Lasten kalliit harrastukset - vertaillaan!
AP aloittaa. Teinin Cheer harrastus kisamatkoineen 3700 eur vuodessa. Sisältää yhdet kisat Euroopassa.
Antakaa palaa!
Kommentit (84)
"Valtteri Bottaksen nousu kartingradoilta ammattikuljettajaksi on kurittanut Rauno-isän kukkaroa reilulla 200 000 eurolla"
Suunnistuskoulu 100e/kesä, hiihtokoulu tai -kerho 170e/ talvikausi. Kahdet sukset ja monot (perinteinen ja vapaa tyyli) pitää ostaa joka vuosi, mutta onneksi ne kiertää ihan hyvin joten käytettyjä kyllä löytyy. Satasen luokkaa per setti.
Lapseni harrastaa lukemista ja kirjoittamista ja touhuaa/pelaa pihalla. Toivottavasti hän ei keksi haluta mitään muuta harrastusta, koska minulla ei ole varaa laittaa satoja euroja kuukaudessa harrastuksiin (1800 euron bruttopalkalla). Olen varmaan huono äiti, kun en voi tarjota parempaa lapsuutta lapsilleni.
Gaming.
Kone 12'000 euroa
Näytönohjaimet 3'000-5'000 euroa.
Itse pelit.
Vuodessa menee yli 10'000 euroa.
Mun vanhemmat laittoivat vuosien aikana omakotitalon verran rahaa mun harrastukseen, ratsastukseen nimittäin. Oli oma hevonen isossa kaupungissa täysihoidossa maneesitallilla, silloin jo karsinavuokra on kallis. Siihen päälle pari kertaa viikossa yksityistunti ja lisäksi kävin kerran viikossa vielä ratsastuskoulun tunnilla että oppisin ratsastamaan erilaisilla hevosilla. Lisäksi vielä hevosen ruoat, kengitykset, eläinlääkärit, madotukset, hevosen ja ratsastajan varusteet, kilpailumaksut... Olen nyt itse nuori aikuinen enkä ikimaailmassa pystyisi kustantamaan vastaavaa.
Tiedostan että olen ollut todella etuoikeutetussa asemassa ja onnekas. Ratsastusharrastuksesta on ollut hyötyä myös sen loppumisen jälkeen ja kaikki lapsuuden parhaat muistot liityy ehdottomasti jollain tavalla hevosiin. Hevosten kanssa toimiessa on oppinut mm. sen, että joskus tulee tilanteita joissa on pakko toimia vaikka pelottaa ja pysyä itse mahdollisimman rauhallisena vaikka hermostuttaisikin.
Opiskelua ja työntekoa ehdottomasti motivoi ajatus siitä, että haluan tulevaisuudessa pystyä tarjoamaan mahdolliselle tulevalle lapselle jos ei täysin samaa, niin ainakin jonkun toisen mielekkään harrastuksen hinnasta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Gaming.
Kone 12'000 euroa
Näytönohjaimet 3'000-5'000 euroa.
Itse pelit.
Vuodessa menee yli 10'000 euroa.
Tämä se on alkamassa meillä aivan kohta, kunhan saadaan kaikki kuntoon. On varmaan sellainen suo että siihen saa uppoamaan niin paljon kuin irtoaa. Kylmä hiki tulee jo ajatuksesta, mutta tuemme harrastusta silti (isällä sama harrastus, joten paha kieltääkään).
15v poika käy kaksi kertaa vikkossa ilmaisessa höntsäkoriksessa 2 tuntia kerrallaan. Uudet kengät ostin tälle syksylle 150 euroa. Lisäksi käy maksuttomalla kuntosalilla kerran, pari viikossa.
12v poika pelaa maksuttomassa sählyssä ja kesäisin ilmaisfutiksessa. Molemmat kaksi iltaa viikossa. Nappulakengät ostin, alle 100 eur. Sisäpelikengät taitaa periä veljeltä.
Tytön ratsastus maksaa perustunnilla 1700e/v ja siihen päälle yksityistunnit n.700ev
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä näitä pikkulasten harrastus pelejä, kun joka vklpu pitäs olla jossain päin Suomea potkimassa palloa tai lätkimässä kiekkoa. Hemmetin moista rahanmenoa ja ihan tyhjänpäiväistä touhua. Opettelisivat ensin pelaamaan ja kisoja vaikka muutoma vuoteen. Eikö Suomessa lapsi voi enää harrastaa huvikseen ilman että siihen työnnetään heti aikuisten kisamaailmaa.
Tätä olen minäkin kysellyt näiden kilpaharrastavien lasten vanhemmilta, että miksi eka-tokaluokkalaisten pitää matkustaa ympäri maata. Vastaus on aina, että minä en ymmärrä asiaa, ja tarvitaan oikean tasoisia vastustajia. En vieläkään ymmärrä.
Poika pelasi jalkapalloa ja joutui savustetuksi ulos joukkueesta, kun emme suostuneet viikottain ajeluttamaan häntä ympäri ämpäri matseihin. Ja ei, kyse ei ollut edustusjoukkueesta vaan pikkupoikien puulaakijengistä.
Svenskspråkiga barn har tydligen fel hobbyn och de uppfostras på fel sätt att begripa pegarnas värde i denna kedja med. Trots det är de framgångsrikare än de flesta andra i sin åldersklass. Hur går detta ihop?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pojan salibandy noin 5000 e, kausimaksu 3000e + vieraspelireissut
Pojan jalkapallo noin 4000 e
Mikä salibandyssä maksaa näin paljon? Olen kuvitellut, että se on joku randomhöntsälaji.
Samat asiat missä muissakin vastaavissa kustannukset syntyy. Valmentajien maksuista, kenttävuokrista, pelimatkoista jne.
Kyllä Pohjois-Suomessa saa sählyvalmennusta 70e/kausi. Pelimatkoille aikuiset maksaa itse jos haluavat tulla mukaan.
Avundsjuk? kirjoitti:
Svenskspråkiga barn har tydligen fel hobbyn och de uppfostras på fel sätt att begripa pegarnas värde i denna kedja med. Trots det är de framgångsrikare än de flesta andra i sin åldersklass. Hur går detta ihop?
Kyllä tähänkin ketjuun näköjään venäläisiä riitää.
Maksoin just kolmevuotiaan pianotunnit 150€/5 kertaa ja huokailin rahanmenoa.
Minun tulot 3150€/kk brutto, miehellä jotain 100 000€/ vuosi. Ei meillä todellakaan olisi intoa maksaa yhtään mitään kalliimpaa. Jos alkaisin pihistämään omista turhista menoista viimeisetkin pois, niin ehkä olisi 30-50€ laittaa kuussa extraa. Tämä pihistys pitää tehdä sitten, kun nuorimmainen aloittaa harrastaa.
Toisaalta emme myöskään ota velkaa menoihin, kuten autoihin, remontteihin tmv., vaan maksamme käteisellä. Asuntovelkaa omakotitalosta jäljellä vain puolet ja vuosi jo sitä maksettu.
Olispa kivaa, kun olisi lapsi jolla olisi intohimo johonkin harrastukseen. Omaa lasta ei ole koskaan oikein mikään harrastus kiinnostanut, etenkin urheilullinen harrastus. Mielelläni patsastelisin jossain jäähalleilla :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratsastus omalla hevosella (hevosen ostohintaa ei tässä huomioitu), tallipaikka + opettajan pitämät tunnit 7000e/v (ja asutaan "maalla", missä tallivuokrat vielä hyvinkin kohtuulliset), tuohon lisäksi hevosen lääkkeet, tarvikkeet+ ratsastajan tarvikkeet 1000-5000e/vuosi. Ihanan halpaa
Meillä myös tämä. Tallipaikka 450€/kk, + eläinlääkäri tarvittaessa + ratsastustunnit yksityisopettajalla joka tulee meidän tallille 35€/ tunti 2-3 kertaa kuussa + hevosen ja ratsastajan varusteet ja tietenkin hevosen ostohinta. En viitsi edes laskea paljonko siihen yhteensä menee, onneksi ollaan molemmat mehen kanssa hyvätuloisia
Miksi pitää olla oma hevonen?
