Mistä ihmeestä on tullut ajatus juhlien tarjottavista
että ne tehdään ruokarajoitteiden mukaan siten, että "normaalia" tarjottavaa ei ole lainkaan?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ei ole normaalia sitten? Mä syön ihan arjessa paljon sellaista, mikä sopii moneen ruokavalioon ja se on ihan tavallista ruokaa. Jauhelihapihvi ei tarvitse muuta kuin suolaa ja pippuria, on gluteeniton ja maidoton sekä paras näin. Kääretorttu on hyvää jos siinä on kuningatarhilloa ja tehty perunajauhoihin, munaa siinä on, mutta ei gluteenia tai maitoa. Keitetyt perunat käy kaikille paitsi peruna-allergiselle, kuten myös riisi. Mua nauratti kun yksi mummo haukkui että joku tietty makkara on pahaa kun se on gluteeniton ja laktoositon, mutta kehui kabanossia. Hän ei sattunut tietämään, että sekin on.
Ja jauhelihapihviä ei voi syödä, koska siinä on liikaa rasvaa, joka ärsyttää mahaa ripuliin asti. Itseasiassa myös tavanomaisessa naudanlihassa on liikaa rasvaa, poro, peura ja hirvi sopivat kyllä. Jos ei ole paistettu liiassa rasvassa.
Ymmärrän monenlaisia ruokavalioita, mutta tällainen vähällä rasvalla paistettu riista -ruokavalio alkaa olla juhlien järjestäjälle paljon vaadittu. Luulen, että herkkävatsaisen ruokavaliota tuntematta onnistuisin kuitenkin laittamaan ruoan jotenkin väärin ja isosta vaivasta huolimatta menisi silti pieleen.
En kyllä tiedä, mikä olisi vaihtoehto - varmaan kaikilla tavoilla laitettu kasvisruokakaan ei kelpaisi. Varmaan sanoisin että olen niin hankala ettei kannata edes yrittää, söisin ennen juhlia ja närppisin tarjottavista minkä pystyisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ei ole normaalia sitten? Mä syön ihan arjessa paljon sellaista, mikä sopii moneen ruokavalioon ja se on ihan tavallista ruokaa. Jauhelihapihvi ei tarvitse muuta kuin suolaa ja pippuria, on gluteeniton ja maidoton sekä paras näin. Kääretorttu on hyvää jos siinä on kuningatarhilloa ja tehty perunajauhoihin, munaa siinä on, mutta ei gluteenia tai maitoa. Keitetyt perunat käy kaikille paitsi peruna-allergiselle, kuten myös riisi. Mua nauratti kun yksi mummo haukkui että joku tietty makkara on pahaa kun se on gluteeniton ja laktoositon, mutta kehui kabanossia. Hän ei sattunut tietämään, että sekin on.
Ja jauhelihapihviä ei voi syödä, koska siinä on liikaa rasvaa, joka ärsyttää mahaa ripuliin asti. Itseasiassa myös tavanomaisessa naudanlihassa on liikaa rasvaa, poro, peura ja hirvi sopivat kyllä. Jos ei ole paistettu liiassa rasvassa.
Ymmärrän monenlaisia ruokavalioita, mutta tällainen vähällä rasvalla paistettu riista -ruokavalio alkaa olla juhlien järjestäjälle paljon vaadittu. Luulen, että herkkävatsaisen ruokavaliota tuntematta onnistuisin kuitenkin laittamaan ruoan jotenkin väärin ja isosta vaivasta huolimatta menisi silti pieleen.
En kyllä tiedä, mikä olisi vaihtoehto - varmaan kaikilla tavoilla laitettu kasvisruokakaan ei kelpaisi. Varmaan sanoisin että olen niin hankala ettei kannata edes yrittää, söisin ennen juhlia ja närppisin tarjottavista minkä pystyisin.
Mutta ehkä tuo viesti oli sarkasmia.
Vierailija kirjoitti:
No en voi syödä kiiwiä tai raakaa porkkanaa. Muuten saat soittaa ambulanssin.
Etkö tunnista niitä itse? Eli muiden pitää huolehtia, ettet niitä kitaasi ahda?
Olisi varmaan siitä, että yleensä juhliin kutsutaan läheisiä ja tärkeitä ihmisiä ja halutaan, että heillä on mukavaa, ei tarvitse lähteä kotiin kesken nälän takia.
Olen itse ollut kasvissyöjä parikymmentä vuotta ja voin kertoa, että siinä viiden vuoden kohdalla meinasi tulla ihan tippa linssiin, jos joku oli viitsinyt järjestää minulle tarjottavia, varsinkin jos oli itse tehnyt.
Nykyään pyrin itse samaan. Miehen sisko on vegaani, niin juhlat vegaanisena, poikkeuksena lapsen synttärit, joihin lapsi valitsee itse kakun, viimeksi hän kyllä halusi myös vegaanisen, että tädin kanssa voi syödä yhdessä.
Minulle ei ole ongelma mennä juhliin, ja olla syömättä mitään. Aikuinen ihminen voi olla syömättä sen muutaman tunnin, en tarvitse mitään eväsnyssyköitä mukaan. Syön muutenkin vähän, joten jos otan suullisen jotakin itselleni sopivaa, se kyllä riittää.
Ja on ruokarajoitteita, joista en jaksa alkaa kenellekään selittää. Syön mitä voin ja loput jätän syömättä. So simple.
Allergiset ja keliaakikot ymmärrän ja ne on minusta otettava huomioon, mutta ei kyllä jokaista lakot-ovo-pesco-vege, mitä näitä nyt onkaan. Ne on omia valintoja, ei pakon sanelemia. Olkoot mun puolesta nälässä mun juhlissa.
Har någon av er någonsin reflekterat över att detta inte är ett problem i normala länder? Visst ser man hos oss diverse "vegan" reklamer och krogarna har något "vegan" alternativ. Personligen tror jag att det snart går över då prylarna blir i hyllorna och den delen av veganingredienser som inte går att använda i samband med normala portioner ruttnar i köken.
Personligen hatar jag att köpa mat i finska butiker då allt är laktosfritt och det ena och det andra fritt. Priserna är högre och ingredienserna sämre. Även förpackningarna är motbjudande då man inte hittar sådant man är van vid och storlekarna är väl för flodhästar och noshörningar?
På produkterna finns väldigt lite om innehållet men nog någon liten rörande saga för hjärndöda. Det är strunt samma om du köper kaffe, smältost eller fast pilsner. Kunden i affären förpassas till infantilstadiet av diverse produktchefer hos producenterna som snällt lyder vad duopolet dikterar.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki voivat syödä sitä ruokarajoitettua ruokaa, mutta ruokarajoitettu ei voi syödä kaikkea ruokaa.
Ai miten niin?
No lihansyöjä voi syödä kasvisruokaa.
Viljan syöjä voi syödä gluteiinitonta.
Maidon litkijä voi syödä laktoositonta.
Ei toimi toisinpäin.Se joka kutsuu tarjoaa mitä itse haluaa.
Ei toimi toisinpäin.
Niin? Ei kai kukaan pakota tarjoamaan mitä ei halua. Mikään pakko ei ole tehdä ruokarajoitteisille mitään. Suurin osa haluaa tehdä heille edes jotain.
Itse en pysty syömän vegaaniruokaa. Menee vatsa sekaisin. Ne on ne kovetetut kasvirasvat.
🇺🇦🇮🇱