Mikä menee pieleen ? Vaatteiden ostelu
Olen alkanut kirjaamaan vaateostoni. Vuonna 2021 ostin 43 vaatetta tai kenkäparia. Tänä vuonna saldo on jo 28 ja vielä on vuotta jäljellä...Nippu sukkia on yksi vaate. Samoin käsineet jne.
Piti niin vähentää ostelua mutta samassa jamassa ollaan !
Huomasn ostavani vaatteita
-kun on hyvä tarjous
-matkamuistoiksi reissuilta
-kun ollaan shoppailemassa tyttöjen kesken
-varakappaleiksi ! Esim hyviä lenkkareita löytyy kolmet
-olen kokoa 44 joten jos tähän massaan löytyy esim kiva mekko niin ostan varmasti.
Kirppareilta en osta. Raha ei ole ongelma. Yritän ostaa kuitenkin harkiten ja käytän vaatteita pitkään niistä nauttien. Jos poistan vaatteita, myyn Torissa tai lahjoitan hyväntekeväisyyteen; roskiin ei mene kuin loppuun käytetyt kengät.
Olen toivoton ja haluan muuttua tässä. Luulin että tuo kirjaus auttaisi ja toki auttoikin eli määrä löi silmille ja huomaan ostavani esim alusvaatteita ihan liikaa. Onko mulla kohtalotoveria täällä ? Halpaa kertakäyttökulttuuria en harrasta. Määrä on se ongelma..ja minä.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Yritä tehdä niin, että ostat uusia vaatteita vain tiettyinä aikoina vuodessa. Esim. joulun ja juhannuksen jälkeiset alet. Näin minä teen ja silloinkin ostan vain tarpeeseen.
Yritä harkita ostoksiasi tarvitsetko vai haluatko. Pitäisi vähetä ostamiset, jos vaadit itseltäsi rajan, että tarvitset.
Tuohon tyttöjen kanssa turhaan ostamiseen perustuu kaikki tupperit, dermosilit ja muut. Kiva tunnelma yhdessä hömpötellä, eikä järjen ääni häiritse kikattaessa. Kun on yksin voi hyvinkin huomata tehneensä harkitsemattomia hankintoja, kun oli niin riehakas fiilis. Eikä nämä ole moitteita, ihan itse koettua.
Siinähän sulla tuli jo ne syyt. Sen jälkeen lopetat näiden mielitekojen noudattamista.
Mahdatkohan käyttää niitä matkamuistoja? Moni matkamuisto näyttää paremmalta siellä kaltaistensa kanssa, esim. joku kirjailtu paita. Kotona se on muukalainen.
Jos kyseessä on jotain henkkamaukkamatkamuistoja, jätä yksinkertaisesti ostamatta. Saat ne Suomestakin.
Kenkiä on hyvä olla useita, joten jos säännöllisesti käytät kaksia lenkkareita, se on vaan hyvä. Kolmannet on liikaa. Samoin, jos ne varalenkkarit ovat vain kaapissa odottamassa.
Kavereiden kanssa pitää vaan lopettaa ostamasta ja innostumasta. Nauti siitä fiiliksestä "on kyllä ihana neule" mutta jätä se kauppaan silti. Se sama fiilis ei tule sulle enää, kun neule pitäisi laittaa päälle.
Raha ei ole ongelma, etkä osta edes paljoa vaatteita? En ymmärrä.
En ostele paljoa, vain tarpeeseen. Mutta tuota varakappaletta harrastan minäkin; vasta löysin hyvät farkut ja ostin kahdet. On niin hirveä työ löytää juurikin farkkuja kun sovittaminen on yhtä tuskaa. Nyt pärjään seuraavat 10 vuotta. Euroopassa tehdyt vielä, vähän omaatuntoa kevensi.
Voin kyllä kuvitella mitä tekee kavereiden shoppailureissulle kun yksi sanoo että joo ihana on mutta en nyt osta kun en tarvitse yhtään enempää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä logiikka varakappaleissa on? Tuskin lenkkarit kaupasta loppuu.
Kannattaa tutkia mikä syy sjoppailun takana on. Täytätkö yksinäisyyttä, ostatko mielialan takia. Itsellä on ongelma mielialashoppailu, elämä on todella rankkaa viime vuodet ja ainoa mistä olen saanut hyvää mieltä edes hetkeksi on ollut vaatteiden ostelu.
Parhaiten minulle toimii kun ei vaan mene kauppoihin. Ja poistaa nettikauppojen sovellukset puhelimesta.
Kiitos. Tässä varmasti ongelman juurisyitä. Ostan varsinkin kun ollaan porukalla liikkeellä. Seurueemme on myös sellainen että innostamme toisiamme hankintoihin. Viimeksi ostin neuletakin mitä en oikeestaan olisi tarvinnut mutta kun ystävät ympärillä huokailee että iiiiiihana on niin tarttuu fiilis itseenikin. Luulen kai että kaikkea pitää olla paljon. Rintaliivejä on esim 10 paria jne..ja totta sekin että ei ne maailmasta lopu vaikka en niitä kotiin jemmaakaan. Uusia tarjouksia tulee aina.
Nyt syksyksi hankin vain yhden puseron josta olen haaveillut kuukausia. Kallis, mutta sopii tyyliini ja tykkään.
Tämä on asia jonka eteen pitää nyt tehdä töitä ja ennen kaikkea muistuttaa itseäni että kaikkea on
Ap
Olet ihan amatööri noiden liivien kanssa, mulla on varmaan neljätkymmenet😄
Tosin suurin osa väärää kokoa ja ei käytössä😔 En oikein tiedä mitä tekisin noille muutaman kerran käytetyille liiveille joten pyörivät laatikossa tyhjän panttina. Jotkut pervot varmaan maksaisi hyvät rahat käytetyistä alusvaatteista.
Älä ainakaan sovi shoppailureissuja tyttöjen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritä tehdä niin, että ostat uusia vaatteita vain tiettyinä aikoina vuodessa. Esim. joulun ja juhannuksen jälkeiset alet. Näin minä teen ja silloinkin ostan vain tarpeeseen.
Yritä harkita ostoksiasi tarvitsetko vai haluatko. Pitäisi vähetä ostamiset, jos vaadit itseltäsi rajan, että tarvitset.
Tuohon tyttöjen kanssa turhaan ostamiseen perustuu kaikki tupperit, dermosilit ja muut. Kiva tunnelma yhdessä hömpötellä, eikä järjen ääni häiritse kikattaessa. Kun on yksin voi hyvinkin huomata tehneensä harkitsemattomia hankintoja, kun oli niin riehakas fiilis. Eikä nämä ole moitteita, ihan itse koettua.
Tarpeeseen on tulleet. :) Minulla on puhelimen muistiossa lista mitä vaatteita/kenkiä pitäisi seuraavaksi hankkia. Esimerkiksi jos kaikissa topeissa alkaa olemaan reikiä (kissat kynsineet) tai tietyistä kengistä alkaa pohja irtoamaan. Roskiin heitän vain rikkinäiset ja lahjoitukseen liian isoiksi jääneet vaatteet, kun olen laihtunut. Ja tuo alennuksesta ostaminen on siinäkin mielessä hauskaa, että siitä tulee ikään kuin aarrejahtia. Kun sitten löytää juuri sopivan vaatekappaleen/kengät joita on tarvinnut, tulee voittajafiilis! :D Varastoon en osta, koska vaatekoko saattaa muuttua tai jopa kengänkoko.
Mä ostan myös paljon vaatteita ja kenkiä, vaikka en kaupoissa käykään. Selailen nettiä ja pistän ostoskoriin, kun näen jotain kivaa, ja varsinkin jos se on alessa. Siivosin just vaatehuoneen ja heitin pois neljä jätesäkillistä vaatteita, osa käyttämättömiä hutiostoksia. Tiedän, että olen addikti, mutta minkäs teet 🤷
Menen mieluiten yksin ostoksille
En osta alen vuoksi mitään
En osta mitään jossa on jokin kohta joka ei toimi
Mietin Onko tämä vaate sellainen jota rakastaisin
Vierailija kirjoitti:
Voin kyllä kuvitella mitä tekee kavereiden shoppailureissulle kun yksi sanoo että joo ihana on mutta en nyt osta kun en tarvitse yhtään enempää...
No kerropa mitä? Mun mielestä saattavat pysähtyä miettimään, että juu, en minäkään tarvitse, enkä osta. Ihan hyvin voi käydä shoppailemassa ja näpeltämässä ja todeta, ettei kaikkea näkemäänsä tarvitse eikä ole tarkoituskaan ostaa.
