Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytystraumat, House of the Dragon

Kipa
25.08.2022 |

Törmäsin lehdessä juttuun, että House of the dragon on noussut nyt sosiaalisessa mediassa huonoon valoon, koska ensimmäinen jakso sisälsi niin väkivaltaisen synnytyskohtauksen ja tähän vielä päälle vastasyntyneen kuoleman. Tämä on nyt triggeröinyt monia ja he syyttävät sarjaa liiasta raakuudesta.
Olenko itse nyt jotenkin liian kyyninen, vai olisiko noiden ihmisten sitten parempi vain katsoa disneyn piirrettyjä jos noin helposti alkaa ahdistamaan? On tiedossa että George R. R. Martinin tuotokset sisältävät keskivertoa enemmän kuolemaa, verta ja seksiä, joten eikö se ole sitten katsojan vastuulla jos näitä tuijottaa. Näissä on kuitenkin ihan asianmukaiset varoitukset alussa.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli kyllä erityisen ahdistava kohtaus, että joku varoitus jakson alussa olisi kyllä ollut paikallaan.. Toki tiedossa GOTin raakuus yleisesti.

Vierailija
22/25 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan naiselle tuntuu olevan tärkeää, ettei näytä minkäänlaista heikkoutta mitä joku huutaminen synnytyksessäkin on, aivan kauheaa.

Ei huutaminen synnytyksessä ole heikkoa, pälli. Mutta se, että synnytykset esitetään audiovisuaalisessa viihteessä jatkuvasti kaoottisena tapahtumana, jossa synnyttäjä on täysin avuton ja vain huutaa suoraa huutoa, ei ensinnäkään vastaa totuudellista kuvaa synnytyksestä ja toisaalta on omiaan luomaan pelkotiloja synnyttämisestä. Harvahan pääsee oikeaa synnytystä todistamaan ennen kuin itse on siinä tilanteessa. 

Koetahan synnyttää keskiajalla ilman moderneja puudutuksia sun muita hienouksia, kyllä veikkaan että siinä on söoöt ähinät ja puhinat ja järjestys hommasta kaukana.

Mä oon synnyttänyt kahdesti ilman kivunlievitystä. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, miten tuo sinun viestisi liittyy lainkaan siihen, mitä kirjoitin.

Tuskin kaikilla on yhtä rautainen kipukynnys kun itselläsi, joten joku muu voi todellakin huutaa synnyttäessä joten en ymmärrä tätä vääntöä joka tästä nyt alkoi. Synnytyksessä voi tapahtua aivan mitä tahansa joten jos se pelottaa niin onneksi voi olla ihan synnyttämättäkin eikä kukaan pakota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan naiselle tuntuu olevan tärkeää, ettei näytä minkäänlaista heikkoutta mitä joku huutaminen synnytyksessäkin on, aivan kauheaa.

Ei huutaminen synnytyksessä ole heikkoa, pälli. Mutta se, että synnytykset esitetään audiovisuaalisessa viihteessä jatkuvasti kaoottisena tapahtumana, jossa synnyttäjä on täysin avuton ja vain huutaa suoraa huutoa, ei ensinnäkään vastaa totuudellista kuvaa synnytyksestä ja toisaalta on omiaan luomaan pelkotiloja synnyttämisestä. Harvahan pääsee oikeaa synnytystä todistamaan ennen kuin itse on siinä tilanteessa. 

Koetahan synnyttää keskiajalla ilman moderneja puudutuksia sun muita hienouksia, kyllä veikkaan että siinä on söoöt ähinät ja puhinat ja järjestys hommasta kaukana.

Mä oon synnyttänyt kahdesti ilman kivunlievitystä. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, miten tuo sinun viestisi liittyy lainkaan siihen, mitä kirjoitin.

Tuskin kaikilla on yhtä rautainen kipukynnys kun itselläsi, joten joku muu voi todellakin huutaa synnyttäessä joten en ymmärrä tätä vääntöä joka tästä nyt alkoi. Synnytyksessä voi tapahtua aivan mitä tahansa joten jos se pelottaa niin onneksi voi olla ihan synnyttämättäkin eikä kukaan pakota.

Huusin mäkin synnytyksessäni, ei tässä ole nyt siitä kyse! Vaan siitä, että elokuvien ja tv-sarjojen synnytykset noudattavat sitä samaa kaavaa. Niissä synnyttäjä ei toimi aktiivisesti, vaan vain huutaa suoraa huutoa ja on avuton. Synnytys esitetään aina niiden samojen kliseiden kautta. Jos kiinnität tulevaisuudessa synnytyskohtauksia katsoessasi näihin asioihin huomiota ja etenkin jos olet itse synnyttänyt, asia alkaa jossain vaiheessa häiritä. Vaikkapa nyt se yksityiskohta, että niin usein elokuvissa synnyttäjät huutavat ponnistaessaan. Sehän ei ole lainkaan hyvä yhdistelmä.

Sen jälkeen, kun olin itse synnyttänyt, leffojen synnytyskohtaukset alkoivat ärsyttää todella. Miksi synnyttäjän pitää olla aina passiivisessa kärsijän roolissa?

Vierailija
24/25 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiktokin naisvihaajien mielestä naisten pitää elehtiä miesten tavoin. Kotirouvuus nähdään heikkoutena. Raskaaksi tulo yhtenä luonnon katastrofina.

Vierailija
25/25 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kohtaus järkytti syvästi ja ihmettelen, jos tunne-elämältään terve ihminen pitää viihteenä.

Kelasin gotista ohi kaikki veriset kohdat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme