Miten te ymmärrätte, jos sanotaan, että pitää olla "vedenpitävät vaatteet"?
Asia siis niin, että eskarin alkaessa saaduissa "virallisissa" ihan yksitysikohtaisissa ohjeissa koskien varusteita yms. puhutaan vaan vedenpitävistä vaatteista ja nyt juuri kun olen saanut hankittua kaikki hyvät vaatteet joissa on varmasti riittävästi "pilaria", niin tulikin viestiä, että muistattehan, että syyskuun alusta alkaen pitää mukana olla kuravaatteet, ja oli tarkempia ohjeita niistä, eli nuo minun ostamat selvästikään ei riitä. No ei ole maailmanloppu, mutta mun mielestä olisi kiva jos olisi noissa ohjeissa jo sanottu, mitä "vedenpitävällä" tarkoitetaan.
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Sukupuolista ei pitäisi nykyään puhua, mutta... Onko teillä ollut eroa tyttöjen ja poikien välillä siinä, miten mielellään pukevat? Meillä ainakin oli selvä ero niin, että tytölle se oli aina positiivinen juttu, ja itsekin usein kysyi eteisessä, että laitanko kurahousut, ja se pukemistilannekin oli sellainen, että selvästi hänestä itsestä oli kiva kun sai itse pukea huolella, laittaa henkseleitä kiinni ja lahkeiden renksuja saappaiden alle, kurarukkasten varsia paikalleen ym. Käytti aika pitkään pihalla, yhdeksänvuotiaaksi ainakin, jos oikein muistan. Sitten poika on aina inhonnut kuravaatteita, pukeminen oli aina tarha-aikanakin pakkopullaa. Luovuttiin niistä heti kun aloitti koulun, kun en viitsinyt alkaa joka kerta niistä kinaamaan.
Meillä ei ole poikaa, mutta tyttö on just tollanen! Ihanan liikuttavaa kun se kouluikäisenä on ruvennut itse huolehtimaan sillain, että pihalle lähtiessä joskus käy ulko-ovelta kurkkaamassa ulos ja tulee kohta vakavana kysymään, että äiti, pitäisköhän mun laittaa kurahousut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukupuolista ei pitäisi nykyään puhua, mutta... Onko teillä ollut eroa tyttöjen ja poikien välillä siinä, miten mielellään pukevat? Meillä ainakin oli selvä ero niin, että tytölle se oli aina positiivinen juttu, ja itsekin usein kysyi eteisessä, että laitanko kurahousut, ja se pukemistilannekin oli sellainen, että selvästi hänestä itsestä oli kiva kun sai itse pukea huolella, laittaa henkseleitä kiinni ja lahkeiden renksuja saappaiden alle, kurarukkasten varsia paikalleen ym. Käytti aika pitkään pihalla, yhdeksänvuotiaaksi ainakin, jos oikein muistan. Sitten poika on aina inhonnut kuravaatteita, pukeminen oli aina tarha-aikanakin pakkopullaa. Luovuttiin niistä heti kun aloitti koulun, kun en viitsinyt alkaa joka kerta niistä kinaamaan.
Meillä ei ole poikaa, mutta tyttö on just tollanen! Ihanan liikuttavaa kun se kouluikäisenä on ruvennut itse huolehtimaan sillain, että pihalle lähtiessä joskus käy ulko-ovelta kurkkaamassa ulos ja tulee kohta vakavana kysymään, että äiti, pitäisköhän mun laittaa kurahousut?
Ihana! 😊 Miten vastaat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana! 😊 Miten vastaat?
Kehun jotenkin, että hyvä kun huomasit, että on märkää, laita vaan. Paitsi jos ollaan lähdössä pihalta kohta johonkin muualle, niin sanon, että nyt ei tarvi, koska ollaan lähdössä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän iltiksen ohjeissa sanottiin siihen malliin että vaikka kouluvaatteet olisivat vettäpitävät, suosittelevat silti kurahousuja iltikseen. Kuinka moni mahtaa tätä suositusta noudattaa. Ei sekään ole kiva, jos meidän on ainoa, joka ne pukee siellä. Selkeä sääntö olisi kyllä parempi kuin epämääräinen suositus.
Ei meidän ekaluokkalaisella ole ainakaan kurahousuja iltapäiväkerhossa. En ymmärrä mikä pakko siellä on mennä ulos huonolla kelillä ollenkaan. Meidän ekaluokkalainen pääsee koulusta yhdeltä, on iltapäiväkerhossa n. Puoli 2, syö ja sitten onkin tunti ennenkuin hänet haetaan tai hän lähtee kotiin. Aivan ylimääräistä tuollainen ulkoilu. Tekisivät ennemmin läksyjä. Mitä siis meidän lapsen ippessä ei tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän iltiksen ohjeissa sanottiin siihen malliin että vaikka kouluvaatteet olisivat vettäpitävät, suosittelevat silti kurahousuja iltikseen. Kuinka moni mahtaa tätä suositusta noudattaa. Ei sekään ole kiva, jos meidän on ainoa, joka ne pukee siellä. Selkeä sääntö olisi kyllä parempi kuin epämääräinen suositus.
Ei meidän ekaluokkalaisella ole ainakaan kurahousuja iltapäiväkerhossa. En ymmärrä mikä pakko siellä on mennä ulos huonolla kelillä ollenkaan. Meidän ekaluokkalainen pääsee koulusta yhdeltä, on iltapäiväkerhossa n. Puoli 2, syö ja sitten onkin tunti ennenkuin hänet haetaan tai hän lähtee kotiin. Aivan ylimääräistä tuollainen ulkoilu. Tekisivät ennemmin läksyjä. Mitä siis meidän lapsen ippessä ei tehdä.
Noissa on varmaankin erilaisia painotuksia. Toisissa painotetaan ulkoilua ja varusteet sen mukaisesti. Toisissa voi puuhailla aina sisällä, jos ei huvita mennä ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli muutama vuosi sitten eka-tokaluokkalaisella näin että välipalaan asti sisällä ja sen jälkeen ulkona hakuun asti. Jos oli kova sadekeli, silloin olivat sisällä, mutta sellanen tavallinen syys- ja kevätkeli, kun on märkää, mutta ei sade tai vain pientä sadetta, olivat aina ulkona, ja silloin piti kyllä kuravaatteet olla päällä, eli vähintään kumisaappaat ja kurahousut ja -rukkaset.
Eipä ne päiväkodista, eskarissa tai ip-kerhosta voi sanella teille mitä pitää hankkia. Säähän sopivat vaatteet lapsella toki kuuluu olla, mutta päiväkodin sen hetkisten aikuisten sen hetkiset preferenssit ulkovaatteiden materiaaleista ei ole perheiden pään tai lompakon vaiva.
Meillä on omistettu kurikset pitkään lasten toiveesta ja pakattu ne eskariinkin mukaan, mutta mitään velvollisuutta tällaiseen ei ole. Minun kokemuksella laadukkaat vesipilarin 10 000-12 000 kuorivaatteet toimii paremmin kuin saumoista herkästi valskaavat ja vähemmän tiiviisti istuvat kuravaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ne päiväkodista, eskarissa tai ip-kerhosta voi sanella teille mitä pitää hankkia. Säähän sopivat vaatteet lapsella toki kuuluu olla, mutta päiväkodin sen hetkisten aikuisten sen hetkiset preferenssit ulkovaatteiden materiaaleista ei ole perheiden pään tai lompakon vaiva.
Meillä on omistettu kurikset pitkään lasten toiveesta ja pakattu ne eskariinkin mukaan, mutta mitään velvollisuutta tällaiseen ei ole. Minun kokemuksella laadukkaat vesipilarin 10 000-12 000 kuorivaatteet toimii paremmin kuin saumoista herkästi valskaavat ja vähemmän tiiviisti istuvat kuravaatteet.
tuskin kannattaa ruveta kovasti valittamaan henkilökunnalle, kun tässä puhutaan jostain parin kympin hankinnasta, käytettynä voi saada parilla eurolla, tosin voi olla reikiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tuskin kannattaa ruveta kovasti valittamaan henkilökunnalle, kun tässä puhutaan jostain parin kympin hankinnasta, käytettynä voi saada parilla eurolla, tosin voi olla reikiä
Ei missään tapauksessa tarvitse valittaa! Mutta ei myöskään hankkia lapselle tarpeettomiksi koettuja vaatteita eikä perustella päiväkodille miksi ei hankita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei missään tapauksessa tarvitse valittaa! Mutta ei myöskään hankkia lapselle tarpeettomiksi koettuja vaatteita eikä perustella päiväkodille miksi ei hankita.
