Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako parisuhde keski-iässä? Pohdintaa

Vierailija
26.08.2022 |

Olen 49-vuotias nainen ja olen ollut teinistä asti aina vakavassa parisuhteessa jonkun miehen kanssa. Omaksuin täysin ajatuksen, että poikaystävä on yksi menestyksen mittari, ja minulle seurustelu on ollut aina tärkeä tavoite. Aina kun mies on ollut plakkarissa, olen jotenkin helpotuksesta huokaissut, että nyt on tämä rasti hoidettu. Parisuhde on ollut aina se elämän tärkein suhde, ja se johon olen panostanut eniten. (Lukuunottamatta lasta joka on tietysti ykkönen) Eli olen varmaan suunnilleen sellainen kuin useimmat sukupolveni naiset.

Nuorempi polvi ei ole selvästikään enää näin normatiivista. Olen alkanut itsekin ajatella, että onko miehen kanssa eläminen lähinnä ansa, johon naiset huijataan. Miehet ovat aiheuttaneet minulle paljon tuskaa ja murhetta (en tarkoita syyttää miessukupuolta, syy on voinut olla yhtä lailla itsessäni) Lapsen, kodin ja muut asiat olen saanut hoitaa aina yksin.

Jos vielä seurustelen, niin onko edessä sitte vielä raskas omaishoitajuus? En tiedä uskallanko luottaa siihen, että nykyinen kumppanini tai joku muu hoitaisi minua, jos alkaisin sairastella.

Toisaalta kun tapaan joitain ikisinkkuja, niin mieleeni tulee, että se parisuhde kuitenkin pitää ihmistä jotenkin pystyssä. Ikisinkut vaikuttavat ehkä onnellisiltakin, mutta tuntuvat monesti olevan jotenkin ulkona elämän menosta. En oikein jaksaisi seurustella, mutta mietin, että onko se kuitenkin pitkässä juoksussa jotenkin viisain valinta.

Tämä tuntuu varmaan tosi kylmältä pohdinnalta, mutta eihän lähes 50-vuotias enää ajattele nuoren tavoin että rakkaus voittaa kaiken. Pikemmin olen ruvennut ajattelemaan, että se pakottava rakkauden tunne on juuri se ansa, jolla naiset joutuvat siihen suhteeseen. Ehkä se vaisto jotenkin hiipuu kun vaihdevuodet tulevat. Olisiko sitten vapauden aika ja onnellinen loppuelämä ilman miestä? Vai onko se vanheneva mies siinä vieressä se onnen tae?

Mitä olette mieltä? Eniten varmaankin kiinnostaisi kuulla yksinhuoltajien näkemyksiä asiasta, eikä niinkään niiden, jotka ovat olleet saman ihmisen kanssa tyytyväisinä koko aikuisikänsä.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse avioliitossa 20v. Liitossa oli henkistä ja fyysistä väkivaltaa, mitätöimistä jne. Olin reilun vuoden sinkkuna ja törmäsin sattumalta vanhaan työkaveriin 90-luvun lopusta. Meillä on suhde, jossa kummallakin oma koti, välimatkaaalun etäsuhteen jälkeen nyt enää 2km ja tapaamme toisiamme joka viikko. Välillä vietämme aikaa niin, että kummankin lapsia on paikalla, välillä saatamme olla 2 viikkoa toisen luona kaksin. Tämä sopii meille, ei tarvetta yhteenmuuttoon ainakaan ihan lähiaikoina. Minusta on ihanaa kun tietää, että tuolla on ihminen, joka välittää minusta. Naimisiin tms. ei ole enää hinkua

Vierailija
22/41 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sinun kannata etsiä uutta miestä ennen kuin olet kehittänyt itseäsi ja kykyjäsi tunnistaa hyvä mies. Olet tähän asti ilmeisesti valinnut laiskoja, epäluotettavia, petollisia miehiä, jotka eivät ole halunneet tai kyenneet ottamaan vastuuta, ja sinusta on lopulta tullut työjuhta ja äitihahmo miehille.

Toistat jatkossakin samat virheet ja houkuttelet huonoja miehiä, ellet ihan tietoisesti tee töitä itsesi kanssa. 

Oletko varma, ettet ole jollain tasolla läheisriippuvainen?

Olen tietenkin miettinyt näitä asioita ja olen varmasti jollain tasolla läheisriippuvainen. En kyllä suoraan sanoen tiedä mistä sellaisen kunnon miehen löytäisin enkä jaksaisi etsiä. Eiköhän ne kunnon miehet ole jo enimmäkseen varattujakin. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa lasillisen maitoa, ei siihen koko lehmää tarvitse ostaa.