Vierailija kirjoitti:
Sellaisten lajien kuin jalkapallo, jääkiekko, taitoluistelu tai voimistelu ei pitäisi olla mitenkään erityisen kalliita eivätkä ne sitä vielä 20-30v sitten olleetkaan.
20-30 vuodessa on vain toiminta muuttunut. Kun itse ala-asteella pelasin jalkapalloa, niin treenit oli pari kertaa viikossa keväästä syksyyn viereisellä hiekkakentällä. Nyt saman seuran futisjunnut treenaa joko tekonurmella tai kuplahallissa ympärivuotisesti. Meitä valmensi yhden pelaajan isä. Nyt joukkueilla on useita valmentajia, joilla ei pakosti ole omia lapsia valmennettavissa. Me pelasimme muita lähialueen kaupunginosajoukkueita vastaan, niin nyt on turnauksia jne. tuomassa kuluja.
Lapsilla tarjonta tuntuu suosituimmissa lajeissa keskittyvän ammatimaisempaan tekemiseen. Osan mielestä tämä on hyvä juttu, toiset kaipaavat sellaista lasten höntsäsarjaa, jossa voisi pelata fiiliksen mukaan.
Uinti SM-tasolla. Valmennusmaksu reilu 1000/v, ammattivalmentajat. Kisamatkat 350-400/reissu, näitä tulee vuodessa ehkä 3-5. Lisenssi ja vakuutus n. 80-100. Kisauikkarit 300-400/kpl. Leirit, jos kotimaassa, n. 500 ja ulkomailla 1500-2000. Jos sattuu parempi kausi, voi tulla kutsu maajoukkueeseen tai kisoihin ulkomaille, artisti maksaa. Uimareita kolme perheessä.
Meidän karateseuran osalta kustannusjako:
- 180 euroa puolen vuoden kaudesta. 40 euroa alennusta, jos toinen perheenjäsen seurassa.
- Karategi 50-100 euroa ja sama puku kestää vuosia, riippuen lapsen kasvusta.
- Vyö 10 euroa ja vyökoe 30-60 euroa. Alkuun pari vyökoetta vuodessa, sitten yksi vuodessa tai harvemmin
Näillä kustannuksilla voi käydä seuran treeneissä ainakun haluaa ja seuralla on vuoro. Ohjattua toimintaa ma-pe ja tasoryhmiä sillein, että 2-3 päivänä löytynee oman tasoinen ryhmä. Seurassa valmentajat ovat oto:na, eivätkä saa palkkaa. Tilat ovat kaupungilta vuokrattua koulun jumppasali tai liikuntapaikkojen budosaleja. Seuralla menee hieman rahaa treenivarusteisiin kuten iskutyynyihin.
Mikäli haluaa osallistua liiton järjestämille leireille, niin leirimaksu 100 euroa junnuilta -50%, jos samasta perheestä tulee toinenkin osallistuja. Kisamaksu olisi 25 euroa, mutta sitä ei yleensä veloiteta vaan kustannukset katetaan leirimaksujen kautta. Leirit ovat etelä-Suomessa, joten matkakulut sen mukaan.
Maajoukkuetason urheilijoille toki tulee maajoukkueentreenejä, arvokisoja jne. lisäkuluja.
SM-tason voimiselija (TeamGym)
Valmennusmaksut 170 €/kk
Leirejä pari vuodessa 300-400 €/leiri
Kisoja 3-4 vuodessa 200€ /kisat
Ulkomaankisat noin 2000€/kisat
Treenivaatteet saa urheilukaupoista (toppeja ja trikoita).
Kisapuku noin 150€, mutta ne kiertää lapsilta toisille tarvittaessa, uusia hankitaan ehkä joka 2. tai 3. vuosi.
Tämänon suhteellisen halpa harrastus moneen muuhun verrattuna. On kuiyenkin maajoukkuetason urheilija.
Meillä on lapset vielä pieniä, mutta kolmosluokkalaisella esikoisella partion jäsenmaksu 60e/v ja parkour n. 300e/v.
Ekaluokkalaisella noiden edellä mainittujen lisäksi salibandy jotain 400e/v.
En tainnut ainakaan vielä voittaa kisaa.