M A A L I K S E T ' 05 loppuviikko!!!
Mitä mitä..eikö pinoa ole lainkaan!! Ei kai meidän poppoo meinaa kuivaa kasaan?!! *huolissaan* !!
Kommentit (23)
Mä olen tehnyt tässä koko alkuapäivän vähän työjuttuja. Opot alkavat kertoilla seiskoille jo nyt valinnaisaineista ja rehtori pyysi minua hieman kirjaamaan ylös ehdotuksia minun osaltani. Sainkin varmaan ainakin kuusi vai seitsemän kurssiehdotusta aikaiseksi. Suosikiksi luulen päätyvän sarjakuvakurssin. Vähän jo tuossa viime viikolla oppilailta kyselin mielipiteitä, että millaisia valinnaiskursseja he toivoisivat ja kärkeen kiilasivat sarjakuvat ja digikuvaus. No saamansa pitää. Tarjoan myös taas mediakurssia sekä kuvanveisto-, sisustus- ja grafiikan kurssia. Saas nähdä miten ämmän käy! Tulevina vuosina mun työni on kiinni melkolailla pelkästään nuista valinnaiskursseista. Iiks, pelottaa, missä jamassa sitä ollaan esim. parin vuoden päästä. Onko mulle enää nykyisessä työpaikassa töitä???
Kovin pitkään en voi lätistä, kun pitää rientää ostamaan miehen kanssa yhtä tuolia. Ja hakea Helmut hoidosta.
Tuulialle: Illalla käyn vasta puntarissa, niin olen viisaampi. Pelottaa kyllä taas, koska kuri on ollut aika lepsu...Valitettavasti mä en osaa auttaa nuissa PV:n imetyspistejutuissa. Sorkkis! Mulla ei edes ole enää niitä alkukerroilla saatuja lappuja, kun annoin ne miehen siskolle kannustukseksi.
Ja aiheeseen liittyen...Terhi(kös?) kyseli (vai Lappuko se oli??) appelsiinin pisteettömyydestä ja mandariinin pisteellisyydestä. Joo, samaa olen minäkin ihmetellyt. Kun 2 mandsusta menee puoli pistettä ja yhdestä kokonaisesta aplarista ei muka mitään! Mun mielestäni appelsiinin on jopa joskus makeampia kuin mandariinit tai satsumat, et voiko niissä muka olla niin suuri kaloriero? Vaikea sanoa. Pitänee kysäistä tänään tapaamisessa.
Viime yönä mies haki Helmin jo 3.30 meidän väliin! Kääks! Mitä tästä oikein tulee??? Onneksi sain itse nukuttua ihan hyvin tytöstä huolimatta. Vaan kun en tiennyt hänen jo olevan siinä, löin häntä vahingossa päähän kädelläni, kun käänsin kylkeä! Onneksi ei toinen herännyt.
Jep! Mutta nyt pitää rientää! Moikka!
lehtovi ja Teräs-Helmi
Meillä Santtu kiljui taas kuin syötävä ennen nukahtamista. Annoin reilun 30 min. kiljua ja sitten annoin periksi. Kävin vähän paijaamassa ja heti nukahti. Ja sitten iso risti seinään!! Santtu nukkuin viime yönä 21-06 OMASSA sängyssä. Tällaista ei ole tapahtunut varmaan sitten heinäkuun.
Meillä lapset muuttivat samaan huoneeseen toukokuussa, eli Santtu oli 1v2kk. Johtui kylläkin siitä, että tehtiin makuuhuoneisiin remontti ja lapset saivat vähän isomman makkarin käyttöönsä. En olisi kyllä muutenkaan kovin aikaisin raaskinut Santtua laittaa toiseen huoneeseen, kun mulla on ollut niin kova tämä luopumisen tuska. Eli olen pitänyt kovasti kiinni tästä viimeisestä vauvastani. Tosin nyt alkaa taas vauvakuume vaivata, mutta tarttee pysyä kovana. Ja eipä me varmaan enää edes saataisi lapsia, kun miehellä on jatkuva lääkitys, joka vaikuttaa asiaan.
Meillä esikoinen on niin kova nukkuja, että häntä ei Santun yölliset meuhkaamiset paljon hetkauta. Siksi onkin ollut helppo laittaa heidät samaan huoneeseen. Mä en itse laittaisi edes meidän 4v. eri kerrokseen, kun kuitenkin joskus yöllä huutelee pissalle tms. En siis jaksa ravata kahden kerroksen väliä yöllä pimeässä ja kylmässä (vaikka onhan meillä valot ja lämmityskin). Toisaalta puolitoistavuotias ei osaa samalla lailla pelätä mörköjä, että varmaan nukkuisikin hyvin. Joskus tarttee muuttaa eri kerroksiin, sitten kun lapset haluavat omat huoneet. Meillä kun on kummassakin kerroksessa kaksi makkaria. Olisi niin kätevää, kun kaikki makkarit olisi samassa kerroksessa. Ei mahda mitään, paitsi tietty jos muuttaa....
Hiton hitto, luvattiin viikonlopuksi jotain megamyrskyä. Arvatkaa vaan, kuinka meidän Tallinnan matkan nyt käy! Että ärsyttää jos ei päästäkään lähtemään. Tämä kotiäiti on niiiiin loman tarpeessa.
Nyt lähden pyykkihommiin. Pesukone juuri lopetti.
T. lappu & Santtu 22.3
Ja terkkuja töistä! Ollut taas sen verran kiire, ettei ole ehtinyt pinoutua, mutta nyt tuli sopiva väli...
