Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten niihin ADD-kokeisiin pääsee? Olen puhunut monelle lääkärille, ei mitään

Vierailija
25.08.2022 |

Elämä on aika sekaisin jatkuvasti ja en ole lukion jälkeen käynyr kuin yhden alle vuoden koulutuksen loppuun, senkin nipin napin, tein viimeisellä viikolla kaikki tehtävät. Lääkärit perustelleet joskus sillä, että olen kuitenkin lukiossa pärjännyt (oikeasti alisuoriuduin), en vaikuta levottomalta, ja enemmän siellä keskitytään ahdistukseen ja masennukseen. En ole ollut esim itsetuhoinen vuosiin enkä varmaan olisi kovin masentunut jos ei olisi niin paljon ongelmia. Ihmissuhteet ovat kärsineet todella paljon kun olen niin epäluotettava, esim myöhästely, sähläåminen, toisen huomioimatta jättäminen koska omat asiat vie niin paljon energiaa, en pysty aina pitämään lupauksia vaikka yritän. Ja koska rahan kanssa on vaikeuksia en senkään puolesta pysty pitämään sosiaalista elämää.

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mmmh riippuu ihan missä päin Suomea asut että kuinka vaikeaa on testeihin pääsy aikuiselle.

Vierailija
2/54 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireilusi voi olla myös muutakin kuin adhd. Aikuisena painaa paljon vaakakuppiin olitko lapsena jo selkeästi oireinen ja se että onko sinulla perheessä ketään ADHD aikuista taikka lähisuvussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oireilusi voi olla myös muutakin kuin adhd. Aikuisena painaa paljon vaakakuppiin olitko lapsena jo selkeästi oireinen ja se että onko sinulla perheessä ketään ADHD aikuista taikka lähisuvussa.

Joo, tiedän nämä, mutta ei minua ole otettu edes mihinkään alkukartoitukseen missä katsottaisiin noita juttuja. Ap

Vierailija
4/54 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan kannata tunnustaa, jos on käyttänyt laittomia päihteitä. Silloin lyö systeemi avarilla kasvoille ja oikeaa apua voi olla vaikeaa saada.

Vierailija
5/54 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä muuta se voisi mielestäsi olla? En usko että masennus, koska en ole aina ollut masentunut, ja masennuslääkkeet ja terapia eivät ole vaikuttaneet elämänlaatuun sähläämisen ym osalta mitenkään. Ap

Vierailija
6/54 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tiedän nämä, mutta ei minua ole otettu edes mihinkään alkukartoitukseen missä katsottaisiin noita juttuja. Ap

Oman kokemukseni mukaan vitunmoisella huutamisella ja hoitovirheilmoitusuhkailulla.

Vierailija
7/54 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liekö tuo ADD-oireilua, masennusoireilua vai oman persoonan tunnistamisen ja -hallinnan heikkoutta. Kuvaamiisi ongelmiin on monia syitä eikä niitä korjaa parhaalla tavalla apteekkipiristeet.

Lukion läpi pääseminen ei ole pätevä peruste sille, että sulla ei voisi olla ADD. Jotain näyttöä raskaasta mokailusta kuitenkin tarvittaisiin kai enemmän, koska nykyinen ei lääkäreillesi riitä.

Jos sulla on asianmukainen hoitokontakti ahdistuksen ja masennuksen vuoksi, olet hyvällä tiellä. Elämänhallinta ja keskittymiskyky paranevat mielenterveyden kohentuessa. Tsemppiä!

Vierailija
8/54 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan kannata tunnustaa, jos on käyttänyt laittomia päihteitä. Silloin lyö systeemi avarilla kasvoille ja oikeaa apua voi olla vaikeaa saada.

En käytä edes laillisia päihteitä.. Ap

Vierailija
9/54 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko perehtynyt sellaiseen oireyhtymään kuin ADT? Ei neurologinen, vaan ympäristön ja yksilön aiheuttama ADD-tyyppinen käyttäytymismalli.

Vierailija
10/54 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liekö tuo ADD-oireilua, masennusoireilua vai oman persoonan tunnistamisen ja -hallinnan heikkoutta. Kuvaamiisi ongelmiin on monia syitä eikä niitä korjaa parhaalla tavalla apteekkipiristeet.

Lukion läpi pääseminen ei ole pätevä peruste sille, että sulla ei voisi olla ADD. Jotain näyttöä raskaasta mokailusta kuitenkin tarvittaisiin kai enemmän, koska nykyinen ei lääkäreillesi riitä.

Jos sulla on asianmukainen hoitokontakti ahdistuksen ja masennuksen vuoksi, olet hyvällä tiellä. Elämänhallinta ja keskittymiskyky paranevat mielenterveyden kohentuessa. Tsemppiä!

Mitä tarkoitat persoonan tunnistamisen ja -hallinnan heikkoudella?

En ole katsonut aiheelliseksi alkaa jankuttaa ja painostaa, jos lääkäri on kielteinen eikä vaikuta tietävänsä adhd:sta mitään. Voi olla, että pitäisi olla sinnikkäämpi tai yrittää eri tavalla, eikä toivoa, että osuisi sopiva lääkäri.

Elämänhallinta ei ole siis ollut hyvää silloinkaan, kun mielenterveys on ollut hyvällä tolalla. Terapiassa olen käynyt nytkin jo vuoden, eikä siitä ole ollut apua. Ap

Vierailija
11/54 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko perehtynyt sellaiseen oireyhtymään kuin ADT? Ei neurologinen, vaan ympäristön ja yksilön aiheuttama ADD-tyyppinen käyttäytymismalli.

Olin ADD-tyyppinen jo lapsena, mutta kiinnostuksen kohteeni olivat positiivisia ja ylikeskityin niihin. Kaikki laput ym olivat hukassa silloinkin ja äiti tunnisti osaamattomuutrni olla järjestelmällinen, myös opettaja harmitteli huolimattomuutta usein. Minulla oli kuitenkin todella rauhallinen ympäristö kotona ja koulussa ja sain olla oma itseni, vastuita oli suht vähän, ja huolimattomuutta paikkasin olemalla hyvä koulussa muuten. Ap

Vierailija
12/54 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enää ei muuten jaotella add:ta ja adhd:ta erikseen, vaan kaikki on yhtä, iloista adhd:ta.

Vierailija
13/54 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole katsonut aiheelliseksi alkaa jankuttaa ja painostaa, jos lääkäri on kielteinen eikä vaikuta tietävänsä adhd:sta mitään. Voi olla, että pitäisi olla sinnikkäämpi tai yrittää eri tavalla, eikä toivoa, että osuisi sopiva lääkäri.

Elämänhallinta ei ole siis ollut hyvää silloinkaan, kun mielenterveys on ollut hyvällä tolalla. Terapiassa olen käynyt nytkin jo vuoden, eikä siitä ole ollut apua. Ap

Tarkoitin sitä, että esimerkiksi tunnistamaton introverttiys voi aiheuttaa kuvaamasi kaltaisia sosiaalisia vaikeuksia.

Raha-asioiden vaikeuksissa yleisin ja todennäköisin syy ei ole ADD vaan elämänhallinnan puute. Tähän voit saada apua Takuusäätiöltä ja terapiasta.

Älä pety terapiaan, vaikka se ei ole vuodessa auttanut. Itse jouduin käymään pätkissä lähes kymmenen vuotta. Jotkut asiat sattuvat niin etteivät ne heti tule pintaan. Voi olla liian vahvat defenssit. Ihminen pitää mielummin kiinni tutusta paskasta kuin haastaa itseään kohti parempaa, kun voimat ovat vähissä ja syy siihen tiedostamatta.

Vierailija
14/54 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mm. Ptsd ja epävakaa persoonallisuushäiriö voi näyttää oireilultaan ADD/ADHDlle. Maanisdepressiivisyys näyttää adhdlle

Se Jonkun maintsema ADT näyttää samalle...

Jos lähestyt lääkäreitä komentelevaan ylimieliseen besserwisser sävyyn niin se todellakin myös hidastaa testi lähetettä.

Vierailija
15/54 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on myös ehkä ADD, mutta yksi lääkäri vaan totesi että elämä ei ole aina tasaista. Seeelvä, lukion jälkeen kaikki koulutusyritykset epäonnistuneet, paitsi lyhyet pätkät. Hauskaahan tässä on se että minulla ei ole päihdeongelmaa, koska oivalsin jo aikaisin että menisin täysillä metsään siinä kun itsekontrolli kusee - mutta sittenpä en olekaan tyyppiongelmatapaus. No, onneksi sentään pääsin töihin, vaikka potentiaalia olisi enempäänkin voisi asiat olla huonomminkin.

