Miten kauas lapsuuteen muistatte?
Tuli mieleen toisesta ketjusta missä juttelevat mitä 10 vuotiaana tekivät koulupäivän jälkeen jne.
Itse muistan lapsuudesta vain välähdyksiä, esim kerran kovan aallokon uimassa ollessani. Muistan että tykkäsin hypätä aaltoa vasten.
En muistaa että minkä ikäinen olin tuolloin.
Muistan että minkälainen hylly oli huoneessani. En ole varma muistanko oikeasti vai luulenko muistavani kun minulla on valokuva siitä. Ja kuvaa katsoessani "muistan" että juu, tuollainen oli.
Tarkkoja muistikuvia tilanteista tai tapahtumista alkaa olla vasta jossain 14-16 vuotiaasta.
Olen kuitenkin ihan normijärjellä varustettu aikuinen.
Ihan kuin lapsuuteni olisi jotenkin pyyhkiytynyt mielestä
Kommentit (29)
Muistan kun lilluin kohdussa ja potkin kovasti. 😊
Sanoisin että 3-vuotiaasta asti on jotain välähdyksenomaisia muistoja, kuten useimmilla. Osa voi toki sekoittua valokuvien ympärille luotuihin muistoihin mutta tuolta iältä voisin sanoa varmaksi muutaman.
Minulla on eideettinen muisti ja muistan käytännössä kaiken syntymästäni lähtien.
Muistan kun
-valitsin vaippojen joukosta siskolleni vaippaa. Hän on minua vuoden nuorempi ja luopui vaipoista aika heti 2-vuotiaana, olin itse siis juuri täyttänyt kolme.
-olin isän ja alakouluikäisten serkkujeni kanssa kävelyllä. Olin motorisilta taidoilta kypsä ikäisekseni, mutta muistan sen vitutuksen, kun en päässyt yhtä pientä loivaa mäkeä alas sulavasti loikkien, kuten isä ja serkut, vaan jouduin istumaan perseelleni ja hilaamaan itseni alas. Olin siis 3v tai vähän alle
-sain palovamman yhtenä jouluna, kun huitaisin kuumaa peltiä. Huitaisin peltiä, koska seurasin kämpässämme keittiöstä olkkariin edestakaisin harhailevia äitiä ja isää. Jouduin juoksemaan, että pysyisin perässä ja on tuollainen lahkeessa roikkuminenkin merkki hyvin nuoresta iästä. Sitä en muista, olinko 2,5v vai 3,5v, mutta varmasti alle neljä kuitenkin
-ikävuosilta 4-6v onkin jo jäänyt tosi paljon erilaisia muistoja, en niitä ala edes luettelemaan
Vierailija kirjoitti:
Minulla on eideettinen muisti ja muistan käytännössä kaiken syntymästäni lähtien.
Millaista oli olla täysin autettava, puhe- ja liikuntakyvytön käärö?
Nukuin lastenrattaissa pihalla. Naapurin musta koira tuli nuuhkimaan. Ensimmäinen muistoni. muutkin muistot jotka on todettu todeksi ovat ajalta 2-4v koska muistan sen aikaisesta asuinpikasta paljon. tapahtumiakin. Luulin pitkään että muutettiiin silloin kun olin lähempänä kuutta ikävuotta tämän vuoksi. Mutta henkilötiedoista netistä katsottuna olin hiukan yli neljä kun kyseisestä paikasta muutettiin pois.
Vierailija kirjoitti:
On tosi vaikea kuvitella että joku muistaisi oikeesti 2v
ikäisenä olleita tapahtumia tai yhtään mitään
Olin alle 2-vuotias ja muistan kuinka leikittiin vanhempien sisarusten kanssa. Varma muisto, sillä muutimme pois synnyinkodistani kun olin 2v 1kk. Muuttopäivänä ihailin uutta kiiltävää kylpyammetta.
Muisti ja valo tuli 4 vuotiaana. Mutta sitä ennen on jo joitakin tilanteita muistissa. Ja vauvana pari. Muistan asioita jotka tapahtuivat, joita tuttu tai vanhempi ei muista. Mutta jos joku kysyisi mitä tapahtui tiettynä vuonna 1990 tai 2000 luvulla, en osaisi vastata koska tiedän tapahtumat mutten tarkkoja päivämääriä kaikessa. Päivämääristä tulisi massaa.