Erityisherkät ihmiset. Voiko joku selittää mitä hemmettiä sillä oikein tarkoitetaan?
Tunnen itse kaksi erityishekäksi itseään tituleeraavaa ihmistä. Molemmat heistä on sellaisia etteivät kestä lainkaan epämukavuutta. Aina kaikki on liikaa. Eivät kumpikaan ole millään tasolla edes kokeilemaan mitään mikä vaatisi minkään tason sinnikkyyttä.
Mitä se erityisherkkyys siis on?
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Ei toi liity millään tasolla erityisherkkyyteen.
Voitko avata hieman
https://www.evermind.fi/erityisherkka-tuntee-syvasti-ja-kuormittuu-help…
Käy lukemassa tuosta
Minulle se on mm. sitä, että esim vaatteet eivät saa hiertää, tai kutittaa tai olla epämukavia. Lämpötiloissa on aika kapea kaistale sellaista jossa olo tuntuu mukavalta. Kaikenlainen taustahäly aiheuttaa levottomuutta. Alkoholi ja kofeiini eivät sovi minulle lainkaan. Kofeiinista hypin seinille ja alkoholista sammun kuin lyhty.
Se raskain puoli on se, että haistelen koko ajan sitä millä tuulella ympärilläni olevat ihmiset ovat ja yritän parhaani mukaan silotella heille tietä ja näin ennalta ehkäisen konflikteja. Tämä on todella uuvuttavaa ja yritän opetella tästä pois.
Onko aloittajalla jotain käsittelemättömiä traumoja? Etkö koe saavasi tarpeeksi huomiota, vai miksi erityisherkkyys sinua noin ahdistaa ja kiukuttaa? Englanniksihan tuo on highly sensitive. Olisiko se sinulle mukavampi termi käyttää, niin ei tuntuisi, että joitakin muita pidetään nyt erityisinä ja sinua ei huomata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.evermind.fi/erityisherkka-tuntee-syvasti-ja-kuormittuu-help…
Käy lukemassa tuosta
Eli täsmälleen kuten aloituksessa. Juuri tuollaista normaalin elämän alle musertumista.
En mä ainakaan muserru normaalin elämän alle, vaikka erityisherkkä olenkin. Mun on helppo asettua toisen ihmisen asemaan ja tunnen syvää myötätuntoa, olen taitava lukemaan ihmisiä. Oon myös aistiyliherkkä, mutta pärjään sen kanssa. Tarvitsen aikaa yksin ja rauhassa, jotten kuormitu liikaa. Kun sen tiedostaa niin sen kanssa pärjää hyvin. Viihdyn vapaa-ajalla kotona, metsässä, hiljaisuudessa. Se näyttää ehkä jonkun mielestä oudolta mutta siitä mä pidän.
Joo, kaikille epämiellyttävät aistimukset on tietenkin epämiellyttäviä, mutta kyse on siitä että joillekin ihmisille nämä ärsykkeet aiheuttavat vahvemman hermostollisen reaktion. Eli vaikka sinua perusherkkää esim. ambulanssin sireenin ulvonta ottaa korviin ja ärsyttää ohimenevästi, erityisherkälle nousee tästä ulvonnasta pulssi ja verenpaine, stressihormonit ryöpsähtää, olon tasaantuminen kestää kauemmin.
Herkät aistit. Äänet, valot, koostumukset ja hajut uuvuttaa enemmän kuin muilla. Nämä tyypit eivät kestä normielämää, he ovat syntyneet yliherkkien aistien kanssa ja niin se vaan on, sori
Jos haluat tietää millaista on olla yliherkkä, niin valvo 2 vuorokautta ja yritä sen jälkeen toimia ja käyttäytyä normaalisti.
Olen itse erityisherkkä enkä pysty esimerkiksi tekemään töitä tietynlaisissa vaatteissa, koska ne vievät kaiken huomioni.
Sä oot näitä joiden mielestä se johtuu mukavuudenhalusta. Mutta se on synnynnäinen poikkeama hermostossa joka ei tuo elämään ollenkaan mitään mukavuuksia
Sitä kun ärsykkeet ahdistaa ja vie keskittymiskyvyn. Vähintään jälkeenpäin kostautuu uupumuksella
Vierailija kirjoitti:
Puoliso on erityisherkkä. Kuvailit mielestäni aika hyvin itse. Ei kestä epämukavuutta samalla tavalla kuin ei erityisherkkä.
Hermot menee ääniin, valoon, kuumuuteen silloin kun ei ole itsellä mahdollisuutta vaikuttaa niihin.
Tunnepuolella itkuherkkä ja tietää itse ylireagoivansa asioihin.
Ei ole kuitenkaan mikään lamaantuva tapaus, tekee työtä ja taistelee herkkyyksiään vastaan.Ärsyyntyy asioista, jotka "normaalille" ihmiselle olis vaan pieniä takaiskuja
Mäkin olen opetellut taistelemaan kaiken kanssa. Lapsena multa piti ottaa kello pois huoneen seinältä kun en meinannut saada tikitykseltä unta. Myös vaatteiden epämukavuus ärsyttää ja kovat äänet, mutta usein turrun myös moneen ärsykkeeseen ja en edes muista niitä kunnes herään siihen epämukavaan tunteeseen.
Mikä on auttanut mielestäni on kova liikunta. Kun kunnolla hengästyy ja tulee hiki niin keho käy siinä läpi ison määrän tuntemuksia lyhyessä ajassa ja silloin nuo muut ärsyttävät keholliset tuntemukset jäävät. Siksi pidän esim. raskaasta työstä kun se tuntuu niin hyvältä.
Tuttua on myös muiden mielialojen huomiointi ja niistä ahdistuminen. Joskus se on myös mukavaa kun vastaan tulee selvästi onnellisia ihmisiä joiden ilo tarttuu.
Mulla on misofonia, joka siis muistaakseni on erityisherkkyys. Ihan normaalit äänet ottaa päähän. Etenkin syömisäänet. Ja samoin ärsyttää ylimääräinen liike.
Ja siis aivan sietämättömästi. Voisin vaikka lyödä. Avokonttorihan on näin ollen ihan painajainen. En pysty sellaisessa työskentelemään ollenkaan, koska mun aivot keskittyy vain siihen miten v*tuttaa näppäimien napsutus ja puhelimien pirinä ja kaikki yhtä aikaa käynnissä olevat puhelut. Normaaliherkkyinen ei halua tuhota koko toimistoa noiden takia.
Kyseessä on ihan konkreettisesti todennettu asia, jotkut ihmiset ovat mm. hermoston toiminnan tasolla herkempiä kuin muut. Se ei ole mielikuvitusasia vaan fakta. Se ei tarkoita elämän alle musertumista vaan siihen liittyy myös paljon positiivista, ne omat piirteet pitää vaan tiedostaa ja ymmärtää. Kannattaa lukea aiheesta, monet vähättelevät asiaa ihan oman tietämättömyytensä takia ja osa haluaa tahallaan ymmärtää väärin.
Vierailija kirjoitti:
Kuulutte todellakin hoitokoteihin. Ette missään tapauksessa työelämään.
Ja millähän perusteella? Itse ainakin olen ihan onnistuneesti ollut koko elämäni työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulutte todellakin hoitokoteihin. Ette missään tapauksessa työelämään.
Ja millähän perusteella? Itse ainakin olen ihan onnistuneesti ollut koko elämäni työelämässä.
Jos asiaa kysyttäisiin sun työkavereilta vastaus olisi takuulla tyrmäävä
Ei toi liity millään tasolla erityisherkkyyteen.