valivali-itkupotku
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommentoin ulkoiluasiaa. Minä ajattelen, että koululainekin tarvitsee päivittäin vähintään yhden pitkän ulkoilun, myös ns. huonolla säällä (tosin ei ole huonoa säätä, on vain huonoja varusteita). Välituntiulkoilu ei riitä. Parempi, että se ulkoilu on iltapäivällä eikä vasta kotona illalla, varsinkin silloin, kun on jo pimeää aikaisin.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen mummopa voi sanella! Hah. Koululainen ei käy ip-toiminnassa, mutta välillä on käynyt hoidossa isovanhemmillaan, ja mummo ei vaan tajua, että mikään muu kuin kurikset voisi pitää vettä, ja niitäpä siellä mummo vaatii käytettävän, kun pihamaa on kostea.
Ruskaretken infokirjeessa lukee että vedenkestävät vaatteet ja kengät enkä todellakaan aio lähteä hankkimaan itselleni kuravaatteita!
Vierailija kirjoitti:
Sukelluspuku.
Happipullot vähän hankalat lapsen selässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taasko tää alkaa....
Kyllä, eskarissa pitää olla kuravaatteet. Ja moni iltiskin pyytää niitä vielä 1. ja 2. luokalla.
Olin keväällä välillä hakemassa 2-luokkalaista siskontyttöä kerhosta ja siellä oli myös noin. Ehkä tämä on vain katsojan silmässä, mutta tuon ikäinen on mun silmiin jo tosi iso, vaikka ei pituudeltaan, niin muuten olemukseltaan, niin en nyt sano että näytti nololta, mutta vähän hassulta kuitenkin, kun yleensä näkee max 5-vuotiaat pukeutuvan noin, eli juuri ne henkseleillä kiinnitettävät kurikset, lahkeet kumppareissa lenkeillä kiinni, ja käsissä kurahanskat lapasten päällä. Älkää nyt suuttuko, tämä oli vain mun rehellinen komentti tähän!
Suutunpa. Ensinnäkin noloa on jos aikuinen(?) sanoo, että lapsella joku vaate olisi noloa ihan riippumatta mikä vaate se on.
Ja toisekseen "ne henkseleillä kiinnitettävät kurikset, lahkeet kumppareissa lenkeillä kiinni, ja käsissä kurahanskat lapasten päällä" on ihan normaalia vaatetta tokaluokkalaisen ikäiselläkin, vaikka näitä ei koulussa yleensä käytetäkään, koska siellä ei ole säilytys- ja kuivatustiloja ja välituntien ulkoilut on lyhyitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinno. Riippuu kontekstista. Juuri eskarin ja päiväkodin kohdalla päättelen vedenpitävän tarkoittavan, että siellä on taas joku joka ei ymmärrä mistään mitään - ja laitan kuravaatteet mukaan. Vedenpitäviä ulkoiluvaatteita ei ole olemassakaan, vähintään menee niloista ja ranteista vettä sisään.
Melontaseurassa laitetaan sitten hupulliset neopreenihaalarit, jotka oikeasti ON vedenpitävät.
Neopreeni nimenomaan ei ole vedenpitävää, mutta se vesi jää siihen vaatteeseen niin, että iho lämmittää sen, eikä se tunnu kylmältä.
On sitä sukeltajille kuivapukujakin joista ei mene vesi läpi, sitten vielä erikseen mm. Kelluntapukuja ja oikein ekstreme tapauksissa niitä vanhanmallisia sukeltajanpukuja joissa on iso metallinen kypärä ja joihin pumpataan ilmaa letkuilla,
Meillä lapsi oli pienenä sitä mieltä, että "vedenpitävä kenkä" tarkoittaa "kenkää, joka pitää vedestä".
Eli ap:n kannattaa kysyä saappaan ja sadetakin mielipidettä asiaan. Siis jos ne tykkää, niin käy.