Lopettakaa kassat jo se väkinäinen "hyvää päivänjatkoa". "Kiitti hei" istuu paljon luontevammin suomalaiseen small talkkiin.
Ihmettelen, kun tuo "hyvää päivänjatkoa"-höpötys alkoi jotenkin yhtäkkiä, ikään kuin määräyksestä.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Täällä on passiivis-aggressiivista porukkaa. Ei ihme, että ei päivänjatkot kelpaa.
Myllä ne kelpaa, mutta ei pitäisi olla mikään ihme asia, että se saattaa tuntua oudolta tai ehkä.jopa ärsuttävältä, kun ei ole ollut tapana aikaisemmin tässä maassa.
Vähän niinkuin mitäköhän ihan oikeasti kassa miettii jos hänelle toivottaa: "Oikein hyvää työpäivän jatkoa." Totuus nyt vain on se, että tuo ei oe vakiintunut tapa ollut Suomessa ja siksi saattaa vaikuttaa oudolta
Ei sitä vi...ttuiluna oteta, ellei sitten oe ollut, joku kinkkinen tilanne asiakaspalvelutilanteessa ja silloinhan se oikeasti on v...ttuilua.
Luuleeko joju olevansa fiksu, jos käyttää tuollaista yliystävällisyyttä v..ttuiluna. Se on moukkamaista, eikä kohde ota sitä edes vi...ttuiluna, kun se on niin selkeää. Siinähän sitten pitäisi varmaan oikein ylimaireasti vastata takaisin. Kaksi v..ttuilee ystävällisesti toisilleen. Voiko tyhmempää olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on passiivis-aggressiivista porukkaa. Ei ihme, että ei päivänjatkot kelpaa.
Myllä ne kelpaa, mutta ei pitäisi olla mikään ihme asia, että se saattaa tuntua oudolta tai ehkä.jopa ärsuttävältä, kun ei ole ollut tapana aikaisemmin tässä maassa.
Vähän niinkuin mitäköhän ihan oikeasti kassa miettii jos hänelle toivottaa: "Oikein hyvää työpäivän jatkoa." Totuus nyt vain on se, että tuo ei oe vakiintunut tapa ollut Suomessa ja siksi saattaa vaikuttaa oudolta
Ei sitä vi...ttuiluna oteta, ellei sitten oe ollut, joku kinkkinen tilanne asiakaspalvelutilanteessa ja silloinhan se oikeasti on v...ttuilua.
Luuleeko joju olevansa fiksu, jos käyttää tuollaista yliystävällisyyttä v..ttuiluna. Se on moukkamaista, eikä kohde ota sitä edes vi...ttuiluna, kun se on niin selkeää. Siinähän sitten pitäisi varmaan oikein ylimaireasti vastata takaisin. Kaksi v..ttuilee ystävällisesti toisilleen. Voiko tyhmempää olla.
Onko työpäivä automaattisesti huono päivä? Ihmeellistä ajattelua. EIhän se kassakaan tiedä milloin kaupassa käyn. Joskus käyn ennen töitä, joskus kesken päivän ja joskus työpäivän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta sitä voikin mielensä pahoittaa. Sit jos se kassahenkilö olisi hiljaa, niin siitäkin valitettaisiin.
Jos ei kestä normaalia kanssakäymistä, niin kannattaa siirtyä verkkokauppaan.
Normaali kanssakäyminen on ollut sitä moi ja kiitos linjaa. Ehkä näistä: "Oikein hyvää päivänjatkoa" tulee uusi normi jossain vaiheessa, kun niitä on alettu viljelemään oikein urakalla.
Yes, ystävällisyys, positiivisuu ja hyvöt käytöstavat kunniaan.
Silti, mulle riittäisi tai on riittänyt ihan, hei ja kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Määräyksestä se onkin. Kaupiaat käyttää nykyään ns. valeostajia, jotka raportoivat henkilökunnan käytöksestä. Jos ei hymyile koko ajan nätisti ja moikkaa ja toivota hyvää päivänjatkoa, niin työpaikka oli sitten siinä.
Kiitos, tämä sai minut tajuamaan, etten haluakaan valeostajaksi, vaikka olen sellaista hommaa ajatellut mahdollisena sivutyönä. En tykkää väkinäisistä, pakotetuista tervhdyksistä, enkä haluaisi raportoida eteenpäin, että kassa sanoi "moi", vaikka hänen olisi kuulunut sanoa "hyvää iltapäivää arvon rouva ostaja". En haluaisi kenenkään saavan moitteita tuollaisesta asiasta.
Ja mitäköhän jengi tykkää näistä: "Tässä olisi suklaata kolme kahden hinnalla" Ei juma...uta mua ei saisi töihin tuollaiseen mestaan, jossa olisi pakotettu sanomaan noin kassoilla. Joskus oli huoltoasemilla ja posteissa. Eiköhän se riitä se lappu tai kyltti siinä: Kolme kahden hinnalla.
Aurinkoiset ihmiset kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta sitä voikin mielensä pahoittaa. Sit jos se kassahenkilö olisi hiljaa, niin siitäkin valitettaisiin.
Jos ei kestä normaalia kanssakäymistä, niin kannattaa siirtyä verkkokauppaan.Normaali kanssakäyminen on ollut sitä moi ja kiitos linjaa. Ehkä näistä: "Oikein hyvää päivänjatkoa" tulee uusi normi jossain vaiheessa, kun niitä on alettu viljelemään oikein urakalla.
Yes, ystävällisyys, positiivisuu ja hyvöt käytöstavat kunniaan.
Silti, mulle riittäisi tai on riittänyt ihan, hei ja kiitos.
Niin, ei tuo "hei ja kiitos" ole ainakaan ennen ollut tietääkseni epäystävällistä Suomessa, onko siitä nyt tullut sitä joillekin en tiedä. Maassa maan tavalla. Esim. USA:ssa ei kukaan varmaan hätkähdä niihin: Hi, how are you tervehdyksiin, mutta jos supermarketin kassa töksäyttäisi täällä: Hei mitä kuuluu, niin veikkaampa, että suurin osa menisi hämilleen.
Kuuluu käytöstapoihin ja on miellyttävä tapa asioida. Ap nyt vaan on juntti.
Vierailija kirjoitti:
Miten pitäisi suhtautua "hyvää päivänjatkoa"-toivotukseen, kun ostaa viinapullon tai kassillisen olutta?
Siis jannatan Alkoon myös. Enkä edes vi..ttuiluna vaan voisi edistää "sivistynyttä" juomiskulttuuria esim. Väkevän viinan ostajalle: Hyvää illanjatkoa... Miksi joku edes ottaisi sen vi..ttuiluna.
Vierailija kirjoitti:
Juntit tosiaan jäävät miettimään onko kohteliaisuuden takana jotakin epäilyttävää.
Mää olin kerran työharjoittelussa Prisman kassalla. Sanoin vahemmalle pariskunnalle, "moi". Kun pariskunta oli lähtenyt, kassahenkilö ohjeisti, että jatkossa sanot sitten vanhemille ihmisille "hyvää päivää", eikä "moi"
ok. :D
Vierailija kirjoitti:
Eilen koin jonkinlaisen huipentuman. Oli nuorehko mies kaupan kassalla eikä noteerannut mitenkään edellistä iäkkäämpää rouvaa tai minuakaan. Siis ei sanonut tervehdystä, ei edes nyökännyt eikä sanonut yhtään mitään koko kassalla olo aikana. Jotenkin vaan pälyili hiustensa takaa.
En odota sen kummempaa palvelua mutta tämä oli kyllä kummallisin kokemus koskaan ja tämä iäkkäämpi rouva näytti hieman ihmettyneeltä tilanteesta.
ps. olen itsekin ollut kassalla töissä joten tiedän mistä puhun
Tällaisen nuorenmiehen kassalla olen minäkin tavannut. Ei sanaa suusta ja vaikutti vain haaveilevan. Sentään osasi rahastaa. Sitä jonoa oli joten siinä ehti katsella odotellessa. Ei se kovin kauaa siellä ollutkaan töissä. Ei tarvitse jaaritella,mutta perustervehdys ja läsnäoleva vaikutelma kuuluvat asiakaspalveluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juntit tosiaan jäävät miettimään onko kohteliaisuuden takana jotakin epäilyttävää.
No onhan siinä, eli pakottaminen työnantajan suunnalta.
Se kuulostaa älyvapaalta, koska siihen kuuluu vastata "kiitos samoin", mutta käsitykseni hyvästä viikonlopusta ei ole kassalla istuminen joten toivotus tuntuu naurettavalta!
Vierailija kirjoitti:
Se kuulostaa älyvapaalta, koska siihen kuuluu vastata "kiitos samoin", mutta käsitykseni hyvästä viikonlopusta ei ole kassalla istuminen joten toivotus tuntuu naurettavalta!
Luultavasti sillä kassallakin on vapaa-aikaa töiden jälkeen.
En vastaa mitään toivotusten jälkeen.
Minusta lähinnä ärsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määräyksestä se onkin. Kaupiaat käyttää nykyään ns. valeostajia, jotka raportoivat henkilökunnan käytöksestä. Jos ei hymyile koko ajan nätisti ja moikkaa ja toivota hyvää päivänjatkoa, niin työpaikka oli sitten siinä.
Kiitos, tämä sai minut tajuamaan, etten haluakaan valeostajaksi, vaikka olen sellaista hommaa ajatellut mahdollisena sivutyönä. En tykkää väkinäisistä, pakotetuista tervhdyksistä, enkä haluaisi raportoida eteenpäin, että kassa sanoi "moi", vaikka hänen olisi kuulunut sanoa "hyvää iltapäivää arvon rouva ostaja". En haluaisi kenenkään saavan moitteita tuollaisesta asiasta.
Mä kuulin muuten ulkomailta, että eräästä tehtiin "koe ostaja" siis jäynälllä, ilman että oli mukana jutussa suostumuksella. Järjestettiin sitten outoja asiakaspalvelutilanteita. Ei taida ihan luvallista tai laillistakaan olla, mutta häirintä tarkoitus meni ihan pilalle kun melko alkuvaiheessa jo kohde tiesi tuon. Olihan se tietenkin jännää, että jotain tuollaista järjestettiin. Oli varmaan ihan että: just for me! Yes!
Kyllä osa myyjistä vaikutti kieltämättä aika idiooteilta. No näyttelyähän se. Aika surkeaa ajoittain.
Vierailija kirjoitti:
Ei se sitä koko viikonloppua siinä kassalla istu. Ja muista, että jotkut jopa pitää työstään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kuulin muuten ulkomailta, että eräästä tehtiin "koe ostaja" siis jäynälllä, ilman että oli mukana jutussa suostumuksella. Järjestettiin sitten outoja asiakaspalvelutilanteita. Ei taida ihan luvallista tai laillistakaan olla, mutta häirintä tarkoitus meni ihan pilalle kun melko alkuvaiheessa jo kohde tiesi tuon. Olihan se tietenkin jännää, että jotain tuollaista järjestettiin. Oli varmaan ihan että: just for me! Yes!
Kyllä osa myyjistä vaikutti kieltämättä aika idiooteilta. No näyttelyähän se. Aika surkeaa ajoittain.
Kuulin että melkein ärsyttävin oli yksi sellaisella lässsyttävällä nauravalla äänellä: ai kun ihanat nämä glitteri pinnit ja työnsi päänsä niihin melkein kiinni ja siveli niitä. Siinä sitten katsoimme lapsen kanssa toisiamne hölmistyneenä ja purskahdimme nauruun. Jotenkin se oli niin äklön epäluontevaa. Tietenkin joillain on luonnostaan ärsyttävä ääni ja olemus, mutta tuossa oli kyse kyllä idioottimaisesta näyttelemisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten pitäisi suhtautua "hyvää päivänjatkoa"-toivotukseen, kun ostaa viinapullon tai kassillisen olutta?
Siis jannatan Alkoon myös. Enkä edes vi..ttuiluna vaan voisi edistää "sivistynyttä" juomiskulttuuria esim. Väkevän viinan ostajalle: Hyvää illanjatkoa... Miksi joku edes ottaisi sen vi..ttuiluna.
Ainakin Porissa sanotaan noin käyttämässäni alkossa.
Minulla taas on monesti käynyt niin, että edelliselle ja minun jäljessäni tulevalle toivoteltiin mutta minulle ei. Se vasta outoa oli vaikka tiedänkin, että ne ovat vain merkityksettömiä fraaseja mutta olettaisi, että oltaisiin edes johdonmukaisia fraaseiluissa.
Joskus kysyinkin kassalta kun itsellä sattui olemaan huono päivä, että millä perusteella hän valitsee kenelle sanoo ja kenelle ei.