Kävin kuulkaa taas shoppailemassa... Nyt jo alkaa ihan hirvittää, kun rahaa on palanut kiitettävästi. Nyt kävin hankkimassa uusia kertakäyttöpiilolaseja ja sitten vähän kosmetiikkaa... No, lohduttaudun sillä, että seuraavaan puoleen vuoteen ei taas tarvitse hankkia mitään vaatteita, meikkejä yms. Eli jos tämän tuhlailun jakaa puolelle vuodelle, siitä ei tule niin paha... Ja täytyyhän tätä selittää myös sillä, että kun nyt on töissä enkä hankkinut keväällä mitään työvaatteita, nyt on sitten tarve päivittää kaikkea. Joo, seliseli, huonoa omaatuntoa tässä paikkailen ;-)
Mitäs kaikkea sitä kyseltiinkään...
Iltatoimet: Meillä käydään joko kylvyssä tai suihkussa. Käydään joka toinen ilta, koska Saanan iho ei kestä jokailtaista luttaamista. Valinta tehdään sen mukaan, haluavatko äiti ja isä päästä nopeammin vai hitaammin hommasta, suihkussa käynti kun on nopeampaa ;-)
Telkkarista Saana tykkää katsoa kaikenlaisten ohjelmien tunnareita... Isoveli katsoo Kakkosen lastenohjelmat illalla ja n. 15 minuuttia Disneytä aamulla (Lilon ja Stitchin). Viikonloppuaamuna katsellaan kakkosen ohjelmat. Saana tosiaan käy välillä vilkaisemassa, kun ohjelma alkaa, hytkyy siinä musiikin tahdissa, katsoo ehkä pari minuuttia ja häipyy omiin hommiinsa. Enpä ole niin kovasti telkkarin katseluun kannustanutkaan, mutta välillä olisi tietysti kiva, jos hetken vaikka katsoisikin... No, isoveljensä alkoi tykätä telkkarinkatselusta n. 2-vuotiaana, joten ehkä neitikin sitten.
Isänpäivälahjaksi ajattelin vähän seinäkalenteria miehelle. Ja isoisille mietiskelin T-paitaa, jossa olisi lasten kädet. Siitä tulikin mieleen kysymys askartelutaitoisemmille: mistäs saisi tarvikkeita tuollaiseen käsi-T-paitaan? Ja onko jotain vinkkejä sellaisen tekemiseen?
Ja sitten: Pippandiille lämpimät kiitokset siitä autojen kuvien leikkaamisvinkistä. Alkoi nimittäin meidänkin herralle saksiminen kelvata!
Ja vielä: Lehtoville jaksuja öiden kanssa. Nasulinalle onnittelut helpotuksen huokauksesta - kiva, että osui kohdalle hyvä neuvolantäti. Lapulle hauskaa Tallinnan-matkaa, nauti kunnolla!
Ja nyt taas töitä!
Terhi kera hoidossa olevien muksujen
Mulla on sitten löyhä pää, kun puolet aina unohtuu...
Meillä lapset nukkuvat eri huoneissa niin, että esikoinen nukkuu meidän makkarissa ja Saana lastenhuoneessa. Enkä heitä kyllä samaan huoneeseen laita, koska silloin eivät varmaan nukahtaisi ikinä... Pari kertaa on koetettu (Nuutilla on sänky myös lastenhuoneessa), mutta hermo menee, kun kikattelevat keskenään vaikka kuinka kauan... Ajatus on, että muutamme joulun välipäivinä järjestystä niin, että teemme työhuoneesta Nuutille oman huoneen ja siirrämme työpöydän meidän huoneeseemme. Sitten herrakin saisi siirtyä pois meidän huoneestamme. Musta on kyllä toisaalta ihanaa, että lapsi nukkuu samassa huoneessa meidän kanssa, kun sitä unituhinaa on niin kiva kuunnella... Mutta Saanaa ei voi pitää meidän huoneessamme, koska hän herää niin herkästi muiden kääntyilemisiin yms. Nuutti taas ei herää, vaikka talo kaatuisi päälle...
tämmöttis meillä...
Terhi
Lupailin tuossa taannoin pinoutua kovasti loppuraskaudesta, mutta niin se vain jäi.. Jutut ja ajatukset oli NIIN odotuksen täyteisiä, että roikuin tolla odotuspuolella ;-)
Nyt kuitenkin on ihan pakko julistaa tätä onnea " koko maailmalle" , ja monet teistäkin palstalaisista tapasin alkukesästä, kun odotus oli alkusuoralla. ELi pari päivää sitten 24.10. aamuyöstä meille syntyi pikkukakkonen, pienen pieni poika 2,7kg ja 48 cm. Tällä kertaa ei tarvinnut siis odotella yli lasketun (39+6) ja synnytyskin oli älyttömän nopea , helppo luomusynnytys. Sairaalassa ehdin olla tunnin verran, josta vain noin 10 min varsinaisessa synnytyssalissa...
Isosisko ei ymmärrä viäe uudesta vauvasta mutua kuin, että häntä on kiva taputella, pusutella ja kutitella hellästi ja kovakouraisesti samaan aikaan...
Palailen itse tuonnempana. Nyt hormonimyrskyn keskellä ei pysty keksittymään mihinkään muuhun kuin " tähän hetkeen" :-)
JOlla onnellinen kahden lapsen äiti :-))))
" Oman lapsen, pienen linnun
kannoit alla sydämen.
Nyt on onni täydellinen,
syliisi saat ottaa sen.
Tunnet käden, pienen, hennon,
tunnet posken pehmeän.
Voisko olla kauniimpaa
kuin alku uuden elämän."
Onnea uuden perheenjäsenen johdosta koko Jollan perheelle!!!
Tuulia
Lämpimät onnittelut Jollalle pikku prinssistä. Toivottavasti taapero-prinsessanne ottaa hänet lämpimästi vastaan.
Niin se vain kävi teillekin, että saatte toistamiseen ostella uudet vauvanvaatteet, nyt vain " poikaväreissä" .
Toivottavasti kaikki menee jatkossakin hyvin ja ehdit aina välillä tännekin kuulumisianne kertoa.
Meillä olen kaihoisasti pakkaillut Oonan lieneksi jääneitä 56 koon vaatteita pois ja laitellut Oliverin 50-86 kokoisia myyntiin. Oonalle kun en viitsi noita poikavaatteita säästää.
-E & oliver 19.3. & Oona 12 vkoa
Onnea teille! Odotas hetki *hakee kirjahyllystä opuksen, josta löysi hienon ajatelman äskettäin vauvaonnitteluita varten* ---
" Jokainen lapsi aloittaa ainakin jossakin mielessä maailman alusta." Näin on sanonut Henry David Thoreau, ja mielestäni viisaasti. Ensimmäinen lapsi kääntää uuden lehden perheen elämässä, ja toisen lapsen myötä alkaa taas uusi aika.
Kukas sitten maaliskuisista seuraavaksi vuorossa? :)
Kiva Terhi, että innokkuus heräsi. Meilläkin poika leikkeli Sepe-helikopteri- kannatuslehdestä kaiken mahdollisen, joka vähänkin liittyi ajamiseen tai lentämiseen. Tällä hetkellä eniten kiinnostaa postista tullut lelulehti... Entäs teillä?
En ole ennättänyt kirjoitella, olen käynyt illalla kuitenkin lukemassa alkuviikon pinoa. Lomaviikon jälkeinen työelämä on vienyt jo mehut tästä opesta - tein valokuvausaikataulun koulukuvauksia varten ja muutenkin kys. hommaan on liittynyt kaikenmoista järkkäämistä. Opetusta on riittämiin ja iltasella on riittänyt ysien kokeiden korjaamista. Ei kuitenkaan mikään älytön viikko.
Lehtovin kurssit kuulostivat mielenkiintoisilta! Eivätköhän oppilaat noista innostu. Minun oppilaista aika moni tekee sarjiksia vapaa-aikanaan, japanilaistyylisiä (manga? onko se noin?).
Galluppeja on heitelty: Melkein joka ilta poika käy suihkussa. Kerran viikossa saunoo. Nyt kyllä talven tullessa ajateltiin, että joka toinen ilta riittää, ettei iho kuivu. Saippuaa ei juuri käytetä, pylly vain joka ilta. Sampoopesu tukkaan kerran kahdessa viikossa, ellei aiemmin ole jo ihan mähmässä... :) Tuulia: Mimmillä taitaa olla aika pitkä letti, kirjoituksestasi päätellen. Meidän sankarilla ei vielä pitkä, mutta vaalea ja luonnonkihara, joten ajattelimme hetken ainakin kasvattaa. Kun ei välttämättä sitten isompana halua kikkaroita (jos niitä edes enää onkaan).
Meillä pojat nukkuvat eri huoneissa. Pienempi meidän huoneessa, omassa sängyssään kuitenkin. Esikolla on oma huone, ja sieltä kömpii lähes joka aamuyö meidän keskeen. Myöhemmin nukkuvat yhteisessä huoneessa, mutta ehket muutos vasta ensi kesänä. Toisaalta tuo pinnis alkaa käydä meidän pikku-korstolle hieman pieneksi, joten siirto juniorisänkyyn ja veljen huoneeseen voi olla lähempänäkin.
Voi, isänpäivälahjaa en ole vielä edes miettinyt... Ehket kahdenkeskinen ilta elokuviin ja syömään tms. Ja joku jutska vielä lisäksi.
En muita oliko muuta. Pikku kakkonen loppui ja esikoinen kaipaa äiskää. Lastenohjelmat joo... Eli kakkosen ohjelmat pyörii meillä viikolla näihin aikoihin ja viikonloppuna. joskus pienempikin katsoo hetken, mutta lähinnä isompaa varten. Nytkin pikkumies " luki" kirjaa. Pikku robotteja katsoi hetken alusta.
Poistun siis ja palaan viikonloppuna!
Pippandii
En olekaan aikoihin pinoutunut, viimeksi taisin onnitella Tuuliaa tyttövauvasta, joten onhan siitä hetki jo vierähtänyt.. Onnea kaikille sen jälkeen vauvan saaneille ja raskautuneille!:) Ihana jotenkin ajatella noin pientä vauvaa kuin Jollalla, ikäkin lasketaan vuorokausissa.. Oi että meinaa vauvakuumetta aina pukata välillä, mutta pitää yrittää pitää järki päässä, on kahden tyttären kanssa kädet jo täynnä.
SAMAAN HUONEESEEN SIIRTYMISESTÄ: huhtikuun alussa siirrettiin maalisneiti isosiskonsa kanssa samaan huoneeseen ja siinä samalla lopetin yöimettämisen. Meni yöunet plörinäksi, kun koko perhe nukkui aina aamuyöstä eteenpäin samassa sängyssä ja maalisneiti tissitteli. Ensimmäiset yöt olivat luonnollisesti kauheimmat. lukemattomat kerrat käytiin hyssyttelemässä pienempää, mutta jotenkin olin onneksi motivoitunut, muuten ois varmasti kaatunut itkeskelyyn koko touhu. Tosin ensimmäisen illan lähestyessä meinasin hakea pinnasängyn takaisin meidän huoneeseen, niin tuntui vaikealta luopua, mutta onneksi en tehnyt niin sillä yöt muuttuivat jo viikossa niin paljon paremmiksi meillä kaikilla. Takapakkia aiheutti n.5vkoa sitten siirtyminen jatkettavaan sänkyyn, sieltä oli niin kiva tulla pois, eikä illalla nukahtaminenkaan onnistunut 5-10minuutissa niinkuin pinnasängyssä, mutta nyt on pahin vaihe siinäkin jäänyt taaksepäin, illalla kyllä toisinaan hyppivät pois sängyistään ja pois huoneesta. Alkuun tytöt menivät nukkumaan eri aikaan, maalisneiti ensin ( alkuun myös opetteli nukahtamaan itse sänkyynsä ) ja isosisko myöhemmin osaltaan sen takia ettei menisi kikatteluksi tai isosiskon kiusanteoksi.
