Paljon pyykinpesussa oikeasti pystyisi säästämään sähköä? Lastenvaatteiden osalta lähinnä ajattelen
Kyllähän kone ja kuivuri tietysti vie sähköä, mutta kannattaako siinä sitten säästää, että ei pesisi niin usein, ja antaisi mennä vähän likaisemmissa vaatteissa. Ulkovaatteissa se ei ehkä haittaaa, kun likaantuu pian kuitenkin uudelleen.
Kommentit (45)
Kannattaako pestä yöllä? Onko se yösähkö kuitenkaan sen halvempaa?
paljonko yksi pesu noin suunnilleen maksaa nykyhinnoilla?
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata jos ei ole sellaista sähkö sopimusta joka huomioi vuorokaudenajan.
Eikö teillä ole taloyhtiössä ilmaista pesukonetta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Thänks! Ei ole sellaista, mutta voisihan sen sopparin neuvotella, jos ne suostuu? Täytyy tarkkailla tilannetta.
-2
Itse olen huomannut, että ainoa toimiva keino on pestä välillä joitakin vaatteita käsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Thänks! Ei ole sellaista, mutta voisihan sen sopparin neuvotella, jos ne suostuu? Täytyy tarkkailla tilannetta.
-2
Saako tollasen peruskerrostaloasuntoon tai siis mihin tahansa asuntoon? Itse olen luullut, että ne on yöaikajutut on sähkölämmitystaloihin, enkä ole perehtynyt asiaan sen enempää...
eri
En tiedä muitten eko-ohjelmista mutta omassani se säästää hitusen vettä mutta kone jurnuttaa ainakin puoli tuntia pidempään, eli ei säästä sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen huomannut, että ainoa toimiva keino on pestä välillä joitakin vaatteita käsin.
Astioista sanottiin, että käsinpesu vie enemmän energiaa kuin konepesu. Miten lie pyykissä.
Ostaa sellaisia värinkerääjäliinoja ja laittaa sellaisen koneeseen. Sitten vain väriä sekaisin. Ja suosii niitä vaatteita, jotka saa mennä pilalle. Meidän lapset on jo pitkään kulkeneet päiväkodissa ryysyläisinä, koska kaikille on helpompaa ettei vaatteita tarvitse varoa.
Yösähkön saa kerros taloon myös, mutta just nyt pörssisähkö voi tulla todella kalliiksi
Katot paljonko se sun konees kuluttaa yhdellä pesukerralla, lasket mitä se maksaa ja sit mietit paljonko säästät jos pesetkin vaan joka toinen päivä sen päivittäisen sijaan. Mulla on pesukerta euron molemmin puolin riippuen ohjelmasta, joten kyllä mä ainakin säästän ihan kivasti jos pesen vaan joka toinen päivä, saati harvemmin. Jos arvioidaan karkeesti se hinta euroon, niin joko maksan 365€ päivittäisestä koneellisesta, tai 183€ siitä että pesenkin vaan joka toinen päivä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä muitten eko-ohjelmista mutta omassani se säästää hitusen vettä mutta kone jurnuttaa ainakin puoli tuntia pidempään, eli ei säästä sähköä.
Sama vika meidän koneessa. Suomessa tuo on käytännössä epäekologinen teko. Täällä ei ole vesipulaa, ennemmin kannattaa säästää energiaa.
Koneen ohjelmien kestoa kannattaa siis vertailla. Omassani on mm. lyhyt sport-ohjelma joka riittää tavalliselle vaatepyykille hyvin.
Tietty jos on varaa heittää tommonen melkein pari sataa vuodessa menemään, niin ei sit varmaan kannata.
Vierailija kirjoitti:
Katot paljonko se sun konees kuluttaa yhdellä pesukerralla, lasket mitä se maksaa ja sit mietit paljonko säästät jos pesetkin vaan joka toinen päivä sen päivittäisen sijaan. Mulla on pesukerta euron molemmin puolin riippuen ohjelmasta, joten kyllä mä ainakin säästän ihan kivasti jos pesen vaan joka toinen päivä, saati harvemmin. Jos arvioidaan karkeesti se hinta euroon, niin joko maksan 365€ päivittäisestä koneellisesta, tai 183€ siitä että pesenkin vaan joka toinen päivä.
