kommentit (72)
Vaikka ei olisi koronaa, ei ole fiksua tartuttaa muihin tauteja. Pysy sinäkin kotona. Kyllä se tauti varmaan sinun kauttasi kulkeutuu muihin.
Vierailija kirjoitti:
ap tässä:
Itsellä ei oireita, joten en näe mitään järkeä, että testaan itsesi. Miten minä siitä saan varmuuden, ettei tytön tauti ole koronaa, joka voisi tulla minulle vaikka ensi viikolla? En mitenkään. Tyttöhän se on testattava, kun hän flunssassa.
Ja unohtui mainita, että siis viime viikolla tytön luokalla oli yksi pois koronan takia, joten siksi tätä asiaa niin paljon pohdin.
Ja meillä tosiaan pääsee hyvin koronatestiin. Katsoin niin aikoja huomiselle pilvin pimein eli ei viedä kyllä kenenkään muun tarvitsevan aikaa.
Ja tässä taitaa käydä hyvin, kun pääsimme tytön kanssa jo sopimukseen. Hän saa toivomansa pehmolelun, kun menemme yhdessä testiin :)
Mutta kiva oli nähdä, ettei täältä tosiaan kannata kysellä mitään. Järkeviä vastauksia ei tule, ei sitten aiheeseen kuin aiheeseen :)
Millä tavalla ei tule järkeviä vastauksia? Eli sinua miellyttäviä vastauksia ei tule? Jos kysyt jotain, niin aina ei voi olettaa että vastaukset ovat myöntäileviä.
Sinulle testiä on ehdotettu todennäköisesti siksi, että olette samaa taloutta. Mistä voit tietää, että et ole oireeton koronan kantaja? Kotitestejä on eri merkkiä ja eri reittiä pitkin otettavia. Miksi pitäisi väkisin sinne virallisiin viedä, jos tyttö jännittää sitä kovasti?
Et myöskään sanonut, onko tämä riskiryhmäläinen, kenen luokse olet menossa, tietoinen että tyttäresi on nuhassa? Eli haluaako hän edes että tulet? Nyt on hyvin paljon liikkeellä ihan flunssaa.
Mutta hienoa, että opetat tytön siihen uskoon, että aina on jotain kivaa tai hauskaa tiedossa kun suostuu epämiellyttäviin ehdotuksiin. Vai ihan pehmolelun! En ikinä ole ymmärtänyt näitä vanhempia, enkä tule ymmärtämään, jotka lahjoo omaa lastaan.
Tän on pakki olla trolli.
Kuka oikeasti menee kylään yhtään kenenkään luo, jos perheessä on oireinen? Oli sitten paskatauti, korona tai tavan flunssa.
Silloin pysytään kotona ja oireettomana mennään kyläilemään. Vaikkei ap itse ole tällä hetkellä kipeä, vie hän silti pöpöjä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Kuka oikeasti menee kylään yhtään kenenkään luo, jos perheessä on oireinen? Oli sitten paskatauti, korona tai tavan flunssa.
Silloin pysytään kotona ja oireettomana mennään kyläilemään. Vaikkei ap itse ole tällä hetkellä kipeä, vie hän silti pöpöjä eteenpäin.
Kyllä vaan vielä muutamia vuosia sitten ihmiset meni ihan normaalisti kyläilemään ja töihin yms, jos itse oli oireeton ja vaikka olisi joku ollut flunssaisena perheessä.
Tämä koronahössötys vaan on saanut ihmiset unohtamaan sen.
Itse en haluaisi kotiini henkilöä, jolla kotona hengitystieoireinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin pysytään kotona ja oireettomana mennään kyläilemään. Vaikkei ap itse ole tällä hetkellä kipeä, vie hän silti pöpöjä eteenpäin.Kyllä vaan vielä muutamia vuosia sitten ihmiset meni ihan normaalisti kyläilemään ja töihin yms, jos itse oli oireeton ja vaikka olisi joku ollut flunssaisena perheessä.
Ja sitten tyynesti tartutettiin ihan kaikki. Meillä luovuttiin joulun sukukoontumisesta, jo ennen koronaa, koska aina sinne oli osa porukasta tullut joko toipilaana tai edelleen sairaana. Lapsella oli infektioastma, joka pitkitti flunssan viikoiksi.
- ohis
Tämä on minustakin ihmeellistä, että riskiryhmäläiselle on vaarallinen vain korona..itsellä lähellä oleville mikä tahansa flunssa voi viedä huonoon kuntoon tai osastolle. Minä kysyisin heiltä kenen luokse olet menossa, että mitä ovat mieltä tuletko vai et..sitten se on heidän päätös ottavatko sen riskin, että tuot jonkun taudin. Lapsen antaisin olla rauhassa ja sitten kouluun tai mihin nyt meneekin kun on terve. Näin minä itse olen toiminut kautta aikojen, että kerron rehellisesti jos jollain täällä on jotain oireita ja menen tai jätän menemättä sen mukaan mitä minulle sanotaan, tämä siis tilanteessa kun olen itse oireeton.
Tietenkin viet, mitä miettimistä tuossa edes on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin pysytään kotona ja oireettomana mennään kyläilemään. Vaikkei ap itse ole tällä hetkellä kipeä, vie hän silti pöpöjä eteenpäin.Kyllä vaan vielä muutamia vuosia sitten ihmiset meni ihan normaalisti kyläilemään ja töihin yms, jos itse oli oireeton ja vaikka olisi joku ollut flunssaisena perheessä.
Fiksut ihmiset jättivät jo ennen koronaa menemättä ei-välttämättömiin menoihin, jos oli flunssan oireita.
Siis, jos hän on riskiryhmäläinen, eikö mikä tahansa pöpö ole huono homma?
Ja lapselle sylkitesti. Sairastin vasta koronan ja minulle ainakin sylkitesti antoi positiivisen päivää ennen nenätikkutestiä, kivuton vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Hetkinen, ihme vastauksia. Siis menisittekö te vierailemaan riskiryhmäläisen luokse yökylään, jos perheessä flunssaisia, ettekä tiedä onko koronaa? Siis oikeesti? Mitäs jo on koronaa ja itse olette jo kantaja/tartuttaja tai oireeton sairastaja? Ja viette taudin riskiryhmäläiselle ja hän vaikka kuolisi.
Ihme porukkaa täällä!
Minä veisin tytön ilman muuta. Pikku juttu. Ja sama meidän pikkukunnassa, drive in testiin pääsee kaikki, jotka haluavat ja siihen edelleen kannustetaan. Ei kysellä sen tarkemmin miksi menet. Eli meillä ainakin saa mennä ihan rauhassa testiin esim. mielen rauhan takia eikä tarvitse ajatella, että yhteiskunnan varat menee "hukkaan".
Meillä testataan se matkaanlähtijä, ei sukulaisia, joten aika outoa viedä lapsi testeihin, mutta todeta, että minun ei tarvitse, vaikka mahdollisesti tautia levitän.
Kaiken lisäksi rokotetut eivät edes sairastu, se on moneen kertaan meille todettu, kun niitä piikkejä jaeltiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten tyynesti tartutettiin ihan kaikki. Meillä luovuttiin joulun sukukoontumisesta, jo ennen koronaa, koska aina sinne oli osa porukasta tullut joko toipilaana tai edelleen sairaana. Lapsella oli infektioastma, joka pitkitti flunssan viikoiksi.
- ohis
Kyllähän koronakin voi olla oireettomana, kuten flunssatkin. Joten kyllä, sitten vaan tarttui. Terveillä ihmisillä on myös toimiva vastustuskyky ja kausiflunssat ja influenssat kuuluvat normaaliin elämään. Saattoipa saada jopa immuniteetin, kun sairasti. Nämä riskiryhmäläiset ovat asia erikseen.
Ap:n tapauksessa on riskiryhmäläinen, joka varmaan on sen 4. rokotteensa ottanut, auttaa tai ei. Ap:n pitäisi testauttaa itsensä ja kysyä tuolta sukulaiseltaan sopiiko mennä kylään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksut ihmiset jättivät jo ennen koronaa menemättä ei-välttämättömiin menoihin, jos oli flunssan oireita.
Niin, mutta tässä puhuttiin nyt oireettomista ihmisistä, joilla kotona joku oireinen.
Nyt ollaan hysteerisenä testaamassa koko ajan onko korona vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hetkinen, ihme vastauksia. Siis menisittekö te vierailemaan riskiryhmäläisen luokse yökylään, jos perheessä flunssaisia, ettekä tiedä onko koronaa? Siis oikeesti? Mitäs jo on koronaa ja itse olette jo kantaja/tartuttaja tai oireeton sairastaja? Ja viette taudin riskiryhmäläiselle ja hän vaikka kuolisi.
Ihme porukkaa täällä!
Minä veisin tytön ilman muuta. Pikku juttu. Ja sama meidän pikkukunnassa, drive in testiin pääsee kaikki, jotka haluavat ja siihen edelleen kannustetaan. Ei kysellä sen tarkemmin miksi menet. Eli meillä ainakin saa mennä ihan rauhassa testiin esim. mielen rauhan takia eikä tarvitse ajatella, että yhteiskunnan varat menee "hukkaan".
Meillä testataan se matkaanlähtijä, ei sukulaisia, joten aika outoa viedä lapsi testeihin, mutta todeta, että minun ei tarvitse, vaikka mahdollisesti tautia levitän.
Kaiken lisäksi rokotetut eivät edes sairastu, se on moneen kertaan meille todettu, kun niitä piikkejä jaeltiin.
Niinpä, eikös sen rokotteen pitänyt "antaa tehokkaan suojan vakavaa tautimuotoa vastaan"? Tätä mantraahan meille kaksi vuotta tolkutettiin. 4. rokote on jo jaettu riskiryhmille.
Miten sinä hänet saisit testiin? Ei ole terveydenhoidossa eikä sosiaalialalla töissä, tuskin lapsi on riskiryhmäläine, onko oireita jne. Ei niitä testejä ole enää pitkään aikaan otettu kuin poikkeustapauksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme porukkaa täällä!
Niinpä, eikös sen rokotteen pitänyt "antaa tehokkaan suojan vakavaa tautimuotoa vastaan"? Tätä mantraahan meille kaksi vuotta tolkutettiin. 4. rokote on jo jaettu riskiryhmille.
Ei tauteja siitä huolimatta pidä lähteä tietoisesti levittelemään, vaikka rokote kuinka suojaisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta tässä puhuttiin nyt oireettomista ihmisistä, joilla kotona joku oireinen.
Nyt ollaan hysteerisenä testaamassa koko ajan onko korona vai ei.
Ennen koronaakin fiksut pysyivät erossa muista, jos perheessä oli oireellinen.
Nykyään virallinen testi ei ole tarkoitettu tällaisiin tilanteisiin. Ainoastaan terveydenhuollon henkilöille, riskiryhmille ja niille, jotka tarvitsevat virallisen koronatodistuksen esim. Kelalle. Eli teet kotitestit tai viet lapsen omalla kustannuksella yksityiselle.
Otatapa aloittaja samalla testi myös itseltäsi. Koronan jo sairastanut ja rokotettukin kun voivat olla täysin oireettomia taudinkantajia.
Eikös riskiryhmäläisen ole jo kannattanut ottaa 4. rokote? Eikö se autakaan?
Ja sinunhan se testi kannattaa itselle tehdä, kun sinä menet kylään, ei lapsi.