Maalisneitimme on vauhdikas menijä, joka toistaa sanoja perässä todella hyvin, mutta itse tuottaa niitä huomattavasti vähemmän, vaikka kaksiosaisen lauseen sanoi muuan ilta, mutta pääasiassa puhelee omiaan. Haluaa kaikkea sitä mitä isosiskolla on, niin lelujen kuin vaatetuksen suhteen. Kiukkua löytyy tarvttaessa uskomattoman paljon, odotan innolla uhmaikää.. Hyväntuulinen kyllä on. Ruokaa tykkää nakella pitkin ja poikin keittiötä, repiä siskoa hiuksista, sammuttaa telkkaria ja kaikille kielloille ja soo-soille vain hymyillään ja tehdään uudestaan kiusaa.. Kovin meidän tytöt riitelevät keskenään, vaikka ovat kyllä toisilleen tosi tärkeitä. Ja kovaäänisiä ovat kumpainenkin, mutta jospa nämä kirkumiset ja muut desibelit vielä maailmaan mahtuisi.. Maitoallergia on todettu elokuussa ja kesäkuusta lähtien olemme olleet tytön kanssa maidottomalla dietillä( imetän vielä ). Lääkäri meinasi ettei ole vielä kaksivuotiaana mennyt ohitse, mutta kunhan joskus menisi. Kuperkeikasta oli teillä joku pvä puhetta, meillä neiti hoksasi sen tuossa pari viikkoa sitten ja tykkää kovin tehdä kuperkeikkoja.
Lehtoville onnea hienosta painonpudotuksesta! Tuulialle tsemppiä diettiin! Tuulialle kerron, että itse en laihduttanut maaliskuisen syntymän jälkeen, mutta ajan kanssa imetys on tiputtanut painoa. Etenkin 3-5kk synnytyksen jälkeen paino pyöri samoissa, mutta sitten on vaaán lukemat pienentyneet ja herkuteltua on tullut kii-tet-tä-väs-ti, joten jospa sulle kävisi samoin, etenkin kun toivot sitä kovasti.:)
Mies tuli kotiin, joten luovutan paikkani koneella hänelle. Se on moro!
Ihan meni kylmät väreet ja tippa nousi linssiin kun luin Tuulian onnitteluvärssyn :) Paljon onnea ja vauvantuoksuista arkea täältäkin Jollalle!!!!
Menenkin tästä pötköttämään, olen saikulla ja kuumetta yli 38. Ihan veto pois olo :/ Lentsua ei kummemmin muuten mutta keuhkoissa pistää. Aamulla lekuriin siis.
Lyhyt ja tylsä viesti, sorry!!! Huomenna lisää!
Me jätetään suosiolla perhekerho väliin. Ulkona niin hurjan tuntuinen ilma, että johan tuossa kastutaan kun autolle mennään, joten suosiolla pidetään sisäpäivä. Jos iltapäivällä päästäisiin haukkaamaan raitista ilmaa. Ohjelmassa vauvan vaatteiden pakkausta. Kaveri saa joulukuussa vauvan ja lupasin laittaa kaikki pienet vaatteet hänelle.Moonalla nyt 68cm, osa 62cm menisi, mutta pakkaan nekin ystävälleni jo. Kengurumeininkiä ja titi-nallea kuunnellaan tässä työn ja leikin lomassa.Mimmi niistä niin tykkää..
Veena, kiva kuulla teistäkin. Ja kiitti tsemppauksesta!! Jospa se paino lähtisi tippumaan imetyksen voimasta, sitä kyllä niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin hartaasti toivon =)
Nasulinalle paranemista!! Paljon on tauteja liikenteessä!!
Tosiaan..KETKÄS KAIKKI ON nyt RASKAANA? Kuka on seuraavana saamassa vauvan?????
Yöt meni nyt hyvin kummankin lapsen osalta!! =) Mimmi itki puolen tunnin unien jälkeen, mutta nukahti kuitenkin hienosti uudelleen.
(taas) GALUPPIA: ei vielä ajankohtaista, mutta mites tuo lähestyvä joulu? Tuosta lelukirjasta(mitä mimmikin osaa jo hyvin selailla), tuli mieleen. Mitä ostatte lapsillenne? Entä taas ne isovanhemmat, kummit ja rakas mies?
Nyt juttelee Moona sen verran äänekkäästi, että parempi mennä seurustelemaan!! Tulen varmasti myöhemmin tänään =)
Tuulia, Mimmi 3/05 ja Moona 7/06
Mielettömät onnittelut Jollalle! Kylläpä monella on jo vauvoja tai vielä tulossa.
Meillä menikin tämän päivän suunnitelmat uusiksi. Esikoinen illalla sännähti vessaan pienelle oksennukselle, ei kyllä kunnolla tullut mitään. Valitti pari minuuttia oloa ja kun käskin kakalle istui siellä, sai kakattua ja olo oli jo hyvä. Tämä siis nukkumaan meno aikaan. Nukkui yönsä ja aamulla oli ok. Nyt lähti kouluun.
Sitä vastoin keskimmäinen herätti jo puoli seitsemän ja valitti että päähän sattuu (eilen olivat riehuneet veljensä kanssa meidän sängyssä, josta tippui ja löi päänsä tuoliin ja sanoi jo illalla että päähän vielä sattuu-taisi saada ainakin kuhmun). No sitten yritti oksentaa kun oli herättänyt minut. Aamun on levännyt, mitään ei pysty juomaan ja yrittää oksentaa, mutta tulee vain kuolaa/limaa. Jossei veli olisi illalla ollut samanlainen olisin luullut tytön saaneen aivotärähdyksen, nyt en sitä kuitenkaan huolehdi.
Eli kerhoon en vienyt sitten keskimmäistä tänään ja iltapäivällä sovittu kaverien kanssa näkeminen peruuntui. Aamupäivällä piti käydä kaupassakin, kun kaikki ruoka on loppu, mutta nyt ei päästä. Tulee siis kiireisen päivän sijasta varsinainen kotipäivä. Tosin tuo tyttö on varmaan jo illalla ihan kunnossa.
Ei tämä päivä mitään harmita ja tauti näyttäisi olevan nopeasti ohi menevä, eikä edes kunnollinen. Eniten harmittaa ja mietityttää tuo maaliskuinen. Eiköhän hänkin tämän varmasti saa! Missäköhän kunnossa mahtaa olla, kun on sen verran pienempi. Sitten tuolla keskimmäisellä näyttäisi olevan vähän lämpöä ja maaliskuisemme on saanut kuumekouristuksia (ja ne eivät ole kivoja). Sitten jos tauti ei tule maaliskuiselle heti tänään, menee viikonloppu plörinäksi.
Huomenna oltaisiin menossa illemmalla kaveriperheelle juhlimaan Halloweenia lasten kanssa, siis jos ollaan terveinä... Ja sunnuntaina mulla ois vanhempainyhdistyksen puuhia sen järjestämän Halloween juhlan kanssa, johon juhlaan nuo isommat lapset osallistuvat. Viime vuonnakin odottivat noita juhlia, mutta silloin eivät päässeet kun meillä riehui vesirokko. Nyt siis ei tarvitsisi tulla mitään esteitä tuolle juhlalle lapsille.
Ulkona riehuu hirveä syysmyrsky ja sähköt pätkivät. Huoh mikä sää. Saas nähdä millainen on viikonloppuna. Ja muutenkin mitä meillä tehdään. Sairastellaanko vai saadaanko juhlia.
Ihanaa! Jälleen vauvauutisia!!! Paljon onnea koko Joll@n perheelle!
Onhan täällä meitä raskaana olevia vaikka kuinka monta. Eikös Vupii ja Kevätmama ainakin ole aikas pitkällä. Mä täällä tuun hitaasti mutta toivottavasti varmasti perässä. Tuskaisen hitaasti menee eteenpäin nää raskausviikot. Nyt vasta menossa rv 6+3.
Meilläkin nukuttiin yö kohtuuhyvin. Henri heräs kerran huutamaan joskus kahden maissa. Kun menin hänen huoneeseen, hän oli seisomassa sängyn laidalla. Mut nähdessään, meni heti makuulle ja laitto silmät kiinni. Siinä hetken aikaa varmistelin että nukahtaa uudelleen. Seuraavaks heräs 7.15. Nyt jo touhuaa kovin tarhassa kun mä teen täällä kouluhommia (kuten näkyy : )) Edellisyön nukkui kertaakaan heräämättä! Se oli luksusta pitkästä aikaa, ihanaa.
Henri huusi kuin syötävä kun mies vei hänet aamulla tarhaan. Tai siis meni mielellään tarhaan mutta ei olis halunnu kotoa lähteä kun mä jäin tänne. Onko muilla maalislapsonen täysin kiinni äidissä. Meillä on niin äidin perään että. Eilen kun olin illan poissa, oli toistellut äitiä moneen otteeseen ja etsinyt mua. Ja jos telkkarissa soi ovikello, oli syöksynyt ovelle katsomaan josko äiti tulis kotiin. Kyllä oli poika onnellinen kun tulin kotiin ja toin uuden pikkuauton mukanani : )
Niin, olin Riihimäellä katsomassa kaverini 1 kk ikäistä vauvaa. Oli se niin suloinen : ) Vauvakuume taas hieman kasvoi...
Tuulia kyseli joululahjoista. Meilläkin selataan jo ahkerasti sitä lelukuvastoa. meillä taitaa lahjat painottua tuonne autopuolelle. Itse ostettiin pojalle sellanen vetolaukku, jossa on leikkiastioita ja leivänpaahdin kun niiden kanssa tykkää touhuta. Sit saa meiltä lisäksi vaatteita ja sellasen diskoauton (vaikea selittää). Varmaan jotain muutakin vielä ostetaan kun tullaan lähemmäksi joulua.
Nyt täytyy oikeasti tehdä hommia. Nähdään likkojen kanssa kymmeneltä ja sit pitäis oma osuus ryhmätyöstä olla valmis ja mulla on kesken. Apua!
Kalamami rv 6+3 ja Henri
Piti kovin tiputtaa muutama kilo ennen raskautta. Tulinkin sit niin nopeesti raskaaksi, et en ennättänyt. Vaaka kuitenkin näyttää armottomia lukemia, joten jotain on tehtävä eli mun tarttee syödä nyt toooosi terveellisesti. Elikkä te pisteiden laskijat. Kertokaahan mulle, mitä menee mandariineista, sokerittomasta mehukeitosata, kaurapuurosta ja vispipuurosta pisteitä?? Meneekö light-juomista pisteitä? Mitä kannattais syödä et sais syödä suht paljon mut menis vähän pisteitä? En mä nyt varsinaisesti laske noita pisteitä mut haluan et paino ei nouse tässä vaiheessa.
