Mikä menee pieleen ? Vaatteiden ostelu
Olen alkanut kirjaamaan vaateostoni. Vuonna 2021 ostin 43 vaatetta tai kenkäparia. Tänä vuonna saldo on jo 28 ja vielä on vuotta jäljellä...Nippu sukkia on yksi vaate. Samoin käsineet jne.
Piti niin vähentää ostelua mutta samassa jamassa ollaan !
Huomasn ostavani vaatteita
-kun on hyvä tarjous
-matkamuistoiksi reissuilta
-kun ollaan shoppailemassa tyttöjen kesken
-varakappaleiksi ! Esim hyviä lenkkareita löytyy kolmet
-olen kokoa 44 joten jos tähän massaan löytyy esim kiva mekko niin ostan varmasti.
Kirppareilta en osta. Raha ei ole ongelma. Yritän ostaa kuitenkin harkiten ja käytän vaatteita pitkään niistä nauttien. Jos poistan vaatteita, myyn Torissa tai lahjoitan hyväntekeväisyyteen; roskiin ei mene kuin loppuun käytetyt kengät.
Olen toivoton ja haluan muuttua tässä. Luulin että tuo kirjaus auttaisi ja toki auttoikin eli määrä löi silmille ja huomaan ostavani esim alusvaatteita ihan liikaa. Onko mulla kohtalotoveria täällä ? Halpaa kertakäyttökulttuuria en harrasta. Määrä on se ongelma..ja minä.
Kommentit (39)
Onko taustalla jokin muu ongelma ? On hyvä havahtua miettimään mikä
Itse ostan aika maltillisesti vaatteita, tosin tarvitsen moneen käyttötarkoitukseen. On 3 erilaista harrastusta, jotka vaativat omanlaisen vaatetuksen. Kotivaatteet, juhlavaatteet, harrastusvaatteet, kyläilyvaatteet, samoin kenkätarve kaikkiin näihin tarkoituksiin. Ostan sellaisia, joita voi vuosia käyttää. Harrastuksessa voi kulua 2 kenkäparia vuodessa, muita käytän todellakin vuosia. Ostan laatumerkkeja kengistä
Mielestäni luettelemistasi syistä neljä ensimmäistä ovat turhia ja voisit lopettaa ne.
-kun on hyvä tarjous
-matkamuistoiksi reissuilta
-kun ollaan shoppailemassa tyttöjen kesken
-varakappaleiksi ! Esim hyviä lenkkareita löytyy kolmet
-olen kokoa 44 joten jos tähän massaan löytyy esim kiva mekko niin ostan varmasti.
Viidennestä olen samaa mieltä eli jos löytyy itselle absoluuttisen sopiva ja istuva vaate niin kyllä se kannattaa ostaa.
Sitten aloin miettiä miten joudutkaan noin usein vaatekauppojen läheisyyteen ellet mene varta vasten shoppailemaan? Huomaan itse käyväni vain ruokakaupoissa, enkä edes muista milloin olisin käynyt vaatekaupassa. No saahan vaatteita tietysti marketeistakin.
Niin siis mikä tässä on ongelma, jos kerran rahaa on ja ostat vain laatua? Joku sinun kuvittelemasi numero, joka on tai ei ole ok että kuinka paljon vaatetta voi ostaa? Kuulostat yksinkertaiselta ja tämä muutenkin kuullostaa ihan provolta ei yksikään täysjärkinen aikuinen shoppaile tyttöjen kanssa.
Mikä logiikka varakappaleissa on? Tuskin lenkkarit kaupasta loppuu.
Kannattaa tutkia mikä syy sjoppailun takana on. Täytätkö yksinäisyyttä, ostatko mielialan takia. Itsellä on ongelma mielialashoppailu, elämä on todella rankkaa viime vuodet ja ainoa mistä olen saanut hyvää mieltä edes hetkeksi on ollut vaatteiden ostelu.
Parhaiten minulle toimii kun ei vaan mene kauppoihin. Ja poistaa nettikauppojen sovellukset puhelimesta.
Vaatteita tulee ostettua, kun kiertelee kaupoissa. Älä siis mene ja altista itseäsi ostoksille
Vierailija kirjoitti:
Mikä logiikka varakappaleissa on? Tuskin lenkkarit kaupasta loppuu.
Kannattaa tutkia mikä syy sjoppailun takana on. Täytätkö yksinäisyyttä, ostatko mielialan takia. Itsellä on ongelma mielialashoppailu, elämä on todella rankkaa viime vuodet ja ainoa mistä olen saanut hyvää mieltä edes hetkeksi on ollut vaatteiden ostelu.
Parhaiten minulle toimii kun ei vaan mene kauppoihin. Ja poistaa nettikauppojen sovellukset puhelimesta.
Kiitos. Tässä varmasti ongelman juurisyitä. Ostan varsinkin kun ollaan porukalla liikkeellä. Seurueemme on myös sellainen että innostamme toisiamme hankintoihin. Viimeksi ostin neuletakin mitä en oikeestaan olisi tarvinnut mutta kun ystävät ympärillä huokailee että iiiiiihana on niin tarttuu fiilis itseenikin. Luulen kai että kaikkea pitää olla paljon. Rintaliivejä on esim 10 paria jne..ja totta sekin että ei ne maailmasta lopu vaikka en niitä kotiin jemmaakaan. Uusia tarjouksia tulee aina.
Nyt syksyksi hankin vain yhden puseron josta olen haaveillut kuukausia. Kallis, mutta sopii tyyliini ja tykkään.
Tämä on asia jonka eteen pitää nyt tehdä töitä ja ennen kaikkea muistuttaa itseäni että kaikkea on
Ap
Kun jokaista hankkimaansa vaatetta käyttää, se ei ole addiktio. Varsinkin ettei elä yli varojensa.
Varakappaleiden osto nyt ainakin on mitä suurinta typeryyttä.
Nyt kun on syksy, lähtekää ystävien kanssa marjastamaan tai sienestämään.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun on syksy, lähtekää ystävien kanssa marjastamaan tai sienestämään.
Näin on tehtykin 😀
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kun jokaista hankkimaansa vaatetta käyttää, se ei ole addiktio. Varsinkin ettei elä yli varojensa.
Addiktin puolisona ja addiktioista jonkin verran lukeneena sanoisin, että p*skapuhetta.
Elämäsi on tylsää eikä siinä ole tarpeeksi muuta sisältöä niin yrität hakea merkityksiä shoppailemalla.
Mulla oli vaihe jolloin ostin ihan liikaa vain mielen virkistykseksi ja lopulta tajusin ettei siitä enää edes tullut hyvä olo. Pidin paussia noin puoli vuotta ja sen jälkeen ostan jos löytyy sopiva, mutta en enää yritä väkisin löytää jolloin niitä harhaostoja tulee.
Nykyisin mulle jopa riittää se, kun pääsen kaupassa sovittamaan ja pohdin tarvitsenko todella ja jos en, vaate jää kauppaan. Eli selkäranka on löytynyt.
No miksi pitäisi lopettaa ostot, vaatteet kuluu
Kyllä Minä ostan jos tarvitsen
Välillä otan käyttöön vanhoja ostoksia, katsoin just yhtä paitaa että siitä tulee mun syksyyn työvaate
Tee ostolakko vain joidenkin vaatekappaleiden kohdalla. Esim. en osta yksiäkään rintsikoita ennen kuin vanhat ovat kuluneet loppuun. Sama juttu sukissa. Toimi minulla alushousujen kanssa.
Mekkoja riittää 2-3 kpl kun on kestäviä ja hyvin istuvia
Osta vain täydellisiä ja heitä ihan hyvät pois
Tunnistan tuon, että kavereitten innostamana tulee herkemmin ostettua. Ja kun löytyy just hyvä, tai on tarjouksessa. Pitää vaan yrittää muistaa että tarjouksia tulee aina uusia ja pysyä vaan poissa vaatekaupoista, niin ostokset vähenee kuin itsekseen. Ja harkinta! Ei heräteostoksia vaan antaa hautua seuraavaan päivään. Tämä toimii varsinkin nettiostoksissa hyvin, minulla on tapana kasata tavaraa ostoskoriin ja sitten jäädä miettimään, useimmiten ei tule sitten tilattua. Samaa voi yrittää toteuttaa kaupoilla. Jos se tuote onkin ehtinyt jo mennä niin ei se yleensä edes harmita kovin kauaa, uusia löytyy aina.
Sukkia ja alushousuja en edes laske ja ostan aina monet kerralla Kuten myös teepaitoja ja toppeja
Yritä tehdä niin, että ostat uusia vaatteita vain tiettyinä aikoina vuodessa. Esim. joulun ja juhannuksen jälkeiset alet. Näin minä teen ja silloinkin ostan vain tarpeeseen.
No eipä ole tuollaista ongelmaa. Tänä vuonna olen ostanut yhden t-paidan itselleni, ja loppuvuonna pitäisi ostaa vielä jotkut siistit housut.
Kalsarit ompelen itse, sukkina käytän itsekudottuja villasukkia, jos kesällä on pakko, niin käytän noin 10v sitten ostettuja puuvillasukkia, niitä on kaksi paria, joista ei ole elastaani kuoleentunut.
Ensi kesänä joudun ostamaan uudet sandaalit, vanhat on noin 8v sitten ostettu. Talvitakin ostin kolme vuotta sitten kolmellakympillä-