Minä pesen vasta kun saan koneen suht koht täyteen, en minään tiettynä päivänä. Tietty yksinasuvalla voisi vaatteet loppua kesken mutta meitä on aika monta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pesen vasta kun saan koneen suht koht täyteen, en minään tiettynä päivänä. Tietty yksinasuvalla voisi vaatteet loppua kesken mutta meitä on aika monta.
Kokeilin tätä, mutta meni elo tosi hankalaksi kun asun yksin ja sain lahjaksi pyytämättä ja yllätyksenä 8kg koneen, joten nyt se saa pyöriä vajaammilla täytöillä.
Ei ole järkeä ottaa yösähköä kerrostaloon jos on hereillä päivisin, se on järkevä ainoastaan sähkölämmitteisiin asuntoihin ja niissä voi toki pestä myös pyykkiä ja tiskejä öisin. Kannattaa kuitenkin katsoa vakuutusehdot, että korvaako vakuutus jos tulee vaikka vesivahinko tiskikoneesta etkä huomaa sitä heti, kun nukut sikeästi aamuun asti. Siinä vaiheessa ei juuri auta kolmen euron kuukausisäästö sähkössä, jos tulee (kymppi)tonnien vesivahinkokorjaukset maksettavaksi itselle.
Samoin täysien koneellisten peseminen esim. yksinasujille on vähän siinä ja siinä, onko järkevää. Vaatetta saa olla aika lailla, jos meinaa lajitella ja pestä täysiä koneellisia, kun saa kerätä vaatteita suunnilleen useita viikkoja, että se joku vaaleiden hienopesuun menevien satsi on täysi. Ja siinä ajassa sitten ne vaatteet pinttyy pilalle kun odottavat viikkoja pesua.
Suomessa myytävissä koneissa on ihan järjettömän pitkiä pesuohjelma, jopa 2-3 tuntia. Harva vaate on niin likainen että vaatisi tuollaista ja silloinkin voi liottaa etukäteen ennen pesua.
Itse valitsen alle tunnin ohjelman nykyään melkein aina kun ei ole enää mitään pikkulasten pyykkiäkään meidän perheessä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole järkeä ottaa yösähköä kerrostaloon jos on hereillä päivisin, se on järkevä ainoastaan sähkölämmitteisiin asuntoihin ja niissä voi toki pestä myös pyykkiä ja tiskejä öisin. Kannattaa kuitenkin katsoa vakuutusehdot, että korvaako vakuutus jos tulee vaikka vesivahinko tiskikoneesta etkä huomaa sitä heti, kun nukut sikeästi aamuun asti. Siinä vaiheessa ei juuri auta kolmen euron kuukausisäästö sähkössä, jos tulee (kymppi)tonnien vesivahinkokorjaukset maksettavaksi itselle.
Samoin täysien koneellisten peseminen esim. yksinasujille on vähän siinä ja siinä, onko järkevää. Vaatetta saa olla aika lailla, jos meinaa lajitella ja pestä täysiä koneellisia, kun saa kerätä vaatteita suunnilleen useita viikkoja, että se joku vaaleiden hienopesuun menevien satsi on täysi. Ja siinä ajassa sitten ne vaatteet pinttyy pilalle kun odottavat viikkoja pesua.
eikös pyykinpesu kerrostalo asujalle hiljaiuus aikana (22.00-6.00) ole myös nou nouta!!!. en tiedä miten pyykkikone raikaa muiden nukkuessa
- pesee täysiä koneellisia
- haalarit, takit ja housut sellaisia, joiden pinnasta lähtee enimmät liat ilman konepesuakin (tai ottaa tavaksi laittaa kurikset, jotka voi huuhtaista helposti)
- vertailee eri pesuohjelmia, niissähän on jotain eco-ohjelmia
- kuivattaa vaatteet ulkona, eikä kuivurissa, kun sää sallii