Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten lähtisi vähentämään lihansyöntiä?

Vierailija
26.08.2022 |

Ehkä vähän uusavuton kysymys, mutta tarvin edes jotain alkuvinkkejä, ja haluan 'jutella' edes jollekulle, edes anonyymisti palstalle.

Lihansyöntiä pitäisi siis vähentää (syistä lihan järjetön hinnannousu, korkea kolesteroli vaikka olen nuori, ilmasto) mutta en vaan osaa laittaa kasvisruokaa. Jokainen yritelmä on ollut joko täysin syömäkelvotonta (palanut) tai karmean makuista (mikä nyt ei sinänsä haittaa mutta epäilen että tuleeko muutosta ylläpidettyä jos safka on aina hirveää). Ei ota onnistuakseen. Vinkkejä, reseptejä kaipailisin.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen jo vuoden pitänyt yhden päivän viikossa pinaattikeitto tai henekeittopäivänä. Muina päivinä syön joko jauhelihaa tai kanaa. Joskus myös kalaa.

Vierailija
22/59 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä liha vielä on halvempaa kuin härkäpavut jne. riittää kun ei ostele niitä kalliita pihvejä kokoajan vaan esim kananlihan hinta noussut melko maltillisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leivän päälle voi kokeilla esimerkiksi hummusta tai oliivitahnaa tai ihan vain oliiviöljyä.

tai pestoa :) Tapenadea

Mulla on ehkä ollut suurin ongelma proteiinin riittävä saanti, koska oon jäljittänyt kasvisruoasta tulevan omituisen näläntunteen proteiinien puutteeseen. Kaipaisin prodepitoisia ja edullisia kasvisvälipala- ja leivänpäälisideoita. Päivä menee kyllä täysin vegenä, mutta jos koettaa useampaa päivää, niin tulee nälkä mikä ei meinaa lähteä syömällä sitä kasvisruokaa.

Vierailija
24/59 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Tofu on parasta uunipaahdettuna. Purista ylimääräinen vesi tofusta talouspaperiin. Kuutioi tai viipaloi tofu. Laita palaset leivinpaperille. Uuniin 225 astetta ja n. 10 minuuttia, kunnes pinta on rapea ja saanut vähän väriä. Ennen paahtamista voit maustaa halutessasi.

- Soijarouhe on parempaa kuin soijasuikaleet. Soijasuikaleita on ainakin mun mielestä tosi vaikeaa saada maistumaan yhtään miltään. Rouhe maustuu helpommin.

- Pakasteista esim. Apetitin ja Findusin (ja kaupan omien brändien) erilaiset kasvispihvit ovat suhteellisen halpoja (ja hyviä).

Kokeilen. Uskon että aiempi tofukokeiluni jäi liian märäksi ja siksi ei maistunut kummoiselta. Kiitos. AP

Vierailija
25/59 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaatteihin voi laittaa esimerkiksi pähkinöitä ja ne sopivat hyvin naposteluunkin.

Pähkinöiden kilohinta voi olla korkea, mutta käyttömäärät on niin pieniä että ei lopulta ole niin kallista.

Vierailija
26/59 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sienet ovat kivan täyteläisiä, toki proteiinia ei niin paljon ole, mutta suosittelen lisäämään ruokavalioon. Esim. herkkusieniä saa melko edullisestikin kaupasta, ja tietysti jos itse poimii niin vaikka mitä...

Tofu on hyvää ja helppo valmistaa, MUTTA suurin osa kaupoissa myytävistä on huonoja. Itse tykkään Jalotofusta, mutta esim. SoFine on ihan kamalaa. Lidlin tofut ovat aika ok myös, osa (ainakin savumarinoitu) vaan tosi suolaisia.

Mausteita kannattaa käyttää runsaasti. Etelä- ja Kaakkois-Aasian keittiöissä on paljon perinteisiä kasvisruokia ja niihin sopivia mausteita, kokeile vaikka intialaista, nepalilaista, thaimaalaista ja vietnamilaista.

Linssit ovat miedon makuisia, joten jos koostumus miellyttää (jotkut inhoavat) niin niitä on helppo käyttää moniin ruokiin.

Ja sitten lisähuomiota, että oikeasti proteiinia saa aika helposti, sitä tulee monista ruoka-aineista pieniä määriä, joten varsinaista proteiinin lähdettä ei niin paljon tarvita kuin ehkä voisi kuvitella. Ainakaan jos on pienikokoinen nainen eikä yritä kasvattaa lihasmassaa.

Vierailija
27/59 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
28/59 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linssisalaatti mihin vaikka fetaa niin on todella proteiini- ja kuitupitoista ja pitää tosi hyvin nälkää.

Vierailija
29/59 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leivän päälle voi kokeilla esimerkiksi hummusta tai oliivitahnaa tai ihan vain oliiviöljyä.

Mulla on ehkä ollut suurin ongelma proteiinin riittävä saanti, koska oon jäljittänyt kasvisruoasta tulevan omituisen näläntunteen proteiinien puutteeseen. Kaipaisin prodepitoisia ja edullisia kasvisvälipala- ja leivänpäälisideoita. Päivä menee kyllä täysin vegenä, mutta jos koettaa useampaa päivää, niin tulee nälkä mikä ei meinaa lähteä syömällä sitä kasvisruokaa.

