Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyään ei saisi kritisoida enää mitään käytöstä

Vierailija
23.08.2022 |

Tämä ei nyt erityisesti koske tätä tiettyä bilekohua, vaan olen asian muutenkin monta kertaa aiemmin jo huomannut.

Mistään ei saa pöyristyä, mistään ei saa kiusaantua, keneltäkään ei saa odottaa asiallista saatikka sitten arvovaltaista käytöstä, oikeastaan keneltäkään ei saisi odottaa mitään koska se on ahdistavaa että asetetaan odotuksia. On asia sitten mikä tahansa, sen ihmettely ääneen on aina ylireagointia (ja nykyään myös vihaa ja trollausta). "Eikö maailmassa nyt tärkeämpiä asioita ole ajateltavana." Mikään ei ole pahempaa kuin olla tiukkapipo. Kukaan ei halua olla tiukkapipo. Se, että ylipäätään ajattelee olevan olemassa jotain julkista moraalia, etikettiä ja alkeellisia käytössääntöjä, joita tulisi noudattaa, on yhtäkuin olla viktoriaaninen moralisti.

Minulla on jotenkin jäänyt mieleen, kun 10 vuotta sitten Enkeli-Elisa -kohussa monien mielipide oli, että "eikös se nyt ole tärkeintä, että tarina olisi voinut olla totta". Siis tuo oikeutti heidän mielestään koko huijauksen. Sittemmin on somessa tuo moraalin häilyvyys käynyt aina vain pahemmaksi. Oikeastaan melkein mikä vain voidaan oikeuttaa kun sitä tarpeeksi selittää (paitsi tietyt asiat, kuten n-sanan käyttö, joka on kontekstista riippumatta aina tuomittavaa). Hämmentävintä on se, että jokaisessa kohussa yksi tärkeimmistä argumenteista on, että relaa nyt hei kun paljon pahempaakin olisi voinut tapahtua.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa kritisoida, saa olla vaatimuksia. Pitääkin. Mutta tekopyhyys, tahallinen väärin ymmärtäminen ja lojtuuttomuus, joka näitä 'poliittisia pöyristymisiä' usein ajaa, on halveksittavaa.

Esimerkiksi tämä kohu: Marin biletti, todennäköisesti ei ollut työkunnossa. Jatkot Kesärannassa olivat todennäköisesti turvallisemmat kuin jossain muualla.

Marinilta oli naurettavaa väittää, että mitään yllättävää ei voi tapahtua, jolloin valtioneuvoston tarvitsisi yllättäen olla päätöskykyinen. Tottakai voi, milloin vain. Mutta valtioneuvoston toimintakyky ei lepää sen varassa, onko Marin humalassa, ulkomailla tai juuri nukutettuna umpilisäkeleikkauksessa. Jos pääministeri on estynyt, hänen töitään hoitaa nimetty sijainen. Jos tämä on estynyt, niin virkaiältään vanhin ministeri. Aina löytyy se, joka hoitaa. Ei näitä asioita ole jätetty sen varaan, että pääministeri (tai presidentti) olisi aina tavoitettavissa ja työkykyinen.

Marin ei ole ensimmäinen eikä viimeinen pääministeri, joka on juhlinut tai ollut humalassa, on tekopyhää leikkiä, että näin oli. Huonoa arvostelukykyä hän osoitti sallimalla kuvamateriaalin leviämisen. Kuinka vakava asia se on, on jokaisen päätettävissä.

Minä en enää viitsi edes hävetä, että osaan olla tuomitseva enkä osaa pitää ihmisten tunteita kovin painavina argumenttina, esimerkiksi enkeli-elisa oli minusta törkeä huijaus ja vielä tärkeämpi journalistiikan epäonnistuminen ja sietäisivät hävetä niin huijari kuin hänen pyörityksernsä langennut mediakin, mutta näin vanhemmiten jaksan tosiaan myös tekopyhyyttä entistä huonommin.

Asiat on asioita ja harvoin ihanteellisesti. Eikä tarvitsekaan.

Vierailija
22/25 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi lasten tapauksessa katsotaan yleisesti, että käytöksen kritisointi nujertaa lapsen ja vahingoittaa tämän tunnetaitoja, mikä johtaa syrjäytymiseen ja terapian tarpeeseen aikuisiällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma tässä asiassa ja ap:n mielessä on se, ettei kestetä erilaisia mielipiteitä. Ei kestetä sitä, jos kaikki eivät ole kollektiivisesti samaa mieltä, vaan se otetaan jotenkin uhkana. Vaikka eihän kyse ole siitä, vaan siitä, että kaikilla on yhtälainen oikeus muodostaa oma mielipiteensä ja olla omaa mieltä. Ja se toisen eriävä mielipide on vain kestettävä, sitä ei tarvitse ottaa henkilökohtaisesti eikä se ole mikään uhka. Se on uhka, jos meidän kaikkien pitäisi olla kaikesta samaa mieltä, koska eläisimme silloin Pohjois-Koreassa.

Eriävien mielipiteiden sietokyky on kyllä nykypäivän somekulttuurissa laskenut kaikilta osapuolilta.

Mutta aloitus ei nyt koske varsinaisesti sitä, että somessa huudetaan omia mielipiteitään kädet korvilla kirkuen eikä siedetä mitään muuta, vaan sellaista, että kaikenlaisen käytöksen kritisointi mitätöidään lähtökohtaisesti. Siitä ei väitellä, vaan se mitätöidään. Kärjistettynä esimerkkinä voisin vaikka ihmetellä somessa fiktiivisiä naapureitani, jotka hellepäivänä twerkkaavat etupihallaan alastomina keskellä kirkasta päivää. Vastaukset olisivat tyyliin "no onko se sulta jotenkin pois", "olet vain kateellinen", "anna ihmisten nakuilla ja elää", "voi hellanduudelis sentään kun ei ole tärkeämpää ajateltavaa". Toisin sanoen tiivistettynä, "olet idiootti kun ylipäätään ihmettelet tuollaista, ihmisillä on oikeus tehdä IHAN mitä haluavat, aina kuin haluavat, missä vain haluavat".

Minä olisin varmasti tuossa sinulle kommentoimassa juuri noin, koska olen oikeasti sitä mieltä, ettei muiden alasti twerkkailut haittaa minun elämää. En itse halua tehdä niin, mutta jos joku haluaa, niin antaa mennä. Minusta muiden elämään puuttuminen ja sen kritisointi on lähtökohtaisesti tyhmää. Toki on poikkeuksia, jos vaikka et voi omalla pihalla olla lainkaan, kun se naapuri näkyy koko ajan, eikä hän anna sinun pystyttää aitaa, eikä suostu twerkkaamaan vain aamupäivisin, jotta sinä saisit nauttia pihasta iltapäivisin tai toisinpäin. Mutta tuossakin enemmän yrittäisin löytää tavan olla näkemättä naapuria, kuin estää hänen alastontwerkkailuaan.

Ja toki naureskelisin hyväntahtoisesti vaikka työkavereille, että eikö ole outo naapuri.

Vierailija
24/25 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma tässä asiassa ja ap:n mielessä on se, ettei kestetä erilaisia mielipiteitä. Ei kestetä sitä, jos kaikki eivät ole kollektiivisesti samaa mieltä, vaan se otetaan jotenkin uhkana. Vaikka eihän kyse ole siitä, vaan siitä, että kaikilla on yhtälainen oikeus muodostaa oma mielipiteensä ja olla omaa mieltä. Ja se toisen eriävä mielipide on vain kestettävä, sitä ei tarvitse ottaa henkilökohtaisesti eikä se ole mikään uhka. Se on uhka, jos meidän kaikkien pitäisi olla kaikesta samaa mieltä, koska eläisimme silloin Pohjois-Koreassa.

Eriävien mielipiteiden sietokyky on kyllä nykypäivän somekulttuurissa laskenut kaikilta osapuolilta.

Mutta aloitus ei nyt koske varsinaisesti sitä, että somessa huudetaan omia mielipiteitään kädet korvilla kirkuen eikä siedetä mitään muuta, vaan sellaista, että kaikenlaisen käytöksen kritisointi mitätöidään lähtökohtaisesti. Siitä ei väitellä, vaan se mitätöidään. Kärjistettynä esimerkkinä voisin vaikka ihmetellä somessa fiktiivisiä naapureitani, jotka hellepäivänä twerkkaavat etupihallaan alastomina keskellä kirkasta päivää. Vastaukset olisivat tyyliin "no onko se sulta jotenkin pois", "olet vain kateellinen", "anna ihmisten nakuilla ja elää", "voi hellanduudelis sentään kun ei ole tärkeämpää ajateltavaa". Toisin sanoen tiivistettynä, "olet idiootti kun ylipäätään ihmettelet tuollaista, ihmisillä on oikeus tehdä IHAN mitä haluavat, aina kuin haluavat, missä vain haluavat".

Minä olisin varmasti tuossa sinulle kommentoimassa juuri noin, koska olen oikeasti sitä mieltä, ettei muiden alasti twerkkailut haittaa minun elämää. En itse halua tehdä niin, mutta jos joku haluaa, niin antaa mennä. Minusta muiden elämään puuttuminen ja sen kritisointi on lähtökohtaisesti tyhmää. Toki on poikkeuksia, jos vaikka et voi omalla pihalla olla lainkaan, kun se naapuri näkyy koko ajan, eikä hän anna sinun pystyttää aitaa, eikä suostu twerkkaamaan vain aamupäivisin, jotta sinä saisit nauttia pihasta iltapäivisin tai toisinpäin. Mutta tuossakin enemmän yrittäisin löytää tavan olla näkemättä naapuria, kuin estää hänen alastontwerkkailuaan.

Ja toki naureskelisin hyväntahtoisesti vaikka työkavereille, että eikö ole outo naapuri.

Sen takia sanoinkin nimenomaan etupihalla :) Minulle on ihan yksi lysti, twerkkaako naapuri alastomana takapihansa perällä kaikessa yksityisyydessään, jos se ei muille näy. Mutta etupihalla, josta se näkyy ihan kaikille ohikulkijoille, se on julkista touhua. Saisiko sitä kritisoida olematta lähtökohtaisesti typerä tiukkapipo? Tai edes ihmetellä?

Vierailija
25/25 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä valkoista heteromiestä saa arvostella

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän