Eikö polkupyörät olisi syytä luokitella taas ajoneuvoiksi kun sähköllä ne kulkevat niin kovaa?
Vielä 70-luvulla polkupyörät olivat ajoneuvoja ja niillä ajettiin autojen joukossa. 80-luvulla niistä sitten tuli kevyttä liikennettä ja pyöräily siirtyi jalankulkijoiden joukkoon, kun autoilun nopeus kasvoi ja katsottiin, että polkupyörät ovat liikennemuotona lähempänä jalankulkijoita kuin autoja.
Nykyään taas yhä isompi osa polkupyöristä kulkee sähköllä (eli paljon kovempaa kuin lihasvoimalla) ja lisäksi sähköpotkulaudat lasketaan myös polkupyöriksi. Tämä puolustaisi sitä, että polkupyöristä voisi olla järkevää tehdä taas ajoneuvoja eli siirtää ne autojen joukkoon. Autojen nopeus kaupungissa (yleensä 30 tai 40 km/h) on vain vähän korkeampi kuin sähköpolkupyörien ja sähköpotkulautojen 25 km/h. Aikuiset jalankulkijat taas kulkevat vain 5 km/h ja lapsen ja vanhukset vielä vähemmän.
Kommentit (18)
"Polkupyörä on ajoneuvo ja pyöräilijän on ajoneuvon kuljettaja."
Pitäisikö urheilijat sitten laskea polkupyöriksi kun ei heitä tavis pääse polkupyörällä pakoon?
Ap mene suoraan takaisin kouluun kulkematta lähtöruudun kautta.
Polkupyöriin rekisterikilvet, niin pääsee kyttäämään ylinopeuksia...
Pitäisi ainakin pakottaa jonkinlaiseen liikenne kouluun että oppisi liikennesäännöt sekä pitäisi alkaa verottaa kun nythän pyöräilijät hyväksikäyttävät autoilijoiden maksamia teitä
Vierailija kirjoitti:
"Polkupyörä on ajoneuvo ja pyöräilijän on ajoneuvon kuljettaja."
Ajoneuvo vaikka tuossa kuvassakin se ajaa kevyenliikenteenväylää? Eihän kukaan aja pyörällä autotietä.
Oot 100% pihalla.
99% "sähköpyöristä" on sähköavusteisia joissa avustus loppuu siinä 25:ssä.
Niillä ei tee mieli ajaa yli 25 koska se on raskasta.
Eli yli 25 ajavat EIVÄT ole sähköpyöriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Polkupyörä on ajoneuvo ja pyöräilijän on ajoneuvon kuljettaja."
Ajoneuvo vaikka tuossa kuvassakin se ajaa kevyenliikenteenväylää? Eihän kukaan aja pyörällä autotietä.
Myös mopo on ajoneuvo, vaikka silläkin saa paikoitellen ajaa kevyen liikenteen väylällä.
Ei ne sähköllä kulje yhtään sen kovempaa kuin ilmankaan, niitä vaan on kevyempi polkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Polkupyörä on ajoneuvo ja pyöräilijän on ajoneuvon kuljettaja."
Ajoneuvo vaikka tuossa kuvassakin se ajaa kevyenliikenteenväylää? Eihän kukaan aja pyörällä autotietä.
Myös mopo on ajoneuvo, vaikka silläkin saa paikoitellen ajaa kevyen liikenteen väylällä.
Pyörällä ajetaan joka paikassa kevyen liikenteen väylällä. Aika iso ero.
Ja koska pyörä on ajoneuvo, pyörillä ei ajeta rinnakkain kuten ei autoillakaan. Tiedoksi rinnakkainpyöräilijöille.
Viritetty sähköpyörä menee helpommin kytiltä ohi, jos ei ihan järjettömiä nopeuksia käytä, koska pitää testata paikan päällä ylinopeus ja ei ne sitä yleensä tee koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Polkupyörä on ajoneuvo ja pyöräilijän on ajoneuvon kuljettaja."
Ajoneuvo vaikka tuossa kuvassakin se ajaa kevyenliikenteenväylää? Eihän kukaan aja pyörällä autotietä.
Myös mopo on ajoneuvo, vaikka silläkin saa paikoitellen ajaa kevyen liikenteen väylällä.
Pyörällä ajetaan joka paikassa kevyen liikenteen väylällä. Aika iso ero.
Kevyen liikenteen väylä on nimeltään pyörätie. Kas kummaa, että pyörätiellä saa ajaa pyörällä. Mikäli pyörätietä ei ole, on pyöräilijän ajettava ajoradalla. Jalkakäytävällä ei saa pyöräillä, sillä polkupyörä on ajoneuvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Polkupyörä on ajoneuvo ja pyöräilijän on ajoneuvon kuljettaja."
Ajoneuvo vaikka tuossa kuvassakin se ajaa kevyenliikenteenväylää? Eihän kukaan aja pyörällä autotietä.
Myös mopo on ajoneuvo, vaikka silläkin saa paikoitellen ajaa kevyen liikenteen väylällä.
Pyörällä ajetaan joka paikassa kevyen liikenteen väylällä. Aika iso ero.
Kevyen liikenteen väylä on nimeltään pyörätie. Kas kummaa, että pyörätiellä saa ajaa pyörällä. Mikäli pyörätietä ei ole, on pyöräilijän ajettava ajoradalla. Jalkakäytävällä ei saa pyöräillä, sillä polkupyörä on ajoneuvo.
Pyörätie on eri asia kuin kevyen liikenteen väylä. Pyörätien kyltissä on pelkkä polkupyörän kuva. Käytännössä pyöräteitä ei juuri ole olemassa, väittäisin että suuri osa ihmisistä ei ole koskaan nähnyt pyörätien kylttiä luonnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Polkupyörä on ajoneuvo ja pyöräilijän on ajoneuvon kuljettaja."
Ajoneuvo vaikka tuossa kuvassakin se ajaa kevyenliikenteenväylää? Eihän kukaan aja pyörällä autotietä.
Myös mopo on ajoneuvo, vaikka silläkin saa paikoitellen ajaa kevyen liikenteen väylällä.
Pyörällä ajetaan joka paikassa kevyen liikenteen väylällä. Aika iso ero.
Kevyen liikenteen väylä on nimeltään pyörätie. Kas kummaa, että pyörätiellä saa ajaa pyörällä. Mikäli pyörätietä ei ole, on pyöräilijän ajettava ajoradalla. Jalkakäytävällä ei saa pyöräillä, sillä polkupyörä on ajoneuvo.
Pyörätie on eri asia kuin kevyen liikenteen väylä. Pyörätien kyltissä on pelkkä polkupyörän kuva. Käytännössä pyöräteitä ei juuri ole olemassa, väittäisin että suuri osa ihmisistä ei ole koskaan nähnyt pyörätien kylttiä luonnossa.
"Pyöräteitä, erityisesti jalkakäytävään yhdistettyjä pyöräteitä, kutsutaan toisinaan kevyen liikenteen väyliksi. Tieliikennelaki ei tällaista termiä tunne, ja sen määrittely mikä kaikki katsotaan kevyeksi liikenteeksi on sekavaa."
http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liikennes%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6t
Nehän on edelleen luokiteltu ajoneuvoiksi.