Palkokasvit, esim kidneypavuissa on tuplat proteiinia/100g jauhelihaan verrattuna. Eli esim salaatti jossa mukana papuja voisi olla hyvä välipala. Leivän päälle vähemmän sellaisia missä todella reilusti proteiinia, mut esim hummuksessa on 8-10g/100g eli ihan kohtuullisesti kuitenkin. 

Vierailija
30/59 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkokasvit, esim kidneypavuissa on tuplat proteiinia/100g jauhelihaan verrattuna. Eli esim salaatti jossa mukana papuja voisi olla hyvä välipala. Leivän päälle vähemmän sellaisia missä todella reilusti proteiinia, mut esim hummuksessa on 8-10g/100g eli ihan kohtuullisesti kuitenkin. 

Ja käytä esim. siemeniä ruoan lisänä. Iisäksi öljyn käyttöä ei tarvitse pelätä. 

Vierailija
31/59 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihviä vaan!!

Vierailija
32/59 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmisruoista esimerkiksi crispy chick-pihvit on hyviä ja todella proteiinipitoisia, jos sitä kaipaa.

Vierailija
33/59 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seitan on parhaimman makuinen proteiininlähde!

Jauhohyllystä löytyy erilaisia seitanjauhoja, joihin lisätään yleensä vesi, öljy ja mausteita, ja laitetaan uuniin paistumaan.

Tulee ihan mielettömän hyvää ja on myös aika riittoisaa.

Vierailija
34/59 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmisruoista esimerkiksi crispy chick-pihvit on hyviä ja todella proteiinipitoisia, jos sitä kaipaa.

Nää on mun lemppari-pakastepihvejä!

Vierailija
35/59 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sekasyödessäkään annokset sisällä välttämättä proteiinia juurikaan eikä niistä olla huolissaan. Miettii vaikka kiusausruokia niin siinä on perunaa, rasvaa ja pieni määrä kinkkua tai kalaa tms

Paljon enemmän on vaikka tomaattifetapastassa.

Vierailija
36/59 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ruokia yleensä teet lihasta ? Onko ne sellaisia, joissa pystyt puolittamaan lihamäärän kasviksilla. Esim. jos teet kanacurryn, laitatkin puolet kanamäärästä kasvista.

Aika paljon jauheliharuokia, kanasuikaleita, mikä nyt on halvinta. Jauhelihasta ainakin voisi varmaan puolet korvata just kikherneillä. Kanaa tofulla. Kebabia toisinaan, en tiedä mitä sen tilalle laittaisi. Falafelit on hyvä idea. Kiitän kaikkia!

Kebabin voi korvata vönerillä, jauhelihan voi korvata kokonaan tai osittain soijarouheella, jonka voi maustaa esim. soijakastikkeella ja jauhelihamausteella.

Vierailija
37/59 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisruokaa tehdessä saa minun mielestä käyttää rohkeasti ja reippaasti mausteita. Ei siis tarkoita samaa kuin tulista ruokaa ja hemmetisti chiliä, vaan erilaisia mausteita ja mausteseoksia. Keitoissa ja padoissa ovat erityisen hyviä. Itselläni on kaapissa kokkaamista varten aina mm. maustepippuria, mustapippuria, sipulijauhetta (jos ei jaksa tai tarvitse pilkkoa sipulia), laakerinlehteä, valkopippuria, cajunmaustetta, yrittisekoituksia, viherpippuria, katajanmarjaa, meiramia, inkivääriä, rosmaniinia, tinjamia ja kanelia.

Paistaessa voi ensin paistaa/lämmittää mausteet, jotta ne "heräävät" ja sen jälkeen heittää pannulle mitä kasvissoossia nyt onkaan paistamassa.

Vierailija
38/59 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli raudanpuutetta, kun lopetin lihan syönnin. Olo oli vetämätön, väsymystä aamusta iltaan. Hiukset lähti ja kynnet katkeili.Labrat tuli kuntoon, kun aloin taas sekasyöjäksi ja söin lisäksi rautaa.Nyt olo normaali ja hiuksetkin pysyy päässä

No sillehän ei mitään voi, ettet osannut koostaa kasvisruokavaliota oikeanlaisesti. Oikein koostettuna puutoksia ei pitäisi tulla, ellei sitten ole jotain terveydellisiä syitä taustalla.

T. Kohta 30 vuotta vegenä

Vierailija
39/59 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linssipadat ja papupadat tomaattimurskaan tehtynä on todella hyviä.

Vierailija
40/59 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse käytän leivän päällä maapähkinälevitettä, jos haluaa vähän tuhdimpaa settiä. Toinen proteiinipitoinen levite on hummus, jota voi tehdä itse kikherneistä tai ostaa valmiina. Lisäksi päälle juustoa (ellei halua syödä vegaanisesti), kasviksia ja jos kaipaa lisäproteiinia niin marinoitua tai savustettua tofua viipaleina. Myös avokado sopii hyvin leivän päälle.