Huomenna lääkäri kertoo verikokeiden tuloksen. Pelottaa, että toivottavasti ei diabetesta :(
Taulukon mukaan minulla lievää ylipainoa ja vyötärönympärys enemmän kuin pitäisi. Ei mielestäni janota mitenkään epänormaalisti, kesällä kuumuuden takia vain enemmän. Liikun 4-5 kertaa viikossa reippaasti kävelylenkkejä tehden. Meinasin katsoa omakannasta tulokset, mutta en uskalla. Lääkäri saa huomenna kertoa, muuten menetän yöunet :(
Suvussa diabetesta äidin veljillä, mutta ei hänen siskoillaan. Kuulemma periytyy helpommin miehille. Toivottavasti ei ole niin huono onni, että itsellä on silti, vaikka nainen olen :(
Kuitenkin huolettaa, kun reisissä tällä hetkellä paha hiivatulehdus, toistuu kesäisin ja ollut nyt kolmatta kesää. Epäilen, että sai alkunsa, kun olin kauan märässä uimapuvussa. Jossain mainittu tämän voivan aiheuttaa. Jossain luki, että hiiva liittyisi diabetekseen, mutta tosiaan tulee minulle vain kesäaikaan. Lisäksi jalkateriä kuumottamut nyt kolmatta kesää ja sen takia hakeuduinkin verikokeisiin. Kaksi vuotta sitten veriarvot olivat normaalit ja silloin jo oli hiiva ja jalkojen kuumotus.
Eikö yleensä itse tunne, jos olisi diabetekseen viittaavaa? Ei tule heikottavaa tai väsynyttä oloa syönnin jälkeen, edes makean. Tuota tautia en haluaisi. En kuitenkaan kovin vanha ole, 41v.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla glukoosiarvollahan juuri tutkitaan diabetesta. Jos se on yli 7, niin on diabetes ( useampi mittaus otetaan ja nimenomaan paaston kälkern). Normaali arvo on alle 6.
Ei sulla mitään diabetesta ole jos glukoosi oli normaali.
Ellei sitten ole toista sokeriarvoa, jota verikokeessa mitataan? Ei tarvinut olla syömättä eikä juomatta ennen verikoetta.
Kyllä labran verkokeeseen se 12 h syömättä jos otetaan sokeriarvot, samanpäiväinen js pitkäaikainen sokeri.
Kotona voi mittailla, aamulla tietysti syömättä mutta tarkkailla arvoja syömisen jälkeen jne.
Itelläni jos arvo laskee alle viiden, alkaa tajunta hämärtyä. Elimistö on tottunut diabeteksessä tuohon 6 - 7 jolloin olo on paras ja virkein. Tablettihoitoinen db
No eihän se mitään epäonnea ole, että vyötärölihava sairastuu diabetekseen. Siitä voi parantua jopa kokonaan elämäntapamuutoksella. Toi reisien hiivatulehdus kuulostaa aika hälyttävältä.
Minulla on usea tuttu, jotka sairastavat kakkostyypin diabestesta ja tablettihoito on riittänyt. Kellään ei ylipainoa, joten tulee se tauti normipainoisellekin. Veljekset joista toinen sai lääkityksen kun oli 40v. Eikä käytä alkoholiakaan. Toinen käyttää kohtuudella. Sitten on yksi pariskunta. Miehellä hieman ylipainoa, mutta menee normi indeksin sisällä.
Mulla oli 6,2. Tein vähän elämäntapamuutoksia ja sain arvon alle 6. Myös pitkä sokeri oli viitearvoissa.
Olen hoikka ja liikunnallinen ja syön terveellisesti. Tuli ihan puskista tuo esi diabetes. Janotti kyllä, sekin loppui, kun arvo laski. Sukurasitteena ei ole diabetesta.
Melatoniini muuten voi altistaa diabetekselle. Kolmasosalla suomalaisista on joku altistava geeni.
Lisäksi sulla voi olla sydämen tai munuaisten vajaatoimminta.
Vierailija kirjoitti:
No eihän se mitään epäonnea ole, että vyötärölihava sairastuu diabetekseen. Siitä voi parantua jopa kokonaan elämäntapamuutoksella. Toi reisien hiivatulehdus kuulostaa aika hälyttävältä.
Johtuu siitä, kun jalat lämpenevät ja hikoavat kuumalla hankautuessaan toisiinsa. Ei ole koskaan talvella. Voide ei auta ilmeisesti taaskaan, toivottavasti edes tabletti. Luulin jo, että menisi ohi voidetta käytettyäni, mutta näytti siltä, että jonkun ajan päästä hieman paheni ja kokeilin olla ilman voidetta kokonaan, kun olin voidetta kuitenkin olin jo kuukauden käyttänyt. Pysähtyi siihen, mutta sitten tuli helle ja nyt aika pahan näköisinä reidet, kun luulin, että menisi yksin ohi. Tabletti siis ostettava.
Pidän peukkuja ettei ole!👍
Minunkin täytyis käydä taas verikokeilla, on jo vuosia ollut siinä rajoilla sokerit.. Ja elintavat taas ihan päin honkia, ei mitään ruokarytmiä eikä liikuntaa, niin eihän mitkään arvot ainakaan ole parantuneet.
Jätäppä ap kaikki mehut, limsat, munkit ja muu mässäily pois, niin kuukauden kuluttua olet jo kevyempi ja verensokeriarvo 5.8. Nyt sinlla voi olla se esidiabetes 6.3 tai enempi.
Ihan helppo oma valinta, turha kitistä.
Rauhoitu hyvä ihminen, eihän diabetes mikään maailmanloppu ole.
Minullakin oli jalkojen kuumottelua ja painoa muutama kilo ylimäärästä. Painoa kun sai pudotettua, niin se kuumotuskin hävisi. Jos se hiiva liittyisi diabetekseen, niin olisi varmaan muulloinkin, kun vain kesällä.
Vierailija kirjoitti:
Pidän peukkuja ettei ole!👍
Minunkin täytyis käydä taas verikokeilla, on jo vuosia ollut siinä rajoilla sokerit.. Ja elintavat taas ihan päin honkia, ei mitään ruokarytmiä eikä liikuntaa, niin eihän mitkään arvot ainakaan ole parantuneet.
Juu, siinä ei peukut auta vaaan pienoinen halu elää terveemmin.
Vierailija kirjoitti:
Jätäppä ap kaikki mehut, limsat, munkit ja muu mässäily pois, niin kuukauden kuluttua olet jo kevyempi ja verensokeriarvo 5.8. Nyt sinlla voi olla se esidiabetes 6.3 tai enempi.
Ihan helppo oma valinta, turha kitistä.
En juo limsaa ollenkaan ja munkkeja vain kerran vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Minullakin oli jalkojen kuumottelua ja painoa muutama kilo ylimäärästä. Painoa kun sai pudotettua, niin se kuumotuskin hävisi. Jos se hiiva liittyisi diabetekseen, niin olisi varmaan muulloinkin, kun vain kesällä.
Liiallinen sokerin tai hiilareiden syönti altistaa hiivatulehduksille. Hiiva tarvitsee tietyn lämpötilan kasvaakseen.
2-tyypin disbetes on elintasosairaus. Itselläni on myös alttiutta metaboliseen oireyhtymään, mutta itsestähän se on kiinni, miten siihen suhtautuu. Ei se, että pitää tarkkailla syömistä ja liikkua aktiivisesti, pilaa elämääsi, vaan parantaa sitä. Rohkeasti vaan alkuun ja uusi parempi arki on edessä.
Kyllä se tablettihoidolla kakkosdiabetes aloitetaan. Rasva, hiilihydraatit, makea on pahinta. Mutta kylässä voi sen kakun palan ottaa, jos arvot on hyvät hoidoilla.