Jos haluaa makkaraa, ei ole tarvis hankkia koko sikaa.

Vierailija
24/41 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huhhuh. Olen 45- vuotias enkä ymmärrä kuinka kukaan voi ajatella noin? Voisiko olla että olet masentunut? 

Minulla on vastasolmittu avioliitto itseäni vanhemman miehen kanssa. Ei sitä voi elämään asennoitua niin, että parisuhteen ehtona on terveys ja se ettei vahingossakaan joudu omaishoitajaksi. Sitä paitsi -kaiken se kestää-  

Oletko miettinyt rahallisen puolen, miten elätte kun mies vanhemmiten sairastuu ja joutuu lopulta laitoshoitoon? Riittävätkö tulosi elämiseen, asuntoon ja sähköön? Entä missä elät, jos miehesi kuolee, pystytkö yksin maksamaan kotisi juoksevat menot? Suuria riskejä, jotka mietittävä etukäteen.

Vierailija
25/41 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sinun kannata etsiä uutta miestä ennen kuin olet kehittänyt itseäsi ja kykyjäsi tunnistaa hyvä mies. Olet tähän asti ilmeisesti valinnut laiskoja, epäluotettavia, petollisia miehiä, jotka eivät ole halunneet tai kyenneet ottamaan vastuuta, ja sinusta on lopulta tullut työjuhta ja äitihahmo miehille.

Toistat jatkossakin samat virheet ja houkuttelet huonoja miehiä, ellet ihan tietoisesti tee töitä itsesi kanssa. 

Olen tietenkin miettinyt näitä asioita ja olen varmasti jollain tasolla läheisriippuvainen. En kyllä suoraan sanoen tiedä mistä sellaisen kunnon miehen löytäisin enkä jaksaisi etsiä. Eiköhän ne kunnon miehet ole jo enimmäkseen varattujakin. ap

Sinun iässäsi miehen tarve alkaa olla jo haaleneva muisto. Sinnittele pari vuotta, niin ihmettelet sitä että olet joskus edes haikaillut parisuhteeseen. Aika tekee tehtävänsä.

Vierailija
26/41 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mies ole onnen tae, eikä saa olla. Mutta ei se silti tarkoita, etteikö parisuhde olisi mukava juttu elämässä. Kyllä tässä omilla jaloillaan seistään vaikka parisuhteessa olenkin

Vierailija
27/41 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa siltä että houkuttelet huonoja miehiä puoleesi kuin magneetti. Ilmeisesti sinulla ei ole myöskään mitään kykyä tai edellytyksiä suodattaa pois näitä huonoja miehiä, vaan päinvastoin päädyt heidän kanssaan toistuvasti intiimeihin suhteisiin.

Tämän perusteella sanoisin että elä elämäsi yksin. Ei tuosta mitään tule.

Vierailija
28/41 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huhhuh. Olen 45- vuotias enkä ymmärrä kuinka kukaan voi ajatella noin? Voisiko olla että olet masentunut? 

Minulla on vastasolmittu avioliitto itseäni vanhemman miehen kanssa. Ei sitä voi elämään asennoitua niin, että parisuhteen ehtona on terveys ja se ettei vahingossakaan joudu omaishoitajaksi. Sitä paitsi -kaiken se kestää-  

Oletko miettinyt rahallisen puolen, miten elätte kun mies vanhemmiten sairastuu ja joutuu lopulta laitoshoitoon? Riittävätkö tulosi elämiseen, asuntoon ja sähköön? Entä missä elät, jos miehesi kuolee, pystytkö yksin maksamaan kotisi juoksevat menot? Suuria riskejä, jotka mietittävä etukäteen.

"Jos krapula pelottaa tosi kovasti, niin silloin kannattaa jättää kokonaan ryyppäämättä".

vanha itäeurooppalainen kansanviisaus

Vierailija
29/41 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon aloittajan tekstin perusteella vaikuttaa tosiaan siltä, että ehkä kannattaa jättää parisuhdeviritykset muille. Tuollaisen naisen skippaaminen on miehelle väistetty luoti.

Harmittaako noin paljon, että kaikki naiset eivät pidä sinua suurena palkintona tai joku edes pohtii voisiko elää ilman kaltaistasi jumalaa? 

Vierailija
30/41 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aina valitsee huonon miehen niin ei kannata deitata ketään. Minäkin aina valitsen sen huonon. Tarjolla olisi hyviäkin, mutta en ota niitä koska olen sisäistänyt jo kasvatuksessa arvottomuuteni. Siksi olen torjunut hyvät miehet että he voi saada hyvän naisen, koska minä en sitä ole. 

Vierailija
31/41 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida ymmärtää ollenkaan, mitä läheisriippuvuus tarkoittaa. Sillä ei ole mitään tekemistä parisuhteen haluamisen kanssa.

Vierailija
32/41 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo on pitkälti luonnekysymys, "kannattaako" parisuhde vai ei. Jos on sellainen ihminen, joka ei oikein tykkää eikä nauti yksinolosta tai siitä, että saa / joutuu tekemään asioita yksin, on parisuhde varmasti harkitsemisen arvoinen asia. (Tai hyvin läheiset ystävyyssuhteet).

Jos taas tykkää tehdä asioita yksin oman mielen ja aikataulun mukaan, eikä kärsi yksinäisyydestä, on hyvä pohtia, onko valmis ottamaan toisen ihmisen huomioon ja tekemään enemmän tai vähemmän kompromissejä koko loppuelämänsä. 

Vierailija
33/41 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin ikisinkut ovat ulkona elämänmenosta?

Vierailija
34/41 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastollisesti on todennäköisempää, että mies lähtee vaimon sairastuttua kuin toisinpäin. Silti parisuhde on ainoa "turva" rahan lisäksi, jos jotain pahaa tapahtuu, ja parisuhteessa usein säästää myös rahaa.

Minä näkisin, että parisuhteessa on keski-iässä enemmän järkeä kuin nuorena. Nuorena energiaa ja menoja sekä vientiä riittää enemmän, vaikka ei olisikaan vakituista kumppania. Keski-iässä useimmat ovat enemmän kotona ja elävät tasaista elämää, joten olisi kiva jos siinä olisi joku tukena ja rinnalla.

Vierailija
35/41 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä

Vierailija
36/41 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tätähän se on. Parilliset kaipaa omaa aikaa ja vapautta, parittomat kaipaa sitä toista osapuolta.

Kai meillä viiskymppisillä on parisuhteessa myös taloudellinen puoli. Yksin eläminen on ihan törkeän kallista.

Mutta jos ajattelee aina toisen riippakivenä ja ottavana osapuolena niin ehkä sitten kannattaa olla yksin ja saa kaiken itselleen eikä tarvitse passata ketään.

Kaikella on puolensa.

Vierailija
37/41 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, tätähän se on. Parilliset kaipaa omaa aikaa ja vapautta, parittomat kaipaa sitä toista osapuolta.

Kai meillä viiskymppisillä on parisuhteessa myös taloudellinen puoli. Yksin eläminen on ihan törkeän kallista.

Mutta jos ajattelee aina toisen riippakivenä ja ottavana osapuolena niin ehkä sitten kannattaa olla yksin ja saa kaiken itselleen eikä tarvitse passata ketään.

Kaikella on puolensa.

Täsmälleen näin.

Vierailija
38/41 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ikisinkut ovat ulkona elämänmenosta?

Se oli selvästi kuplaantuneen näkemys, kun tällainen ei tiedä, että moni ikisinkku mm. harrastaa aktiivisemmin kuin lasten vanhemmat. Ihminen näkee monesti vain oman kuplansa. Lapsiperheissä moni elää vain lasten kautta ja kanssa ulkona muusta elämänmenosta.

Vierailija
39/41 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikella on puolensa.

Itselläni jää sinkkuna enemmän käteen kuin parisuhteessa miehen kanssa. Mies syö vähintään kaksi kertaa enemmän ja kalliita ruokia, noutoruoka ja lisäksi tulee pakolliset parisuhdemenot sekä uudet vaatteet, kun miesten kanssa ulkonäön tulee olla koko ajan kunnossa. Kallista ja vie myös hirveästi aikaa silitellä vaatteita ja hoitaa kotia.

Vierailija
40/41 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida ymmärtää ollenkaan, mitä läheisriippuvuus tarkoittaa. Sillä ei ole mitään tekemistä parisuhteen haluamisen kanssa.

Tiedän kyllä mitä se tarkoittaa ja tiedän että sillä ei ole mitään tekemistä parisuhteen haluamisen kanssa. Nämä kaksi asiaa ovat erilliset, vaikka niistä puhutaan peräkkäisissä virkkeissä tuossa viestissäni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä