Kävin ostamassa juuri dieselagrekaatin. Ajattelin olla omavarainen sähkön kanssa ensi talvena.
Tätähän hallitus haluaa, kun ei tee mitään sähköhinnan laskemiseksi. Nyt ainakin teidän mitä talvella eläminen maksaa. Puu toimii talon lämmitykseen ja sähkö tulee agrekaatista tarvittaessa.
Kommentit (10)
Kai valtion mailta voi hakea polttopuut ilmaiseksi?
Ap, sinun kWh:t ovat vielä kalliimpia dieselagregaatilla itse tehtynä kuin kuin sähköverkosta ostettuna.
Mitenkä kytkin sen aparaattisi talon sähköihin?
Vierailija kirjoitti:
Mitenkä kytkin sen aparaattisi talon sähköihin?
Väri väriin ja loput maihin
T: Sähköinsinööri
Maksaahan se diesel-polttoainekin jotain, joten ei se ihan ilmaista sähköä ole.
Vierailija kirjoitti:
Ap, sinun kWh:t ovat vielä kalliimpia dieselagregaatilla itse tehtynä kuin kuin sähköverkosta ostettuna.
Keväällä vielä halvan dieselin aikaan laskin, että pienellä dieselgeneraattorilla tuotettu sähkö maksaisi noin 70 senttiä Kwh kun ottaa laitekulut huomioon. Oliskohan semmoinen euron Kwh nyt? Kyllä sekin hetki koittaa, jolloin kannattaa sähköä tuottaa dieselgeneraattorilla, ainakin hetkellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Maksaahan se diesel-polttoainekin jotain, joten ei se ihan ilmaista sähköä ole.
Niinpä
Polttomoottorin hyötysuhde 0,33 (helpompi laskea päissään) ja litra löpöä sisältää 10kWh energiaa niin joutuu polttamaan 3l löpöä jotta saa 10kWh sähköistä energiaa, joten ollaan jo 60 snt/kWh tasolla (oletus, että löpö maksaa 2€/l, liekkö miten hinta kohdallaan?). Kotiagregaattien sähkön laatu on mitä on, lisäksi alkuinvestointi ja asennustyöt vai onko lakomies ollut joskus sähkölaitoksella harjoittelijana joka tekee parilla kaljalla asennukset.
Minä hankin jo vuosia sitten ja polttoöljyäkin on farmitankillinen pihalla. Eihän tuonkaan käyttö halpaa ole, mutta ainakin tietää kuinka korkealle sähkön hinta voi korkeimmillaan nousta. 5 kilowattia puhdasta siniä tuo työntää yhteen vaiheeseen, eli riittää kyllä kaikkeen tarpeelliseen.
Se on sitä vihreää siirtymää. Palataan taksin 1950-luvulle