Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te ymmärrätte, jos sanotaan, että pitää olla "vedenpitävät vaatteet"?

Vierailija
26.08.2022 |

Asia siis niin, että eskarin alkaessa saaduissa "virallisissa" ihan yksitysikohtaisissa ohjeissa koskien varusteita yms. puhutaan vaan vedenpitävistä vaatteista ja nyt juuri kun olen saanut hankittua kaikki hyvät vaatteet joissa on varmasti riittävästi "pilaria", niin tulikin viestiä, että muistattehan, että syyskuun alusta alkaen pitää mukana olla kuravaatteet, ja oli tarkempia ohjeita niistä, eli nuo minun ostamat selvästikään ei riitä. No ei ole maailmanloppu, mutta mun mielestä olisi kiva jos olisi noissa ohjeissa jo sanottu, mitä "vedenpitävällä" tarkoitetaan.

Kommentit (100)

Vierailija
1/100 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taasko tää alkaa....

Kyllä, eskarissa pitää olla kuravaatteet. Ja moni iltiskin pyytää niitä vielä 1. ja 2. luokalla.

Vierailija
2/100 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taasko tää alkaa....

Kyllä, eskarissa pitää olla kuravaatteet. Ja moni iltiskin pyytää niitä vielä 1. ja 2. luokalla.

Mistä sen tietää, jos puhutaan "vedenpitävistä"? Ei viime vuonna päiväkodissa tarvinnut olla, jos oli hyvä haalari, joka oikeasti oli vedenpitävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/100 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinno. Riippuu kontekstista. Juuri eskarin ja päiväkodin kohdalla päättelen vedenpitävän tarkoittavan, että siellä on taas joku joka ei ymmärrä mistään mitään - ja laitan kuravaatteet mukaan. Vedenpitäviä ulkoiluvaatteita ei ole olemassakaan, vähintään menee niloista ja ranteista vettä sisään.

Melontaseurassa laitetaan sitten hupulliset neopreenihaalarit, jotka oikeasti ON vedenpitävät.

Vierailija
4/100 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös eskareilta edellytetään henkselikuriksia, sadetakkia, kurahanskoja ja kumisaappaita. Sama koskee lisäksi iltapäiväkerhossa olijoita ja aivan erityisesti perhepäivähoitajalla olevia eskareita ja koululaisia.

Vierailija
5/100 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy sieltö eskarista miksi viestittävät näin.

Ja jos vastauksen saisi tännekin :D

Itse pk työläisenä haluaisin kuulla nämä neronleimaus vastaukset :D

Vierailija
6/100 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku pääsi taas lempiaiheeseensa...

Vierailija
7/100 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin tulla sanomaan että luulis asiayhteydestä tietävän. Jos on kyse tenavasta, niin kurapukua tarkoitetaan, jos aikuisten metsäretkestä, meinataan goretexia, mutta näemmä olin väärässä. 

Voi kunpa joku keksisi jonkin keinon millä kysyä sieltä eskarista tarkennusta asiaan. Vaikka semmoinen systeemi millä voisi kirjoittaa, tai puhua sinne. 

Vierailija
8/100 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinno. Riippuu kontekstista. Juuri eskarin ja päiväkodin kohdalla päättelen vedenpitävän tarkoittavan, että siellä on taas joku joka ei ymmärrä mistään mitään - ja laitan kuravaatteet mukaan. Vedenpitäviä ulkoiluvaatteita ei ole olemassakaan, vähintään menee niloista ja ranteista vettä sisään.

Melontaseurassa laitetaan sitten hupulliset neopreenihaalarit, jotka oikeasti ON vedenpitävät.

Neopreeni nimenomaan ei ole vedenpitävää, mutta se vesi jää siihen vaatteeseen niin, että iho lämmittää sen, eikä se tunnu kylmältä.

Vierailija
9/100 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös eskareilta edellytetään henkselikuriksia, sadetakkia, kurahanskoja ja kumisaappaita. Sama koskee lisäksi iltapäiväkerhossa olijoita ja aivan erityisesti perhepäivähoitajalla olevia eskareita ja koululaisia.

Omassa lapsuudessa kurahousuraja meni tarhassa. Eskarilaisilta odotettiin jo kykyä olla istumatta kuralammikoissa. 

Vierailija
10/100 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

NÄIN!

Sadetakki, ja sadehousut ja vielä kumisaappaat.

Kaikilla ei ole varaa niihin kalliisiin. vettä hylkiviin tuulipukuihin mutta tavallista sadevaatteet ajaa saman asian !

🌂

Vierailija
11/100 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siinä jokin ajatusvirhe tullut, jos ensin puhutaan vedenkestävistä ja sitten tarvitseekin kuravaatteet. Kerro palautetta eskarille, niin seuraavana vuonna eskarien vanhemmat ehkä saavat paremmat ohjeet.