Tuulia: Sulle tuli niin vähän raskauden aikana kiloja et voisit kertoa vähän tarkemmin, mitä kaikkea söit. Söitkö koskaan mitään makeaa?
Tää on vaikeeta! Tekis koko ajan mieli suklaata yms.
Kalamami
Voi onnea Joll@lle ja koko perheelle. Minäkin taas kuumeilen, vaikka vakuutin ja vannoin, ettei meille enää ikinää tule vauvaa (kyllä nopsaa unohtuu se väsymys). Miehenikään ei ihan suorilta käsin tyrmännyt ajatusta, vaikka ollaan sovittu, että kaks lasta on meille just sopiva määrä. No katellaan ja lämmitellään ajatusta ; )
Meillä tytöt on molemmat nukkuneet aina samassa huoneessa, eikä ne yöllä herää vaikka toinen itkeekin, kun ovat siihen niin tottuneita. Tosiaankin mieheni on niin herkkäuninen, nukkui sohvalla ne kaks ekaa kuukautta, kun maalis neiti syntyi. 2kk se siirrettiin samaan huoneeseen siskon kanssa. Lopetti muutes yö tissittelytkin silloin.
Joulua odotan innolla, hyvää ruokaa, joulu rauhaa ja yhdessä olemista, mutta jotenkin vieruksun joulun materialismia. Tosin lahjoja on kiva ostaa ja antaa, mutta kun isovanhempia on 7 ja kummit päälle, ni lahjojen määrä riistäytyy jotenkin käsistä. Itse on edes ostanut mitään ja lapsilla oli niin paljon lahjoja että niitä availtiin monta viikkoa, kamalan noloa valittaa asiasta, mutta en haluais opettaa lapsia saamaan niin paljon kaikkea. nytkin yritän keksiä sellaisia hyötylahjoja.
No muistuikin mieleen miksen ikinää kirjoittele, en kerkee... nyt on taas mentävä tai termiitit tuhoo koko kämpän =)
Aivan ensimmäisenä Jollalle SUURONNITTELUT!!! Tuntuu oudolta, kun silloin kun viimeksi nähtiin, maha oli vielä ihan pikkunen. Mutta se oli kesällä se, jotta kyllähän se maha siinä ajassa kasvaa ja vauva pyrkii ulos. Antaudu vain hetken vietäväksi! Ymmärrämme kyllä, jos et kovin usein täällä hetkeen palstaile. :)
Ja Kalamamille pisteistä. Kysymistäsi ruoista: mandariini ja satsuma 2 kpl, 0,5 pst. Appelsiini kuitenkin on 0 pst! Sokeriton mehukeitto (Valio tai muu, jossa alle 10 kcal) 2 dl, 0 pst. Kaurapuuro (veteen keitetty) 2 dl, 2 pst. Vispipuuro 2dl, muistaakseni 2,5 pst. Se sokeri...Ellei makeuta makeutusaineella. Light-juomista menee 0 pst. Niitä tuleekin juotua, vaikka aspartaami vähän pelottaa.
Paljon kannattaa syödä kasviksia, sillä ne ovat pääsääntöisesti 0 pst. Esim. hyvää naposteltavaa on porkkanatikut ja ruokajogurttiin tehty dippikastike. Tais olla n. 3 pst 100 g tuota dippiä. Ja porkkanat 0 pst. Tietty vielä kevyemmän saisi 2%:lla kermaviilillä, mutta ei se ole yhtä hyvää ja koostumuskin on ihan erilainen. Ja kun syöt ihan normiruokaa, niin laita puolet lautasesta kasviksia (salaattia, höyrytettyjä kasviksia ym), 1/4 perunaa, riisiä tai pastaa ja 1/4 lihaa, kanaa tai kalaa. Kanaa kandee syödä, kun on kevyttä ja nykyään saa kuulemma jo jauhelihaa, jossa on rasvaa vain 2%!
Oikeastaan kaikkea samaa kuin nytkin syö saa ja voi syödä, mutta vain vähemmän. Esim. kaupan lihapullista tai kalapuikoista menee pisteitä 1/kpl. Kalkkunanakit (rasvaa 5%) on kans sen 1 pst. Tietty ihan kasviskeitot ym. on tosi kevyitä, ellei niihin lorota kermaa tms. Ja jokaisella aterialla voit syödä esim. ruisleipää niin paljon, että tulet kylläiseksi ja menettää vain 2 pst. Samoin perunaa voi syödä 2 pisteellä haluamansa määrän, ja pastaa ja riisiä, mutta niistä meni enemmän. Muistaakseni riisitä 3 pst ja pastasta 4 pst. Ateria kannattaa koota siten, että yhteensä esim. lounaalla menee enintään 7 pst ja päivällisellä sama. Tietty voi syödä lounaalla vähemmän pisteitä, että voi päivällisellä syödä enemmän. Kuitenkin joka aterialla kannattaa syödä sallitun pistemäärän rajoissa niin, ettei ole heti uudestaan nälkä. 3-4 h välein olisi syötävä jotain.
Mulla kävi eilen vähän ohrasesti PV:ssä. Oli tullut 500g lisää...No, kyllähän mä sen etukäteen jo tiesinkin. Nyt vaan taas itteesä niskasta kiinni ja alettava pitää ruokapäiväkirjaa.
Joululahjoista kyseltiin. Musiikkia ainakin Helmille eli cd:itä, laulukirja, jossa koreografiat (oikeestaanhan toi on kyllä meille vanhemmille...), jotain leluja, että saa sit heti alkaa niillä leikkiin. Varmaan tulee myös vaatteita. En ole kyllä kovin hirveen kovasti miettinyt vielä nuita asioita.
Pitäs vielä kahdelle kummipojallekin ostaa synttäri- ja joululahjat...Toisillemme ostettiin jo. Mä sain Haglöfsin Gore-tex kengät ja mies Mp3-soittimen. Isovanhempien kanssa sovitaan, et ei toisillemme ostella. Muutakuin ehkä nameja. :P
Pippandii: On se japanilainen sarjakuva Mangaa. Sit taas vastaava piirretty elokuva on Animea. Monimutkaista...Mut joo, tuo manga on kyllä just nyt tosi suosittua ja sen vuoksi juuri arvelisnkin, et vois houkutella sarjakuvakurssille.
Kuka kyseli äitiinripustautujista? Helmillä on menossa kyllä just nyt tosi paha ripustautumiskausi. Kokoajan pitää olla sylissä, roikkua lahkeessa, repiä mua liikkeelle, jos katon vaikka telkkua tai nukkua mun päällä tai vieressä yöllä...Huoh. Mutta ei tätä lopun ikäänsä jatku. Luinkin just eilen netistä (sivua en muista. Googletin ´' uhmaikä' ), et lapsilla on tavallisestu 1,5 - 2 -vuotiaina ns. irtautumisvaihe. Eli oivaltavat olevansa erillisiä yksilöitä ym. Tämä vaihe voi olla just pahan kiukun tai takertumisen aiheuttaja. Ja yleensä uhma on pahinta läheisimässä ihmissuhteessa eli äidin kanssa. Kiva...
Helmillä nmittäin ihan selvästi on menossa vaihe, jolloin hän ei haluaisi jäädä hetkeksikään yksin. Esim. nukkumaan mentäessä itkeä tihrustetaan ja takerrutaan kiinni. Ja myös unien aikana tarttee tarkistaa, onko äiti tai isä paikalla. Äskenkin 30 min nukuttuaan alkoi itkeä, ja jouduin käydä näyttäytymässä hänen huoneessaan. Ja huoneen ovea ei saa enää sulkea, vaan sen pitää olla auki ainakin nukahtamisen ajan. Ettei vaan katsokaas tuntisi olevansa erossa muista.
Viimeyö oli kyllä poikkeus edellisiin, sillä Helmi nukkui 20.30 - 7.00 omassa sängyssään. Ei siis laisinkaan meidän välissä. Alkuyöstä tuossa 23.00 aikaan kyllä itki aika kovaakin, eikä meinannut rauhoittua, mutta nukahti sitten kuitenkin. Minä taas heräsin jo klo. 5.00, kun mies tökki kättäni. Ilmeisesti unissaan, sillä ei Helmi ainakaan silloin itkenyt. Enpä sitten juurikaan nukkunut sen jälkeen. Seiskalta piti muutenkin herätä, jotta kerettiin päiväkotiin tarhakuvaukseen, joka oli jo 8.30.
Lääkärissäkin käytiin ja korvat näyttivät kuulemma vähän punaisilta, mutteivät tulehtuneilta. Ihmekös tuo, jos olivat punaiset, kun yks huusi kuin päätä olisi leikattu irti! Mutta että toistaiseksi saatiin terveen paperit. Kunnes taas...
Nyt ei muuta. Silmät vässyy.
helmi ja äiti eli Lehtovi
Ihania vauvauutisia !
Onnea oikein paljon !
T: vupii rv 29+6 ja maalisheppu
Tuli viesti Silja Lineltä, että huomiset laivat Tallinnaan on peruttu, joten se siitä lomasta. Lapset kuitenkin menevät múmmille ja vaarille yöksi, että päästään vähän kaupungille. Eihän se tietty ole sama asia, mutta minkäs ilmoille mahdat?!
Joulusta: Me mennään taas jouluksi pohjoiseen mökille. Mun vanhemmat maksavat matkan + joulun oleilun meille joululahjaksi. Mun veli perheineen tulee myös ja mun sisko koirineen. Mun täti perheineen (eli mun serkut ja lasten pikkuserkut) ja mummo ovat myös samalla paikkakunnalla joulun, mutta omassa mökissään.
Mun tarvitsee ostaa lahjat vain kolmelle kummilapselle ja veljen & siskon kanssa keksitään yhteinen lahja meidän vanhemmille. Niin ja varmaan omille lapseille tulee ostettua jotain. Tai ainakin esikoiselle, Santusta en ole vielä varma. Meidän lapset saa aina lahjoja mun sisaruksilta, kummeiltaan, mun mummoilta, mun äidin sisaruksilta (2siskoa, 2 veljeä) ja tietty mun vanhemmilta, joten siinähän sitä roinaa jo onkin. Miehen vanhemmat muistavat lasten joulua pankkitilin kautta. Miehen kanssa ei osteta toisillemme lahjoja, eikä mun sisarusten kanssa. Eiku, ostanhan mä mun siskolle aina jotain, kun se on meidän perheen vauva (25v.)
Tänä vuonna ollaankin koko jouluviikko Levillä, eli toiveita on rinteeseen pääsystä. Mun vanhemmat jäävät sinne meidän kanssa, niin on lastenvahtiapua.
Mainitsemisen arvoinen asia: Santtu nukkui taas 21-6.30 OMASSA sängyssä. Toivottavasti jatkuisi nämä uudet tuulet meidän perheessä.
Nyt tarttis käydä siivoamassa keittiö ja sitten pääsen kampaajalle, kun mies tulee. Muhunkin iski joku törsäilyinto, ostin nimittäin tänään takin ja farkut. Niin ja mäkin hankin keskiviikkona uuden piilarit, kuten Terhi. Nyt olen pitänyt näitä jo yli vuorokauden putkeen, ihme vempeleitä nämä nykyajan piilolinssit, kun saa nukkuakin ne päässä.
Paljon onnea Jollalle vauvasta!
Hyvät viikonloput!
T. lappu & Santtu
Miehellenikin tuossa aamulla kerroin ja ihmettelin että näinköhän pääsette tänään reissuun :/ Tosi harmillinen juttu. Itse olen tosin sen verran merisairasta tyyppiä että suurin surminkaan en paatille nyt lähtisi :p
Joulusta on ollut puhetta. Aattona ollaan perinteisesti käyty molemmilla isovanhemmilla. Viime joulupäivänä pyysin heidät+siskoni köörin+sinkkuisoveljeni meille syömään. Saas nähdä mitä tänä jouluna....aattona varmaan sama ralli mutta muuten rauhoututaan kotiin. Lahjoja ostan omille kummilapsille (2) ja miehen kummilapselle kun se ei kuitenkaan keksis mitään :) Vanhemmille ollaan ostettu jotain pientä ja myös siskon lapsille. Ja tietty Nooralle :) Miehelle oon kyllä ostanu joka joulu jotakin, tällä kertaa varmaan uudet farkut/paidan. Onneksi tulee rutkasti veronpalautuksia molemmille mutta suuren osan niistä syö visa lasku :p
Saikulla edelleen olen, tiistaina vasta töihin. Kohta haen likan hoidosta ja siskon tyttö tulee illaksi tähän meille auttelemaan kun mies on töissä. Kiva kun saa apua, eilinen ilta oli aika tuskaa päivystää sohvalta. Onneksi likka ei suuremmin kiukkuillut ja muutenkin leikki itsekseen. Kävi vaan tarkastamassa että äiti on pipi ja sitä hoki koko ajan. Söpö <3 Meillä uusin lausahduksia on PÖÖ! (nurkan takaa sanottuna) ja HUI kun meinataan kaatua tms. Hauskasti sanoo myös kukkuluuruu (uukkutuutuu). Lordia kun tulee radiosta/telkusta, likka käy " laulamaan" tosi möreällä äänellä. Hih, hauska tyyppi :)
Jaahans. Taidan pelastaa hoitotädin ja hakea tänään vähän aikaisemmin. Eilen hoitotäti vei oman 2.5v lapsensa katsomaan Titi-nallea ja lapsonen nukkui autuaasti koko esityksen :) Mahtoi olla hänellä tylsää. Suurin fani aihe jäi nyt väliin.
T: Nasulina ja Noora
Niinhän se menee, että kun toinen nukkuu, niin toinen valvoo..Moonalla on taas ollut tehoimuyö takana, söi 7x ja nukkui muutenkin huonosti. Taisi liika syöminen tehdä vatsanpuruja. No, onneksi saatin nukuttua reilun puolen tunnin päikyt. Mietin vellien aloittamista, toisaalta tekisi mieli aloittaa, mutta sitten kun neuvola ei vielä antanut ns.lupaa siihen, kerran kuitenkin hyvin kasvanut maidolla.
KYSYMYS teille keillä useampi lapsi, milloin siirsitte lapset samaan huoneeseen nukkumaan? Olen tässä miettinyt..luulen että siirrän heti, kun Moona alkaa nukkumaan yöt syömättä. Tai vähän kakspiippunen juttu. Kun meidän huone on Mimmin huoneen vieressä. Moona jos ääntelee kovemmin yöllä, niin vaarana, että Mimmi herää. Mietin tässä, että pitäsikö meidän muuttaa alakertaan makkariin nukkumaan, jossa sitten Moona saisi harjoitella yksin nukahtamista yms.Mitä mieltä olette?!! Mutta tuntuuko Mimmistä pelottavalta nukkua yksin yläkerrassa, kun me ei ollakaan seinän takana?!!
LEHTOVI; kuinkas vaa' alla kävi tänään? Osaatko auttaa miuta? Miulla normaalisti olis pisteinä 18, mutta mites nyt kun imetän? Lueskelin noita omia papruja ja sieltä en tietoa saanut..Minulla päivän heikoin kohta on tämä päikkäreitten jälkeinen unen pöppöröinen olotila. Silloin löydän iteseni kaapilta etsimässä ihan mitä tahansa =), vaikka mysliä suoraan paketista.. Miun mitat siis pituus 163.5cm, paino nyt 65.5. Miulla oli tavoite maraskuus alkuun, että olis alle 65, mutta erittäin huonolta näyttää. Joulun tavoite 60kg on matkan päässä..
Vastailkaa alkuviikon galluppeihin..eli miten maalislapsenne kylpee, monta kertaa viikossa? Miten teillä nukutaan? Muitatteko kummeja ja isovanhempia kuinka? Mitäs muita niitä nyt olikaan?!!
G: vielä ootteko miettinyt isänpäivää? Minä tilasin papalle,, ukilla ja isille " meidän perheen" t-paidan. Eli paidassa lukee meidän perheen isi.Myös meinaan ostaa miehelleni jonkuin dvd:n ja jos hyvä tarjous tulee, niin uuden partakoneen. Aamupala tietenkin sänkyyn =)
Huomenna aamusta perhekerhoon, illalla lähden anopin kanssa teatteriin haminaan.Viikonloppuna normaalit kotikuviot..Voi olla että Mimmi menee yökylään mummolaan.
Tällästä tänään!!
Kirjoitelkaas!!!
Tuulia