Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sähkönsäästö keittiössä

Vierailija
25.08.2022 |

Tiedän, että kun sähköuunin kerran lämmittää, niin siinä kannattaa valmistaa useampi ruoka kerralla. Eli esim paistaa leipää ja loppulämmölle pataruoka hautumaan.

Mutta entä hella? Jos nyt käytän kahta levyä hellasta, toisella keitän perunat tai pastan ja toisella teen samaan aikaan kastikkeen, niin olisiko järkevämpää tehdä ne yhdellä levyllä peräjälkeen?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, paista pellillinen korvapuusteja ja myy ne pussiessa pihakirppiksellä. Saamasi tulot ovat suuremmat, kuin raha, jonka säästät kiettiössä sähkönsäästöllä.

Kiitos vinkistä, mutta rahasta ei varsinaisesti ole pulaa. Olen 55v ja taloudellisesti riippumaton ja työelämästä jo poistunut, eli minulla olisi aikaa valmistaa ruoka yhdellä keittolevyllä mikäli se olisi hyvä juttu yhteiskunnalle.

Toki ymmärrän että ruuhkavuosien uraohjusäideillä ei ole aikaa edes miettiä tuollaista ja ajatuskin on naurettava.

Ja jollekin sähkölämmityksestä kitisijälle tiedoksi, meillä on maalämpö joka toki sekin vie vähän sähköä. Talvella tuleekin lämmitettyä paljon takkaa kun nyt tuota aikaa on.

Vierailija
22/43 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä löyhyttele turhaan jääkaapin ja pakastimen ovia auki vaan toimi ripeästi.

Pakastin kannattaa myös sulattaa, jos sinne kertynyt jäätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika isoja eroja on kyllä ihan sähkölämmittäjienkin sähkönkulutuksessa. Toisilla ei kulu paljoakaan enempää kuin mulla kerrostalossa ja yhdellä on reilusti vähemmän kuin mulla kerrostalossa, mikä on jo sen tason saavutus että hattua pitää oikein nostaa. Kumma juttu miten heillä se säästö onnistuu, kun joillain ei onnistu sitten niin millään. 

Vierailija
24/43 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika isoja eroja on kyllä ihan sähkölämmittäjienkin sähkönkulutuksessa. Toisilla ei kulu paljoakaan enempää kuin mulla kerrostalossa ja yhdellä on reilusti vähemmän kuin mulla kerrostalossa, mikä on jo sen tason saavutus että hattua pitää oikein nostaa. Kumma juttu miten heillä se säästö onnistuu, kun joillain ei onnistu sitten niin millään. 

Niin ja mullakin on alle keskimääräisen yksiöasujan sähkönkulutus.

Vierailija
25/43 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi teitä matemaatikkoja! Jos jokainen suomalainen säästää yhden (1) euron vuodessa, niin se tekee kokonaisuudessa viisi ja puoli miljoonaa (5 500 000) vuodessa. Ainakaan minulle se ei ole enää mikään pikkuraha!

Plus energiansäästö ympäristön kannalta ja nykyisessä kriisissä sähkönjakelun tasaisuuden kannalta. Mutta ei, kun minä-minä-minä tässä sähkölämmittäjänä en säästä, vaikka kulutus on suurempi kuin keskimääräisellä sähkölämmittäjällä, koska minulla on iso talo ja oikeus pitää joka huoneessa kalsarikeliä ja käyttää kaikkia laitteita, ottaa pitkiä suihkuja, käytellä saunaa joka päivä ja muutenkin törsätä luonnovaroja, mutta valtion pitäisi maksaa tästä hyvitystä.

Turhaa hekumoit. Harva sähkölämmittäjä on noin leväperäinen kuluttaja. Suurinta osaa vi-tut-taa se että on tähänkin asti elänyt sähkön suhteen ekologisesti, säästeliäästi ja turhuuksia välttäen, nyt kuvitellaan että meillä on vieläkin varaa kiristää kulutuksesta maksimoimalla kurjuutta ja jopa aiheuttamalla vahinkoa kiinteistöille.

Kuvitteletteko ettei teidän muidenkin kynsille lyödä, aurinkopaneelikansa saa tuta pian aurinkoveron, öljyn ja puun polttajat julistetaan rikollisiksi ja teloitetaan ympäristöterroristeina.

Vierailija
26/43 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku alapeukuttaa vinkkejä aivan raivona. :D On varmaan tuolla sähkölämmittäjäketjussa itkemässä miten ei voi säästää sähkössä mitenkään, miksi hallitus ei auta kun kymppitonnien sähkölaskut on kaatumassa niskaan. Sama varmaan myös ensi talvena ulvoo kun on kierrätettyjä sähkökatkoja ja hän niistä sitten erityisesti mielestään kärsii. Ja niitähän tulee jos kansa ei vähennä sähkönkulutustaan. 

Se puuro ja velli...

Keittiön sähkönsäästöllä ei ole mitään merkitystä jos asunto lämpiää sähköllä. Ihan eri dekadeilla ollaan.

Mua hämmentää miksi nää tosi pätevät sähköasiantuntijat on kuitenkin laitattaneet taloihinsa lämmitysjärjestelmän kun näemmä saman asian ajais vaikka tautotta päällä oleva liesi ja pesukone, kun ne on yhtäkkiä tuollaisessa talossa aivan nollakulutushärveleitä. Elektroniikkaa nurkkiin vaan niin maan perkuleesti niin ois halpaa lämmittää sitä taloa?

Ja tosiaan muissakin lämmitysmuodoissa tietysti hyötyy laitteiden tuottamasta hukkalämmöstä, mutta ei kukaan silti kaikkia vimpaimia pidä päällä sillä perusteella että jee, sit säästyy öljyä, nyt ei maksa näiden käyttö mitään. 

Vierailija
27/43 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi teitä matemaatikkoja! Jos jokainen suomalainen säästää yhden (1) euron vuodessa, niin se tekee kokonaisuudessa viisi ja puoli miljoonaa (5 500 000) vuodessa. Ainakaan minulle se ei ole enää mikään pikkuraha!

Plus energiansäästö ympäristön kannalta ja nykyisessä kriisissä sähkönjakelun tasaisuuden kannalta. Mutta ei, kun minä-minä-minä tässä sähkölämmittäjänä en säästä, vaikka kulutus on suurempi kuin keskimääräisellä sähkölämmittäjällä, koska minulla on iso talo ja oikeus pitää joka huoneessa kalsarikeliä ja käyttää kaikkia laitteita, ottaa pitkiä suihkuja, käytellä saunaa joka päivä ja muutenkin törsätä luonnovaroja, mutta valtion pitäisi maksaa tästä hyvitystä.

Turhaa hekumoit. Harva sähkölämmittäjä on noin leväperäinen kuluttaja. Suurinta osaa vi-tut-taa se että on tähänkin asti elänyt sähkön suhteen ekologisesti, säästeliäästi ja turhuuksia välttäen, nyt kuvitellaan että meillä on vieläkin varaa kiristää kulutuksesta maksimoimalla kurjuutta ja jopa aiheuttamalla vahinkoa kiinteistöille.

Kuvitteletteko ettei teidän muidenkin kynsille lyödä, aurinkopaneelikansa saa tuta pian aurinkoveron, öljyn ja puun polttajat julistetaan rikollisiksi ja teloitetaan ympäristöterroristeina.

Palstalla on ollut näitä kun on selittäneet miten ei voi vähentää jättimäisestä kulutuksestaan. Tiedän varsin hyvin että moni osaa elää fiksustikin sen sähkölämpönsä kanssa ja on elänyt jo ennen kriisiä. Ei oo heiltä kuulunut ulvontaa siitä miten kamalaa on pitää osa huoneista viileenä pakkaskauden, vaan on itsestäänselvää että jos on ylimääräisiä huoneita, niin ei niitä pidetä lämpimänä koko vuotta. 

Vierailija
28/43 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Airfryer ja crockpot säästävät molemmat sähköä uuniin verrattuna.

Vierailija
29/43 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alan epäillä että tää, joka koko ajan vastustaa kaikkea sähkön säästöä, vaan haluaa ajaa maan sähkökatkoihin. 

Vierailija
30/43 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon pohtinut tota crockpotia, mutta en oikein hahmota mitä ruokia siinä voi tehdä. 

Vierailija
31/43 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon pohtinut tota crockpotia, mutta en oikein hahmota mitä ruokia siinä voi tehdä. 

Airfryeristä en tajua mitään. Onko se niin kuin kiertoilmauuni, mutta pienempi?

Vierailija
32/43 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi. Perunoille ei liikaa vettä, vaan sen verran että kypsyvät, kannet kattiloiden päälle, ei pidetä vettä turhaan kiehumassa. Ruoat kannattaa jäähdyttää kunnolla ennen jääkaappiin laittoa. PIenempiin rasioihin jakaminen nopeuttaa jäähtymistä, samoin tietysti kylmä vesihaude, tai talvella ulos vienti. 

Jääkaapin kulutusta voi vähentää pitämällä huolen ettei kylmäketju katkea. Kauppasta siis tuotteet mahdollisimman viileinä kotiin, niin jääkaapin ei tarvitse niin paljoa jäähdyttää niitä. Toki myös elintarvikkeiden käyttöaika pitenee. Samoin kannattaa miettiä miten niitä ottaa sieltä pois. Ei kannata ladata aina kaikkia ruokia pöytää pällisteltäväksi ja sitten nostella lämpimät ruoat takaisin kaappiin, vaan esim. leivän voi tehdä rivakasti ja pistää tarvikkeet takaisin kylmään. Jääkaapin ovia ei myöskään pitäisi pitää turhaan auki. Talvella voi laittaa suolavettä pakasterasiaan ja ulos pakastumaan. Tämän kun laittaa jääkaappiin, se viilentää sitä sulaessaan aivan ilmaiseksi. 

Voi myös pohtia täytyykö kaikkia ruokia keitellä aivan niin pitkään, vai voisiko ne jättää jälkilämmölle hautumaan. Ennen aikaan oli heinälaatikko, sitten tuli aromipesä, mutta kylmälaukkukin käy ihan hyvin. Kiehauttaa vaikka ne potut ja siirtää sitten eristettyyn paikkaan hautumaan. Aikaa menee enemmän, mutta energiaa säästyy. Tiedän joidenkin käärivän kattiloitaan esim. huopiin haduttelutarkoituksessa. 

Munien keittämiseen ei tarvitse koko munan olla veden alla, vaan vähempikin käy. 

Vedenkeittimessä kannattaa keittää vain se määrä vettä kerrallaan minkä tarvitsee. Kahvinkeitintä ei kannata jättää pitkäksi aikaa päälle, vaan siirtää kahvi vaikka termariin. Kerralla voi myös keittää isomman satsin että saa aamukahvin ja päiväkahvin siitä termaristaan. 

Järkevämpää on kiehauttaa munat ja kun ne alkavat kiehua, laittaa hella heti pois päältä. Kansi kiinni. Munia ei tarvitse keittää 10 minuuttia, ne kypsyvät siinä kuumassa vedessäkin.

Vierailija
33/43 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liity keittiöön, mutta olen koko kesän ajan ladannut kännykän ja tabletin aurinkokennolaturilla. Säästö on taas varmaan minimaalinen ja on turhaa näpertelyä ym, mutta mulla on aikaa näperrellä. On oikeasti hyvä laite, toimii myös pilvisellä säällä. Sain sen liikelahjaksi ulkomaiselta tavarantoimittajalta silloin kun olin vielä työelämässä joten en tiedä mistä vastaavia saa. Olisi hyvä myös preppereille.

Vierailija
34/43 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Airfryeristä en tajua mitään. Onko se niin kuin kiertoilmauuni, mutta pienempi?

Kyllä, kuin kiertoilmauuni. Mulla ei ole sellaista, joten hankin korvaavaksi, eipä ole tullut tavan uunia lämmitettyä enää.

Crockpotissa voi tehdä kaikkea pitkään haudutettavaa, patoja, paisteja, puuroja, keittoja (hernariin loistokampe!), oikeastaan kaikkea muuta paitsi kalaa. Erityisen hyvä se on halvoille/luisille ruhonosille (kassler, hännät, kyljet), rasva sulaa. Omani maksoi 29 euroa ja on ollut nyt kolme vuotta kovalla käytöllä.

Vierailija
35/43 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaiken sen sähkön tarvitsen mistä maksan. Mekin hetken miettiin luovutaanko autotallin lämmöstä ja porealtaasta. Päätettiin ettei. Makuuhuoneissa ei ole enää vuosiin ollut lämmitystä päällä. Asutussa talossa huoneet kyllä varastavat esim takasta saatavan lämmön. Tämä kaikki on kovin uutta ihmisille ja se ovat paniikissa miten kaikki romahtaa kun joka huone ei hohkaa 26 asteen lämpöä 24/7. Ja se lämminkäyttövesi, huoh. Ihmiset oikeasti pesee jotain maito-ja jogurttipurkkeja ja hinkaa itseään lämpimässä suihkussa monta kertaa päivässä.

Vierailija
36/43 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo puurro ja velli oli asiaa.

Pääsääntöisesti sähkön säästö tuottaa vitutusta.

Ja jatkuva öyhötys ja syyllistäminen tuottaa kielteisen lopputuloksen.

Tavistolloilla ei useinmiten ole käsitystä asioista missä säästö onjärkevää, eli hyöty ylittää vitutuksen.

Paleleminen on ehkä tehokkain energiansäästömuoto. Mutta se pitää tehdä kovilla pakkasella. Keväällä, kesällä ja syksyllä säästö on olematon vitutukseen verrattuna, rakennuksetkin homehtuvat.

Lämpimän veden käyttö on toinen todellinen kulutuskohde.

Esim. keittiönäpertelyssä hyöty on +-0 vitutukseen verrattuna.

Vierailija
37/43 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Airfryer säästää hintansa sähkössä jo 20 vuodessa kiertoilmauuniin verrattuna ;-)

Vierailija
38/43 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunoitakaan ei tarvitse keittää. Kiehauttaa vaan perunat vedessä ja levy pois päältä.

Perhepäivähoitajien kikka. Lasten kanssa ulos ja takaisin tullessa on potut kypsiä.

Itse tein näin kun perunoita meni enemmän. Ehti käydä kaupassa tai ulkoilemassa sillä aikaa kun

ne potut kypsyivät. Nykyään kypsennän mikrossa.

Valurautalevyt liedessä.

Vierailija
39/43 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Airfryer säästää hintansa sähkössä jo 20 vuodessa kiertoilmauuniin verrattuna ;-)

Arvasin että joku välkky keksii tämän. Mulla sattui af olemaan jo ennen kriisiä. Hyöty tulee niille, jotka murehtivat kannattaako näitä käyttää. Ei tarvitse potea huonoa omaatuntoa.

Vierailija
40/43 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo puurro ja velli oli asiaa.

Pääsääntöisesti sähkön säästö tuottaa vitutusta.

Ja jatkuva öyhötys ja syyllistäminen tuottaa kielteisen lopputuloksen.

Tavistolloilla ei useinmiten ole käsitystä asioista missä säästö onjärkevää, eli hyöty ylittää vitutuksen.

Paleleminen on ehkä tehokkain energiansäästömuoto. Mutta se pitää tehdä kovilla pakkasella. Keväällä, kesällä ja syksyllä säästö on olematon vitutukseen verrattuna, rakennuksetkin homehtuvat.

Lämpimän veden käyttö on toinen todellinen kulutuskohde.

Esim. keittiönäpertelyssä hyöty on +-0 vitutukseen verrattuna.

Jos sinua vituttaa, älä säästä äläkä lue näitä keskusteluja. On myös olemassa ihmisiä joita ei vituta ja joilla on aikaa ja haluja näperrellä.