Vierailija
16/54 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit ovat varmaan tehneet haastatellen alkukartoituksen. Tein työkseni muutama vuosi sitten ko. Tutkimuksia/arvioita. Nykyään halutaan selittää kaikki adhd:lla. Olisiko sinun kohdalla arvioitu, että muut sairaudet selittävät oireesi? Masennuksella on samankaltaisia oireita, kun tarkkamattomuudella. Voithan ottaa käyttöön tarkkaamattomuuden itsehoito apukeinoja, vaikka diagnoosia ei olekaan?

Vierailija
17/54 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit ovat varmaan tehneet haastatellen alkukartoituksen. Tein työkseni muutama vuosi sitten ko. Tutkimuksia/arvioita. Nykyään halutaan selittää kaikki adhd:lla. Olisiko sinun kohdalla arvioitu, että muut sairaudet selittävät oireesi? Masennuksella on samankaltaisia oireita, kun tarkkamattomuudella. Voithan ottaa käyttöön tarkkaamattomuuden itsehoito apukeinoja, vaikka diagnoosia ei olekaan?

Lääkärit tuskin on tehneet haastatellen alkukartoitusta kun ovat yhä kuutamolla kuin pöllöt konsanaan naisten adhd:n kanssa.

Vierailija
18/54 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitin sitä, että esimerkiksi tunnistamaton introverttiys voi aiheuttaa kuvaamasi kaltaisia sosiaalisia vaikeuksia.

Raha-asioiden vaikeuksissa yleisin ja todennäköisin syy ei ole ADD vaan elämänhallinnan puute. Tähän voit saada apua Takuusäätiöltä ja terapiasta.

Älä pety terapiaan, vaikka se ei ole vuodessa auttanut. Itse jouduin käymään pätkissä lähes kymmenen vuotta. Jotkut asiat sattuvat niin etteivät ne heti tule pintaan. Voi olla liian vahvat defenssit. Ihminen pitää mielummin kiinni tutusta paskasta kuin haastaa itseään kohti parempaa, kun voimat ovat vähissä ja syy siihen tiedostamatta.

No olen tehnyt monta kertaa mm. Myers-Briggsin ja saan aina tuloksen, että olen introverttiyden puolella, mutta niukasti.

Elämänhallinnan puute on aika ylimalkaisesti sanottu. Minulla ei pitäisi olla esimerkiksi älykkyyden puolesta mitään elämänhallinnan ongelmaa, enkä myöskään käytä päihteitä.

Sanoin tuon terapian toimimattomuuden sen takia, kun sanoit sen auttavan elämänhallintaan, se ei ole tosiaan auttanut, eikä siis mielenterveyden hyvyys tai huonous ole vaikuttanut käytännön asioiden ongelmiini. Ap

Vierailija
19/54 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mm. Ptsd ja epävakaa persoonallisuushäiriö voi näyttää oireilultaan ADD/ADHDlle. Maanisdepressiivisyys näyttää adhdlle

Jos lähestyt lääkäreitä komentelevaan ylimieliseen besserwisser sävyyn niin se todellakin myös hidastaa testi lähetettä.

En usko, että olisin välttämättä epävakaa, en ainakaan tunnista sellaista tyhjyyden tunnetta ja epätoivoa mitä siinä aina kuvataan.

Olen miettinyt maanis-depressiivisyyttä monta kertaa, mutta en ole sitä uskaltanut lääkärille "ehdottaa" koska ylivirittyneisyys, nukkumattomuus ym menevät itsestään ohi enkä tee ulospäin mitään kovin riskialtista tavallisesti. Ap

Vierailija
20/54 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että olisin välttämättä epävakaa, en ainakaan tunnista sellaista tyhjyyden tunnetta ja epätoivoa mitä siinä aina kuvataan.

Olen miettinyt maanis-depressiivisyyttä monta kertaa, mutta en ole sitä uskaltanut lääkärille "ehdottaa" koska ylivirittyneisyys, nukkumattomuus ym menevät itsestään ohi enkä tee ulospäin mitään kovin riskialtista tavallisesti. Ap

Eipä se estä sitä diagnosoimasta, vaikka ei ees riittävät kohdat täyttyis. Tällä mentiin aivan liian monta vuotta ennen kuin pistin pystyyn semmoisen metelin että lähete tutkimuksiin irtosi ja kas - sehän olikin adhd, kuka olisi arvannut!