Minä pidän joka toinen vuosi Älä osta mitään -vuoden. Tietysti ostan ruokaa ja muuta sellaista mutta en vaatteita, kenkiä, sisustustavaroita ym. Minulla on kuitenkin varasatanen, jolla ostan esim. joulu- ja synttärilahjat lapsille. Suvun kesken on jo vuosia sitten sovittu, että aikuisten kesken ei vaihdella tavaroita. Kirpparilta annan luvan itselleni ostaa vaatteita, jos saan halvalla ja se on jäänyt tavaksi. Nykyään ostan tuskin mitään uutena.
On muuten tosi vapauttavaa kun ei ole enää sitä tunnetta, että jotain kivaa pitäisi saada. Se tunne häipyy kuitenkin kotona ja harmittaa vain rahanmeno. Ennen minulla meni shoppailuihin tuhansia euroja vuodessa. Nykyään menee muutama satanen sinä vuonna kun voin ostella. En vain saa enää mitään nautintoa shoppailusta.
Tiedän tunteen. Minulle ostaminen liittyy tylsyyteen ja ahdistukseen. Haluan ostaa kauniita vaatteita ja etsin netistä tarjouksia. Käytän kyllä vaatteita ja palautan sopimattomat.
Vierailija kirjoitti:
Mikä logiikka varakappaleissa on? Tuskin lenkkarit kaupasta loppuu.
Jos kerrankin löytyy hyvä, niin toisia samanlaisia ei kauaa enää löydy. Etenkin jos ei satu ihan perusstandardikokoa olemaan, niin hyvän löytäminen voi olla vaikeaa. Kaiholla muistelen yksiä kävelylenkkareitani, eipä samoja mistään enää saanut, kun hajosivat. Saman merkin muita malleja ostin, mutta eivät ne olleet yhtä hyviä.
Puolisoni tuskailee sopivien pelikenkien löytämisen kanssa. Leveälestisiä ei ole hirveästi tarjolla. Nettiostaminen on yhtä palauttelua ja nykyään ei kivijalkakaupoissa juuri mitään ole. Juuri sanoin hänelle, että kun hyvät löytyy, niin osta toiset samantien, kun ei sitä mallia kohta kuitenkaan löydy mistään.
Vierailija kirjoitti:
Menen mieluiten yksin ostoksille
En osta alen vuoksi mitään
En osta mitään jossa on jokin kohta joka ei toimi
Mietin Onko tämä vaate sellainen jota rakastaisin
Minä pyrin ostamaan sukat aina alesta, samoin alushousuvarastoani pyrin täydentämään sieltä. Tai edes jotain prosenttitarjouksesta.
Jos mä löydän mittoihini sopivan vaatteen niin jos miellyttää muutenkin niin ostan ( olen tosi pitkä). Samoin jos löydän kengät alennuksesta omaa kokoa niin ostan.
Minusta se on vain järkevää. Nuorena jaksoin korjata ostamiani vaatteita omaan kokoon, mutta enää en.
Tyttöjen kanssa osteskelusta en ymmärrä mitään. Inhoan ajan viettämistä vaatekaupassa. Yhden kerran 35 vuotta sitten ystävä pyysi mukaan shoppailemaan ja kadun vieläkin, että suostuin. Siinä kesti ja kesti kun hän valitsi kenkiä. Ei ole mun juttu, nykyään tilaankin paljon netistä. Jos on liian lyhyttä annan tytölleni, mikä vähentää palautuksia :)
En tavoittanut syytä miksi ap lasket ostoksesi, jos kerran rahaa on?
Minussa on vikana että kun löydän yhden sopivan mallin niin ostan samoja varastoon useamman kappaleen. Olen kulkenut samanlaisissa farkuissa jo kohta vuosikymmenen. Mulla on aina kahdet käytössä eli toiset päällä ja toiset pesussa ja lisäksi kaapissa on kahdet uudet sille hetkelle kun nämä käytössä olevat hajoaa.
Pohjimmillaan mun kohdalla syynä on inho shoppailua kohtaan, vaatteiden sovittaminen on raivostuttavaa puuhaa. Kerran kun löytää hyvän niin niitä pitää ostaa monta jos vaikka valmistus loppu. Alusvaatteissa on sama juttu, mulla on uusia sukkia, alushousuja ja rintaliivejä odottamassa vanhojen hajoamista. Ja kun otan vaikkapa paketin sukkia käyttöön niin ostan heti uuden paketin "varastoon" että varmasti saan samanlaisia.