Mutta eihän nuo vedenpitävätkään vaatteet mene hukkaan. Voitte käyttää viikonloppuisin ja ainakin lapsi pysyy kuivana tuplasuojauksella. Syksyllä on myös paljon päiviä, jolloin on kosteaa, mutta ei niin märkää, että kuriksia tarvitsisi. Silloin nuo vedenpitävät vaatteet ovat juuri hyvät eskarissakin.

Vierailija
12/100 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy, miksi halutaan kuravaatteet on yksinkertaisesti tämä: eskarilaiset leikkivät, ryömivät, istuvat maassa ym. Kun on rapakeli tai vaan märkä hiekka ja maa, niin vaatteet menevät tosi likaisiksi/hiekkaisiksi/mutaisiksi. Kun on 20 eskarilaista, joilla rapaiset vaatteet, niin on miljoona kertaa helpompaa/nopeampaa putsata kurikset ja laittaa kuivumaan. Lisäksi kuriksia ei säilytetä useinkaan naulakoissa (vaan esim kuraeteisessä) mutta ulkovaatteita kyllä ja sit sitä rapaa on joka paikassa, myös niissä sisävaihtovaatteissa ym.

Koittakaa vanhemmat kestää 😊

Vierailija
13/100 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omassa lapsuudessa kurahousuraja meni tarhassa. Eskarilaisilta odotettiin jo kykyä olla istumatta kuralammikoissa. 

Mulla sama muistikuva (olen nyt 35), että esikoulussa oltiin jo tosi isoja eikä siellä ollut enää mitään kuriksien pukemisia. Mutta nyt meillä on esikoululainen ja tokaluokkalainen iltapäiväkerholainen, ja molemmista on tullut ohjeet kuriksien käytöstä.

Tämä ei ole meillle tietenkään mikään ongelma, mutta tavallaan hassua, että ulkovaatteet on tässä ajassa kehittyneet huimasti, mutta nyt kuriksia käytetään vielä enemmän kuin silloin.

Vierailija
14/100 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsite "vedenpitävä" on minusta niin yksiselitteinen, että ei siinä ole mitään kysyttävää. Kuravaate poikkeaa vedenpitävästä siten, että sen pinta puhdistuu helpommin. Tietenkin tuossa tilanteessa riittää ensimmäisen ohjeistuksen mukainen vaate eikä tarvitse hankkia aina uusia. Virhe oli alkuperäisessä viestissä, jossa ei edellytetty kuravaatteita, joilla lapsi voi huoletta leikkiä rapakoissa vaan sateenpitävä vaate olisi riittänyt.

Vierailija
15/100 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmella lapsella olen pitänyt kuravaatteita päiväkodissa, vedenpitäviä niistä ei ole mitkään, jos lapsi sukeltelee Lutakossa on se märkä anyway.

Jos ei hoitajat osaa pitää lapsia poissa lammikoista tai jos dagiksen pihassa on persiillään kaadot että vesi lammikoituu, not My problem.

En rupea lapselle ihonmyötäistä latexiasua laittamaan, se on mun omaan käyttöön fetissi bileisiin.

Vierailija
16/100 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostat ne Prisman halvimmat sadevaatteet ja saappaat, niin ei ne paljon maksa.

Vierailija
17/100 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on hyvä olla kummatkin. Kuriksista tulee vesi sisään usein jostakin niin se vedenpitävä vaate alla pitää huolen siitä ettei muksu kastu (ainakin toivottavasti). Kurikset taas estävät muita vaatteita likaantumasta ja menemästä pilalle.

Vierailija
18/100 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

NÄIN!

Sadetakki, ja sadehousut ja vielä kumisaappaat.

Kaikilla ei ole varaa niihin kalliisiin. vettä hylkiviin tuulipukuihin mutta tavallista sadevaatteet ajaa saman asian !

🌂

Päiväkodissa tai esikoulussa nää monesti halutaan käyttöön siksi että ne ovat helppoja puhdistaa, suihkuttaa vaan liat pois ja kuivauskaappiin

Vierailija
19/100 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi myös ilmoittaa että ei omista niitä kuravaatteita, mitään ei ole pakko hommata.

Vierailija
20/100 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama muistikuva (olen nyt 35), että esikoulussa oltiin jo tosi isoja eikä siellä ollut enää mitään kuriksien pukemisia. Mutta nyt meillä on esikoululainen ja tokaluokkalainen iltapäiväkerholainen, ja molemmista on tullut ohjeet kuriksien käytöstä.

Tämä ei ole meillle tietenkään mikään ongelma, mutta tavallaan hassua, että ulkovaatteet on tässä ajassa kehittyneet huimasti, mutta nyt kuriksia käytetään vielä enemmän kuin silloin.

Otapa huomioon että myös ne kuravaatteet on kehittyneet 30 vuodesssa. Aiemmin ne oli kamalia peltikoppuroita, joten ei niitä laitettu ellei ollut ihan välttämätöntä. Nykyään kuravaatteet on niin kevyitä ja joustavia, että ei ne haittaa liikkumista, ja ne voikin hyvin pukea vaikka olisi vain vähän märkää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kahdeksan