Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä ihmeestä on tullut ajatus juhlien tarjottavista

Vierailija
23.08.2022 |

että ne tehdään ruokarajoitteiden mukaan siten, että "normaalia" tarjottavaa ei ole lainkaan?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en voi syödä kiiwiä tai raakaa porkkanaa. Muuten saat soittaa ambulanssin.

Vierailija
2/29 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei kuole siihen, että syö jonkun vieraan ruokarajoitteen mukaan tehtyä kakkua. Jos noin tekee pahaa, niin ei syö mitään tai jättää juhlat välistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en voi syödä kiiwiä tai raakaa porkkanaa. Muuten saat soittaa ambulanssin.

Parempi tuoda omat eväät tai pitäytyä juomapuolessa. 

Vierailija
4/29 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki voivat syödä sitä ruokarajoitettua ruokaa, mutta ruokarajoitettu ei voi syödä kaikkea ruokaa.

Vierailija
5/29 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emäntä tarjoaa sellaista mistä itse pitää. Vieraat syövät ja kiittelevät.

Tämä on normaalia kyläilykulttuuria jos joku vielä muistaa.

Vierailija
6/29 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki voivat syödä sitä ruokarajoitettua ruokaa, mutta ruokarajoitettu ei voi syödä kaikkea ruokaa.

Ai miten niin?

Vierailija
7/29 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei kuole siihen, että syö jonkun vieraan ruokarajoitteen mukaan tehtyä kakkua. Jos noin tekee pahaa, niin ei syö mitään tai jättää juhlat välistä.

Lähtökohtaisesti kutsuihin ei mennä kuolemaan vaan viihtymään.

Itsekin ruokarajoitteisena (sairaus) kerron emännälle etukäteen tai hän kysyy mitä voin ottaa. Olen kiitollinen siitä jos minullekin on jotain.

Pidän myös eväät aina mukana, koska joskus minut on lupauksista huolimatta unohtettu.

Pääasia on se, että mun ruokaongelmastani ei tehdä numeroa.

Suurin osa syö kaikkea mitä on tarjolla.

Jos sulla on vakava allergia älyät varmaan itse huolehtia turvallisuudestasi. Muiden tehtävä se ei ole.

Vierailija
8/29 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ei ole normaalia sitten? Mä syön ihan arjessa paljon sellaista, mikä sopii moneen ruokavalioon ja se on ihan tavallista ruokaa. Jauhelihapihvi ei tarvitse muuta kuin suolaa ja pippuria, on gluteeniton ja maidoton sekä paras näin. Kääretorttu on hyvää jos siinä on kuningatarhilloa ja tehty perunajauhoihin, munaa siinä on, mutta ei gluteenia tai maitoa. Keitetyt perunat käy kaikille paitsi peruna-allergiselle, kuten myös riisi. Mua nauratti kun yksi mummo haukkui että joku tietty makkara on pahaa kun se on gluteeniton ja laktoositon, mutta kehui kabanossia. Hän ei sattunut tietämään, että sekin on.  

Vierailija
9/29 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on normaalia? Vegaaniruokako ei ole? Se on ihan normaalia, saa hengittää taas.

Vierailija
10/29 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai miten niin?

No lihansyöjä voi syödä kasvisruokaa.

Viljan syöjä voi syödä gluteiinitonta.

Maidon litkijä voi syödä laktoositonta.

Ei toimi toisinpäin.

Vierailija
11/29 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on kohteliasta huolehtia, että kaikille on syötävää, jos rajoite on joku helposti huomioitava. Esim. ostaa jotain valmista.

Sellainen "tehdään kaikille yhteisesti sopiva kakku"-ideologia on vähän huono, kun siitä tulee helposti aika erikoisen makuinen, mikä ei sitten kaikille kelpaakaan.

Vierailija
12/29 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohtaisesti kutsuihin ei mennä kuolemaan vaan viihtymään.

Itsekin ruokarajoitteisena (sairaus) kerron emännälle etukäteen tai hän kysyy mitä voin ottaa. Olen kiitollinen siitä jos minullekin on jotain.

Pidän myös eväät aina mukana, koska joskus minut on lupauksista huolimatta unohtettu.

Pääasia on se, että mun ruokaongelmastani ei tehdä numeroa.

Suurin osa syö kaikkea mitä on tarjolla.

Jos sulla on vakava allergia älyät varmaan itse huolehtia turvallisuudestasi. Muiden tehtävä se ei ole.

Ja tämä oli sille kiwi-porkkanatyypille.

Vierailija
13/29 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emäntä tarjoaa sellaista mistä itse pitää. Vieraat syövät ja kiittelevät.

Tämä on normaalia kyläilykulttuuria jos joku vielä muistaa.

Mä kyllä mielelläni leivoin maidottomia ja ilman munia pullaa pikkulapselle joka oli ruokarajoitettu.

Vierailija
14/29 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun anoppi tulee kylään, pidän aina huolta siitä, että on laktoosia. Saapahan istua sitten pöntöllä.

Vierailija
15/29 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai miten niin?

No lihansyöjä voi syödä kasvisruokaa.

Viljan syöjä voi syödä gluteiinitonta.

Maidon litkijä voi syödä laktoositonta.

Ei toimi toisinpäin.

Se joka kutsuu tarjoaa mitä itse haluaa.

Ei toimi toisinpäin.

Vierailija
16/29 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tää vähän hankalaa nykyään, jos kaikki yrittää ottaa huomioon. Oma kokemus: sekä ainut gluteeniton että kasvissyöjä jäivät pois juhlista. Toki heitä varten varattu ruoka tuli syötyä, mutta helpommalla ja halvemmalla olisi päästy, kun olisi tiedetty etukäteen. Kotikeittiössä säilytystilakin on kortilla.

Vierailija
17/29 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos talonväestä kukaan ei voi syödä vaikkapa laktoosia, on järkevintä tehdä kaikki tarjottavat laktoosittomana, koska jos jotain jää yli, voi talonväki syödä niitä juhlien jälkeen.  Laktoositon ruoka on heidän "normaalia".

Yleisestikin ottaen, kun valitaan sellaisia tarjottavia, jotka sopivat mahdollisimman monelle juhliin osallistuvalle, se helpottaa järjestelyjä, kun ei tarvitse tehdä niin monia erikoisruokia.

Kuitenkin haluat maistaa myös sitä gluteenitonta kakkua, koska se on niin herkullisen näköinen. "Miksi sitä ei voi ottaa samalla kakkulapiolla kuin tavallista kakkua? Samalle lautasellehan minä sen kakkupalan laitan!"

Vierailija
18/29 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on kohteliasta huolehtia, että kaikille on syötävää, jos rajoite on joku helposti huomioitava. Esim. ostaa jotain valmista.

Sellainen "tehdään kaikille yhteisesti sopiva kakku"-ideologia on vähän huono, kun siitä tulee helposti aika erikoisen makuinen, mikä ei sitten kaikille kelpaakaan.

Mutta toisaalta taas, miksi tehdä mansikkakakku juuri niihin juhliin, joihin se mansikka-allergikko on tulossa? Vaihtoehtoisia, ja hyvän makuisia täytteitä on vaikka kuinka paljon.

Vierailija
19/29 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ei ole normaalia sitten? Mä syön ihan arjessa paljon sellaista, mikä sopii moneen ruokavalioon ja se on ihan tavallista ruokaa. Jauhelihapihvi ei tarvitse muuta kuin suolaa ja pippuria, on gluteeniton ja maidoton sekä paras näin. Kääretorttu on hyvää jos siinä on kuningatarhilloa ja tehty perunajauhoihin, munaa siinä on, mutta ei gluteenia tai maitoa. Keitetyt perunat käy kaikille paitsi peruna-allergiselle, kuten myös riisi. Mua nauratti kun yksi mummo haukkui että joku tietty makkara on pahaa kun se on gluteeniton ja laktoositon, mutta kehui kabanossia. Hän ei sattunut tietämään, että sekin on.  

Ja jauhelihapihviä ei voi syödä, koska siinä on liikaa rasvaa, joka ärsyttää mahaa ripuliin asti. Itseasiassa myös tavanomaisessa naudanlihassa on liikaa rasvaa, poro, peura ja hirvi sopivat kyllä. Jos ei ole paistettu liiassa rasvassa.

Vierailija
20/29 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta toisaalta taas, miksi tehdä mansikkakakku juuri niihin juhliin, joihin se mansikka-allergikko on tulossa? Vaihtoehtoisia, ja hyvän makuisia täytteitä on vaikka kuinka paljon.

koska on mansikka-aika ja kaikki pitävät mansikkakakusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä