Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalainen terveydenhoito pakotti miehen työkyvyttömyyseläkkeelle vastentahtoisesti!

Vierailija
23.08.2022 |

Näin kävi, siis minulle. Itse olen perusterve ihminen ja minkäänlaista mielenterveyden ongelmaa ei ole, mutta suomalaine n terveydenhoito on erimieltä ja olen siis joutunut työkyvyttömyyseläkkeelle mielenterveydellisistä syistä vastentahtoisesti.

Ongelmat alkoivat kun perheeni teki minusta huoli-ilmoituksen viitaten mielenterveyteeni ja siitä eteenpäin koko soppa on ollut perheeni masinoimaa. Psykiatri ja hoitajat ovat hyvin paljon kuunnelleet äitiäni ja isääni minun mielenterveydentilan osalta ja minun mielestä olen joutunut heidän kaltoinkohtelun osaksi. Nämä manisoivat minulle mm pakko-injektio lääkityksen, mikä on osaltaan jo kemiallista pahoinpitelyä ja tämä injektiona annettu neuroleptini vaikuttaa kuten sen oletetaankin vaikuttavan ja "tasaa" tai siis paremminkin tämmöisellä terveellä ihmisellä, vie tunteet ja elämän ilon. En muista milloin olisin viimeksi ollut iloinen tai surullinenkaan, vaikka aihetta tosiaan olisi ollut, mutta lääke näin vaikuttaa.

Psykiatri ja muu henkilökunta on hyvinkin iloisia lääkityksestä. Hommahan on sillä tavalla, että kun kerran ihmiselle on lääkitys määrätty ja diagnoosi annettu, niin sitä ei helposti kukaan ala muuttamaan. Lääkärit eivät yleensä toistensa varpaille astu ja suojelevat toisiaan myös diagnoosien annossa. Vaikka minut alunperin tutkinut lääkäri olisi tehnyt virheellisen diagnoosin, niin sitä ei ole kukaan kumonnut jälkeenpäin. Tämän diagnoosin osalta jäljestä päin lääkärit ovat enemmänkin aina etsineet vahvistusta aikaisemmalle diagnoosille ja oikeutusta, eikä kenelläkään ole tullut mieleen se, että diagnoosi olisi alunperinkin väärä.

Ennen lääkitystä olin virkeä elämäniloinen ihminen ja nyt hyvin erilainen, joka tunteettomasti vaeltaa päivästä toiseen ilman vaihtelua.

Luulen että samankaltaisen kohtelun osaksi on joutunut muitakin suomalaisia ja mielestäni asiasta pitäisi voida keskustella ja ihmisten saada toisistaan vertaistukea täälläkin. Kertokaa mitä mieltä olette tarinastani.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sun päässä vikana?

Ei syyttä suotta huoli-ilmoituksia tehdä.

Sehän tässä hauskaa onkin, kun ei mitään vikaa ole. Aiheettomasti on minua lääkitty ja väittävät psykoosiksi sekä skitsofreniaksi.

Eli mitä he väittivät sinun tekevän? Etkö mielestäsi ollut tehnyt sitä mistä syytettiin, vai eikö se mielestäsi ole hullua?

Rautalankaa: jos vaikka sanoivat että olet kertonut käyväsi ufolennoilla marsissa eikä se pidä paikkaansa, tai että ovat sanoneet niin ja sinusta on väärin väittää sen takia sinua hulluksi, koska siellähän sitä käydään harva se yö. 

Tämä sairaudentunnottomuudeksi syyttely oli tosiaan ensimmäisellä kierroksella lääkärin diagnoosina ja pitivät minua muuten vaan omituisena. Naureskelin epäasianmukaisesti ja olis "omituinen". Tässä syyt psykoosi ja skitsofrenia epäilyyn.

Et edelleenkään sanonut miksi vanhempasi epäilivät sinun olevan sairas. Halusit meidän mielipiteitä, mutta et halua kertoa mitään. 

Vierailija
22/37 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauti tilanteesta. Moni ei pääse työkyvyttömyyseläkkeelle vaikka tahtoisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan kiellä töihin menemästä eläkkeelläkään jos siltä tuntuu ja erityisesti jos neurolepteilta kykenee. Helvetin vaikeaa se kyllä on silloin kun ne tekee aivan järjettömän väsyneeksi ja tyhmäksi.

Vierailija
24/37 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sun päässä vikana?

Sehän tässä hauskaa onkin, kun ei mitään vikaa ole. Aiheettomasti on minua lääkitty ja väittävät psykoosiksi sekä skitsofreniaksi.

Eli mitä he väittivät sinun tekevän? Etkö mielestäsi ollut tehnyt sitä mistä syytettiin, vai eikö se mielestäsi ole hullua?

Rautalankaa: jos vaikka sanoivat että olet kertonut käyväsi ufolennoilla marsissa eikä se pidä paikkaansa, tai että ovat sanoneet niin ja sinusta on väärin väittää sen takia sinua hulluksi, koska siellähän sitä käydään harva se yö. 

Tämä sairaudentunnottomuudeksi syyttely oli tosiaan ensimmäisellä kierroksella lääkärin diagnoosina ja pitivät minua muuten vaan omituisena. Naureskelin epäasianmukaisesti ja olis "omituinen". Tässä syyt psykoosi ja skitsofrenia epäilyyn.

Et edelleenkään sanonut miksi vanhempasi epäilivät sinun olevan sairas. Halusit meidän mielipiteitä, mutta et halua kertoa mitään. 

Epäilivät koska olin käyttäytynyt omituisesti. En ollut heihin yhteyksissä ja muuten omituista käytöstä.

Vierailija
25/37 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva näkee omat sairautensa, vaan lääkärit tietävät sen paremmin.

Jos sinulla olisi verenpainetauti tai syöpä, et välttämättä sitä itse tietäisi, ennen kun lääkäri tekee diagnoosin. Sama mielen sairauksissa.

Eikä työkyvyttömyyseläke suinkaan tarkoita, että olisit lopun elämää työkyvytön. Se on jatke vain sairaslomalle. Ja sitten kun paranet ja lääkäri kirjoittaa työkykyisen paperit, eläkettä ei makseta.

Ja mitä tulee pakkohoitoon, se on ollut sinun parhaaksi, koska sitä ei tehdä heppoisin perustein, vaan sinun mielesi on sairas, jostakin syystä ja lääkärit ovat katsoneet sinun olevan vaaraksi, juuri sillä hetkellä itsellesi tai muille.

Ja tilanne muuttuu, kun saat hoitoa ja kuntoutut.

Vierailija
26/37 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sun päässä vikana?

Epäilivät koska olin käyttäytynyt omituisesti. En ollut heihin yhteyksissä ja muuten omituista käytöstä.

Hmmm. Tiedän kaksi jolle on diagnosoitu skitsofrenia väärin perustein. Toisella diagnoosi kesti muistaakseni kolme päivää ennen kuin sukulaiset saivat yhteyden ja pistivät metelin pystyyn, toisella kesti sitte vuosia ennen uutta tutkimusta. 

Jos olet mielestäsi aivan varma ettei sinulla ole skitofreniaa ja olet tullut väärin diagnosoiduksi, olisiko ihan mahdotonta koettaa käyttäytyä siellä vastaanotolla vaihteeksi asiallisesti ja normaalisti ja pyytää aivan rauhallisesti diagnoosin tarkistusta? 

Vierailija
27/37 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sua lukiessa kyllä päädyn siihen lopputulokseen että ihan syystä susta on ilmoiteltu. Olet sekaisin kuin seinäkello

Vierailija
28/37 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sun päässä vikana?

Hmmm. Tiedän kaksi jolle on diagnosoitu skitsofrenia väärin perustein. Toisella diagnoosi kesti muistaakseni kolme päivää ennen kuin sukulaiset saivat yhteyden ja pistivät metelin pystyyn, toisella kesti sitte vuosia ennen uutta tutkimusta. 

Jos olet mielestäsi aivan varma ettei sinulla ole skitofreniaa ja olet tullut väärin diagnosoiduksi, olisiko ihan mahdotonta koettaa käyttäytyä siellä vastaanotolla vaihteeksi asiallisesti ja normaalisti ja pyytää aivan rauhallisesti diagnoosin tarkistusta? 

Jatkan vielä että molemmilla oli kuitenkin muu diagnoosi taustalla eikä heillä ole ongelmia tajuta että joku vika löytyy. 

Vierailija
29/37 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin ei kaaosmagia oikein sovi. Menee pää sekaisin, vaikka ei skitsofreniaa olisikaan. Kannattaa ottaa vähän etäisyyttä. 

Vierailija
30/37 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttava sai väärästä lääkityksestä haittoja, jolloin huomattiin, että diagnoosi, jonka vuoksi lääkkeet määrättiin, olikin ollut väärä. Vaihdettiin diagnoosia ja hän sai oikean lääkityksen. Hän ehti saamaan pysyviä vaurioita väärästä lääkityksestä. Hän jäi eläkkeelle väärän diagnoosin saatuaan, eikä palannut työhön oikean diagnoosin saatuaan.

Vierailija
31/37 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä, että olet saanut jo nyt paljon apua lääkkeistä ja hoidosta, kun pystyt noin hyvin analysoimaa elämäntilanteesi ja kirjoittamaan noin hyvää teksiä ja olet menossa kohti paranemista. Nyt ei kannata jättää hoitoa kesken, eikä aliarvioida lääkärien ammattitaitoa.

Se elämän ilo ja suru kyllä tulee myöhemmin, kun hoidot jatkuvat.

32/37 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohoidon kriteerit täyttyvät vain jos ihminen on vaaraksi itselleen tai muille.

Aloittajan tarina on ihan satua.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
33/37 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla olisi verenpainetauti tai syöpä, et välttämättä sitä itse tietäisi, ennen kun lääkäri tekee diagnoosin. Sama mielen sairauksissa.

Eikä työkyvyttömyyseläke suinkaan tarkoita, että olisit lopun elämää työkyvytön. Se on jatke vain sairaslomalle. Ja sitten kun paranet ja lääkäri kirjoittaa työkykyisen paperit, eläkettä ei makseta.

Ja mitä tulee pakkohoitoon, se on ollut sinun parhaaksi, koska sitä ei tehdä heppoisin perustein, vaan sinun mielesi on sairas, jostakin syystä ja lääkärit ovat katsoneet sinun olevan vaaraksi, juuri sillä hetkellä itsellesi tai muille.

Yhden kerran tiedän että suht lähihistoriassa on tehty pakkohoitopäätös väärin perustein. Siitä on ollut lehdissä. Käyn katsomassa jos löydän, kyseessä oli moottorisahajonglööri, eikä lääkäri ottanut selvää onko oikeasti vaan päätti että on harhainen. :D

Vierailija
34/37 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden kerran tiedän että suht lähihistoriassa on tehty pakkohoitopäätös väärin perustein. Siitä on ollut lehdissä. Käyn katsomassa jos löydän, kyseessä oli moottorisahajonglööri, eikä lääkäri ottanut selvää onko oikeasti vaan päätti että on harhainen. :D

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/juha-passitettiin-suljetulle-osasto…

https://blogbook.fi/juhakurvinen/tositarinoita-hullujenhuoneelta/

Vierailija
35/37 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin joo, jos nyt on jumissa jossain Kupittaan lekureitten näpeissä ja on mielestään väärin diagnosoitu, niin ehkä kannattais koettaa jonkun toisen seudun lääkäreitä?

Vierailija
36/37 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei pääse helposti työkyvyttömyyseläkkeelle. Korkeintaan kuntoutustuella vuosikymmeniksi.

Vierailija
37/37 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sun päässä vikana?

Tuo jälkimmäinen sairaus on käsittääkseni sellainen, että potilas ei itse tajua ollenkaan olevansa sairas. Ja ajattelee muiden kiusaavan häntä ja pakottavan sairaaksi ja syömään turhia lääkkeitä.

Kuulostat rationaaliselta ja fiksulta ihmiseltä. Oletko harkinnut sitä, että saatat oikeasti olla sairas mutta sairauden piirteistä johtuen et pysty tunnistamaan sitä itsessäsi?

Psykoosi taas on käsittääkseni vaarallinen tila, jolloin on hyvä olla vähän aikaa ns. turvassa hoidossa. En kyllä ole asiantuntija, vaan ihan maallikko. Vaikka olisitkin mielestäsi väärin perustein hoidossa tai lääkityksellä niin voit kyllä puhua näistä asioista hoitavalle lääkärille!